Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-10-2012 om 21:41
Mijn zoontje van 6 kan zich niet goed zelf vermaken. Dat is voor hem zelf vervelend en ook bij mij wekt het soms irritatie op. Ik vind het eigenlijk heel goed dat een kind zich af en toe verveelt, stimuleert de creativeit. Maar toch, het is rot om te zien en wie weet, zijn er wel eenvoudige manieren om er wat op te vinden. Hij houdt erg van sport, maar dan wel met anderen. Helaas wonen wij wat meer afgelegen dus er is niet altijd een speelmaatje beschikbaar. Hij houdt ook van tv kijken en spelletjes spelen op de i-pad en dat mag hij natuurlijk niet de hele dag. Soms laat ik hem maar een beetje aanrommelen om te kijken of hij zelf tot iets komt. Een andere keer betrek ik hem nog meer bij wat ik aan het doen ben maar zijn aandacht is dan snel weg. Uiteindelijk ga ik meestal maar op pad met hem (en zijn zusje) want een hele dag thuis bijv. dat wordt voor niemand een succes. Iemand een idee? Het is verder overigens een hartstikke lief, gezellig, vrolijk kind.
18-10-2012 om 21:57
Hier ook
In een draadje in kleutertijd reageerde ik ook al op een soortgelijke vraag. Hier dus ook een zoon van 8 die zich slecht zelf kan vermaken. Hij heeft echt vriendjes nodig om te spelen, dan gaat het prima. En verveling die de creativiteit stimuleert? Dat zie ik bij hem dus niet. Uiteindelijk komt hij altijd bij mij vragen wat hij moet doen en als ik zeg dat hij zelf iets moet gaan verzinnen, speelt hij misschien 10 minuten op zijn kamer en dan is het weer klaar. Hij hangt voortdurend om me heen, als ik achter de computer zit, komt hij bij me zitten etc. etc. Word er soms erg moe van, zeker in vakanties zoals nu. Wat wij doen is inderdaad veel erop uit gaan, laten logeren zodat ikzelf ook even tijd voor mezelf heb, wat vaker voor de tv zetten (niet pedagogisch verantwoord natuurlijk) en in de volgende vakantie laat ik hem gewoon maar twee dagen naar de bso gaan, ook al ben ik vrij, want daar vermaakt hij zich prima. In veel plaatsen organiseren ze ook sport- en spelactiviteiten voor kinderen in vakanties. Die van mij vind dat dan weer niets al hij er niemand kent, maar misschien wel iets voor jouw kind.
Hier ook verder een heel lief gezellig en blij kind, maar heeft zich van jongs afaan niet goed kunnen vermaken. Bij vlagen gaat het beter, maar meestal is dat maar kort.
19-10-2012 om 12:27
Oh ja, vreselijk
Ik heb nu tegen haar gezegd dat als ze zich verveelt, dat ze dat maar op haar kamer gaat doen. Ben er helemaal klaar mee, dat gehang op de bank. Waar de oudste muziekjes gaat luisteren en zich suf knutselt, weet de jongste echt niet wat ze moet doen. En nu heeft ze ook nog bedacht dat ze wil stoppen met scouting. Daar gaat de weekendbesteding!
Ik wil er ook niet echt een plan voor bedenken, want dan maak ik van haar probleem míjn probleem...
23-10-2012 om 11:31
Logeerpartijtjes?
Het gaat denk ik vooral om weekenden en vakanties enzo? Misschien kan je wat vaker vriendjes te logeren vragen, of een hele dag te spelen met blijven eten enzo.
Verder heb ik eerder ervaring met het omgekeerde: onze 6-jarige speelt graag alleen (of met zijn broertje) maar spreekt uit zichzelf niet snel af, of doet uit zichzelf niet gauw iets samen, terwijl ik dat juist zo gezellig vind. Ik verheug me al tijden op wederzijdse logeerpartijtjes (dus dat er kinderen hier komen, maar ook dat onze kinderen lekker de deur uit zijn), maar het komt nog niet echt van de grond, helaas. Overigens kan onze 6-jarige wel leuk samen spelen, dus dat is niet het probleem