Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-08-2025 om 22:36
Dit zit me dus totaal niet lekker.
Even een introductie. Mijn dochter van 11 en 8 maanden is afgelopen dinsdag (het is nu donderdag) begonnen op de middelbare school in Nijmegen. Hiervoor zat ze op school in ons dorp. Hier gaat ze ook af en toe naar het winkelcentrum. Alleen of met een vriendin.
Ze is enigst kind (voor mij dan, haar vader heeft afgelopen januari een zoon gekregen) en ik ben single moeder. Ik en haar vader wonen 300m van elkaar vandaan.
De situatie. Ze is dus dinsdag begonnen op de middelbare school. Er zijn geen bekende kinderen begonnen op die school, maar ze heeft al wel meiden gevonden om mee samen te fietsen vanuit ons dorp.
Nu belde ze vanavond op om te vragen waar haar pinpas is. Toen ik vroeg waar ze die voor nodig heeft zei ze dat ze morgen na school met vriendinnen (lees, haar klasgenoten die ze 3 dagen kent) naar de stad (Nijmegen Centrum) wil. Ik was nogal overrompeld. Maar nu ik er langer over nadenk, gaat me dit allemaal te snel.
Blijkbaar vindt haar vader dit oké, maar ik dus niet. Ze is net begonnen op die school, en de school hanteert de regel dat brugklassers het terrein niet af mogen tussen hun eerste en laatste lesuur. Dat is vast met een reden.
Is het vreemd om van haar te verwachten dat ze na school naar huis komt? Zeker in de eerste schoolweken?
Ik had graag contact opgenomen met de ouders van de andere kinderen, maar heb geen contactgegevens.
26-08-2025 om 13:33
Valeria schreef op 26-08-2025 om 11:28:
[..]
Zonder reden? Dan zou ik dat dus al niet doen. Of ik zou in de groepsapp vragen waarom.
Als je de groepsapp niet wil vervuilen met een gesprek dat verder niet voor iedereen nuttig is (vervoer of zo), zet je op z'n minst de reden erbij. Zonder reden komt het meer over als de ouders van x, y en z op het matje willen roepen.
Maar goed, ik ben ook altijd allergisch geweest voor 'wil je mij even terugbellen?' en dat soort dingen. Deed ik ook niet. Als je me nodig hebt, vertel je eerst maar waarom.
Nou die is een paar keer langsgekomen naar van 1 keer weet ik de oorzaak. Het was namelijk een oproep voor ouders van 3 vrienden van mijn zoon door de moeder van een 4e vriend van mijn zoon. Mijn zoon deed op de betreffende dag nog een plusklas en was die middag dus niet met zijn vrienden. Ik werd wel nieuwsgierig waarom die andere ouders werden opgeroepen, de moeder die de oproep plaatste ken ik toevallig dus heb haar gevraagd wat er was. De groep jongens was met een mes bedreigd door andere jongens en er werd aangifte van gedaan. Kijk dan is het wel fijn dat er contact is tussen de ouders. School heeft zich uiteindelijk ook gemengd in het verhaal aangezien de bedreigers uit een andere klas van dezelfde school kwam. Dus de hele bubs heeft met afdelingshoofd, mentor, directeur, wijkagent en nog iemand van school een flink gesprek gehad.