Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mark

Mark

09-11-2015 om 18:39

Hij wordt wat aan de zware kant.

Hallo,

Ik heb een zoon van 16 jaar. Hij is uitgegroeid volgens de dokter. Hij is maar 165cm. Nu hij uitgegroeid is eet hij wel nog steeds net zo veel als wanneer hij nog aan het groeien was. De dokter zei dat dit geen kwaad kon. Ik heb hem dus maar gelaten. Nu een half jaar verder is hij redelijk fors. Hij heeft grotere maat kleren nodig. Vooral een grotere maat broek. Zijn buik is ook redelijk zacht en als hij zijn pyjama aan doet zie ik weleens dat hij best een beetje buikvet heeft. Ik heb een bmi test gedaan en daaruit kwam dat hij hoog in gemiddeld gewicht zat. Hij begint echt steeds zwaarder te worden en een buikje te krijgen. Mijn vraag is eigenlijk zal ik heb laten of niet?

Mvg.
Mark

zebra

zebra

09-11-2015 om 18:53

andere keuzes maken

en dan bedoel ik gezondere keuzes. Magere produkten ivm volle, zulk soort werk. Ander soort beleg op zijn brood. Ik weet niet of hij veel frisdrank drinkt maar dat vervangen door water of thee. Gezondere tussendoortjes, van zulk soort werk dus!

Wel vet

Een zoon van zestien kun je informeren hoe hij betere keuzes kan maken om te voorkomen dat hij wat te zwaar wordt. Mager is een valkuil. Het is gewoon minder gezond en dan denk je ook nog dat je goed bezig bent en ga je dat compenseren met iets anders.
Gewoon gezonde keuzes en liever een lekkere warme hap dan een paar gevulde koeken.
Zoon hier krijgt nog steeds overdag vaak een bord warm eten dat over was van de vorige dag. Of soep. Of bakt zelf een hamburger met uien of een ei. Of ontleed een ananas.
Ik biedt hem na het boodschappen doen een bakje olijven aan of vers gesneden fruit. En als hij wil snacken haalt hij een Turkse pizza op de markt.

Het kan al helpen als je je zoon zelf vertelt dat hij zich beter even kan verdiepen in wat je gezonder kunt eten dan snacken en snoepen. En zelf wat lekkers mee naar school nemen.

en zelf

Het goede voorbeeld geven helpt nog steeds, ook op deze leeftijd.

Angela67

Angela67

09-11-2015 om 21:13

annej

het gaat om kalorie-inname versus verbruik. "Mager is een valkuil. Het is gewoon minder gezond en dan denk je ook nog dat je goed bezig bent en ga je dat compenseren met iets ander". Hoe kun je dit nou zeggen. Als je kunt kiezen tussen mager boterhamvlees en vet boterhamvlees kies je mager. Zo simpel is het en niets ongezonds aan.
gr Angela

Krullevaar

Krullevaar

09-11-2015 om 21:35

welke bmi?

Met welke mi heb je gerekend, de volwassen bmi of de minder mi? Maakt namelijk nogal verschil.

http://www.voedingscentrum.nl/professionals/kindervoeding-0-4-jaar/babyenkindervoeding/bmi-jongens-en-meisjes.aspx

Met hoog in de 23 is er dan al sprake van overgewicht op 16 jarige leeftijd.

De sixpack

Sinds een vriendje trotse houder is van een sixpack, is hier ook eentje aan het trainen geslagen in een fitnessschool. Hij had uitgezocht dat dit in x aantal weken bereikt kon worden.
We hebben de afbeeldingen van sixpacks bekeken en besproken wat mooi en natuurlijk overkomt en wat buitensporig is. Puber is nu een stuk actiever.

Soms gaan ze het licht zien als een goede vriend zijn spierbundels toont. Dat werkt beter dan 'zeuren' over het eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.