Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Brengen en halen naar danslessen dochter 17

Zoon fietste eerst 12 kilometer naar school, daarna weer naar huis en na het eten 18 kilometer enkele reis naar scouting. Fietste hij weer langs zijn school...

Het bleek tóch handiger om op die dag wat te gaan eten en te relaxen in de bibliotheek of bij zijn oma langs te gaan. Dat scheelde de rit naar huis.

duizel schreef op 14-07-2025 om 05:20:

je schrijft dat ze gebracht en gehaald wil worden als het regent. De andere avonden gaat ze dus blijkbaar zelf op de fiets.
Ik denk dat ik het zou doen als ik daarvoor niet zelf mijn planning om hoef te gooien. Als ik zelf niet thuis ben of bezoek heb kan het dus betekenen dat ze dus zelf voor vervoer moet zorgen. Of dat dan fietsen is, ov, met iemand meerijden mag ze zelf regelen. Ze is 17

dit lijkt mij logisch. 

zij is verantwoordelijk. als jij niet kunt s het fietsen of met de bus. als ze geen regenpak wil word ze nat. 
ze is 17, niet 12

Anoniemst schreef op 14-07-2025 om 08:31:

Zelf heb ik altijd 12 kilometer moeten fietsen naar mijn middelbare school en ik heb dat nooit als probleem ervaren. Overigens ging dat ook hier op een gewone fiets wel binnen die 3 kwartier, dus ook ik zou denken dat dat op een elektrische fiets wel in ongeveer een half uur gaat.

Zelf ervaar ik wel een verschil in hoe men er in mijn oude dorp tegen aan kijkt en hier men er hier in de stad in de Randstad waar ik nu woon tegen aan kijkt. Waar ik nu woon, vindt men dat soort afstanden ver, terwijl in mijn oude dorp de kinderen dat soort afstanden nog steeds fietsen.

Voor mijn beeld: zit je dochter ook nog op school en is dat wel dichterbij? Of fietst ze die 12 km enkele reis ook al 5 dagen naar school? Of is de dansles in de buurt van school en zou ze bij slecht weer daar ergens kunnen blijven om iets van fietsen uit te sparen?

yup. ik fiets elektrisch 12km naar mijn werk en doe dat net onder een half uur

Ik bracht mijn kinderen heel makkelijk ergens naartoe, ik was in de gelegenheid en vond het niet erg. Maar als ze zouden gaan dwingen en manipuleren was ik er heel snel klaar mee. Mijn man heeft weleens toen mijn dochter een poging waagde tegen haar gezegd: je moeder is niet emotioneel chantabel. Dan houdt het dus gewoon op. Ze zijn inmiddels allebei in de twintig, maar nog breng ik ze weleens weg als ze uitgaan ofzo. We wonen in een uithoek en hun vrienden komen van heel ergens anders, alleen fietsen zou ik zelf in het holst van de nacht ook niet doen, en ik wil niet dat ze bij iemand in de auto stappen die gedronken heeft. OV is hier geen optie, dus ik of man spelen taxi. Nu is het nog maar sporadisch, ze hebben allebei met 17 hun rijbewijs gehaald en hebben allebei een auto, vroeger was het 7 dagen in de week. Verwend? Misschien wel, vind ik niet erg, zolang ze zich niet verwend gedragen.

Oog

Oog

14-07-2025 om 12:07

Ik vraag me altijd af hoe de mensen die hier op het forum heel hard roepen dat 17 al bijna volwassen is en dat ze zelf verantwoordelijk zijn etc. dat met hun eigen kinderen doen. Opvoeden houdt namelijk echt niet met 17 al op, net zomin als de verantwoordelijkheid van ouders. De stoerheid waarmee dit geroepen wordt, staat in schril contrast tot de praktijk die ik zelf waarneem. Maar ja, dat kunnen we niet controleren hè?
On topic: voor mij zou het wel uitmaken waarom de afstand zo groot is. Als je kinderen krijgt, weet je dat je woonplaats bepalend is voor hoe ver kinderen naar school of sport moeten. We kennen de situatie van TO niet, maar als je in een uithoek woont, met slecht OV of OV door een onveilige omgeving, en er is dicht bij huis geen dansschool oid, dan heb je als ouder in mijn ogen een zwaardere verantwoordelijkheid voor halen en brengen dan in de stad waar alles makkelijk bereikbaar is.

Tijdje geleden liep hier een draadje over wel of niet verhuizen van de stad naar het platteland vanwege de rust. Daar vonden mensen wel degelijk dat een verplaatsing met zulke (voor de kinderen nadelige) gevolgen ook door ouders gedragen moesten worden. Wat maakt dit dan anders? Als je ervoor kiest om bijvoorbeeld in een gehucht te wonen, dan is dit de keerzijde. En dat afwentelen op je kinderen vind ik niet eerlijk. 

Poezenmeisje schreef op 14-07-2025 om 09:25:

Valt de regen vier keer in de week met bakken uit de lucht?
Ik vind dat ze zich aanstelt.

13 kilometer is de afstand die zoon en ik ook moeten fietsen.

Nee, en dochter wil gebracht worden als het regent, dus zo vaak is dat niet.

Yumi schreef op 14-07-2025 om 12:39:

[..]

Nee, en dochter wil gebracht worden als het regent, dus zo vaak is dat niet.

Dochter kan van alles willen, maar als TO er geen zin in heeft of niet kan dan zal ze toch echt wat anders moeten regelen. 

Tuinfluiter schreef op 14-07-2025 om 09:31:

[..]

Is die school op 12 km een vrije keuze of was dat de enige optie.

Als ouder kies je je woonplaats als kind heb je het er maar mee te doen. Als een kind voor school en hobby's altijd 12 km moet fietsen vind ik dat je als ouder door jouw keuze daar ook een verantwoordelijkheid in hebt. Ik vind dat regelmatig halen en brengen er dan gewoon bij hoort voor de ouder.

Allemachtig.  Alsof 12 km het eind van de wereld is. Ze heeft ook nog eens een elektrische fiets!

Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe gefrustreerd mensen kunnen raken om anderen die een fietsafstand te ver vinden. Die anderen gaan toch ook niet briesen omdat jij de auto niet pakt?

12 km naar sport, sporten en 12 km terug... Mij niet gezien.

Diezijnvanmij schreef op 14-07-2025 om 14:32:

Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe gefrustreerd mensen kunnen raken om anderen die een fietsafstand te ver vinden. Die anderen gaan toch ook niet briesen omdat jij de auto niet pakt?

Ik denk, maar nu doe ik aannames, dat er een meer algemene gedachte achter zit. Namelijk: dat een dochter van 17 een heel tijdrovende en logistiek uitdagende hobby heeft, de problemen die dat oplevert op het bordje van moeder legt, en dat heel vanzelfsprekend vindt. En dat daar mensen een beetje van gaan steigeren. 

Nou kun je dat nuanceren, dat als je als ouders in the middle of nowhere gaat wonen, dat je dan je kinderen wat meer verplicht bent dan als die kinderen makkelijk zelf overal kunnen komen met de tram of fiets. 

En dat 12 kilometer een flinke afstand is om op een avond heen en terug te fietsen, zeker als het regent of als je je onprettig voelt. 

Aan de andere kant: dochter is 17 en dat is een leeftijd dat kinderen hun eigen boontjes wel een beetje mogen gaan doppen. Als ze oud genoeg is om er helemaal zelf voor te kiezen 4 avonden te willen gaan dansen, dan zou ze daar zelf ook een plan voor mogen hebben. En ze heeft een e-bike, dat scheelt aanzienlijk. 

Je zou een open gesprek met elkaar moeten kunnen voeren over de kosten van een hobby: niet alleen in geld maar ook in tijd en in beschikbaarheid van mamataxi. Dat die hulpbronnen niet oneindig zijn. En dat je best wil ondersteunen, maar dat daar behoudens noodgevallen ook grenzen aan zitten. Compromissen zijn mogelijk, maar dat hangt ook af van haar houding. Claimen en entitlement helpen niet. 

Diezijnvanmij schreef op 14-07-2025 om 14:32:

Het punt is alleen dat TO duidelijk aangeeft dat ze hierover twijfelt. Zij heeft er genoeg van, dochter vindt het “niet kunnen” dat ze moet fietsen. Ze wil geen regenpak en ze wil niet met de fiets en vindt dat taxiservice papa en mama het maar moet regelen. Uit de update blijkt dat het niet “alleen als het regent” is maar vast op de maandag, “vaker wel dan niet” op de woensdag en dan op zaterdag als het regent. Dat is een flinke belasting voor ouders.

TO er is maar één oplossing als je het echt niet meer wil: zeggen dat je het niet meer doet. Daar gaat ze heel erg tegen protesteren, want zij gaat er daarmee op achteruit. Heb je nog minder zin in het protest dan in het rijden dan blijf je het doen tot ze 18 is en haar rijbewijs heeft- en accepteer je dus ook dat je elke maandagavond, woensdagavond en zaterdagmiddag zonder auto zit vermoed ik zo. 

dan

dan

14-07-2025 om 14:58

-Guusje- schreef op 13-07-2025 om 23:25:

er rijdt wel een bus, maar dat doet ze liever ook niet. Wij hebben die optie ook al gegeven. Ze is wel al bezig met rijlessen ( pas net begonnen) dus als ze haar rijbewijs heeft dan kan ze gewoon de auto lenen. Ik vroeg me meer af verwennen we haar niet door haar altijd maar te brengen als het regent? Mijn man en ik zijn nooit gebracht vroeger. We fietsten door weer en wind met regenpak aan overal heen. Ik moet zeggen leuk is anders. Misschien toch ook niet meer van deze tijd dan? Ben benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken.

Als de optie om de bus te nemen er is, dan is het haar keuze om dit niet te doen. Dan blijft fietsen over als jullie geen 4 avonden willen brengen en halen, waar ik alle begrip voor heb. 

Ik heb overigens alle begrip voor vaker je kind (ook als het 17 is) te brengen of halen als je ergens woont waar weinig voorzieningen zijn. Dat doe ik zelf ook.
Maar het lijkt nu of de dochter van TO de auto als enige oplossing ziet. Terwijl er dus ook een ebike is en OV.
Afspreken dat het vervoer naar dansles een combinatie van die drie mogelijkheden is lijkt me niet meer dan redelijk. 

heen met bus en jullie halen haar op? Goeie middenweg

dan

dan

14-07-2025 om 15:11

yette schreef op 14-07-2025 om 08:57:

Ik heb voor dat soort dingen (en lekke fietsbanden) een fietsdrager voor op de trekhaak.

Uiteraard is het bij regen fijn dat ze niet nat bij het dansen aankomt. Maar nat thuiskomen, is iets heel anders. Waarschijnlijk gaat ze na het dansen sowieso douchen en zich omkleden. En persoonlijk (maar misschien is dat raar?) vind ik nat geregend thuiskomen, eigenlijk best lekker

Met zo'n fietsdrager kan je haar bij rotweer dus met fiets en al brengen. Of haar ophalen als ze met droog weer heen is gefietst, maar het een paar uur later ineens onweert. De afspraak kan dan dus zijn, dat je haar in principe zelf verantwoordelijk stelt voor haar vervoer, maar dat je haar in 'noodgevallen' helpt.

Verder vraag ik me, net als anderen, af of die 1,5 uur waar je het over hebt, niet flink is overdreven. Op een elektrische fiets moet 12 km in een half uurtje te doen zijn (en ik ben 50+). Zoek eens uit of dat wel klopt en ga in een eventuele discussie uit van de feiten. Want voor je dochter wordt de 45 minuten fietsen waar je het nu over hebt, namelijk al snel 'ik moet van mijn ouders bijna een uur naar huis fietsen!'. Klinkt heel anders dan 'een half uurtje'

Mijn collega doet ongeveer een half uurtje over die afstand met een e-bike. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.