Anne1234!
23-04-2025 om 20:00
Autoverzekering
Mijn 19 jarige wil een eigen auto kopen. De verzekeringskosten zijn behoorlijk hoog op haar leeftijd. Zij zegt dat echt iedereen die zij kent de verzekering van de auto op naam van de ouders heeft. Ik heb al even gegoogled en gevonden dat de auto dan sowieso ook op mijn naam geregistreerd moet worden. Vervolgens kan ik op mijn naam een verzekering afsluiten en dochter als hoofdbestuurder doorgeven, ik verwacht echter dat de premie dan ook heel hoog is, of mezelf als hoofdbestuurder doorgeven. Dan is de premie een stuk lager maar dit is natuurlijk fraude. Zijn er echt veel mensen die dit doen?

@nnemoon
24-04-2025 om 13:32
Hier gelukkig een verzekering die meedenkt. Je kunt bij deze maatschappij je schadevrije jaren van je scooter of brommer meenemen voor je eerste autoverzekering. Zoon begon met 18 jaar dus met twee schadevrije jaren.

@nnemoon
24-04-2025 om 13:45
Zoon van vrienden had een ander probleem. De jongen had een VW golf gekocht. De auto had teveel PK's om te verzekeren als beginnend bestuurder. Verzekering op naam van ouders gedaan. Ouders hebben op papier gewoon twee auto's en hij mag die gebruiken. Hij is vorig jaar aangereden, maar geen problemen gehad met de verzekering. Als hij 25 is kan hij de verzekering op zijn eigen naam laten zetten, daarom laat hij zijn scooter verzekering doorlopen.

Caroline80
24-04-2025 om 14:18
HS26 schreef op 24-04-2025 om 10:02:
[..]
Beiden; schadevrije jaren en leeftijd. Inderdaad is het daardoor prijzig als 19-jarige. Toch zou ik het niet op naam van een ouder zetten, je moet toch een keer beginnen met schadevrije jaren opbouwen. Een verzekering is nu eenmaal onderdeel van het totaal aan autokosten. Wat ook kan schelen; let op het type auto dat ze koopt. Een BMW verzekeren is een stuk duurder dan een Fiat Panda.
Nog nooit gehoord dat de premie afhangt van de leeftijd. Was vroeger niet zo. Maar nu blijkbaar wel. De premie hangt o.a. af van het gewicht (voor de WA verzekering) en van de cataloguswaarde (voor de casco verzekering).

kaatjecato
24-04-2025 om 16:10
Caroline80 schreef op 24-04-2025 om 14:18:
[..]
Nog nooit gehoord dat de premie afhangt van de leeftijd. Was vroeger niet zo. Maar nu blijkbaar wel. De premie hangt o.a. af van het gewicht (voor de WA verzekering) en van de cataloguswaarde (voor de casco verzekering).
Jazeker, beginnend bestuurders maken meer ongelukken, tot een jaar of 25 (meen ik) betaal je meer premie. Daarom moet je ook je leeftijd invullen bij websites van verzekeraars als je de premie wil berekenen

Caroline80
24-04-2025 om 16:27
kaatjecato schreef op 24-04-2025 om 16:10:
[..]
Jazeker, beginnend bestuurders maken meer ongelukken, tot een jaar of 25 (meen ik) betaal je meer premie. Daarom moet je ook je leeftijd invullen bij websites van verzekeraars als je de premie wil berekenen
Dat klopt, maar daarvoor wordt al gecorrigeerd bij het aantal schadevrije jaren. Dit is gewoon leeftijdsdiscriminatie.

Biebel
24-04-2025 om 16:37
Caroline80 schreef op 24-04-2025 om 16:27:
[..]
Dat klopt, maar daarvoor wordt al gecorrigeerd bij het aantal schadevrije jaren. Dit is gewoon leeftijdsdiscriminatie.
Nee. Dit is kansberekening. Wat elke autoverzekering is, want daarom is er bv een verschil in welke provincie je woont, dorp of grote stad enz. Dat is hoe autoverzekeraars te werk gaan en ervoor zorgen dat ze niet ten onder gaan aan te veel schade.
Een 19-jarige heeft meer kans op schade dan iemand die meer kilometer ervaring heeft en minder testosteron. Vandaar de hogere premie. Diezelfde kansberekening is ook de reden dat dure of te snelle auto’s niet overal te verzekeren zijn. Sommige botsen nou eenmaal vaker dan anderen.
Overleg met je autoverzekering. Sommigen geven ‘de tweede auto in het huishouden’ dezelfde korting als de eerste. Ook als er een adolescent als regelmatige bestuurder bij staat. Soms kun je de 19-jarige er wel als regelmatige bestuurder bij zetten en voorkom je zo gedoe.
En tegelijkertijd; een 19-jarige die een eigen auto koopt, mag weten dat verzekeren duur is. Voor veel mensen van die leeftijd de reden om geen auto te kopen maar die van pa en ma veel te lenen.

Pippeltje
24-04-2025 om 17:19
Biebel schreef op 24-04-2025 om 16:37:
[..]
Nee. Dit is kansberekening. Wat elke autoverzekering is, want daarom is er bv een verschil in welke provincie je woont, dorp of grote stad enz. Dat is hoe autoverzekeraars te werk gaan en ervoor zorgen dat ze niet ten onder gaan aan te veel schade.
Een 19-jarige heeft meer kans op schade dan iemand die meer kilometer ervaring heeft en minder testosteron. Vandaar de hogere premie. Diezelfde kansberekening is ook de reden dat dure of te snelle auto’s niet overal te verzekeren zijn. Sommige botsen nou eenmaal vaker dan anderen.
Overleg met je autoverzekering. Sommigen geven ‘de tweede auto in het huishouden’ dezelfde korting als de eerste. Ook als er een adolescent als regelmatige bestuurder bij staat. Soms kun je de 19-jarige er wel als regelmatige bestuurder bij zetten en voorkom je zo gedoe.
En tegelijkertijd; een 19-jarige die een eigen auto koopt, mag weten dat verzekeren duur is. Voor veel mensen van die leeftijd de reden om geen auto te kopen maar die van pa en ma veel te lenen.
Waarbij je dus met hetzelfde probleem zit, namelijk dat je een verhoogde premie krijgt na schade. Ga je dat allemaal op je kind verhalen?

Caroline80
24-04-2025 om 17:51
Biebel schreef op 24-04-2025 om 16:37:
[..]
Je hoeft mij niet wat te vertellen over kansberekening en autoverzekering. Ik ben actuaris en hierop afgestudeerd. Zo hebben zwarte auto’s ook meer kans op schade dan rode auto’s.

haarklover
24-04-2025 om 21:29
kaatjecato schreef op 24-04-2025 om 16:10:
[..]
Een beginnende bestuurder kan ook 40 jaar zijn en net een rijbewijs gehaald hebben.
Maar als ik het goed heb, is de kans op ongelukken bij een beginnende bestuurder van 19 jaar groter dan bij een beginnende bestuurder van een jaar of 30.

haarklover
24-04-2025 om 21:33
Caroline80 schreef op 24-04-2025 om 16:27:
[..]
Weet je wat pas leeftijdsdiscriminatie is?
Je mag pas autorijden als je 18 bent!
En als je nog geen 16 bent, mag je niet eens een brommer besturen!
Sterker nog, je mag niet eens alcohol kopen.
Ik maak mij niet druk om dergelijke dingen, want als het goed is heeft iedereen even veel te lijden onder leeftijdsdiscriminatie.
Blijkbaar vinden verzekeraars het risico bij jongeren groter dan bij ouderen.
Als dit jongeren stimuleert om minder auto te rijden, wordt ons land er mooi veiliger door.

haarklover
24-04-2025 om 21:34
(en mocht u nog willen strijden voor een goede zaak, vergelijk dan eens de verzekeringspremies voor mannen en vrouwen bij pensioenverzekeraars en zorgverzekeraars)

Biebel
24-04-2025 om 23:48
Caroline80 schreef op 24-04-2025 om 17:51:
[..]
Je hoeft mij niet wat te vertellen over kansberekening en autoverzekering. Ik ben actuaris en hierop afgestudeerd. Zo hebben zwarte auto’s ook meer kans op schade dan rode auto’s.
Toch ben jij diegene die leeftijdsdiscriminatie riep. En die zegt dat in de schadevrije jaren de leeftijd al verdisconteerd zit. Wat niet zo is.
Uit het voorbeeld hierboven; een 30-er die voor het eerst rijdt heeft evenveel schadevrije jaren als een 19-er. En toch minder kans op schade. Dat maakt de premie voor de 19-jarige duurder.
Omdat statistisch de kans dat die 19-jarige schade maakt, groter is dan die 30-jarige. Iets met risico-inschatting, bewijsdrang, groepsdruk en muziek te hard om de achteruitrijdpiepjes te horen. Dat heb jij als actuaris dan toch in de modellen gestopt? Dat juist jij dit dan leeftijdsdiscriminatie noemt, dat vind ik opvallend.
Dan leg ik graag uit aan de leden van dit forum waarom ik, met jarenlange ervaren bij een verzekeraar, dat een bijzondere opmerking vindt.

HS26
25-04-2025 om 09:37
haarklover schreef op 24-04-2025 om 21:29:
[..]
Een beginnende bestuurder kan ook 40 jaar zijn en net een rijbewijs gehaald hebben.
Maar als ik het goed heb, is de kans op ongelukken bij een beginnende bestuurder van 19 jaar groter dan bij een beginnende bestuurder van een jaar of 30.
Ja dat klopt, een beginnend bestuurder van 19 betaalt meer premie dan een beginnend bestuurder van 30. En als je het rijbewijs al haalt als je 17 bent, dan mag je alleen rijden met een ervaren iemand naast je. Dat is ook niet voor niks.

oudmaarnognietkoud
25-04-2025 om 09:56
Poezenmeisje schreef op 23-04-2025 om 20:34:
Als je dat doet dan bouw je toch nooit zelf je kortingsjaren op?
Een auto is duur, helaas.
Nou dat dus. Plus dat als kind schade rijdt jij zelf met een hogere premie blijft zitten.

oudmaarnognietkoud
25-04-2025 om 10:09
Caroline80 schreef op 24-04-2025 om 17:51:
[..]
Mijn auto is British Racing Green... Hoe scoort die? Ik zeg er wel bij dat ik dag en nacht met dimlicht rijd, dat zal allicht ook schelen?