Sinilind
13-10-2016 om 08:14
Puber depri of?
Als docente en mentor weet ik het meestal wel, maar als moeder van een (bijna) 15 jarige even niet...Sinizoon heeft 2gym met wat spanning overleefd, maar 3gym is een ramp aan het worden. Geen zin, boos, mokken, dwars, ik heb een puber in het kwadraat. De cijfers zijn zodanig slecht op het ogenblik dat mijn professionele oog pijn doet. Opeens is het spook van volgend jaar naar, niet eens 4 havo maar doubleren in 3 havo werkelijkheid geworden.
Wat er gebeurd is: niet zo enorm veel. Ja mijn vriend is bij ons ingetrokken, en het kan zijn dat zoon zich daardoor meer gaat verzetten maar hij mag mijn vriend ook heel erg. Maar feite is, ik begin moe te worden. Overdag 150 pubers voor mijn neus en 's avonds nog eentje erbij. Ik mis mijn gezellige, aardige, lieve knul. In plaats daarvan heb ik een naar zweet stinkende monster met vet haar, puistjes en grote bek gekregen. En distanciëren lukt me niet.
Ik ben vast niet de enige, maar het fei dat ik ook overdag met pubers werk maakt het voor mijn thuis erg zwaar. Of ligt het aan mijn karakter...
Weet het echt even niet meer
Sini

Pirata
13-10-2016 om 08:29
Hoe
Hoe is hij als hij niet hoeft te leren? Met jullie of zijn vrienden?
Als dat in orde is, lijken het me normale puberneigingen.
Wij hebben er hier huiswerkbegeleiding opgezet, dan krijgen we ďáár tenminste geen grote mond over. Voor de rest hier ook continue weerstand, al ruikt die van ons nog wel fris.
Die huiswerkbegeleiding redt onze eigen broodnodige vrije tijd, wat dat betreft is het voor ons een uitkomst.

Swisse
13-10-2016 om 09:13
Pubers
Pubers zijn ook gewoon lastig om mee om te gaan. Die stuiterende hormoonbommetjes die ineens zo anders zijn. En dan heb je ook nog je eigen lijf en geest en de omstandigheden. Het is allemaal niet makkelijk.
Zorg goed voor jezelf. Schrap en zoek ondersteuning. Eerst jijzelf, dan de rest.
Wat betreft de puber, deze periode is één grote oefening in loslaten. Kies wat echt, echt belangrijk is voor de sfeer thuis, bijvoorbeeld geen grote mond en laat de rest. Een plantje groeit niet harder als je er elke dag aan trekt en puber zal moeten leren dat zijn acties consequenties hebben.
Vraag wat hij van jou nodig heeft, doe dat en laat hem verder. En als hij zijn school verpest, het zij zo. Heel heel moeilijk, ik weet het. Been there, done that
Maar begin bij jezelf. Ga een dagje er tussen uit. Maak een lange wandeling. Ga zwemmen. Neem een bad. Wat er ook voor nodig is maar zorg dat het met jou goed gaat.
Heel veel sterkte

Jippox
13-10-2016 om 09:19
herfstvakantie
't is bijna vakantie: ik zou vooral wat leuks gaan ondernemen met hem, 1 op 1, minstens een dag (maar liever een paar) en dan iets actiefs wat je zoon erg leuk vindt.
Misschien kom je dan ook nog tot een goed gesprek (en kom je er achter wat hem eventueel dwars zit en hoe hij het verder ziet met school etc), en misschien ook niet. Maar dan heb je in ieder geval ook weer eens z'n leuke kanten kunnen zien.

Sinilind
13-10-2016 om 09:53
Goede vraag
Als hij niet hoef te leren is hij ook dwarsig, afgewisseld met leuke knuffelmomenten en humor. Een echte puber.
Het is misschien dat het contrast met hoe hij nog een jaar geleden was zo groot is. Nog een jaar geleden ging hij mee naar kunsttentoonstellingen en vond het ook leuk nog (doen alsof op dat niveau lijkt me onmogelijk), hielp hij, las hij boeken, ok het gevecht om de telefoon en computer was er al maar voor de rest had ik een modelkind. En die is nu ver te zoeken.
Onze dochter was altijd wat nukkiger, maar had haar zaken beter op orde wat school betreft. Deed VWO NT/NG met twee vingers in de neus.
Ik denk dat ik het ook zwaar heb op mijn werk op het ogenblik (22 uur lesgeven per week is te veel voor mij), gelukkig zal ik een week na de herfstvakantie teruggaan naar minder uren.
Dat van even eruit is een goede. Ik ga kijken hoe dat te realiseren.
Sini

margaretha
13-10-2016 om 10:23
en dat stinken
herkenbaar. Sommigen hebben gigantische stinkvoeten, doen ze na school hun schoenen uit dan ruik je dat zodra je de woonkamer binnenkomt. En heel raar sommigen hechten tijdelijk wat minder naar onder de douche gaan, tel daarbij de extra aanmaak van hormonen en geuren. Eerst rustig moment dan eens praten over school, wat denkt hijzelf en wat zou hij willen. Praten over mogelijkheden en niet over falen of te weinig doen. Kan hij evt. in januari al overstappen naar havo 3 ?

Pirata
13-10-2016 om 10:59
En puistjes
Mijn zoon gebruikt wekelijks (zachtjes) een ouderwetse scrubhandschoen. Als hij dat een tijdje vergeet, dan komen er rode bobbels. Doet hij het regelmatig, heeft hij een babyhuidje. Scrubben schijnt "uit" te zijn maar ik dacht dat fruitzuren hetzelfde effect hadden.
Misschien helpt zoiets voor de huid van jouw zoon?
Iets leuks doen samen is altijd goed, hij heeft vast wel een leuk idee (geen museum ).

IngridT
13-10-2016 om 11:04
Sini,
Volgen mij moet je vooral op jezelf passen....
Ee is niet veel gebeurd zeg je.....
Nieuwe baan, vriend bij je ingetrokken, puber in dwarse modus. Niem het maar 'niet veel'...poeh! En volgens mij was de rek er al eerder een beetje uit....ik vind het niet gek dat je er een beetje klaar mee ben
En dan gelijk in je nieuwe baan tijdelijk meer uren draaien dan je eigenlijk kunt/ wilt??? Waarom??????? Doe dat nou niet!
Even een paar tandjes terug als het kan....
Ingrid

Niki73
13-10-2016 om 13:04
Stinken
Het kan mijn puber niets schelen als hij stinkt, maar mij wel! Mijn puber MOET gewoon om de dag douchen (toen het warm was elke dag) en een schoon t-shirt aan. Daar valt met mij niet over te discussiëren, want ik wil geen stinkbeer in huis. De tweede dag ruikt hij niet meer naar roosjes, maar dan gaat het nog. Een derde dag is niet te doen.
Ik herinner hem er tijdens het avondeten aan dat er die avond gedoucht moet worden, dan heeft hij nog wat tijd om zich mentaal voor te bereiden.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het prettig is om naast zo'n stinkbeer te zitten op school. Ik vertel hem regelmatig dat ik zielsveel van hem houd, hoe dan ook, maar dat mensen die hem niet zo goed kennen geneigd zijn hem minder leuk te vinden als hij stinkt.

zebra
13-10-2016 om 17:14
het stinken
daar hebben we ook een hele tijd van mogen "genieten". Maar na een tijdje hem eraan te herinneren dat er toch even een douche genomen moest worden, doet hij het nu uit zichzelf en intussen zowat dagelijks. Hij neemt ook deodorant mee naar zijn bijbaan.
Het andere gedrag herken ik niet echt eigenlijk.

Rozeschijn
13-10-2016 om 20:50
Maar maar maar
Wat lees ik in post 8; jij hebt een andere baan (onrust), meer uren (onrust) én je bent gaan samenwonen (vette impact op een puber, ook als hij de man aardig vindt), heeft deze nieuwe huisgenoot ook nog bagage? Zelf kinderen die ook bij jullie komen bv? Andere zaken?
Ik zou er zelf ook van gaan puberen denk ik :/....

Rozeschijn
13-10-2016 om 20:53
Wat ik wil zeggen is
Als er zoveel speelt is er ook meer wat invloed op zijn gedrag kan hebben. En misschien heeft hij 'gewoon' een rebound jaar nodig?

Emmawee
16-10-2016 om 00:11
Wat mij opvalt
Je schrijft vooral over je zoon als leerling. Je kijkt professioneel naar hem. Je zegt ook nog dat je in je werk al zoveel met pubers te maken hebt.
Allemaal heel begrijpelijk.
Maar je zoon zit al de hele dag met leraren opgescheept. En thuis is er dan nóg één. Het lijkt mij soms best irritant voor hem, vooral als t niet zo soepel loopt.
Ik weet helemaal niet of het een rol speelt, maar ik kan me er van alles bij voorstellen.
Ik zou dus in jouw geval echt proberen om thuis je professionele bril af te zetten. Wees zn moeder. Praat over de leuke en wezenlijke dingen van het leven. Over school praat je alleen op zijn verzoek.
De herfstvakantie is daar een prima tijd voor. Is er niet een leuke serie die jullie samen kunnen gaan kijken? Of een spel dat jullie leuk vinden om te doen?

Threeboys
28-10-2016 om 13:56
Hier ook
Waaaahhhh herkenbaar! Hier ook een luie puber, sterker nog: twee luie pubers. Heb bewust niet veel gedaan in de vakantie. Maar merk wel dat ik HELEMAAL klaar met ze ben. Hotel mama is volgende week dicht, ik ben de gelukkige die volgende week zelf een week weg is (wel voor werk maar toch leuk). Ik laat mijn man het even lekker uitzoeken met die pubers.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.