-Guusje-
13-07-2025 om 23:10
Brengen en halen naar danslessen dochter 17
Hallo, Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden. De dansschool zit op 12 km van ons huis. Dit betekend voor haar 35 tot 45 minuten fietsen heen en ook weer terug dus totaal ongeveer 1,5 uur met elektrische fiets. Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende. We beginnen dit wel een beetje zat te worden. Wij vinden eigenlijk dat ze ook als het regent best zelf kan gaan fietsen. Daar denkt ze zelf dus anders over. Ze vindt dat echt niet kunnen dat ze dan zover moet fietsen in de regen. Een regenpak weigert ze aan te trekken. Wat vinden jullie? Wel brengen en halen als het regent of gewoon laten fietsen?

SuzyQFive
15-07-2025 om 09:16
Dorestad schreef op 14-07-2025 om 22:31:
[..]
Valt mee hoor Ginevra. Mijn 12 jarige had 20 km enkele reis, op een fiets met 3 versnellingen. De eerste weken duurde het een uur maar al snel véél minder dan een uur. De groep ging echt steeds sneller. Na paar jaar alleen fietsen omdat iedereen andere profielkeuze had gemaakt. In weer en wind. Géén regenpak. Wanneer ik in de winter in mijn comfortabele auto naar de Stad reed voor een late dienst zag ik vaak een fietser in korte broek, shirt en blauw petje: mijn kind. Na middelbare school 5 jaar studie op de uni, nog paar km verderop. Nu promoveren daar. 5 dagen per week, nog steeds op de fiets. Echt NOOIT OV. En ook nooit de permanent beschikbare auto. Die terugweg is een manier om na de fikse mentale belasting nog even lekker uit te waaien. En lichamelijk gezond.
OT:
Zeg dat je Groninger bent zonder te zeggen dat je Groninger bent 🤣
Alleen Groningers schrijven stad met een hoofdletter 🤣

MarvelousM
15-07-2025 om 09:31
Stimpie schreef op 14-07-2025 om 23:44:
[..]
Jeetje, wat verdrietig dat het in jouw wereld structureel 4 avonden in de week regent!
Ik snap dat je daar een beetje zuur, schreeuwerig en negatief van wordt!
TO schrijft dat ze het vaker wel dan niet doet en diegene waar ik op reageerde zei ook dat ze sowieso zou halen en brengen (niks over regen).
Dus misschien eerst leren lezen en dan pas commentaar leveren op anderen?

Schemerlampje
15-07-2025 om 09:32
SuzyQFive schreef op 15-07-2025 om 09:16:
[..]
OT:
Zeg dat je Groninger bent zonder te zeggen dat je Groninger bent 🤣
Alleen Groningers schrijven stad met een hoofdletter 🤣
Maar de échte zetten er geen “de” voor. 😉

MarvelousM
15-07-2025 om 09:33
Wieder schreef op 15-07-2025 om 08:39:
[..]
Als je dat niet erg vindt, is er geen probleem, toch?
Je kunt prima onderdeel van een probleem zijn zonder zelf enige problemen te ervaren.

Ysenda
15-07-2025 om 09:36
KoekieJupe schreef op 15-07-2025 om 07:49:
Ik zou als ouder vooral goed nadenken wat je je kind belooft als ze rijbewijs heeft gehaald. Met welke auto gaat ze dan zelf naar de lessen? Dan is die auto niet meer beschikbaar voor de rest van het gezin. En voor je het weet, aanname, ben je die auto helemaal kwijt omdat ze de auto ook gebruikt voor andere activiteiten.
Om over de kosten voor de auto nog maar te zwijgen, benzine, verzekering, schades.
Afspraken maken.
Wij tekenen in op een white board. En als ouder kan ik overrulen.
Schades: ze leren rijden, beter dan wij vroeger. Vooralsnog rijd ik meer schade dan zoon de afgelopen 3 jaar. En hij rijdt regelmatig en ook centrum Amsterdam, Utrecht of den haag. Dat doe ik hem niet na.
Benzine: zelf betalen.
Rijden leer je door te doen. Hoe vaker hoe beter. Heerlijk zo'n auto met chaffeur.

Ademes
15-07-2025 om 09:48
Schemerlampje schreef op 15-07-2025 om 09:32:
[..]
Maar de échte zetten er geen “de” voor. 😉
Haha, dat dacht ik ook al. Maar ook toen mijn vader al jaren verhuisd was naar een stad in het midden van het land zei hij dat hij even naar Stad tou ging als hij boodschappen ging doen

Ted68
15-07-2025 om 09:50
We wonen op het platte Land: hebben een Bus: en met 5 kinderen moesten ze toch echt op de fiets of met de Bus: En een feestje te laten verpesten om een gezond kind op te halen: bij mij niet….
En x keer appen; dan ging bij mij de telefoon uit

kenfan
15-07-2025 om 10:03
MarvelousM schreef op 15-07-2025 om 09:33:
[..]
Je kunt prima onderdeel van een probleem zijn zonder zelf enige problemen te ervaren.
Dat. Toegegeven, ik voel me wel eens een harteloos secreet als ik die toegewijde ouders zie die altijd klaar staan zichzelf weg te cijferen. Ik zou ze natuurlijk uit een brandend gesleept hebben, maar de avonden zat/zit ik graag op mijn pond zuurkool.
Aan de andere kant vond ik het belangrijk dat de kinderen zelfstandige volwassenen zouden worden met oog voor anderen en hun omgeving en het besef dat de wereld niet om hen draait. Dat is met de nodige hobbels heel aardig gelukt.
Als een 17jarige zo egocentrisch is dat ze haar moeder op een feestje met appjes bestookt - mijn telefoon ging echt op mute - dan is er nog wat werk aan de winkel.

Wieder
15-07-2025 om 11:02
MarvelousM schreef op 15-07-2025 om 09:33:
[..]
Je kunt ook prima problemen maken die er niet zijn.

Ysenda
15-07-2025 om 11:18
kenfan schreef op 15-07-2025 om 10:03:
[..]
Dat. Toegegeven, ik voel me wel eens een harteloos secreet als ik die toegewijde ouders zie die altijd klaar staan zichzelf weg te cijferen. Ik zou ze natuurlijk uit een brandend gesleept hebben, maar de avonden zat/zit ik graag op mijn pond zuurkool.
Aan de andere kant vond ik het belangrijk dat de kinderen zelfstandige volwassenen zouden worden met oog voor anderen en hun omgeving en het besef dat de wereld niet om hen draait. Dat is met de nodige hobbels heel aardig gelukt.
Als een 17jarige zo egocentrisch is dat ze haar moeder op een feestje met appjes bestookt - mijn telefoon ging echt op mute - dan is er nog wat werk aan de winkel.
Met veel sportende kinderen groei je er in. Ze beginnen met 1 training gewoon bij de club om de hoek. Dan gaan ze daar naar de selectie, 2 of 3 trainingen per week, nog steeds om de hoek. Zijn ze een jaar of 8, laat je ze niet alleen de stad door fietsen, dus fiets je mee. Dan past die club niet meer en komen er de trainingsschool trainingen bij die niet meer om de hoek zijn, zijn ze 10-12, en ga je ze brengen.
Want ze trainen wel van half 7 tot half 9, ben je om 9 uur thuis met de auto. Nog even snel wat eten douchen en naar bed.
Dan wordt de training ineens van 6 tot 8, ga je na de training eten. Dan komen de landelijke trainingen erbij, trainingen in de ochtend etc. Wat als alleenstaande ouder met 1 kind en een flexibele baan best te doen is.
Zelfstandig is zoon prima, want die trainingen, zijn school, de trainingskampen, toernooien etc dat regelde hij toch echt zelf vanaf een jaar of 13.
Met appjes bestoken als hij weet dat ik een andere activiteit heb, dat accepteer ik ook niet tenzij hij afgevoerd moet worden naar een ziekenhuis of zo. Niet omdat het regent.

Yumi
15-07-2025 om 12:35
Wieder schreef op 15-07-2025 om 11:02:
[..]
Je kunt ook prima problemen maken die er niet zijn.
Er zijn zelfs mensen die voor elke oplossing een probleem hebben

rutiel
15-07-2025 om 14:34
kenfan schreef op 15-07-2025 om 10:03:
[..]
Eens. Voor mij hoort ook bij het opvoeden dat kinderen leren om zelf oplossingen te zoeken voor hun logistieke problemen. Hoe kom je ergens waar je wil zijn? En hoe kom je weer thuis?
Toegegeven: er zijn de nodige dingen mislukt in de opvoeding, maar deze kan ik gelukkig afvinken

elisadejong
15-07-2025 om 14:39
Ze klinkt wel erg verwend, maar dat is mijn mening. Ik merk dat er nauwelijks stimulatie is voor zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Alles problemen worden naar TO verschoven. Ik zou haar zoveel mogelijk met de ebike laten fietsen. En ja, met regen kan je eventueel haar met de auto brengen, maar maak dit geen standaard van dat je elke keer beschikbaar bent voor haar als het regent. Ze mag best hard worden hiervan.

Diezijnvanmij
15-07-2025 om 15:14
elisadejong schreef op 15-07-2025 om 14:39:
Ze mag best hard worden hiervan.
Zo werkt het toch niet, in ieder geval niet voor iedereen?
Op dit forum lijkt het net alsof iedereen moeiteloos door wind en weer fietst, maar in de praktijk zie ik heel veel mensen die lekker de auto pakken. Dochter kan ook tot de conclusie komen dat het dan voor haar niet haalbaar is en met dansen stoppen. Maar in dit topic gaat het er maar weinig om hoe ontzettend waardevol het is dat dochter zo fanatiek sport en dat het de moeite waard kan zijn om haar daarom logistiek te helpen.