Lotd
11-01-2025 om 19:33
Mijn zoons zijn beide met 14 als vakantie werk begonnen op een camping! Manusje van alles bestek indekken opruimen bar en tafels, klaarzetten mice place ect ect de ene is hier jaren gebleven als afwasser later bediening. Nu werkt hij in een kroeg hij is 20. De ander heeft nog in de jumbo gewerkt in een keuken en nu als hovenier op vrijdag (vrije dag van school) hij is nu 16
EmmaT
11-01-2025 om 19:44
Hij wil sparen voor iets, maar niet werken. Dan zal hij zijn zakgeld opzij moeten leggen. Hij komt er echt wel een keer achter hoe het werkt.
MamaE
11-01-2025 om 20:57
Ik vind een bijbaan op zich een waardevol iets om te leren dat geld er niet vanzelf komt en om te leren omgaan met verplichtingen, verwachtingen, een werkgever, vaardigheden die je thuis en op school niet leert.
Ik zou het echter niet verplichten, maar als kind dure wensen heeft, zal ik die ook niet zomaar bekostigen. Ik zou ook niet willen dat het ten koste gaat van school, sport of vrienden, maar op een zekere leeftijd gaan veel jongeren wel een baantje doen.
Als je zegt 'ik vind het saai en het verdient te weinig' vind ik dat prima, maar dan zul je je behoeften moeten aanpassen aan je zakgeld en verder dingen als verjaardag.
Yumi
11-01-2025 om 23:07
Als ik naar de vacature site ga van AH, dan mag je ook als je 13 bent kiezen uit meerdere bijbanen. 12 uur werken voor € 72,72 als versmedewerker. Dat lijkt mij het beste om mee te beginnen... 13 jaar hoe vers kan het zijn
Versmedewerker | Albert Heijn
Kimdekim
12-01-2025 om 03:52
Hier hebben ze altijd bijbaantjes gehad vanaf hun 13de. Eerst folders en daarna bijvoorbeeld helpen in de voetbalkantine. Mijn zoon heeft lang pizza's bezorgd, maar kan nu een bijbaan moelijk combineren met zijn studie en het op kamers wonen en rijles. Hij heeft ADHD. Dat is voor ons ook geen probleem. Hij is heel zuinig met zijn geld en had een hele grote buffer opgebouwd toen hij nog wel werkte. Mijn dochter werkt 2 avonden in de horeca, die verdiend elke maand ongeveer 300. Dat geld gaat eigenlijk altijd op aan vakanties, etentjes en kleding.
Ik vind dat het goed is om te werken voor je geld. Met 14 kunnen ze niet super veel maar wel iets. Het geeft voldoening om je eigen geld te verdienen en uit te geven. Wij bemoeien ons ook verder niet aan waar het geld aan uitgeven wordt wat ze zelf verdienen.
Poezekat
12-01-2025 om 05:52
Onze zoon heeft wel tijdens vakanties een ronde overgenomen om streekkranten, soms met folders ingevouwen, te bezorgen. Dit was echt een grote wijk en zelf hielp ik mee (vind dit soort werk best leuk namelijk). Hierna nog een poosje folders bezorgd van Spotta maar dit na korte tijd opgezegd, een aantal maanden later kon hij beginnen in een bouwmarkt met vakken vullen en geleidelijk aan meer verantwoordelijkheden, dit heeft hij ruim 5 jaar gedaan.
Ik vind het wel goed om een bijbaan te hebben maar het mag uiteraard niet ten koste gaan van school. En ze moeten er zelf makkelijk heen kunnen (geldt bij mij ook voor sport en vrije tijd). Zoon is inmiddels al het huis uit overigens.
Caroline80
12-01-2025 om 08:04
Hier een dochter van 14 zonder bijbaan. Ze heeft een paar maanden geleden wel gesolliciteerd als vakkenvuller maar afgewezen omdat ze nog maar 14 was. Een vriendin van haar van 14 werkt wel als vakkenvuller bij een andere supermarkt. In principe mag je alleen op zaterdag werken als 14 jarige of in de vakanties. Ben nu wel blij dat mijn dochter geen baantje heeft omdat ze net met een maatschappijke stage is begonnen op zaterdagochtend voor 8 weken.
zoon van 12 wil op zijn 13e een folderwijk gaan lopen. Mijn Kinderen mogen van mij werken maar hoeft niet. Als ze niet rondkomen van hun zakgeld zal de moitivatie wel groter worden.
Caroline80
12-01-2025 om 08:08
Yumi schreef op 11-01-2025 om 23:07:
Als ik naar de vacature site ga van AH, dan mag je ook als je 13 bent kiezen uit meerdere bijbanen. 12 uur werken voor € 72,72 als versmedewerker. Dat lijkt mij het beste om mee te beginnen... 13 jaar hoe vers kan het zijn
Ik zie hier nergens dat het al vanaf 13 jaar kan.
Meesje
12-01-2025 om 08:44
Caroline80 schreef op 12-01-2025 om 08:08:
[..]
Bij 'wat ga je verdienen' kun je de leeftijd aanpassen. 13 is de minimale leeftijd. Of ze je dan ook al aannemen is een tweede natuurlijk. Je kunt ook 100 aangeven en dan word je vast ook niet meer aangenomen
Mugske
12-01-2025 om 08:49
[..]
Wettelijk mogen kinderen vanaf 13 een bijbaantje hebben. Het gaat dan alleen om licht werk en beperkt aantal uren.
Deel van de supermarkten zijn franchisers, daarom kunnen er verschillen hierin zijn. Ik kan me goed voorstellen dat een supermarkt de voorkeur geeft aan een 16jarige ipv 13jarige.
Knutselkei
12-01-2025 om 09:10
Hier bij de Plus zijn er echt veel 13 jarigen op zaterdag. Dan staat de winkel echt vol met jonge pubers en karren. Ze mogen dan een paar uur werken.
Pippeltje
12-01-2025 om 09:19
Lekker laten gaan. Zo gaat het sparen erg langzaam. De manier om te ontdekken dat je iets moet DOEN voor je geld, dat niet alles komt aangewaaid!
Yumi
12-01-2025 om 11:03
[..]
Je kan de leeftijd invullen (dat kon vanaf 13 jaar)en daardoor kreeg ik ook te zien wat ze verdienen op die leeftijd.
BeesAreCool
12-01-2025 om 13:57
14 is wel erg jong om te gaan dwingen.
Gelukkig mocht ik zelf kiezen van mijn ouders en had ik dan minder te besteden als ik niet werkte en meer wanneer ik dat wel deed.
troelahoep
12-01-2025 om 14:09
Yumi schreef op 11-01-2025 om 23:07:
Ik heb even de link aangeklikt (6 euro per uur is echt heel veel voor een 13jarige namelijk, dat krijgen ze nergens) en volgens mij klopt het niet. Als je het aantal uren aanpast is het uurloon ineens een heel stuk lager.