moeders
01-09-2009 om 21:25
En hoe vinden ze het nu? [eerstejaars studenten]
Introductie voorbij en daar zitten ze dan...op het HBO. Pff dat is toch weer heel anders dan HAVO. Ten eerste met de bus naar school: nooit in de bus gezeten dus daar begint het al mee. Dan de manier van werken op het HBO...heel anders...veel papierwerk...veel zelf uitzoeken.Alles gaat snel..snel.. Alles is nieuw/nieuwe vakken.Boeken zijn er nog niet. Ik zie dat hij er moe van wordt...pff hij zucht ervan.Wat moet er mee naar school/wel vak zou dat zijn?Ik weet het niet.Is het herkenbaar? Ik stel hem gerust dat anderen het ook hebben en dat het over een week al makkelijker is. Ben wel benieuwd hoe het bij jullie is...
Trouwens hier wel een hele jonge HBO-er ....net 17 ..Hoe oud zijn ze bij jullie?

tonny
01-09-2009 om 21:36
Onze HBO-er had vandaag haar eerste college. 'Dat had ik ook kunnen geven, ik heb niets nieuws gehoord,' merkte ze op. 'Het was voor mensen met VWO en het juiste profiel te makkelijk en voor mensen met Havo net te vaag om het te snappen'.
Verder kijkt ze de kat wat uit de boom. Ze hoopt dat het boeiender gaat worden, wie weet. De reis vindt ze prima, binnen het uur uit en thuis met met OV (één overstap, als het meezit).
Dan heb ik er nog eentje -uitwonend- die met een schakeljaar na het HBO is begonnen. Die heeft nog niet alle boeken, moppert dat je alles van allerlei onduidelijke sites moet halen; hij haalde voor een verplichte instaptoets voor een werkgroep exact de gevraagde 5/10, en zegt 'nou ja we zien wel waar het schip strandt. Wie weet blijft het varen; eind deze maand al eerste tentamen!'
tonny

Tirza G.
01-09-2009 om 22:30
Enthousiast
De eerste colleges zijn achter de rug en ze heeft aardige meesters en juffen Ze is enthousiast.
Tirza

sus-anne
02-09-2009 om 07:41
Ook instaptoets
Tonny ,mijn dochter had een hér examen voor de instaptoets,dat was even stressen,pas vorige week woensdag kreeg ze de uitslag,gelukkig geslaagd,dus snel nog even alles regelen voor haar nieuwe HBO opleiding.
Gisteren introductie ,vandaag en morgen ook nog,vrijdag vrij en maandag begint het pas echt.
Zoon is inmiddels begonnen,( en ook op kamers gegaan),hij belde gisteren,op school ging het prima,maar hoe werkte dat nou met macaronie koken?.
ach ja,allemaal nieuwe uitdagingen,voorlopig kunnen ze weer 4 jaar vooruit.

Fonne
02-09-2009 om 11:33
Redelijk relaxt
Mijn oudste (18) is dinsdag begonnen in haar 2e jaar HBO fysiotherapie, dus dat was een 'makkie'. Ze kent haar weg en heeft er ontzettend veel zin in.
Is dus ook met haar 17e dus begonnen; jongste van het stel. Heeft toen de El Cid gedaan om mensen te leren kennen (en wat sneller haar weg in Leiden); daarnaast de introductie van de HBO. Scheelde toch een hoop en ze heeft er leuke vrienden en vriendinnen aan overgehouden.
Deze week moet ze hard buffelen want ze moet nog één tentamen van vorig jaar over doen (volgende week) om haar propedeuse te halen. Spannend!
Nummer 2 (16 pas) zit nu in haar eerste jaar verpleegkunde (MBO+-niveau). In de eigen stad, dus kan ze lekker op de fiets. Twee van haar vriendinnen zitten op dezelfde opleiding; lekker vertrouwd dus. Dinsdag is ze gestart met de introductieweek. Ze vond sommige opdrachten héél kinderachtig (zucht en steun, maar ja het moet nietwaar ?!). Vandaag een sportdag. Maar even afwachten hoe dat verder verloopt.
Fonne

Tirza G.
02-09-2009 om 15:53
Op de hr
niets. (Hogeschool Rotterdam). Je krijgt een papiertje, verder noppes.
Tirza

Ellen Wouters
02-09-2009 om 20:44
Propedeuse-uitreiking
Bij ons is er in juli een grote uitreiking van einddiploma's en propedeusecertificaten, met borrel en hapjes. Die in september is wat bescheidener.
De propedeuse stelt nog niet zoveel voor, het is een voorproefje voor het echte werk. Bij ons zijn er zat studenten die 'm zelf even afhalen bij de administratie. Als je het leuk vindt: gaan, maar verwacht er niet te veel van. Individuele toespraken en zo komen meestal pas bij de einddiplomering.

Utereg
02-09-2009 om 22:45
Propedeuse
Kind verbood ons zo ongeveer om naar de propedeuse-uitreiking te komen, allemaal flauwekul en niet nodig. Bleken ongeveer alle andere ouders er wel te zijn en bleek kind als een van de weinigen een cum laude prop te hebben en apart naar voren gehaald te worden.
En ach, is voor jou niemand bij? Ontaarde onbelangstellende ouders!

Fonne
03-09-2009 om 09:18
Nog even afwachten natuurlijk . . .
Ik moet eerst nog, samen met mijn oudste, afwachten of het dit keer gaat lukken. Ik hoop het wel. Vorige keer was net aan niet en toen was net haar verkering van 4 jaar uit dus zaten de emoties natuurlijk ook hoog.
Begreep trouwens dat er überhaupt veel zijn die hun propedeuse nog moeten halen. Geloof dat er maar een zeer kleine groep eerstejaars waren die het eerste jaar alles gered hadden.
Enfin, van de uitreiking van voor de zomervakantie begreep ik dat ze er in Leiden toch wel een redelijk 'happening' van maakten (op zich natuurlijk leuk), dus ik houd er maar rekening mee dat we dan een feestje in de agenda moeten zetten.
Fonne

reina
03-09-2009 om 13:43
Niks
Mijn dochter heeft het niet tijdens een uitreiking gekregen, ze zal het papiertje vast ergens hebben, maar ik heb het nooit gezien, volgens mij

Myar
03-09-2009 om 22:06
Ook niks
Twee dochters met P maar van geen uitreiking gehoord. Eentje heeft net BA-diploma aangevraagd dus ben benieuwd of we een uitnodiging krijgen voor de uitreking van het bachelordiploma.

tonny
04-09-2009 om 09:21
Nou pandia, dat belooft wat!
De p's die in ons gezin gehaald werden, zijn geruisloos voorbijgegaan - maar een feestje is nooit weg natuurlijk!
Tonny

tonny
04-09-2009 om 09:24
Hoe ze het vindt...
nou, matigjes. Nog niet zoveel les gehad, en het werkgroepje heeft haar tot voortrekker gebombardeerd, ze vinden haar als VWO'er nogal geleerd, haha; ze vreest dat er verscheidene meiden bij zitten die op hun lauweren gaan rusten. Misschien valt het mee, werken voor niksdoeners is vervelend!
Vanochtend had ze helemaal geen zin. En na afloop van de lessen gaat ze naar een vriendin van vroeger met veel pech - ze zakte met stip voor haar VWO-diploma ondanks voortdurende inzet, en gaat nu naar het volwassenenonderwijs. Dat begint volgende week pas.
tonny

Brianna F
04-09-2009 om 09:52
Als ik hoor hoeveel moeite vrienden, die een jaartje verder, zijn hebben met het halen van de P, dan denk ik dat als dochter het haalt ik er toch wel een klein feestje van maak.
Ze zit nu een week op de uni en komt nu al om in het werk, het gaat zeker heel pittig worden. Misschien ook dat de reistijden haar gaan opbreken. (4 uur heen en terug)Maar voorlopig zit ze daar niet mee.

j@comijn
04-09-2009 om 10:14
Van de week ook begonnen
Maandag haar naar haar kamer gebracht en gisteren had ik haar even aan de telefoon. Ze heeft een erg leuke klas, vind het leuk maar weet nog niet zeker of het nou echt de juiste keuze is geweest( wel ja dan wisselen we toch weer een keer)
Maar tot nu toe zijn de verhalen gematigd positief. In ieder geval vond ze het wel heel veel. Had deze week al veel opdrachten.
De oudste begint pas volgende week maar dit wordt haar derde jaar dus dat zal wel los lopen

Utereg
04-09-2009 om 12:42
In dit kader
mag ik een vraagje stellen over ander kind? Die is begonnen aan derde jaar HBO. Dat jaar begint volgens het programma met een stage van een half jaar, maar kind is nog niet op stage omdat er de voorgaande 2 jaar nog niet genoeg punten zijn daarvoor, er moeten eerst nog een paar vakken afgesloten worden.
Dus wat nu? Dat was voor de vakantie nog niet bekend op school, want er is per dit studiejaar een verandering in majors en minors en studieprogramma's e.d. School moest nog nadenken hoe ze lopende zaken voor studenten tussen oud en nieuw in in het vat gingen gieten.
Deze week is school begonnen. Kind is maandag afgereisd naar school om te informeren. Betreffende persoon was niet te spreken, niemand wist ergens van, is onverrichter zake teruggekeerd. Heeft mails gestuurd, geen antwoord. Heeft school gebeld, nee krijgt geen doorkiesnummer en persoon neemt nog wel contact op. Stilte.
Kind zit dus nog steeds thuis. Hoezo ruim 1600 euro collegeld? Wat moet je daar nu mee? Ik heb al gezegd, mail hem gek, stuur telegrammen, maar máhám, doe niet zo gek. Ik ben boos!

Shonagh
04-09-2009 om 16:01
Propedeuse?
Met 2 kinderen op een UK uni ben ik even nieuwsgierig.
Wanneer krijg je een propedeuse ? Hier met 3 jaar Bachelor, 4 jaar ( Honours ) Degree, dan ben je dus afgestudeerd en dan evt nog een jaar voor een Master Degree.
Misschien is dat ook wel verschillend voor de verschillende studierichtingen, maar tot zover mijn uni kennis.

A
04-09-2009 om 19:46
Belg
Mijn oudste was op zijn 16e aan de unief begonnen, (studeert voor bioloog) en start nu dus aan zijn 3e jaar, hij doet het prima,
de 2e start ook op zijn 16e voor technisch (of hoe noemen ze dat bij jullie) burgerlijk ingenieur

Maylise
04-09-2009 om 20:28
Ook weer begonnen
Mijn zoon is (ondanks twijfels over studie keuze) begonnen aan zijn tweede jaar. Hij vind het ergens wel een leuke studie maar is nog steeds niet 100% overtuigd dat het echt "zijn" studie is. Hij kon echter ook geen goed alternatief bedenken. Zij Propedeuse heeft hij niet gehaald. Hij kwam wat punten te kort dus dat moet nog even wachten. Ik geloof dat er geen officiële propedeuse uitreiking is in zijn jaar.
Mijn dochter is ook weer begonnen aan haar derde jaar medicijnen. Haar studie bevalt haar echt super goed. Ze vindt het echt geweldig. Ze hebben ook vrij veel contacturen natuurlijk en er komen veel praktische dingen bij dus het is vrij afwisselend.
Voor mijn zoon kon ik ook niet zo goed een studie alternatief bedenken. Ik zou voor hem graag een vrij schools programma hebben met veel uren waarbij je thuis minder hoeft te doen. In Nederland heb je zoiets niet echt zover ik weet. Een goede vriend van mijn zoon in Frankrijk doet een technische opleiding daar en heeft elke dag college/les van 08:30 tot 16:00/17:00 dus die is gewoon de hele dag bezig maar thuis hoeven ze dan minder.
Maar goed zoon gaat gewoon verder met zijn studie en op zich denk ik ook wel dat het werkveld (technologisch) hem wel ligt.
Maylise

j@comijn
05-09-2009 om 10:52
Gisteren thuis gekomen van de 1e week
en gelukkig nu toch wel enthousiast.
Ze doet de pabo en vind het vooral heeel veel. Dat valt tegen en dan ook nog voor het eerst op kamers.
Ze is kapot, maar ze vind het wel leuk en ze is enthousiast. Dat vind ik het belangrijkste. Over die vermoeidheid komt ze wel weer overheen.
Zal haar dit weekend even lekker bijvoeren, kan ze er volgende week weer volop tegenaan

Juanna
05-09-2009 om 15:35
Hier ook net 17
mijn dochter is ook net 17 jaar en deze week begonnen op de HBO. De meeste vakken vond ze leuk en ook goed te volgen, maar één vak vond ze wel moeilijk en snapte ze niet zo. Maar tot nu toe sluit het wel aan op wat ze op de Havo heeft geleerd dus dat is wel fijn. Gelukkig hoeft ze nog niet meteen op kamers, dat lijkt me helemaal zwaar als ze dat er ook nog bij krijgen. Maar ze moet wel 1,5 uur reizen heen en 1,5 uur terug dus ik denk dat ze t.z.t. wel op kamers zal gaan om die reden.

Roos Vicee
07-09-2009 om 18:26
Ook net 17
Hier eentje die net een maand 17 is en twee weken terug ineens van plan is gewijzigd. De studie waarvoor ze in eerste instantie was ingeloot heeft ze toch maar weer afgezegd. Ze heeft zich alsnog ingeschreven voor een andere studie. Gelijk vorige week introductie gehad en nu vandaag de eerste dag. Elke dag op-en-neer met bus en trein (beide ook nieuw). Enkele reis van 1,5 uur. Ze is net thuis maar was nog niet in de stemming om veel te vertellen. Wel is ze enthousiast en zegt: 'dit is zooooveel chiller (blijf het een ráár woord vinden :s)dan middelbaar!'
Ben benieuwd hoe het verder gaat.