Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.

Vaaas
05-08-2025 om 17:06
Met een duale opleiding wordt geen MBO-opleiding bedoelt. Duale opleidingen zijn meestal HBO opleidingen waar je werken en leren combineert.
https://www.hu.nl/duaal

tsjor
05-08-2025 om 17:18
Dat is dus hetzelfde als een BBl-opleiding op MBO-niveau. Aangezien deze jongeman waarschijnlijk zijn havo-diploma nog niet heeft lijkt me BBL beter bij hem passen.

Biebel
05-08-2025 om 17:50
Je bent echt super goed bezig en krijgt meerdere tips die je helpen in de omgang met je moeder. Je vraag naar hulp voor jezelf laat zien dat je graag wil dat het beter gaat en je echt wil leren. Dat is een belangrijke en fijne eigenschap!
Ik wil je, gezien je achtergrond, wijzen op iets heel anders. Noem het ongevraagd advies Er zijn voor mensen die de vooropleiding gemist hebben door ‘een dikkere handleiding’ zoals autisme of adhd, bedrijven die een opleiding bieden met stage plek. Bijvoorbeeld it-vitae. Zij bieden een kortere opleiding, in een werkgebied zoals cyber security, en begeleiden je daarna naar een baan in dat gebied. Zou die richting je passen, dan kun je daarna alsnog part time open universiteit gaan doen om een bachelor en master te krijgen. Maar dat hoeft dan niet meteen, en je kunt er een langere periode over doen.
Het voordeel; ze zijn juist heel erg ingericht op mensen die niet de havo of vwo hebben afgerond, en werken met coaches die veel ervaring hebben. Misschien zou zo’n traject, waar veel meer begeleiding bij zit, je beter helpen dan helemaal zelfstandig aan de open universiteit beginnen. Mocht je er meer over willen lezen, dan is dit de link; https://itvitae.nl/.
Dit is dus iets anders dan een bedrijf wat een bbl biedt, waarbij je meteen in dienst komt, 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat.

Anoniem1290
05-08-2025 om 18:11
tsjor schreef op 05-08-2025 om 16:58:
Nee, een duale opleiding betekent dat je 4 dagen in de week werkt en 1 dag naar school gaat. Je betaalt wel cursusgeld, maar veel minder dan wanneer je fulltime studeert. Je leeft van je salaris.
Wat je nodig hebt is: weten wat je wil; en een arbeidscontract.
Bij de MBO's zie je het staan als BBL (beroepsbegeleidende leerweg). Het andere is BOL: beroepsopleidende leerweg.
Open universiteit kan, maar dat zijn academische opleidingen en je moet dan wel echt een ijzeren discipline hebben. Niet zo handig als je nog niet echt gesetteld bent.
Voorzichtig met opleidingen waar je geen stufi voor krijgt, soms beloven particuliere opleidingen meer dan ze waar kunnen maken.
Ah zo, voor mij zijn BBL-opleidingen niet de weg die ik echt wil volgen. Ik wil Rechten studeren aan de universiteit, om later advocaat (en eventueel rechter) te worden.
Ik zal voorzichtig zijn met opleidingen waar geen studiefinanciering voor beschikbaar is.

Anoniem1290
05-08-2025 om 18:13
Biebel schreef op 05-08-2025 om 17:50:
Je bent echt super goed bezig en krijgt meerdere tips die je helpen in de omgang met je moeder. Je vraag naar hulp voor jezelf laat zien dat je graag wil dat het beter gaat en je echt wil leren. Dat is een belangrijke en fijne eigenschap!
Ik wil je, gezien je achtergrond, wijzen op iets heel anders. Noem het ongevraagd adviesEr zijn voor mensen die de vooropleiding gemist hebben door ‘een dikkere handleiding’ zoals autisme of adhd, bedrijven die een opleiding bieden met stage plek. Bijvoorbeeld it-vitae. Zij bieden een kortere opleiding, in een werkgebied zoals cyber security, en begeleiden je daarna naar een baan in dat gebied. Zou die richting je passen, dan kun je daarna alsnog part time open universiteit gaan doen om een bachelor en master te krijgen. Maar dat hoeft dan niet meteen, en je kunt er een langere periode over doen.
Het voordeel; ze zijn juist heel erg ingericht op mensen die niet de havo of vwo hebben afgerond, en werken met coaches die veel ervaring hebben. Misschien zou zo’n traject, waar veel meer begeleiding bij zit, je beter helpen dan helemaal zelfstandig aan de open universiteit beginnen. Mocht je er meer over willen lezen, dan is dit de link; https://itvitae.nl/.
Dit is dus iets anders dan een bedrijf wat een bbl biedt, waarbij je meteen in dienst komt, 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat.
Bedankt voor je woorden en tips Biebel!
Ik zal eens een kijkje nemen bij it-vitae, al wil ik niet in de sector van cyber-iets gaan werken. Ik wil Rechten studeren om advocaat te worden, en anders wordt het namelijk denk ik wel een erg lange weg en zou ik liever tot ik 21 ben gaan werken en dan studeren.

tsjor
06-08-2025 om 08:42
Kun je aangeven waardoor je uitgevallen bent op school? Welke richting deed je en wat was je struikelblok?
Je geeft aan dat je geen BBL wil. Waarom is dat niet goed denk je? Ik geef twee links, de ene is een MBO-opleiding, de ander naar een leer-werkplek. Dan kun je al twee jaar bezig zijn als juridisch medewerker en doe je al veel ervaring op.
https://www.rocmn.nl/mbo/opleidingen/mbo-rechten-hr-bbl
https://stagemarkt.nl/leerbedrijven?type=2&range=15&organization=Het+Juridisch+Hulploket
Het juridische adviesbureau is één van de mogelijkheden voor een leerwerkbedrijf.
Misschien is het toch wel een zinnige tijdsinvulling en geeft het een goede basis om daarna verder te gaan.

Anoniem1290
06-08-2025 om 10:05
tsjor schreef op 06-08-2025 om 08:42:
Kun je aangeven waardoor je uitgevallen bent op school? Welke richting deed je en wat was je struikelblok?
Je geeft aan dat je geen BBL wil. Waarom is dat niet goed denk je? Ik geef twee links, de ene is een MBO-opleiding, de ander naar een leer-werkplek. Dan kun je al twee jaar bezig zijn als juridisch medewerker en doe je al veel ervaring op.
https://www.rocmn.nl/mbo/opleidingen/mbo-rechten-hr-bbl
https://stagemarkt.nl/leerbedrijven?type=2&range=15&organization=Het+Juridisch+Hulploket
Het juridische adviesbureau is één van de mogelijkheden voor een leerwerkbedrijf.
Misschien is het toch wel een zinnige tijdsinvulling en geeft het een goede basis om daarna verder te gaan.
Ik ben uitgevallen door pesten op school. Ik deed HAVO, destijds 3 HAVO, ik was nog 14 (bijna 15) jaar. De school kwam wel met allerlei oplossingen maar ik wilde niet meer, vond de oplossingen ook niet goed. Ik kwam toen thuis te zitten, heb nog even online via mijn school kunnen doen. Toen gesprekken gehad met speciaal onderwijs, maar ik wilde niet. Dus naar het IVIO gegaan en dit jaar (vorige maand) voor de HAVO alleen twee deelcertificaten gehaald.
Wel bedankt voor de links, klopt inderdaad dat het als goede basis kan dienen.

IMI-x2
06-08-2025 om 11:31
Ging de Havo je qua leerstof wel (heel) gemakkelijk af? Want rechten studeren om advocaat of rechter te worden, dat is op universitair niveau. Het is dus een flinke stap theoretischer, plus je hebt veel zelfdiscipline nodig. Past dat bij je?

Vaaas
06-08-2025 om 11:36
Ik snap geloof ik niet zo goed waarom je dan niet eerst de havo afmaakt. Heb je afgelopen jaar maar twee vakken gedaan? Of heb je de andere vakken niet gehaald? Uit de ervaring van mijn kind weet ik dat de overstap van parttime werken aan deelcertificaten om toch nog een middelbare schooldiploma te halen naar in kind's geval bijna fulltime studeren heel heftig is. In jouw geval wil je in een jaar een universitaire propedeuse halen zonder dat je daar de geschikte vooropleiding voor hebt. Terwijl je afgelopen jaar slechts twee deelcertificaten op havoniveau gehaald hebt.

Anoniem1290
06-08-2025 om 12:00
IMI-x2 schreef op 06-08-2025 om 11:31:
Ging de Havo je qua leerstof wel (heel) gemakkelijk af? Want rechten studeren om advocaat of rechter te worden, dat is op universitair niveau. Het is dus een flinke stap theoretischer, plus je hebt veel zelfdiscipline nodig. Past dat bij je?
Best wel, lag wel aan het vak hoor, maar studeren doe je ook wat je interessant vindt/lijkt. Dus ik hoop dat het wel bij me past.

Anoniem1290
06-08-2025 om 12:02
Vaaas schreef op 06-08-2025 om 11:36:
Ik snap geloof ik niet zo goed waarom je dan niet eerst de havo afmaakt. Heb je afgelopen jaar maar twee vakken gedaan? Of heb je de andere vakken niet gehaald? Uit de ervaring van mijn kind weet ik dat de overstap van parttime werken aan deelcertificaten om toch nog een middelbare schooldiploma te halen naar in kind's geval bijna fulltime studeren heel heftig is. In jouw geval wil je in een jaar een universitaire propedeuse halen zonder dat je daar de geschikte vooropleiding voor hebt. Terwijl je afgelopen jaar slechts twee deelcertificaten op havoniveau gehaald hebt.
Ik wil mijn HAVO niet afmaken omdat ik klaar ben met al die ellende die we (mijn ouders en ik) de afgelopen 3 jaar hebben gehad met de middelbare school, dat moet eens klaar zijn. Ik wil ook de volgende levensfase in en de middelbare school stoort mij enorm. Niemand die ik ken van mijn leeftijd zit nog op de middelbare school. En ja, ook ik geef toe, daarvan word ik best onzeker.
Ik ging voor 4 vakken eindexamen doen, maar heb er ''maar'' 2 gehaald. Dus ik overweeg ook serieus om gewoon te werken, al zal dat dan zeer waarschijnlijk wel een baan zijn waar je het minimumloon mee verdient. Naar het MBO kan ik dus ook niet direct...

IMI-x2
06-08-2025 om 12:07
Anoniem1290 schreef op 06-08-2025 om 12:00:
[..]
Best wel, lag wel aan het vak hoor, maar studeren doe je ook wat je interessant vindt/lijkt. Dus ik hoop dat het wel bij me past.
Natuurlijk, als het interessant is, gaat het makkelijker. Maar zelfs als een studie je fascineert, zijn er helaas ook doodsaaie vakken ( bv. (rechts)geschiedenis, statistiek) die je verplicht moet doen. Heb je daar deze keer dan wel het doorzettingsvermogen voor? Ook op de universiteit lopen slechte en irritante docenten rond, kun je daarmee omgaan? Dat zijn vragen die je jezelf serieus moet stellen voordat je aan zo'n lang, zwaar en duur traject begint.

tsjor
06-08-2025 om 12:19
'Naar het MBO kan ik dus ook niet direct...' Wel als je kijkt naar de link die ik je gaf, maar dan moet je nu eigenlijk al in gesprek gaan met de opleiding en op zoek gaan naar een erkend leer-werkbedrijf. Op de website staan veel bedrijven aangegeven, maar ze moeten natuurlijk wel plaats hebben.
Een andere mogelijkheid is dat je MBO-sociaal-juridische dienstverlening gaat doen, fulltime.
https://www.zadkine.nl/opleidingen/business/mbo-rechten-bol-niveau-4. Ga 26 november naar de open dag! (Geen idee waar je nu woont). En vraag wat er nodig is. soms vragen ze om een overgangsbewijs van 3 naar 4 HAVO.
Mijn advies aan jou is echt: zorg eerst voor grond onder je voeten voordat je naar het hoogstmogelijke gaat reiken. Grond onder je voeten betekent een eigen leefplek, financiële onafhankelijkheid en een basisdiploma en/of werkervaring. Daarna heb je nog een leven lang de kans om dat uit te bouwen. Basisdiploma is MBO-2, niet het moeilijkste dus. Werkervaring kan ook belangrijk zijn, je krijgt dan wel de leerplichtambtenaar achter je aan, of een of ander bureautje, zoals mijn zoon. Maar hij werkte al vanaf zijn 16de en kon later via het bedrijf zelf zijn MBO-3 halen, naast zijn werk, met gemak. Nu heeft hij een mooie baan en rijdt met zijn leaseauto door Nederland, België en Frankrijk. Je begin is niet je eindpunt!

Vaaas
06-08-2025 om 12:23
Je bent uitgevallen in havo-3, dus je hebt geen overgangsbewijs naar havo 4? Ik snap dat dat problematisch is voor de instroom in het MBO, overigens ook voor de instroom op het VaVo.
Ik zou toch blijven werken aan deelcertificaten op VWO niveau voor je colloquium doctum. https://www.universiteitleiden.nl/onderwijs/toelating-en-aanmelding/bachelors/toelatingseisen#taaleisen,colloquium-doctum Ik denk dat dat veel realistischer is dan nu een propedeuse halen op de open universiteit. Je bent jong, je hebt nog alle tijd om een opleiding te doen.

Vaaas
06-08-2025 om 12:27
Anoniem1290 schreef op 06-08-2025 om 12:02:
[..]
Niemand die ik ken van mijn leeftijd zit nog op de middelbare school. En ja, ook ik geef toe, daarvan word ik best onzeker.
Daarom is de VaVo ook zo fijn, daar zitten veel meer achtienplussers die om wat voor reden dan ook nog geen middelbareschool diploma gehaald hebben. Kind hier was 21 toen ze haar VWO afrondde op de VaVo. Ze was lang niet de oudste bij de diploma-uitreiking. Je bent echt de enige niet die niet het standaard pad volgt.