Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-09-2025 om 15:53
Lieve mensen, even jullie mening en ervaring gevraagd.
Mijn jongste zoon (15, adhd) heeft het momenteel niet altijd even makkelijk -welke puber wel- en zoekt veel ruzie thuis. Eén onderwerp waar iedere avond gedoe over is: telefoon wegleggen. Ik wil dat hij deze om 22.00/22.15 uur beneden legt. Niet mee naar bed, dat is de regel (1 van de weinige regels die ik heb).
Ik vind dat zijn hersenen en zijn lijf genoeg slaap en rust nodig hebben. Hij zit al úrenlang per dag op dat apparaat, er komen altijd wel berichten binnen en geeft teveel afleiding, vooral tiktok...
En hij is dit jaar al blijven zitten in 3 tl, ik wil het niet hebben. Ik wil hier consequent in blijven, al ben ik geneigd om het wellicht in het weekend wel toe te laten. Om toch een beetje tegemoet te komen ofzo. En dan nog eens kijken als hij zijn best gaat doen op school en voldoendes haalt na de toetsweek.. Ik vind het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om? (ik zou mijn zoon nog niet bestempelen als een verantwoordelijk type...)
14-09-2025 om 16:08
Nee, die heeft hij niet..
Google er maar eens op, dan zie je alle trucjes waarmee schermtijd omzeild kan worden. Bijvoorbeeld kiezen voor andere tijdzone.
17-09-2025 om 19:41
Zonnig77 schreef op 12-09-2025 om 18:43:
Schermtijd heb ik er lang op gehad, maar dat weet hij te omzeilen… en als er geen wifi is, is er wel mobiele data. Ik geloof ook meer in 1 stevige regel en niet in allerlei controle dingetjes. De strijd erover is wel vaak irritant en de grootste ‘battle’ die we hebben 😊 Waar voeren jullie strijd over?
Over hetzelfde
En over dat ze soms zo stront chagrijnig is.
18-09-2025 om 15:19
Niet alleen de pubers hebben een 'zwaar leven'...
Hier de laatste dagen geen strijd gehad, ga ook iets minder star om met telefoon naar beneden. Want dat ene kwartier maakt me weinig uit als dat vervolgens minder of zelfs geen strijd oplevert. En volhouden.
En ik merk dus echt een heel groot verschil tussen de uitingen van mijn puberzonen. De ene moppert en zucht zelden en de andere is juist aan het zuchten, klagen en negatief doen... Aan mij de taak om veel te verdragen En te kijken naar de mini lichtpuntjes qua verbinding...