Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Schoondochter schreef op 17-09-2025 om 20:50:

[..]

Ja. Geen enkele van mijn vrienden had een sleutel van het huis van mijn ouders. Hoe is dat niet vreemd?

Je dochter heeft geen zeggenschap wanneer haar 'kennis' gewoon haar thuis binnenkomt. Zonder overleg met haar, maar alleen met haar moeder. Die wel vrolijk meeroddelt over de rottige acties van die kennis.

Ik zou hier boos over zijn als mijn moeder dit had gedaan.

Jullie slaan over dat dit meisje daar bijna woonde, dan is het hebben van een sleutel toch niet zo vreemd.

Ik denk aleen wel dat het tijd wordt om 'm in te leveren, die periode is afgesloten. Ook een duidelijke markering van het ingaan de nieuwe regels.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-09-2025 om 21:24 Topicstarter

ze heeft hier inderdaad gewoond. Maar ik ga hier verder niet op in, en mijn dochter en wij hebben samen ingestemd dat ze hier kon wonen en iedere week is er een evaluatie geweest met dochter of alles nog prima was en er zijn nooit problemen geweest in de tijd ze hier woonde en dit is allemaal uit liefde gedaan, dus kom nou niet aan met wat voor vreselijks ik heb gedaan, je kent het hele verhaal niet.

Kleinduimpje schreef op 17-09-2025 om 21:24:

ze heeft hier inderdaad gewoond. Maar ik ga hier verder niet op in, en mijn dochter en wij hebben samen ingestemd dat ze hier kon wonen en iedere week is er een evaluatie geweest met dochter of alles nog prima was en er zijn nooit problemen geweest in de tijd ze hier woonde en dit is allemaal uit liefde gedaan, dus kom nou niet aan met wat voor vreselijks ik heb gedaan, je kent het hele verhaal niet.

Het is bewonderingswaardig dat je een meisje een thuis hebt gegeven.  Alleen dat wil niet zeggen dat ze hierom vriendschap met je dochter moet hebben op de manier die jij geschikt acht.  Dat moet je echt los van elkaar zien.  

Als ze bij jullie woont is een eigen sleutel niet zo gek. Anders moet je elke keer mensen bellen/appen/afstemmen om te kunnen zijn waar je op dat moment woont. 
Maar als je er niet meer woont, is die eigen sleutel niet meer vanzelfsprekend. Net als blijven slapen wanneer het je uitkomt. Als je ergens niet (meer) woont, dan ben je daar te gast en is de verstandhouding anders. 

Die vriendschap zou inderdaad geen voorwaarde moeten zijn voor inwoning, maar het gaat je dochter wel aan dus goed dat ze daar inspraak in heeft. 
Het staat ook los van het mogen uitspreken van wat haar gedrag met je dochter (en jou) doet. Als ze dingen doet die jij of je dochter vervelend vindt, dan moet dat gezegd kunnen worden. Of ze nu wel of niet bij jullie woont en of ze nu wel of niet een sleutel heeft. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

18-09-2025 om 07:15 Topicstarter

als je hier in huis woont betekent dat dat we met respect met elkaar omgaan.  Stel ze zou ruzie krijgen met dochter zou ze hier niet meer kunnen wonen, want ten alle tijden moet dochter een fijn gevoel hebben dat ze hier woont, dat is ook zo met iedereen besproken.

maar als ze bij jullie woont moet je dat ook los zien van een vriendschap, naast je dochter kan ze ook andere vrienden hebben. En niet onbelangrijk, de vriendschap kan over gaan. En wellicht zit daar een crux, dat dit meiske die vriendschap met jullie dochter niet kan of durft te verbreken vanwege het inwonen, nu en in het verleden. Dat dit de reden is dat ze zo halfslachtig afspreekt.
Hetzelfde voor die vriendengroep waar je dochter zo aan vast klampt, dat het eigenlijk de vriendengroep van het meiske is en dat je dochter er als aanhang van vriendin getolereerd wordt als een klein zusje dat steeds meemoet.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

18-09-2025 om 07:36 Topicstarter

nee hoor, zeer zeker niet. Ze mag omgaan met wie ze wilt natuurlijk en ze gaan heel vaak los van elkaar weg, daar gaat het niet im. Dochter heeft ook genoeg vrienden. Dit is allemaal wat amders als dingen afspreken en niet nakomen (dat dochter zich prettig moet voelen is allemaal ook besproken met iedereen die hier betrokken bij is, psycholoog, mentaal beter renz)

Kleinduimpje schreef op 18-09-2025 om 07:36:

nee hoor, zeer zeker niet. Ze mag omgaan met wie ze wilt natuurlijk en ze gaan heel vaak los van elkaar weg, daar gaat het niet im. Dochter heeft ook genoeg vrienden. Dit is allemaal wat amders als dingen afspreken en niet nakomen (dat dochter zich prettig moet voelen is allemaal ook besproken met iedereen die hier betrokken bij is, psycholoog, mentaal beter renz)

De situatie lijkt nu toch anders, nu de onderlinge dynamiek is veranderd.  Voor je dochter lijkt dit nu inbreuk op haar veilige thuisomgeving en lijkt jou dochter erbij gebaat dat dit nu echt haar huis is....

@Kleinduimpje; veranderd dit de situatie voor jou?

Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 12:14:

ja klopt, je kunt je kind niet dwingen. Maar ik denk wel, doe nou eens wat ik zeg, en zeg tegen degene wat je vindt. Ze hebben nog niet in de gaten dat je hierdoor uitgeput kunt raken en dat als je iets zegt het op kan lossen. Nu gebeurt er weer niks en zal vriendin het volgende keer weer doen.

Wat jou dochter kan helpen, is dat jij het goede voorbeeld geeft van jezelf uitspreken.

Dus jij mag echt wel uitspreken tegen die "vriendin" van dochter, dat je niet meer wilt dat zij bij jullie blijft logeren. Waarom: omdat je er laatst was achter gekomen, dat zij bleef logeren, maar terwijl zij met jou dochter had afgesproken, haar de hele avond alleen laat, negeert en met anderen optrekt. Dat je merkt dat jij daar ook last van hebt en je dan gebruikt voelt als hotel en dan ook jou dochter gekwetst wordt en dat dit jou grens overgaat. Dat je dochter niet wilt dat je er iets over zou zeggen, maar dat het jou ook pijn doet als jou dochter gekwetst is. PUNT!

en weet je, je geeft je dochter het goede voorbeeld, en ook voor die vriendin een leerschool dat er grenzen zijn en afspraken waaraan je je moet houden en dat ze rekening heeft te houden met andermans gevoelens.

Dus je mag best even vragen of die vriendin even tijd wil maken voor een gesprek met jou. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.