Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vooropleiding dansen

Boontjes

Boontjes

12-04-2025 om 14:05 Topicstarter

Wat betreft de vragen over financiën:

Het klopt dat ik het echt te duur qua die meer dan 150 euro voor alleen dit. Ook is het zo dat dochter nu het duurste kind van de familie is. Ze zit ook op turnen (1 uur per week, 30 euro) en pianoles (2 lessen per maand, ongeveer 60 euro, afhankelijk van vakanties) 

Maar het gaat mij ook om dat ik het wel erg duur vind ten opzichte van de groepsgrootte van de klasjes en dat ze ook lessen moet volgen die ze helemaal niet leuk vindt, zoals 1 wekelijks uur ballet op spitzen. Daar betaal ik dus wel mooi voor. 

Boontjes schreef op 12-04-2025 om 14:02:

[..]

Grotendeels wel. Ze moet nu namelijk ook wekelijks meerdere lessen volgen bij de recreatiegroepen. Dat is onderdeel van de opleiding waar ik voor betaal.

En waar zit het onderscheid dan in wat dochter's voorkeur heeft? Waarom wil ze graag de vooropleiding in plaats van het reguliere abonnement?

maar dan kan ze toch kiezen, of ballet, of turnen of piano. Desnoods turnen en piano. Maar met 14 moet je toch ook uut kunnen leggen dat het leven duurder wordt rn dat nu niet meer alles kan en dat er keuzes gemaakt moeten worden.

In eerste instantie dacht ik laat haar gewoon dansen als het zo belangrijk voor haar is. Maar ik vond dat ze zelf ook wat bij kon dragen, door een bijbaantje te nemen. Maar nu lees ik dat ze ook nog piano en turn lessen heeft. Laat haar een keuze maken Boontjes, 4 x turnen, 2 keer piano en ballet dat komt op een € 390,- per 4 weken. Daar had je al veel langer moeten stoppen, kinderen moeten ook leren dat er grenzen zijn aan wat je kunt uitgeven. 

Boontjes

Boontjes

12-04-2025 om 17:53 Topicstarter

Yumi schreef op 12-04-2025 om 16:48:

In eerste instantie dacht ik laat haar gewoon dansen als het zo belangrijk voor haar is. Maar ik vond dat ze zelf ook wat bij kon dragen, door een bijbaantje te nemen. Maar nu lees ik dat ze ook nog piano en turn lessen heeft. Laat haar een keuze maken Boontjes, 4 x turnen, 2 keer piano en ballet dat komt op een € 390,- per 4 weken. Daar had je al veel langer moeten stoppen, kinderen moeten ook leren dat er grenzen zijn aan wat je kunt uitgeven.

Het is in totaal 260 euro per maand. De turnlessen kosten 30 euro per maand en pianolessen meestal 60 euro per maand. Voor piano betaal ik echt per les en voor turnen betaal ik per kwartaal 90 euro. 

Ik ben het met je eens dat ik veel eerder paal aan perken had moeten stellen. Maar toen dacht ik nog dat mijn dochter misschien wel een dans of theateropleiding wil gaan doen. Inmiddels is wel duidelijk dat ze daar helemaal niet op uit is. 

Boontjes

Boontjes

12-04-2025 om 17:55 Topicstarter

Ysenda schreef op 12-04-2025 om 15:33:

maar dan kan ze toch kiezen, of ballet, of turnen of piano. Desnoods turnen en piano. Maar met 14 moet je toch ook uut kunnen leggen dat het leven duurder wordt rn dat nu niet meer alles kan en dat er keuzes gemaakt moeten worden.

Vind ik ook maar man en dochter zijn het daar helemaal niet mee eens. Ik vind het wel prima dat mijn dochter op piano, turnen en dansen zit. Maar een vooropleiding voor een opleiding die ze zeker nooit gaat doen gaat me te ver. 

Boontjes schreef op 12-04-2025 om 17:55:

[..]

Vind ik ook maar man en dochter zijn het daar helemaal niet mee eens. Ik vind het wel prima dat mijn dochter op piano, turnen en dansen zit. Maar een vooropleiding voor een opleiding die ze zeker nooit gaat doen gaat me te ver.

Dan wordt het weer om de tafel zitten en tot een compromis te komen, wij, hier op het forum, kunnen het immers niet veranderen. 

€260 per maand voor hobby’s voor 1 kind, ik vind het nogal wat! 

Ik moet zeggen dat toen ik dit topic las ik nog niet eens onder de indruk was van het bedrag van 150 euro per maand voor danslessen. 
Mijn dochter van 14 gaat er binnenkort wel mee stoppen, maar die rijdt 1x per week paard in een groepsles en daar betaal ik bijna net zoveel voor. 

Maar toen in las dat de dochter van boontje niet eens de hele dansopleiding leuk vindt (ballet en spitzen) en dansen dus niet eens echt haar lust en leven is, begon ik toch wel wat misselijk te worden. 
Toen ik dat las bedacht ik me ook dat er natuurlijk verschillende dansstijlen zijn. Mijn eigen dochter zat als kleuter ook een tijdje op ballet en dat kostte me toen iets van 250 euro voor een heel seizoen. 

Hier in Zeeland zijn er veel tienermeisjes die een eigen paard hebben (stallingskosten zijn tegen de 400 euro) en daarnaast ook hockey spelen. Ik vind het hele dure hobby’s, maar het verschil met die dansopleiding is waarschijnlijk wel dat die meisjes wel volledig genieten van de paarden en de hockey. 

Ze heeft 3 hobby's? Dat is natuurlijk wel heel erg veel. In dat geval zou ik haar een keuze laten maken. Dat er bij de lessen mindere onderdelen zitten doet er toch niet toe? Dat tref je bij iedere baan of studie. Heeft je dochter nog wel tijd voor een sociaal leven of bijbaan met zoveel activiteiten?

Ik vind het nogal wat om nu al zo stellig te zeggen dat ze die opleiding zeker nooit gaat doen. Ze is 14, ze kan nog wel 10x van studieplan veranderen.
Ik zou eerst met je man om de tafel gaan en samen een beslissing nemen. Dit lijkt me nou echt iets waar je als ouders samen een blok moet vormen.

Als je man het allemaal prima vindt, zal je denk ik toch eerst met hem om tafel moeten. Maar ik zou ook denken dat het best een tandje minder mag

260 per maand voor één kind aan hobby's vind ik erg veel geld. Mijn dochter doet ook drie clubjes (turnen 3x per week, atletiek 1x per week, jong nederland 1x per week) en dat kost bij elkaar 500 per jaar ongeveer (exclusief kleding/materiaal/reiskosten).

Voor ons is het een bewuste keuze omdat we maar één kind hebben, ze er sociale contacten heeft, ze het leuk vindt en we het kunnen betalen. Zou best kunnen dat er in de toekomst iets wegvalt vanwege school/huiswerk/bijbaantje of omdat ze het niet meer leuk vindt. 

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat jullie hier eerder wel mee akkoord zijn gegaan. 
Je kunt een kind best uitleggen dat iets erg duur is en dat dat dan ten koste gaat van iets anders. Of dat ze er zelf aan bij mag gaan dragen. 
Als je dochter niet alles bij dansen leuk vindt, zou ik eerder kiezen voor zo'n abonnement waarbij ze niet de vooropleiding volgt, maar enkel de lessen die ze wel leuk vindt.

Wel is het belangrijk om op één lijn te komen met je man. Hebben jullie nog meer kinderen? En stel, die willen ook zoiets, kan dat dan? Ik kan me voorstellen dat niet elk gezin zomaar een 800 euro per maand over heeft voor clubjes.  

Danst ze door de vooropleiding verschillende stijlen? Is de vooropleiding de enige kans om bv op spitzen te dansen? (Iets wat maar weinig ‘gewone’ danslessen bieden). 

Zelf zou ik het niet benaderen als iets dat ze doet als voorbereidend voor haar beroep later, maar als een intensieve manier om haar hobby te beoefenen. Vergeet dat het vooropleiding heet, noem het ‘een intensieve verzameling danslessen’. 
Met die gedachte kun je dan samen met man en kind kijken naar hoeveel het voor kind kost en hoevaak ze weg is. Door die druk van ‘ja maar het moet je beroep worden’ er vanaf te halen kun je eerlijk kijken naar of jullie het financieel kunnen dragen en of zij al die uren kan missen. 

Roep daarbij niet  ‘omdat ze er toch niet haar beroep van wil maken’. De dansers die ik ken die zo’n vooropleiding hebben gedaan, hebben allemaal een discipline die ze in welke opleiding of studie dan ook echt iets gebracht heeft. Maar benader het zoals bv ook al die voetballers met hun 4 keer per week trainen en die toch niet in het eerste van FC Almere of RKC eindigen. Of de paardenmeisjes die op hun 14e Hun hele leven voor hun pony willen zorgen maar nooit in de buurt van Ankie van Grunsven komen.  

Boontjes schreef op 12-04-2025 om 17:53:

[..]

Het is in totaal 260 euro per maand. De turnlessen kosten 30 euro per maand en pianolessen meestal 60 euro per maand. Voor piano betaal ik echt per les en voor turnen betaal ik per kwartaal 90 euro.

Ik ben het met je eens dat ik veel eerder paal aan perken had moeten stellen. Maar toen dacht ik nog dat mijn dochter misschien wel een dans of theateropleiding wil gaan doen. Inmiddels is wel duidelijk dat ze daar helemaal niet op uit is.

Ahh oké dacht per les, hoe dan ook er zijn grenzen en dat betekent dat ze keuzes  moet maken. 

Yumi schreef op 12-04-2025 om 16:48:

Soms is het wel echt de investering waard, wij zaten ook aan €4-500 aan kosten aan training en wedstrijden per maand.

Vond en vind het elke euro waard geweest. 

Maar idd als het budget er niet is om alle kinderen gelijk te behandelen bij gelijke ambities dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.