Brianna F
22-09-2009 om 15:26
Ib [wanneer betaling basisbeurs]
Mijn dochter studeert sinds dit nieuwe schooljaar. Ze heeft nog geen basisbeusr gehad. Wordt dit vooraf of achteraf uitbetaald?

Tirza G.
22-09-2009 om 16:13
Wanneer?
Wanneer is ze precies begonnen? De 21e is payday. Volgens mij zou ze het moeten krijgen als ze zeg maar 1 september is begonnen.
Tirza

Brianna F
22-09-2009 om 18:19
Leeftijd
Dochter is 19 en eind augustus begonnen, heeft t/m juni tegemoetkoming scholieren gehad, maar in juli en augustus niets meer.
Ik dacht dat dat naadloos in elkaar over ging.

sus-anne
22-09-2009 om 21:49
Hier
beide kinderen zijn 1 september begonnen,stufie is toegezegd per 1 sept,en wordt als het goed is 23 september uitbetaald.
achteraf dus.

Brianna F
23-09-2009 om 18:34
Lara10
Dat moest ik horen, dank je wel.
De beschikking, daar zeg je zo wat, die zal ik eens even moet opzoeken.
Bellen naar de IB groep mag alleen mijn dochter doen, lastig hoor, als je als ouder zelf niets meer hebt in te brengen. (O ja, 1 dingetje: je mag wel de studie betalen

Tirza G.
23-09-2009 om 22:39
Hier ook
Even nagevraagd, de tegemoetkoming scholieren is geruisloos omgezet in stufi. Dochter is ook 19 en 31 aug aan de studie begonnen. In juli+aug heeft ze gewoon gebeurd van de IBgroep.
Tirza

Tirza G.
23-09-2009 om 22:41
Een beetje verwante vraag, maar dan anders
Dochter krijg nu een uitwonenden-beurs (woont sinds 31 aug in studie-stad). Ze is alleen nog even een klein beetje vergeten door te geven aan de gemeente waar ze nu woont dát ze daar nu woont. Ze woont dus, volgens de overheid, nog gewoon hier. Dat gaat de IBgroep niet leuk vinden, neem ik aan? Zucht. Een formulier opsturen - het ís ook best moeilijk.
Tirza

elissa
24-09-2009 om 10:00
Tirza
Tirza, het zal waarschijnlijk meevallen. Laatst was nog in het nieuws dat de IBG geen opsporingsbevoegdheid heeft. Als je dochter wel aan de IBG heeft aangegeven dat ze uitwonend is, dan zal ze ook een uitwonendenbeurs krijgen. Er bleek wel grootschalig mee gefraudeerd te worden dus misschien gaan ze het nog wel aanpakken maar voorlopig zal het meevallen.
Overigens ben je wel wettelijk verplicht om binnen een aantal dagen (5 geloof ik) na je verhuizing dat aan te geven bij de gemeente. Dus dat formulier moet ze sowieso nu snel op de post doen. Maar dat zal ze inmiddels zelf ook wel in de gaten hebben.

Klaartje
24-09-2009 om 13:02
Gemeente
Is het niet zo dat Gemeente bij inschrijving dit automatisch doorgeeft aan IB groep?? Bij de belasting gaat dit wel zo volgens mij. Ze kan het beste deze week nog even bij gemeente laten inschrijven. Als ze dan even nakijkt of het inderdaad automatisch doorgegeven wordt is het geregeld. Anders een formulier opsturen en 1 september opgeven als verhuisdatum. Zo'n ramp zal dat toch niet zijn zeker?

Tirza G.
24-09-2009 om 15:53
Wij
hopen en denken dat ook. Maar jaaaaaaaa je weet het niet, je weet het niet Ze heeft wa-rem-pel gisteren het formulier opgestuurd. Tjongejonge, wat een bevalling. En het was vanuit de uni toch echt allemaal keurig geregeld hoor, daar lag het niet aan
Tirza

Roos Vicee
25-09-2009 om 21:57
Even vraagje op inhaken
Hier ook een uitwonende v.a. 1 september. Maar... uitwonend van dinsdag tot en met vrijdagochtend. Van vrijdagavond tot en met maandag is ze gewoon thuis. Dus 50/50.
Wel aangegeven dat ze uitwonend is, maar dan is ze dus ook gelijk verplicht zich over te laten schrijven naar de plaats waar ze op kamers zit? Dat heeft zij dus ook nog niet gedaan, ze vond het wel best zo geloof ik. Helft thuis, helft daar.

Klaartje
26-09-2009 om 09:53
Roos vicee
Dan krijgt ze ook een studiebeurs voor thuiswonenden. Hier allebei op kamers (geweest) en in studiestad laten inschrijven.

Tirza G.
26-09-2009 om 12:47
Beurs!
Lieverd, je gaat van 90 naar 290 als je uitwonend bent Als de bliksem over laten schrijven naar de andere gemeente. Alhoewel. Even denken. Volgens mij is het zo, dat je woonplaats de plaats is waar je vier nachten per week bent. Even rekenen dus.
Tirza

Roos Vicee
27-09-2009 om 09:23
Kleine vergissing
Tja dat is nou juist het lastige, want dat wisselt per week. Soms is ze daar 4 nachten en 3 thuis en soms is het net andersom.
Overigens bedenk ik me dat het bij haar nu niet meer gaat om een beurs. Ze heeft eind augustus toch ineens besloten niet de HBO opleiding te gaan doen waarvoor ze zich had ingeschreven maar een soort van oriëntatiejaar op een niet door de overheid gesubsidieerde Hogeschool. Daardoor krijgt ze ook geen beurs maar komen we nog wel in aanmerking voor kinderbijslag. Dat wordt als ze thuis woont het normale bedrag maar als ze uitwonend is het dubbele. (nee ze heeft geen baan naast haar opleiding).
Maar ik neem aan dat daarvoor de zelfde regels gelden?

Klaartje
27-09-2009 om 11:24
Uitwonend
Ik zou haar gewoon daar laten inschrijven. Scheelt weer in bedrag dat je krijgt. Ze zal door de band genomen meest daar zijn. En dan nog... onze zoon is na zijn stage een tijdje vrij en die is nu een paar maanden veel thuis. Andere studenten lopen stage vlak bij het huisadres en die zijn gewoon thuis. Je laat je dan toch ook niet weer thuis inschrijven als je je kamer gewoon aanhoud. De huur wordt gewoon betaald.

M Lavell
30-09-2009 om 14:03
Het is nu!
Dochter tuft nu voorbij Terneuzen. Vanavond is ze in Antwerpen. Ik ook!
Doei
Groet,
Miriam Lavell

tonny
30-09-2009 om 20:16
Dubbele ov-kaart!
Niet te geloven zeg, vandaag kwam er een twééde OV kaart voor dochter binnen. Exact gelijk, exact gelijke begeleidende brief.
Kun je zo'n ding retour afzender doen of gaat het dan allemaal volkomen mis?
tonny

Roos Vicee
01-10-2009 om 16:43
Handig toch!
Wat zou er gebeuren als je hem gewoon zou houden? Voor dochter hier zou het wel handig zijn een extra exemplaar/duplicaat. Die is nog wel eens (tijdelijk) wat kwijt...
En retour afzender... tja, ik zou even bellen denk ik. Maar waarschijnlijk zullen ze hem toch vernietigen dus zal hij vast niet meer retour hoeven. Je dochter heeft toch exact eenzelfde exemplaar waar verder niemand wat mee kan toch?

Sue Ann
04-10-2009 om 15:30
Machtiging
Bellen naar de IB groep mag alleen mijn dochter doen, lastig hoor, als je als ouder zelf niets meer hebt in te brengen. (O ja, 1 dingetje: je mag wel de studie betalen
Dat is niet helemaal waar hoor: als jouw dochter er geen probleem mee heeft, kun je een machtigingsformulier aanvragen dat zij moet ondertekenen en dan mag jij naar de IB Groep bellen en dan krijg je nog antwoord ook!
Ik heb alles voor mijn 18 jarige zoon geregeld omdat hij dit absoluut nog niet overziet (of wil overzien, kan ook). Het is echt heel praktisch en beslist niet de bedoeling dat het zo blijft.
O ja, zoonlief woont nog thuis en krijgt de maximale aanvullende beurs zijnde 375 euro per maand! (iig tot december dit jaar) ... dus die betaalt natuurlijk zijn studiegeld helemaal zelf!!
Sue