-Guusje-
13-07-2025 om 23:10
Brengen en halen naar danslessen dochter 17
Hallo, Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden. De dansschool zit op 12 km van ons huis. Dit betekend voor haar 35 tot 45 minuten fietsen heen en ook weer terug dus totaal ongeveer 1,5 uur met elektrische fiets. Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende. We beginnen dit wel een beetje zat te worden. Wij vinden eigenlijk dat ze ook als het regent best zelf kan gaan fietsen. Daar denkt ze zelf dus anders over. Ze vindt dat echt niet kunnen dat ze dan zover moet fietsen in de regen. Een regenpak weigert ze aan te trekken. Wat vinden jullie? Wel brengen en halen als het regent of gewoon laten fietsen?

Dweedledee
14-07-2025 om 19:13
Je dochter vertoont bijzonder verwend prinsessengedrag, TO. Tijd voor een goed gesprek en bijsturing.

Izza
14-07-2025 om 19:19
To jouw dochter is verwend. Ze heeft een elektrische fiets en kan prima fietsen maar heeft gewoon geen zin. Talloze kinderen fietsen die afstand (en nog veel meer) dagelijks naar school.
Ik zou aangegeven dat je haar niet meer komt halen als je zelf afspraken hebt. Dan moet ze zelf wat regelen. Hou op haar continu te faciliteren maar leer haar zelf haar zaken te regelen.
Eventueel kan je haar afzetten met de fietsendrager. Dat lijkt mij geen verkeerde investering als je afgelegen woont.
En maak nu alvast afspraken want anders is straks jouw auto continu weg.

Soccer-Mom
14-07-2025 om 20:06
Van mij mag ze lekker met de bus of op de fiets. Het is geen kind van 5! Ze is oud genoeg om dit zelf te regelen. Als er nou helemaal geen alternatief was, is het een ander verhaal. Maar die is er wel, de bus.
Straks auto lenen? Dat mogen mijn zonen ook niet zodra ze hun rijbewijs hebben. Ze kopen zelf maar een auto.

Ginevra
14-07-2025 om 20:10
Poezenmeisje schreef op 14-07-2025 om 18:47:
Mijn man moest naar een school van de juiste kerk.
Vanaf zijn 12de 30 kilometer enkele reis.
Dat vind ik dan wel weer een extreem geval. Een twaalfjarige op een gewone fiets fietst niet harder dan 15 km per uur, dus dat is twee uur heen en twee uur terug. Vier uur fietsen op een dag ook door de sneeuw en de regen en de wind, en dan ook nog een paar keer per week gymmen op school. Lijkt me eerlijk gezegd niet te doen voor kinderen die niet heel sterk en fit zijn.

Loezzie
14-07-2025 om 21:59
mijn vader rijdt me nog steeds geen en weer als ik dat vraag
Grapje
Maarre afspraken, afspraken afspraken..
Rug recht houden en je niet laten manipuleren.
Zo te lezen zijn er zat opties: elektrische fiets en OV als mevrouw niet wil fietsen. Carpoolen, scooter. ik zie mogelijkheden.
Ik vind nog wel een verschil tussen overdag en in het donker fietsen. Ik zou mijn dochter (als ik die zou hebben) niet alleen een flink stuk laten fietsen in het donker
In de stad misschien wel anders, maar ik heb de indruk dat jullie niet in de stad wonen.
Al wordt ik in de stad ook niet gelukkig als ik door
donker stille straten moet fietsen waar geen mens komt 's avonds.

Thy
14-07-2025 om 21:59
Als het je voegt dan zou ik haar gewoon brengen.
Als het niet voegt of je vindt 3x per week teveel van je eigen tijd vragen, dan kan ik dat ook wel begrijpen. Ik zou nieuwe afspraken aan de voorkant communiceren: 'Op woensdag breng ik je en haal ik je op, op maandag moet je zelf kijken hoe je het regelt en op zaterdag stemmen we het even per week af. We hebben een elektrische fiets voor je gekocht, maar je mag ook met het OV. Als ik iets anders heb op die avond, moet je het ook even zelf regelen.'
Of zoiets. Hou je dan ook zelf aan je afspraken, daar valt of staat het mee denk ik.

Dorestad
14-07-2025 om 22:31
Ginevra schreef op 14-07-2025 om 20:10:
[..]
Dat vind ik dan wel weer een extreem geval. Een twaalfjarige op een gewone fiets fietst niet harder dan 15 km per uur, dus dat is twee uur heen en twee uur terug. Vier uur fietsen op een dag ook door de sneeuw en de regen en de wind, en dan ook nog een paar keer per week gymmen op school. Lijkt me eerlijk gezegd niet te doen voor kinderen die niet heel sterk en fit zijn.
Valt mee hoor Ginevra. Mijn 12 jarige had 20 km enkele reis, op een fiets met 3 versnellingen. De eerste weken duurde het een uur maar al snel véél minder dan een uur. De groep ging echt steeds sneller. Na paar jaar alleen fietsen omdat iedereen andere profielkeuze had gemaakt. In weer en wind. Géén regenpak. Wanneer ik in de winter in mijn comfortabele auto naar de Stad reed voor een late dienst zag ik vaak een fietser in korte broek, shirt en blauw petje: mijn kind. Na middelbare school 5 jaar studie op de uni, nog paar km verderop. Nu promoveren daar. 5 dagen per week, nog steeds op de fiets. Echt NOOIT OV. En ook nooit de permanent beschikbare auto. Die terugweg is een manier om na de fikse mentale belasting nog even lekker uit te waaien. En lichamelijk gezond.

Stimpie
14-07-2025 om 23:44
MarvelousM schreef op 14-07-2025 om 09:48:
[..]
Jij zou VIER KEER IN DE WEEK je kind dat prima zelf kan fietsen brengen en halen?
Dan ben je onderdeel van het probleem.
Jeetje, wat verdrietig dat het in jouw wereld structureel 4 avonden in de week regent!
Ik snap dat je daar een beetje zuur, schreeuwerig en negatief van wordt!

MamaE
15-07-2025 om 01:01
Ginevra schreef op 14-07-2025 om 20:10:
[..]
Voor zwaar gereformeerden is dit aardse leven ook niet bedoeld om van te genieten.

Ies
15-07-2025 om 07:33
Ik werk op 6 km en doe dat met ebike.
Maar het is nu niet zo dat ik daar een kwartier over fiets. Dat ligt maar net aan de route. Bij mooi doorfietsen kan dat vast. Maar ik fiets door de binnenstad en dat geeft veel vertraging. Veel stoplichten, bochten, drukte. Ik fiets 20 a 30 minuten.
En ik vind het op veel plekken ook niet zo sociaal om hard door te fietsen. Sommige fietsers doen dat hier in centrum en ik vind dat echt gevaarlijk.
Je wordt natuurlijk wel niet moe op een ebike. Nat wel en dat vind ik soms ook wel een uitdaging maar hoort erbij.

KoekieJupe
15-07-2025 om 07:49
Woon je in een (grotere) stad, of op het platteland als kind 12 km moet fietsen. Ik fiets dwars door de stad, en haal dit met mijn e-bike ook niet in een half uurtje hoor. Levensgevaarlijke snelheid.
Grote meisjes, volwassen worden, grotere verantwoordelijkheden, volwassen gedragen (en dus niet drammen met 20 appjes).
Ik zou als ouder vooral goed nadenken wat je je kind belooft als ze rijbewijs heeft gehaald. Met welke auto gaat ze dan zelf naar de lessen? Dan is die auto niet meer beschikbaar voor de rest van het gezin. En voor je het weet, aanname, ben je die auto helemaal kwijt omdat ze de auto ook gebruikt voor andere activiteiten.
Om over de kosten voor de auto nog maar te zwijgen, benzine, verzekering, schades.

EmmaT
15-07-2025 om 08:20
MamaE schreef op 15-07-2025 om 01:01:
[..]
Voor zwaar gereformeerden is dit aardse leven ook niet bedoeld om van te genieten.
Nee, maar volgens een aantal reageerders hier moet de 17jarige het wel minstens net zo zwaar hebben als zij vroeger.

Wieder
15-07-2025 om 08:39
MarvelousM schreef op 14-07-2025 om 09:48:
[..]
Jij zou VIER KEER IN DE WEEK je kind dat prima zelf kan fietsen brengen en halen?
Dan ben je onderdeel van het probleem.
Als je dat niet erg vindt, is er geen probleem, toch?

SuzyQFive
15-07-2025 om 08:52
Oog schreef op 14-07-2025 om 12:07:
Ik vraag me altijd af hoe de mensen die hier op het forum heel hard roepen dat 17 al bijna volwassen is en dat ze zelf verantwoordelijk zijn etc. dat met hun eigen kinderen doen. Opvoeden houdt namelijk echt niet met 17 al op, net zomin als de verantwoordelijkheid van ouders. De stoerheid waarmee dit geroepen wordt, staat in schril contrast tot de praktijk die ik zelf waarneem. Maar ja, dat kunnen we niet controleren hè?
On topic: voor mij zou het wel uitmaken waarom de afstand zo groot is. Als je kinderen krijgt, weet je dat je woonplaats bepalend is voor hoe ver kinderen naar school of sport moeten. We kennen de situatie van TO niet, maar als je in een uithoek woont, met slecht OV of OV door een onveilige omgeving, en er is dicht bij huis geen dansschool oid, dan heb je als ouder in mijn ogen een zwaardere verantwoordelijkheid voor halen en brengen dan in de stad waar alles makkelijk bereikbaar is.
Tijdje geleden liep hier een draadje over wel of niet verhuizen van de stad naar het platteland vanwege de rust. Daar vonden mensen wel degelijk dat een verplaatsing met zulke (voor de kinderen nadelige) gevolgen ook door ouders gedragen moesten worden. Wat maakt dit dan anders? Als je ervoor kiest om bijvoorbeeld in een gehucht te wonen, dan is dit de keerzijde. En dat afwentelen op je kinderen vind ik niet eerlijk.
Ik heb vijf kinderen waarvan er twee nu in de twintig zijn en een deze week 17 wordt.
Volwassen is ze nog lang niet maar dat leer je met stapjes. In ieder geval zijn dit dingen waar ze op deze leeftijd lekker zelf een oplossing voor mag verzinnen.
Toen ze 13/14 was had ze aan de andere kant van de stad 1x per week iets voor hobby en dat duurde tot ‘s avonds 22u. Dan ging ze zelf heen en haalden we haar in de winter op, vader de ene week, ik de andere week.
Nu heeft ze een leeftijd waarop ze zelf veel zelfstandigheid wil, dan regelt ze ook zelf maar dat ze ergens komt en weer thuis komt.
In noodgevallen kunnen ze natuurlijk altijd een beroep op ons doen.
De kinderen weten ook dat we ze niet zomaar ophalen of brengen, alleen in bijzondere omstandigheden.
Mijn jongste van 13 zit op dezelfde school als waar ik werk en ze wil bij takkeweer nog wel eens met mij meerijden, maar dat gaat mijn voorwaarden. En dat komt niet vaak voor.

SuzyQFive
15-07-2025 om 09:02
Tuinfluiter schreef op 14-07-2025 om 09:31:
[..]
Is die school op 12 km een vrije keuze of was dat de enige optie.
Als ouder kies je je woonplaats als kind heb je het er maar mee te doen. Als een kind voor school en hobby's altijd 12 km moet fietsen vind ik dat je als ouder door jouw keuze daar ook een verantwoordelijkheid in hebt. Ik vind dat regelmatig halen en brengen er dan gewoon bij hoort voor de ouder.
Vrije keuze, dat wil zeggen: vanaf hun vader hadden ze sowieso minimaal 12km moeten fietsen voor de dichtsbijzijnde VO in de stad omdat hij in een dorp woont. Zoon koos eerst voor de school die vanaf vader het dichtstbij was maar is later geswitcht naar een school die beter passend was. Mijn kids zaten op een Montessori-basisschool en kozen ervoor om naar een montessori VO te gaan.
Mijn stiefkinderen (3) woonden ook in een dorp en gingen naar de dichtstbijzijnde VO school van hun denominatie. Die hebben we ook altijd lekker laten fietsen.