Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Grensoverschrijdend gedrag: en de zonen dan?

Lexus

Lexus

03-04-2025 om 13:51 Topicstarter

Moxxie schreef op 03-04-2025 om 13:11:

In België schijnen er andere wetten te gelden als je gyneacologiestudent bent.

https://www.nu.nl/buitenland/6351319/verbijstering-in-belgie-over-student-die-vrouw-verkrachtte-en-alleen-boete-kreeg.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ja schandalig. Maar als je kijkt naar zo'n uitspraak van Spong of commentaren op de Voice slachtoffers, kan je je afvragen of het in Nederland zoveel beter is. In de docu van Sunny  Bergman komt met tot een aantal van 0,4% van alle verkrachtingen die maar tot een veroordeling komen. Ik vind dat een erg laag getal en ben vergeten hoe ze daar toe kwamen, maar laag is het denk ik zeker. 

Lexus schreef op 03-04-2025 om 13:51:

[..]

Ja schandalig. Maar als je kijkt naar zo'n uitspraak van Spong of commentaren op de Voice slachtoffers, kan je je afvragen of het in Nederland zoveel beter is. In de docu van Sunny Bergman komt met tot een aantal van 0,4% van alle verkrachtingen die maar tot een veroordeling komen. Ik vind dat een erg laag getal en ben vergeten hoe ze daar toe kwamen, maar laag is het denk ik zeker.

Ik heb zojuist de docu gekeken.  Het ging erover dat er pas veroordeeld kan worden met voldoende bewijs en als er aangifte is gedaan.  Veel vrouwen doen geen aangifte, omdat de verhoren/ onderzoeken nogal belastend zijn.  Vaak is er sprake van onvoldoende bewijs.  Zeker als we geen getuigen zijn en zeg nou zelf: Hoe vaak zal er een getuige zijn bij een verkrachting? Ik zag zelfs een vrouw die zo gekrabt had dat ze dna materiaal voldoende onder haar nagels had om aan te tonen wie de schuldige was en toch is hij vrij gesproken vanwege te weinig overtuigend bewijs. 

Naast dat het uitermate onrechtvaardig is voor de slachtoffers ben ik ook bang dat mensen voor eigen rechter gaan spelen na een niet-veroordeling. Wat dan dus ook weer een sneeuwbaleffect kan hebben.

Lexus

Lexus

03-04-2025 om 14:37 Topicstarter

alhambra schreef op 03-04-2025 om 14:24:

Naast dat het uitermate onrechtvaardig is voor de slachtoffers ben ik ook bang dat mensen voor eigen rechter gaan spelen na een niet-veroordeling. Wat dan dus ook weer een sneeuwbaleffect kan hebben.

Ja denk je dat echt? Er wordt toch al eeuwenlang verkracht en nauwelijks veroordeeld maar waar is dat sneeuwbaleffect dan op te merken? Ik denk bij pedofilie wel meer (hoewel dat vroeger ook genegeerd werd)

Lexus schreef op 03-04-2025 om 14:37:

[..]

Ja denk je dat echt? Er wordt toch al eeuwenlang verkracht en nauwelijks veroordeeld maar waar is dat sneeuwbaleffect dan op te merken? Ik denk bij pedofilie wel meer (hoewel dat vroeger ook genegeerd werd)

Misschien naïef maar dat mensen hun broer gaan inschakelen om de dader aan te vallen, bijvoorbeeld.  Met sneeuwbaleffect bedoel ik dan dat die broer dan wel juridisch vervolgd wordt of dat de dader dan weer wraak neemt op die broer.

Ik denk dat de maatschappij gebaat is bij rechtvaardige rechtspraak. Dat heeft een remmende werking op daders en dat vermindert de behoefte om eigen rechter te gaan spelen.

Lexus

Lexus

03-04-2025 om 14:41 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-04-2025 om 14:13:

[..]

Ik heb zojuist de docu gekeken. Het ging erover dat er pas veroordeeld kan worden met voldoende bewijs en als er aangifte is gedaan. Veel vrouwen doen geen aangifte, omdat de verhoren/ onderzoeken nogal belastend zijn. Vaak is er sprake van onvoldoende bewijs. Zeker als we geen getuigen zijn en zeg nou zelf: Hoe vaak zal er een getuige zijn bij een verkrachting? Ik zag zelfs een vrouw die zo gekrabt had dat ze dna materiaal voldoende onder haar nagels had om aan te tonen wie de schuldige was en toch is hij vrij gesproken vanwege te weinig overtuigend bewijs.

Ja dat is het grote probleem: het is altijd het woord van de een tegenover de ander. Daarom was het pelicotproces ook zo bijzonder omdat daar een overdaad aan bewijs was. Je zou bijna als meisje of vrouw altijd een minicameraatje gaan dragen te allen tijde. Maar dat is ook weer zoiets. Hoewel... voor de mensen die bang zijn dat hun man/zoon onterecht wordt beschuldigd zou het ook hun weer helpen als zoonlief het draagt. Maar goed, je krijgt dan wel een onromantische gedigitaliseerde samenleving dan. 

alhambra schreef op 03-04-2025 om 14:40:

[..]

Misschien naïef maar dat mensen hun broer gaan inschakelen om de dader aan te vallen, bijvoorbeeld. Met sneeuwbaleffect bedoel ik dan dat die broer dan wel juridisch vervolgd wordt of dat de dader dan weer wraak neemt op die broer.

Ik denk dat de maatschappij gebaat is bij rechtvaardige rechtspraak. Dat heeft een remmende werking op daders en dat vermindert de behoefte om eigen rechter te gaan spelen.

Ja, dat is naïef. Het ligt nog steeds aan de vrouw namelijk, ook als ze je zus is. 

alhambra schreef op 03-04-2025 om 14:24:

Ik heb genoeg fatsoen in mijn donder om niet voor eigen rechter te gaan spelen maar o wat zou ik graag mijn ooms Graaiende Gerard en Vieze Lowietje het betaald willen zetten dat ze in mijn tienerjaren ervoor hebben gezorgd dat alle (toen tiener) kleindochters van opa en oma altijd hun eigen gescheiden feestjes hadden als opa en oma iets vierden. In feite hebben ze die feesten voor ons gewoon verpest. Met huisfeestjes zaten we "gezellig" in de keuken en als we naar een restaurant gingen hingen we rond in de garderobe om snel het toilet in te kunnen vluchten als het giftige aura van de ooms in de buurt kwam. Hun vieze grappen en handen op de billen wilden we zoveel mogelijk ontvluchten en dat deden we ook.

Tot nu toe heb ik nog nooit iets gedaan dat betaald zetten genoemd kan worden. Mede omdat mijn ouders al oud zijn en ik hun relatie met de familie niet wil verstoren.

In de tijd van de TVOH rellen hebben mijn zussen en ik wel een goed gesprek gehad met onze ouders waarbij het voor hun een totale verrassing was dat wij er zoveel last van hadden. Ze waren er zelf nooit getuige van en een toevallig passerende tante wist altijd te vertellen dat Bakblik en Taartvorm  en Mixer er maar tegen moesten kunnen; zo zijn mannen nu eenmaal.

Voor mezelf heb ik een grens gesteld. Als Graaiende Gerard en Vieze Lowietje tijdens een familiereünie beginnen aan mijn dochters generatie dan krijgen ze 77 en 80 jaar oud van mij een knal voor hun kop om af te rekenen met het verleden. Ook tante Jansje die altijd zo snel moest zeggen dat haar Lowietje zulke leuke humor had en dat vrouwen daar tegen moesten kunnen kan een knal krijgen.

Voor die handen in de bloes en op de billen zal er geen rechter zijn die ze zou hebben veroordeeld als wij als nichten er een zaak hadden gemaakt en dat snap ik ook. Maar ruim 30 jaar na dato nog een keer genoegdoening halen door ze een gebroken neus te slaan dat lijkt me heerlijk en onder ons gezegd kijk ik daar stiekem ook wel naar uit. Hoewel ik nog steeds rekening zal houden met de situatie van mijn ouders op dat moment en ik misschien toch besluit op het moment suprême toch op mijn handen te gaan zitten. 

Edit om 16.00:

Soms kan ik er nog steeds van balen dat ik toen, op de momenten dat het gebeurde, niet het lef had om die knal uit te delen. Opgevoed in het tijdperk dat zelfs je tantes zeiden dat het erbij hoorde voor een vrouw om zo behandeld te worden ben ik dat gaan geloven. Met de kennis van nu had ik die knal meteen uit moeten delen en mij niet terug moeten trekken in de keuken.

euh Bakblik, zijn wij familie? Ook wij hadden graaiende Gerrit. En nu pas, nu graaiende Gerrit bijna 80 is, wil mijn moeder aan mij toegeven dat ‘er meer mensen zijn die zeggen dat hij niet deugt’. Ja mam, daarom ontwijk ik hem al jaren. ‘Maar hij is zo aardig’. Nee mam, dat is hij niet.
Blijkbaar is het voor mensen van die generatie heel moeilijk om te accepteren dat het niet aan de vrouwen ligt, zoals ook Spong hier weer laat zien? Die geloven in dat het in hun familie niet gebeurt en het kwaad alleen maar buiten in de bosjes ligt?

spoiler alert; nee. Mijn dochter en haar vriendinnen kunnen beter alleen naar huis fietsen dan zich door een vriend of kennis laten thuisbrengen. Want de meeste aanrandingen of verkrachtingen zijn nog steeds door bekenden. 

Had iemand al gezegd dat juist iets als lentekriebels helpt om iedereen te leren wat consent is?

Bakblik schreef op 03-04-2025 om 15:34:

[..]

Ik heb genoeg fatsoen in mijn donder om niet voor eigen rechter te gaan spelen maar o wat zou ik graag mijn ooms Graaiende Gerard en Vieze Lowietje het betaald willen zetten dat ze in mijn tienerjaren ervoor hebben gezorgd dat alle (toen tiener) kleindochters van opa en oma altijd hun eigen gescheiden feestjes hadden als opa en oma iets vierden. In feite hebben ze die feesten voor ons gewoon verpest. Met huisfeestjes zaten we "gezellig" in de keuken en als we naar een restaurant gingen hingen we rond in de garderobe om snel het toilet in te kunnen vluchten als het giftige aura van de ooms in de buurt kwam. Hun vieze grappen en handen op de billen wilden we zoveel mogelijk ontvluchten en dat deden we ook.

Tot nu toe heb ik nog nooit iets gedaan dat betaald zetten genoemd kan worden. Mede omdat mijn ouders al oud zijn en ik hun relatie met de familie niet wil verstoren.

In de tijd van de TVOH rellen hebben mijn zussen en ik wel een goed gesprek gehad met onze ouders waarbij het voor hun een totale verrassing was dat wij er zoveel last van hadden. Ze waren er zelf nooit getuige van en een toevallig passerende tante wist altijd te vertellen dat Bakblik en Taartvorm en Mixer er maar tegen moesten kunnen; zo zijn mannen nu eenmaal.

Voor mezelf heb ik een grens gesteld. Als Graaiende Gerard en Vieze Lowietje tijdens een familiereünie beginnen aan mijn dochters generatie dan krijgen ze 77 en 80 jaar oud van mij een knal voor hun kop om af te rekenen met het verleden. Ook tante Jansje die altijd zo snel moest zeggen dat haar Lowietje zulke leuke humor had en dat vrouwen daar tegen moesten kunnen kan een knal krijgen.

Voor die handen in de bloes en op de billen zal er geen rechter zijn die ze zou hebben veroordeeld als wij als nichten er een zaak hadden gemaakt en dat snap ik ook. Maar ruim 30 jaar na dato nog een keer genoegdoening halen door ze een gebroken neus te slaan dat lijkt me heerlijk en onder ons gezegd kijk ik daar stiekem ook wel naar uit. Hoewel ik nog steeds rekening zal houden met de situatie van mijn ouders op dat moment en ik misschien toch besluit op het moment suprême toch op mijn handen te gaan zitten.

Edit om 16.00:

Soms kan ik er nog steeds van balen dat ik toen, op de momenten dat het gebeurde, niet het lef had om die knal uit te delen. Opgevoed in het tijdperk dat zelfs je tantes zeiden dat het erbij hoorde voor een vrouw om zo behandeld te worden ben ik dat gaan geloven. Met de kennis van nu had ik die knal meteen uit moeten delen en mij niet terug moeten trekken in de keuken.

Wat naar voor je dat je dit hebt moeten doorstaan. En nog wel van je eigen familie. Het kan toch haast niet dat niemand het opviel dat alle tienermeisjes in de familie die ooms ontvluchtte?

Dan moeten die ooms wel geweten hebben, welke momenten ze moesten hebben.

Ik weet niet meer wie het ooit gezegd heeft, maar dit doe me denken aan het citaat: "alles wat het kwaad nodig heeft om te winnen, is dat het goede de andere kant op kijkt."

Lexus

Lexus

03-04-2025 om 17:02 Topicstarter

Bakblik: ja ik had ook zo'n oom, en een buurman, en een achterbuurman. 
Je schrijft: Ook tante Jansje die altijd zo snel moest zeggen dat haar Lowietje zulke leuke humor had en dat vrouwen daar tegen moesten kunnen kan een knal krijgen.
Ik verbaas me er altijd over dat er nog steeds zoveel vrouwen zijn die hun man verdedigen om dat soort dingen. Het is voor hun zelf toch ook niet leuk?
Ook toen de kaarsverkrachtingsrel van VI speelde, hoorde je veel vrouwen 'ach maar het is alleen maar zijn humor'. Stel je eens voor dat een vrouw had gezegd over een man "ik heb die kaars maar in zijn hol geduwd hahaha"  Ze zou, -terecht- meer dan terecht gewezen zijn. By the way: Nu las ik dat Derksen gister zei "ik zou gewoon mijn tong in Jineks mond duwen" (als ze een hug zou geven). Hoor je helemaal niemand over. Nee die dubbele moraal is er nog steeds en zit heel diep

Biebel schreef op 03-04-2025 om 16:49:

euh Bakblik, zijn wij familie? Ook wij hadden graaiende Gerrit. En nu pas, nu graaiende Gerrit bijna 80 is, wil mijn moeder aan mij toegeven dat ‘er meer mensen zijn die zeggen dat hij niet deugt’. Ja mam, daarom ontwijk ik hem al jaren. ‘Maar hij is zo aardig’. Nee mam, dat is hij niet.
Blijkbaar is het voor mensen van die generatie heel moeilijk om te accepteren dat het niet aan de vrouwen ligt, zoals ook Spong hier weer laat zien? Die geloven in dat het in hun familie niet gebeurt en het kwaad alleen maar buiten in de bosjes ligt?

spoiler alert; nee. Mijn dochter en haar vriendinnen kunnen beter alleen naar huis fietsen dan zich door een vriend of kennis laten thuisbrengen. Want de meeste aanrandingen of verkrachtingen zijn nog steeds door bekenden.

Had iemand al gezegd dat juist iets als lentekriebels helpt om iedereen te leren wat consent is?

Als je ook een Vieze Lowietje in de familie hebt en de keuken/garderobe feestjes herkent dan zou het kunnen dat wij familie zijn. Maar ja van de generatie waar we het over hebben zijn er meer, zo niet veel, met dezelfde naam.  Als ik de ooms en tantes van de ene kant en ooms en tantes van de andere kant op een hoop gooi, (daar zitten mijn ouders dan bij) dan zijn er 2 Gerards, 3 Lowie's, 2 Peters, 3 Maria's ( als geboortenaam met verschillende roepnamen) 3 x Cornelia met verschillende roepnamen.  Ook Johan/Jan/Hans (allen van Johannes) komt meerdere keren voor.  Dus dat er meerdere Graaiende Gerards zijn in Nederland is niet heel vreemd. 

Zeespiegel schreef op 03-04-2025 om 17:01:

[..]

Wat naar voor je dat je dit hebt moeten doorstaan. En nog wel van je eigen familie. Het kan toch haast niet dat niemand het opviel dat alle tienermeisjes in de familie die ooms ontvluchtte?

Dan moeten die ooms wel geweten hebben, welke momenten ze moesten hebben.

Ik weet niet meer wie het ooit gezegd heeft, maar dit doe me denken aan het citaat: "alles wat het kwaad nodig heeft om te winnen, is dat het goede de andere kant op kijkt."

We waren maar met 4 tienermeisjes in die tijd.  Na ons vrij veel jongens en dan nog 3 meisjes waarvan de laatste pas geboren is toen ik al volwassen was.  Verder alleen maar jongens. 

We werden wel geprezen om onze hulpvaardigheid,  bij een huisfeestje maakten wij de koffie en deelden de taart. Oma hoefde weinig te doen. Ik ben geboren tweede helft jaren 60. Toen ik puberde was de moraal veelal nog: leer er maar mee leven zo zijn mannen nu eenmaal.  En geen tante die voor je opkwam, echt niet. Ze vonden de mannen stoer. 

Fun fact:

Ze konden nou niet echt zeggen dat ik er in de oversized mode van de jaren 80 zo verleidelijk uitzag.  Als ik foto's zie uit die tijd moet ik zo lachen. 

Lexus schreef op 03-04-2025 om 17:02:

Bakblik: ja ik had ook zo'n oom, en een buurman, en een achterbuurman.
Je schrijft: Ook tante Jansje die altijd zo snel moest zeggen dat haar Lowietje zulke leuke humor had en dat vrouwen daar tegen moesten kunnen kan een knal krijgen.
Ik verbaas me er altijd over dat er nog steeds zoveel vrouwen zijn die hun man verdedigen om dat soort dingen. Het is voor hun zelf toch ook niet leuk?
Ook toen de kaarsverkrachtingsrel van VI speelde, hoorde je veel vrouwen 'ach maar het is alleen maar zijn humor'. Stel je eens voor dat een vrouw had gezegd over een man "ik heb die kaars maar in zijn hol geduwd hahaha" Ze zou, -terecht- meer dan terecht gewezen zijn. By the way: Nu las ik dat Derksen gister zei "ik zou gewoon mijn tong in Jineks mond duwen" (als ze een hug zou geven). Hoor je helemaal niemand over. Nee die dubbele moraal is er nog steeds en zit heel diep

Ik werk er hier (thuis) hard aan om tezorgen dat die dubbele moraal in ieder geval stopt bij de generatie van mijn kinderen. Ik gun mijn dochter feestjes waarbij ze zich niet hoeft te verstoppen in vormeloze hoodies en voor beiden hoop ik dat er over een weer respect is en de mannen de vrouwen wat minder als "object dat gedaan kan worden" zien. 

Dochter heeft een leuke gemengde studievriendengroep zonder Tate aanhangers. Bij zo'n in de mboklas zien relatief veel jongens en van hem heb ik al een paar keer gehoord dat hij klasgenoten aangesproken heeft op vrouwonvriendelijk gedrag. 

Lexus

Lexus

03-04-2025 om 22:12 Topicstarter

Iemand de docu 'Had dan nee gezegd' die net op npo3 was gezien? Ik vond het best goed. Zowel de vrouwen als de mannen die er in voorkwamen waren heel open over dat grijze gebied waar er geen consent is gegeven (slaap, dronken, freeze) en toch penetratie plaatsvond en de vraag of dit nou grensoverschrijdend was of niet. Zoveel schaamte rond dit onderwerp en zoveel noncommunicatie. Goed dat er gewoon over gepraat kan worden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.