Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Autoverzekering

Mijn 19 jarige wil een eigen auto kopen. De verzekeringskosten zijn behoorlijk hoog op haar leeftijd. Zij zegt dat echt iedereen die zij kent de verzekering van de auto op naam van de ouders heeft. Ik heb al even gegoogled en gevonden dat de auto dan sowieso ook op mijn naam geregistreerd moet worden. Vervolgens kan ik op mijn naam een verzekering afsluiten en dochter als hoofdbestuurder doorgeven, ik verwacht echter dat de premie dan ook heel hoog is, of mezelf als hoofdbestuurder doorgeven. Dan is de premie een stuk lager maar dit is natuurlijk fraude. Zijn er echt veel mensen die dit doen?

Mijn zoon heeft er ook naar gekeken, maar er zaten schijnbaar wel wat haken en ogen aan. Hij heeft besloten om hem volledig op zijn eigen naam te zetten. Nu is hij wel bijna beginnend bestuurder af, het is ,aar een jaartje volledige verzekering 

Als je dat doet dan bouw je toch nooit zelf je kortingsjaren op?

Een auto is duur, helaas.

Het zal ongetwijfeld gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat het ook slim is.

Verzekeraars zijn niet achterlijk en dit is een overbekende truc. Als je betrapt wordt op fraude met een autoverzekering, kom je gezellig op de zwarte lijst. Dan ga je de rest van je leven nog vééél duurder uit zijn. Hoe groot de kans is dat je betrapt wordt? Geen idee. Er zullen best mensen zijn die die gok nemen.

Zelf schadevrije jaren opbouwen lijkt me handiger. Dan gaat de premie ook in vrij rap tempo omlaag. Het type auto scheelt ook, de ene auto is veel duurder in de verzekering dan de andere.

Kan je onwijs veel gezeik mee krijgen bij  een ongeval.  En geloof me: de eerste 2 jaar  rijden ze vaak schade. Meestal kleine schades gelukkig.  Maar toch. Is helaas de ervaring met mijn kinderen en pleegkind.

Poezenmeisje schreef op 23-04-2025 om 20:34:

Als je dat doet dan bouw je toch nooit zelf je kortingsjaren op?

Een auto is duur, helaas.

Ik weet niet hoe dat zit met konderen. Partner en ik hebben 2 autos. Ik heb veel schadevrije jaren, partner had er geen (nooit eigen auto gehad). Hij is medebestuurder (we rijden allebei in beide autos) en mijn schadevrije jaren tellen en hij bouwt ook zelf jaren op. Wel beide autos bij dezelfde verzekeraar. Deze optie werd door verzekeraar aangeraden. 

Ik ken inderdaad iemand die dat heeft gedaan. Zoals gezegd: (bijkomend) nadeel is dat er dan geen schadevrije jaren worden opgebouwd.

Als je het je kunt veroorloven je kind financieel te ondersteunen zou ik liever het kind een bijdrage geven bij hoge premie in beginjaren. 
Zo bouwt kind zelf schadevrije jaren op en heb je geen gedoe met eventuele fraude oid.

Ik weet dat in België, waar deze 'truc' ook toegepast werd, daar veel mensen grote problemen mee gehad hebben. 

Als een aantal keer (waarmee ik niet zeg dat jouw dochter dat gaat voorhebben) er een ongeval(letje) plaatsvindt met het kind als bestuurder en ouder staat als eigenaar/hoofdbestuurder/verzekeringnemer/ ..., op de verzekeringspolis, dan wordt er onderzoek gedaan. Inderdaad, zoals iemand hierboven zegt: op zwarte lijst en in België ook nog boete vanwege schriftvervalsing. Of het in Nederland ook zo is, weet ik niet. Maar toch raadzaam om er even over na te denken.

Het is inderdaad zeer verleidelijk en heel menselijk dat je er zo over denkt. Maar als je op langere termijn meer geld kwijt bent dan de zaak heeft opgebracht, dan kan je je wel voor je kop slaan.

Succes aan de leerling-chauffeur en dat ze - niet alleen nu, maar in haar ganse rij-loopbaan - weinig of geen ongevallen mag meemaken.

Anne1234!

Anne1234!

23-04-2025 om 22:10 Topicstarter

Dank voor jullie reacties!

Veel jonge kinderen wonen nog thuis, en kunnen dan een stuk beter die hoge lasten dragen, dan dat ze zelfstandig wonen en dan nog eens beginnen met opbouwen met schadevrije jaren.
Ik vind het persoonlijk vrij dom om fraude te willen plegen. En ik weet dat als het ontdekt wordt je erg veel problemen krijgt om weer een verzekeraar te vinden, en dan vaak tegen torenhoge kosten.

Iedereen moet een keer beginnen met opbouwen, en dan wordt vanzelf de premie lager, als het goed is.

Ik heb vroeger nadat ik mijn rijbewijs haalde eerst een paar jaar in de auto van mijn ouders gereden, maar dat was wel incidenteel en altijd op verzoek, het was immers hun auto. En mijn zus reed er ook in.
Toen ik fulltime ging werken na mijn studie had ik een auto nodig voor mijn werk, dus toen heb ik er zelf een gekocht. Die heeft altijd op mijn naam gestaan. Zodat ik ook schadevrije jaren op kon bouwen. 

Eens zal het toch moeten en ik vind het ook een onderdeel van volwassen worden. Autorijden kost nu eenmaal geld. En je wil geen problemen met de verzekering krijgen.
Als de auto van je kind is en je kind is de enige die er in rijdt (op incidentele ritjes na), dan moet die gewoon op naam van kind. Hoe andere mensen het regelen vind ik niet zo relevant. 

Hangt de premie alleen af van schadevrije jaren, of ook van leeftijd / hoe lang je een rijbewijs hebt?

Dan is goedkoper te wachten.

ik hoor dit ook vaak in onze omgeving, maar dat verbaasde mij ook en wij hebben het niet gedaan, om de volgende redenen: 1) zij bouwen geen schadevrije jaren op, 2) als ze schade rijden leiden jouw schadevrije jaren eronder.

Als ze echt een auto nodig hebben, dan is het waarschijnlijk voor werk en dat kunnen ze de kosten zelf betalen. 

Ik zou het niet doen. Is nu misschien goedkoper voor je 19 jarige. Maar ik neem aan dat hij/zij een wat oudere auto koopt en dus alleen een WA verzekering nodig heeft. Als de verzekering dan niet op de eigen naam wordt gezet bouwt hij/zij geen bonus/malus korting op en tegen de tijd dat hij/zij ouder is en een nieuwere auto koopt met een volledig casco ("All-risk") verzekering kan hij/zij alsnog de volle mep betalen. Dus beter nu met alleen een WA verzekering de volle mep betalen, zodat er over een aantal jaren schadevrije jaren zijn opgebouwd.

haarklover schreef op 24-04-2025 om 07:49:

Hangt de premie alleen af van schadevrije jaren, of ook van leeftijd / hoe lang je een rijbewijs hebt?

Dan is goedkoper te wachten.

Beiden; schadevrije jaren en leeftijd. Inderdaad is het daardoor prijzig als 19-jarige. Toch zou ik het niet op naam van een ouder zetten, je moet toch een keer beginnen met schadevrije jaren opbouwen. Een verzekering is nu eenmaal onderdeel van het totaal aan autokosten. Wat ook kan schelen; let op het type auto dat ze koopt. Een BMW verzekeren is een stuk duurder dan een Fiat Panda. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.