Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Relatie dochter

En hier ook een dochter die weinig tijd heeft in de relatie, net zoals de andere kant. Werk, sport, vrienden of vriendinnen, familie verplichtingen enz. Soms lukt het elkaar meer keer per week te zien, soms één  keer. De tijd zal leren of het blijvend  is op die manier.  
Als je dochter  er erg onder lijdt, zal ze toch echt het gesprek  aan moeten gaan met haar vriendje. En als het voor hem zo wel best is, dan rest alleen nog maar op zoek gaan naar iemand  bij wie ze zich wel prioriteit  voelt. 
Wat betreft gekwetst worden, dat gaat helaas zeker gebeuren. Bij deze of een ander vriendje. Hoort bij het hebben van relaties helaas. Vang haar in dat geval  op en probeer haar te leren daarmee om te gaan.  Verder: laat het los. Haar liefde, haar leven. Je kunt er verder  weinig mee.

lientje69 schreef op 21-12-2024 om 12:21:

En hier ook een dochter die weinig tijd heeft in de relatie, net zoals de andere kant. Werk, sport, vrienden of vriendinnen, familie verplichtingen enz. Soms lukt het elkaar meer keer per week te zien, soms één keer. De tijd zal leren of het blijvend is op die manier.
Als je dochter er erg onder lijdt, zal ze toch echt het gesprek aan moeten gaan met haar vriendje. En als het voor hem zo wel best is, dan rest alleen nog maar op zoek gaan naar iemand bij wie ze zich wel prioriteit voelt.
Wat betreft gekwetst worden, dat gaat helaas zeker gebeuren. Bij deze of een ander vriendje. Hoort bij het hebben van relaties helaas. Vang haar in dat geval op en probeer haar te leren daarmee om te gaan. Verder: laat het los. Haar liefde, haar leven. Je kunt er verder weinig mee.

Je zou verwachten dat iemand die verliefd is, graag minder tijd aan sport en andere vrienden besteedt (en familieverplichtingen...   ).

Maar ik denk dat het bij mij op die leeftijd niet in mijn hoofd opkwam om niet naar de training te gaan, want ik dacht dat dat moest als lid...

haarklover schreef op 21-12-2024 om 20:30:

[..]

Je zou verwachten dat iemand die verliefd is, graag minder tijd aan sport en andere vrienden besteedt (en familieverplichtingen... ).

Maar ik denk dat het bij mij op die leeftijd niet in mijn hoofd opkwam om niet naar de training te gaan, want ik dacht dat dat moest als lid...

Naar training gaan ben je ‘verplicht’ aan je teamgenoten vind ik. Een individuele sport is een ander verhaal. 
En tijd aan familieverplichtingen kwijt zijn kan ook een eis van de ouders zijn.

Caroline80 schreef op 22-12-2024 om 06:47:

[..]

Naar training gaan ben je ‘verplicht’ aan je teamgenoten vind ik. Een individuele sport is een ander verhaal.
En tijd aan familieverplichtingen kwijt zijn kan ook een eis van de ouders zijn.

Ik vind best dat je eens een keertje niet kan gaan trainen omdat je een feest hebt, een weekendje weg bent enz. 

Maar de training van de sporten waar mijn kinderen zitten wordt gegeven door vrijwilligers. Zij maken wekelijks tijd vrij om trainingen voor te bereiden en te geven. Ook zijn ze regelmatig aanwezig bij toernooien/ competitiewedstrijden. Ik vind het eigenlijk wel erbij horen dat je dan naar een training gaat en daar net als je trainer tijd voor vrijmaakt. Of je nu een vriendje hebt of niet. De sport van mijn oudste is ook vrij individueel sj trainen ze wel in groepen. 

Dan ga je daarna of daarvoor maar naar je vriend of vriendin. 

Om topic,  het doet er niet zoveel toe wat andere mensen normaal vinden mbt elkaar zien binnen een relatie op deze leeftijd. Het is aan dochter en vriend om daar een weg in te vinden samen. Of niet, wat dan inhoudt dat ze de relatie beëindigen. 

Hoe sta jij hierin als moeder? Ik lees dat jij het ook (te) weinig vindt. Lukt het je om de verantwoordelijkheid daarin bij dochter te laten. Je kunt het hier met haar over hebben maar kleine niet jouw mening op te dringen. Het is aan dochter in hiermee tevreden te zijn of niet. Als zij het wel goed vindt is het prima. Als zij het niet fijn vindt kun je met haar bespreken hoe ze dit met haar vriend kan aanpakken, hoe bespreek je zoiets in je relatie, hoe bewaak je je eigen grenzen, hoe kom je voor jezelf op. Dit kan een heel leerzame situatie voor haar zijn. 

Caroline80 schreef op 22-12-2024 om 06:47:

[..]

Ook bij een individuele sport staat een trainer die bereid is om zijn vrije tijd op te offeren om een groep sporters  training te geven. Een sporter die zelf beter wil worden zal niet zo gauw veel trainingen gaan skippen, maar die mag zich ook best realiseren dat het voor de trainer ook niet leuk is als er steeds maar een halve opkomst is omdat iedereen liever met z'n verkering iets doet.

Eén keer per week op die leeftijd is toch helemaal niet weinig? Ik zou het niet zo gezond vinden als ze zich gingen gedragen als getrouwd stel dat niets meer zonder elkaar kon doen. School gaat sowieso voor. Mijn zoon heeft het geluk dat zijn vriendin in zijn trainingsgroep zit, want hij zou er door de week na school helemaal geen tijd voor hebben.

Overigens zou ik een 17/18-jarige niet meer verplichten om mee te gaan naar familie. Dat schept ook weer wat ruimte voor zijn eigen gekozen 'familie'. Mijn zoon was uitgenodigd bij zijn vriendinnetje met kerst en kwam vragen of wij dat goed vonden. Natuurlijk! Wij hadden nog niks en mocht er nog familie met een plan komen voor die dag, dan gaan we met 3 in plaats van 4. 

[..]

Je zou verwachten dat iemand die verliefd is, graag minder tijd aan sport en andere vrienden besteedt (en familieverplichtingen... ).

Mijn dochter heeft een paard. Die schuif je niet zomaar even aan de kant. En een sportschool abonnement  dat ze al niet mega veel gebruikt maar eenmaal per week  vindt ze toch wel het minimum.  Dat doet ze samen met een vriendin dus dat combineert ze dan weer. Verder een drukke  baan in het ziekenhuis  ( onregelmatig  ) , vrijwilligerswerk bij gehandicapten  . Dus afspreken  met  vriend is lastig ( die heeft  een 9-5 baan) en schiet er nog al eens bij in. Geen idee hoelang dit stand houdt, is nu ook nog pril.

[..]

Training overslaan voor een vriendje is hier ook niet bespreekbaar hoor,  daarnaast hoop ik toch dat de tijd die mijn dochter met haar vriendje besteedt niet ten koste gaat van die met haar vriendinnen. 

Maar goed mijn dochter heeft geen vriendje en ook zoveel te doen dat er geen vriendje in haar leven past. Dat is een van de redenen dat er ook geen vriendje is btw.

lientje69 schreef op 22-12-2024 om 07:53:

[..]

Mijn dochter heeft een paard. Die schuif je niet zomaar even aan de kant. En een sportschool abonnement dat ze al niet mega veel gebruikt maar eenmaal per week vindt ze toch wel het minimum. Dat doet ze samen met een vriendin dus dat combineert ze dan weer. Verder een drukke baan in het ziekenhuis ( onregelmatig ) , vrijwilligerswerk bij gehandicapten . Dus afspreken met vriend is lastig ( die heeft een 9-5 baan) en schiet er nog al eens bij in. Geen idee hoelang dit stand houdt, is nu ook nog pril.

Die klinken trouwens  niet als 15 en 17 of iets vergelijkbaars.

Valeria schreef op 22-12-2024 om 08:09:

[..]

Die klinken trouwens niet als 15 en 17 of iets vergelijkbaars.

Klopt. Inmiddels is dochter 22. Maar ook op haar 15e had ze een vriendje. En die kwam na school , paard, vriendinnen, vrijwilligerswerk, bijbaan. 

Op zo'n jonge leeftijd  is het denk  ik  ook gewoon  lastig. Ik was overigens  ook 15 en man 17 toen wij  verkering kregen. Wij hadden vaste dagen. Woensdag en zondag. Zagen elkaar  dus 2 x per week. Het kan wel . En ook voldoende zijn. Maar daar moet je het dan samen  over eens zijn . Als dochter TO het te weinig  vindt,moet zij daarover in gesprek  met haar vriend. TO moet zich daar verder buiten houden . Kan hooguit wat advies  en tips geven hoe het aan te pakken maar het is verder aan dochter zelf vind ik.

Kimdekim schreef op 22-12-2024 om 07:58:

[..]

Training overslaan voor een vriendje is hier ook niet bespreekbaar hoor, daarnaast hoop ik toch dat de tijd die mijn dochter met haar vriendje besteedt niet ten koste gaat van die met haar vriendinnen.

Maar goed mijn dochter heeft geen vriendje en ook zoveel te doen dat er geen vriendje in haar leven past. Dat is een van de redenen dat er ook geen vriendje is btw.

Waarom zou een training overslaan 'niet bespreekbaar zijn'? Bepaal jij voor je dochter dat ze 'moet' trainen? Is niet haar keuze, ook als ze niet wil, of een keer wil overslaan om welke reden ook. Misschien offtopic, maar de harde discipline die hieruit spreekt daar val ik over. Mag het soms een onsje minder zijn? 

Labyrinth schreef op 22-12-2024 om 11:32:

[..]

Waarom zou een training overslaan 'niet bespreekbaar zijn'? Bepaal jij voor je dochter dat ze 'moet' trainen? Is niet haar keuze, ook als ze niet wil, of een keer wil overslaan om welke reden ook. Misschien offtopic, maar de harde discipline die hieruit spreekt daar val ik over. Mag het soms een onsje minder zijn?

Hahaha doe ff rustig.  Het is voor haar onbespreekbaar. Sjonge jonge sommige mensen.....

Kimdekim schreef op 22-12-2024 om 11:39:

[..]

Hahaha doe ff rustig. Het is voor haar onbespreekbaar. Sjonge jonge sommige mensen.....

Zo kwam het op mij anders ook over. Dus je hoeft niet meteen zo neerbuigend te doen.

Pippeltje schreef op 22-12-2024 om 12:11:

[..]

Zo kwam het op mij anders ook over. Dus je hoeft niet meteen zo neerbuigend te doen.

Je kan ook vragen hoe ik het bedoel.  En al zou ik het bedoelen zoals juliie het blijkbaar lezen is dan zo'n reactie gerechtvaardigd? Over neerbuigend gesproken.  

Labyrinth schreef op 22-12-2024 om 11:32:

[..]

O, ik had en heb voor mezelf ook zulke 'harde' discipline. Sommige kinderen zijn gewoon gedisciplineerd en gemotiveerd. Een vriendje is geen eenmalige gebeurtenis zoals een feestje, en daar structureel trainingen voor overslaan doe je gewoon niet zo snel als je gemotiveerd bent.

Ik vind 15 te jong voor een ''relatie''. Ze zou zich meer moeten richten op school en een vervolgsopleiding dan smachten naar een jongen die nauwelijks intresse toont. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.