Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen door overlijden oma.


KimVeerman

KimVeerman

25-08-2024 om 22:28 Topicstarter

Denksport schreef op 24-08-2024 om 23:55:

Even een oprechte vraag van iemand die al bijna 50 jaar geleden op de middelbare school zat: waarom wil iedereen hier toch die toetsen inzien? Worden die niet meer gewoon achteraf in de klas besproken?


Elke docent doet dit anders, sommigen doen het meteen anderen wachten heel lang. Dan heb je ook niet het probleem met de inhalers. Sommigen doen het op andere manieren, maar zonder het nakijk moment weet je niet wat er fout is en kan je er ook niet van leren. Dus heeft het ook geen zin om een toets te geven. 

Dan kun je beter digitaal toetsen zodat je meteen ziet het resultaat kunt zien na de toets. 

Je kan ook de toets bespreken in de klas zonder de mensen die nog moeten inhalen. Mijn dochter heeft nog nooit een toets ingehaald, maar er zijn ouders die de kinderen thuishouden als ze niet goed hebben geleerd. 

KimVeerman

KimVeerman

25-08-2024 om 22:36 Topicstarter

IngridT schreef op 25-08-2024 om 10:00:

Hier een VO docent : Natuurlijk moet je een toets bespreken. En de leerlingen de kans geven te leren van wat er niet goed ging. En te checken of er geen vergissingen zijn gemaakt ( ik ben ook maar een mens)

Maar.
Ik merk wel (net als bij de gymkleding discussie elders op t forum) dat sommige ouders wel een heel ander (ideaal)beeld hebben bij het middelbare schoolleven dan dat t in werkelijkheid is.

Toetsen bespreken is een van de minst favoriete en meest energieslurpende dingen die ik doe in m’n lessen. Ik doe het wel. ALTIJD. Maar 80 % van m’n leerlingen interesseert het geen fluit. Die willen hooguit hun punten natellen om te kijken of daar iets mis is gegaan & verder niet. En echt. Sommigen vinden zelfs dat teveel moeite. Overigens geef ik les op een braaf dorps lyceum. Met voornamelijk heel gezeglijke leerlingen, die qua achtergrond/ milieu vrij veel ‘mee’ hebben.

Ik heb van alles geprobeerd qua aanpak. Klassikaal, interactief, elkaars werk nakijken, bonuspunten uitdelen, maar t levert niks op. Desinteresse / ze staan nog voldoende/ 6 jes mentaliteit…..klaar is klaar.

Als ik een een laatste lesuur vd dag heb en een toets wil bespreken heb ik als experiment wel eens een toets teruggegeven & gezegd dat je zelf mocht kiezen of je bleef voor de nabespreking (inclusief checken van punten en cijfer). In zo’n geval blijven er dan 3 of 4 van de 30 leerlingen zitten, de rest weet niet hoe snel ze moeten inpakken. degenen die blijven zitten zijn overigens grotendeels NIET de leerlingen die daar echt baat bij zouden hebben. Hebbik een heerlijk en leerzaam uurtje met een paar geïnteresseerde leerlingen. Maar t voelt toch niet ok.
Ik snap dus echt wel ( hoe slecht ook) dat sommige collega’s er een beetje klaar mee zijn. Met dat bespreken. Ik zou veel liever ( zoals op hbo en universiteit) een inloopmoment hebben waarop leerlingen vrijwillig kunnen langskomen. Maar snap tegelijkertijd dat 14/15/16 jarigen daar nog niet het verantwoordelijkheidsgevoel voor hebben. En dat je ze dus eigenlijk wel moet verplichten hij zo’n leermoment aanwezig te zijn. En blijf dus tegen heug en meug klassikaal bespreken. Al is en blijft het een struggle.
Wat bij ons op school ook niet helpt is dat er vrij veel verzuim is bij toetsen en proefwerken. En een nogal rommelig inhaalproces. Je wilt een toets liefst bespreken net nadat ie is afgenomen. Niet 3 of 4 weken later. Maar als er nog een hele club inhalers is leidt dat ook weer tot lastige keuzes. Je wilt niet eigenlijk een proefwerk bespreken als de inhalers daardoor een onevenredig voordeel hebben als zij de ‘ B versie’ van de toets nog moeten maken. Maar als je wacht tot zij t ook gedaan hebben ben je zo laat met t bespreken dat het bij iedereen alweer behoorlijk is weggezakt, die hele toets.
Enfin. Even ter relativering dit.



Ja dit hoor ik ook van mijn dochter. Maar als je wel graag je toets inziet moet het wel kunnen. Zeker als je een 1 hebt die 4 keer meetelt. Dan heb je toch echt wel het recht om dit in te zien. 

Zesjes cultuur!!! Iedereen hier heeft het over achten enzo…

KimVeerman

KimVeerman

25-08-2024 om 22:48 Topicstarter

Meesje schreef op 24-08-2024 om 13:21:

Ze kreeg 3 van de 9 toetsen te zien. Betekent dat dat het het inkijkmoment van de laatste toetsweek was? Dat dochter mss de eerdere inkijkmomenten om een of andere reden over het hoofd heeft gezien?

En in die 3 toetsen (per vak?) die ze wel gezien heeft; stonden daar grove fouten in? cq, geven die aanleiding er vanuit te gaan dat de eerdere punten onjuist zijn?


In de laatste toetsen week had ze van 9 vakken een toets en daar dus 9 cijfers voor gekregen. Van die 9 toetsen heeft ze 3 toetsen kunnen inzien. 

Uiteindelijk moet ze afstromen vanwege 0.1 punt verschil. Ze komt 0.1 punt tekort om te kunnen blijven zitten in de Havo. Maar moet ze van een Havo/Vwo klas naar een Vmbo-t klas. 

Ze had kunnen blijven zitten in een Havo klas. Daar is het tempo lager dan in een Havo/Vwo klas.

Ze hadden haar ook kunnen laten overgaan en het voordeel van de twijfel kunnen geven, omdat ze vorig jaar overging en dit jaar twee van de drie rapporten een overgangsrapport had. En niet eerder deze cijfers haalde. 


De lage cijfers hebben een logische reden en komen door het overlijden van haar oma. Alles gebeurt met een reden dus laten we het vooral positief zien. 🌻

KimVeerman schreef op 25-08-2024 om 22:17:

[..]

De school van mijn dochter begint al elke dag om 8:30 dus dat is lastig. Maar idd wel een goed idee.

Kim, dat is op bijna elke school zo. Alleen de school van Tuna heeft een heel slimme oplossing, de lessen beginnen dan volgens het rooster het tweede uur (dus je bent dan ook een lesuur later uit). Maar daarvoor kun je vanaf half negen je toetsen inzien als je dat wil.

Tsjor

tsjor schreef 

Tsjor

We kunnen als reageerders bovenaan je tekst al zien dat het van jou afkomstig is. Eronder weer is dan niet nodig

BritgetJones007 schreef op 26-08-2024 om 08:27:

[..]

We kunnen als reageerders bovenaan je tekst al zien dat het van jou afkomstig is. Eronder weer is dan niet nodig

Als ik een e-mail open weet ik al van wie die mail komt.. toch vind ik het gek als daar geen naam onder staat. Laat haar dit toch lekker zelf bepalen! 

TO hebben jullie een beetje een leuke zomer gehad, of heeft dit afstromen het toch eigenlijk verpest? 
Ik hoop dat jullie het zo langzamerhand los kunnen gaan laten. Je dochter gaat nu een frisse start krijgen, haalt straks een diploma en kan dan als ze wil alsnog naar de havo. Komt ze in dezelfde klas als wanneer ze nu zou blijven zitten op de havo, maar dan met al een diploma op zak! 

dubbel

BritgetJones007 schreef op 26-08-2024 om 08:27:

[..]

We kunnen als reageerders bovenaan je tekst al zien dat het van jou afkomstig is. Eronder weer is dan niet nodig

Op het oude oo was dit gebruikelijk.

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

26-08-2024 om 08:54

Succes dochter van Kim 🍀

BritgetJones007 schreef op 26-08-2024 om 08:27:

[..]

We kunnen als reageerders bovenaan je tekst al zien dat het van jou afkomstig is. Eronder weer is dan niet nodig

Ik vind het juist sympathiek dat Tsjor haar berichten ondertekent.

Ysenda schreef op 26-08-2024 om 08:53:

[..]

Op het oude oo was dit gebruikelijk.

Zo is het. Maar ik ben het blijven doen omdat ik het ook een vorm van verantwoordelijkheid nemen vond voor wat je hebt geschreven. Het voelt anders anoniemer en dus vrijblijvender.

Tsjor

Het is ook wel heel zuur dat je om 0,1 punt moet afstromen. Zeker gezien de omstandigheden én het feit dat toetsen niet ingezien mogen worden van docenten. 
Ik snap dat scholen een grens moeten stellen en dat het overlijden van een oma iets is wat vaak voorkomt, maar daarnaast dienen ze zich wel aan wettelijke regels te houden.
Dat veel leerlingen niet geïnteresseerd zijn in toetsen bespreken herken ik wel van vroeger, maar als een leerling er om vraagt, moet die mogelijkheid er wel zijn en niet afgedaan worden als niet boeiend, niet interessant en helpt toch niet. 

Ik denk echter niet dat je nog een en ander voor elkaar gaat krijgen op deze school.
Daarom ook mijn vraag of inmiddels qua inschrijving, boeken etc. alles geregeld is op de nieuwe school. Zodat je dochter daar een goede start kan maken.
Na het vmbo-t nog havo doen kost net zo veel tijd als blijven zitten op de havo en ze heeft dan een diploma om op terug te vallen.

KimVeerman schreef op 25-08-2024 om 22:15:

[..]


Het is geen boosheid. Het is verbazing en het gevoel voor rechtvaardigheid wat ontbreekt.
Natuurlijk gaat mijn dochter op een nieuwe school een mooie tijd tegemoet met hopelijk betere resultaten en zal ze leren van deze ervaring.

Maar er zijn na mij ook andere ouders/leerlingen die dezelfde behandeling zullen krijgen en dit gevoel van onrechtvaardigheid moeten ervaren. Hoe de school hiermee omgaat is ronduit arrogant en belachelijk, en ook niet volgens de regels die gelden zoals ik van meerdere mensen hier lees.

Het is fijner als de school zich houdt aan het eigen protocol en dat van de overheid/wetboek zodat dit ook uitstraalt naar de ouders en leerlingen. Dan weet iedereen waar het misgaat.

Als er een moment is van toetsen nakijken is het voor kinderen lastig om te schakelen als dit niet gebeurt. En dat hoort ook niet, de kinderen horen een school niet aan te moeten spreken op hun eigen recht van inzage.

Dat is de omgekeerde wereld!

Ik zou hier ook een nare nasmaak aan overhouden. Absurd zelfs, ook omdat 0,1 punt wel heel strikt is en er ook een reden bekend is waardoor er een tijdelijke daling van cijfers is.

Maar dan wel met de wetenschap dat jou dochter niet enorm hiervoor al op haar 'tenen liep' om dit niveau bij te benen. Want dan zou ik eerder gaan voor haar welbevinden en lastverlaging. 

Maar ik zou ook eerder aan havo gedacht hebben als advies

KimVeerman

KimVeerman

26-08-2024 om 16:50 Topicstarter

MamaE schreef op 26-08-2024 om 12:53:

Het is ook wel heel zuur dat je om 0,1 punt moet afstromen. Zeker gezien de omstandigheden én het feit dat toetsen niet ingezien mogen worden van docenten.
Ik snap dat scholen een grens moeten stellen en dat het overlijden van een oma iets is wat vaak voorkomt, maar daarnaast dienen ze zich wel aan wettelijke regels te houden.
Dat veel leerlingen niet geïnteresseerd zijn in toetsen bespreken herken ik wel van vroeger, maar als een leerling er om vraagt, moet die mogelijkheid er wel zijn en niet afgedaan worden als niet boeiend, niet interessant en helpt toch niet.

Ik denk echter niet dat je nog een en ander voor elkaar gaat krijgen op deze school.
Daarom ook mijn vraag of inmiddels qua inschrijving, boeken etc. alles geregeld is op de nieuwe school. Zodat je dochter daar een goede start kan maken.
Na het vmbo-t nog havo doen kost net zo veel tijd als blijven zitten op de havo en ze heeft dan een diploma om op terug te vallen.


Ze zal gaan starten op haar nieuwe school. Ik heb contact met degene die de overstap regelt en zij weet ook van deze situatie dus ik denk wel dat het goed komt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.