Myar
14-09-2009 om 10:29
Vergeten [om je kinderen te leren!]
Wat ben je vergeten je kinderen te leren?
Schoonmaakazijn is iets anders dan gewone azijn en dus niet om door het eten te doen.
Kroonsteentjes kunnen onder stroom staan dus daar blijf je van af of je regelt eerst een spanningszoeker (huh wat is dat?)
Jullie ook iets vergeten?

tonny
14-09-2009 om 12:31
Ach, vergeten?
De door jou genoemde voorbeelden hadden ze kunnen weten door logisch na te denken, ik zie dat niet als nalatigheid van jouw kant.
Die azijn - brr.
En die kroonsteentjes - gevaarlijk!
Allemaal van die dingen die je in de praktijk van het leven leert. De een al jong, de ander pas later.
Ik kan me op 't moment geen zinnige vergeetelementen voor de geest halen. Hoogstens mijn dochter die verzucht 'ja hallo zeg, jij bent 50, toen je 18 was wist je al die dingen ook nog niet!'
tonny

Myar
14-09-2009 om 23:43
Zelfstandig
Vergeten of andere tijden? Misschien denken ze hier niet zo praktisch maar toch ...
Ik heb 't idee dat ik thuis heel veel praktische klus- en huishoudzaken geleerd heb, toen ik op kamers ging, ging ik daar iig niet grandioos de fout in. (Wel wist ik niets van drank maar na de eerste kater had ik dat door.) Ik heb mijn dochters van alles en nog wat geleerd naast de gebruikelijke zaken maar klus en huishoud is er bij in geschoten. Toen dochterlief ooit drie lagen dikke verf binnen een halve dag op een kozijn smeerde, heb ik daar veel lol om gehad. Nu er binnen een week eentje schoonmaakazijn door de sla kiept en de ander aan de stroom hangt, heb ik een "help, wat ben ik nog meer vergeten". Wat moet mijn op kamers wonende kind eigenlijk aan essentiele, praktische zaken nog meer weten?

Kaaskopje
15-09-2009 om 00:02
Huishouden
Ik ben het niet vergeten maar het is een mislukte missie gebleken. Mijn dochters helpen niet in het huishouden op een enkel ieniemienie klusje zo hier en daar na. Bij een nieuw kind zou ik het er vanaf de wieg in pompen. `Zo frummel, terwijl jij lekker in je wiegje ligt kun je best een beker afdrogen!´
Dat ze het niet doen wil niet zeggen dat ze het niet kunnen. Mijn jongste dochter kan koken, de oudste ook. Ze zullen dus niet omkomen door gebrek aan kookervaring. Zelfs een jongere die amper iets geleerd heeft zal door schade en schande op den duur in veel handigheid, ook in het ritselen van hulp

Onyx
15-09-2009 om 09:54
Ok, ik beken...
Als ik zie hoe de kamer van onze oudste er uitziet, NADAT ze waanzinnig heeft lopen poetsen vanwege mijn bezoek, dan weet ik ZEKER dat er iets is blijven liggen in de opvoeding... Echt, 't is dat ze vertelt dat ze zo haar best heeft gedaan en 't is dat ik haar daarin geloof, maar hemeltjelief, hoe moet die kamer eruit hebben gezien voor de grote schoonmaak?!
Aan de andere kant, haar zus weet wel prima wat schoonmaken is, doet en kan het ook. Dus waar ging het fout?! Ze lijkt enorm op haar vader, laten we het daar maar op houden...
Onyx

Kaaskopje
16-09-2009 om 00:11
Hier ook zo´n verschil tussen beide kinderen
Bij de een verwacht ik nog eens een dooie rat in haar kamer terwijl ik bij de ander bijna beschaamd in de kast kijk. Ze is zóveel ordelijker dan ik.

Lynna
16-09-2009 om 19:11
Wat mijn ouders (mijn moeder eigenlijk) vergeten heeft mij te le
Ik zou graag goed hebben leren strijken van haar. En ze heeft me ook nooit goed geleerd om de wc schoon te maken (heb ik hier op het forum geleerd....).

Marmar
17-09-2009 om 01:50
Niet zozeer vergeten....
... maar bij oudste was het vooral 'Lamaar, weetikkal..' en als ik me dan afvroeg waarom ik daar niets van merkte was het: 'Later, als ik op mezelf woon, dán maak ik wel alles schoon en ruim ik alles op. En ik kan al koken....'
Kortom, met onwillige honden is het moeilijk jagen. Ik verwijt mezelf dan ook volstrekt niets als ik nu niet eens haar kamer binnen mag omdat 't daar volgens haar eigen zeggen zo'n puinhoop is. De keren dat ik er wel binnen was, zag ik al vuile vaat, kleding, boeken en andere troep overal op de grond, de stoel, het bureau. En dat vond ze voostrekt acceptabel. Ach, er komt een dag... (misschien dit weekend al, want ik heb afgesproken dat ik langs komt met een boor om wat gewenste gaatjes te boren).

Yta Chalne
17-09-2009 om 12:42
Volstrekt
Volstrekt acceptabel toch niet, als jij niet naar binnen mocht...ze weten het heus wel.
Wat er hier erg aan schort is zonder mopperen hun klusjes doen. Ik doe het altijd voor zonder mopperen, maar zij mopperen er standaard vreselijk bij. Maar misschien valt dat niet te leren?

Brianna F
17-09-2009 om 15:12
Heb je even?
Douchewand droog maken na douchen
Kleren direct in de wasmand gooien
Kamer opgeruimd houden ipv 1 keer per week extreem kamer te moeten opruimen.
Koken, mijn plan dat elk kind 1 keer per week kookt strandt op het feit dat hun vader dat ook niet doet.
Zelf hun kleding strijken, als zij zoveel roesjes, frutseltjes en vooral kreukkleren willen kopen, dan moet ze het zelf leren strijken. (Dat heb ik nog niet opgegeven)
Leren alles te eten, of tenminste zonder gemopper een paar hapjes nemen.
De t.v.gids bij de t.v. laten liggen en niet op hun kamer.
Lichten uit te doen bij verlaten van hun kamer.
Schoenen, laarzen, sloffen niet onder tafel te gooien.
Enz. enz.

Tirza G.
17-09-2009 om 15:25
Brianna!
Er is hooop, er is hoop. Het eerste, jaaaaaa je leest het goed, het éérste weekend dat mijn dochter thuis kwam van de uni (zo zeg je dat namelijk, onthóu dat) had ze maar één ding te zuchten: dat er geen douche-trekker in de badkamer van het studentenhuis was. Onnodig te zeggen dat zowel Tirzaman als ikzelf een uur nodig hadden om bij te komen.
Tirza

Brianna F
17-09-2009 om 17:49
Hahaha tirza
Ze heeft dus al die tijd geweten waar dat ding voor diende?
gr. Brianna (met dochter op uni, maar reist op en neer) Wij hebben dus een douchetrekker, maar de functie daarvan ontgaat haar ten enen male).

Tirza G.
17-09-2009 om 22:35
Dat is het nou juist brianna
Toen ze hier haar douche-sessies hield, zag ze dat ding altijd enórm over het hoofd, heel raar, heel raar. Ik héb wat gemopperd.
De oplossing voor je dochter lijkt me radicaal edoch doeltreffend: op kamers gaan. Dan gaat ze douche-trekkeren. Maar jaaaaaaa, dan weer níet bij jou thuis Zucht
Tirza

Illegaal
18-09-2009 om 00:35
Haha!
Ik ben hier illegaal. Mijn dochter is pas negen. Maar Brianna en ik hebben dezelfde kinderen Op het koken na, want dat is leuk.
Mijn dochter wil graag betaalde klusjes doen in huis. Ongeveer eens per twee weken vraagt ze er weer naar. Maar mijn standaard antwoord is: Zolang ik je bureau niet kan zien heb je zeker geen tijd voor extra klusjes!

Onyx
18-09-2009 om 09:33
Illegaal
Een nog snediger antwoord zou kunnen zijn: "Fijn dat je mij wil helpen! Terwijl ik een klusje en een beloning bedenk, ruim jij dan even je bureau op?!" Als beloning zou ik trouwens van alles verzinnen, behalve geld. Of krijgt jouw 9-jarige geen zakgeld?
Onyx

Illegaal
18-09-2009 om 18:56
Onyx
Ja, goed idee, mooie zin
Mijn kind krijgt zeker zakgeld. Maar veeeeel te weinig. Vindt zij dan. Ik ben daar een paar maanden geleden al eens een draadje over gestart, en het blijkt dat ze iets meer dan gemiddeld krijgt. Maar ja, als er een aantal klasgenoten zijn die je proberen wijs te maken dat ze wel 20 euro per week krijgen... Hoe dan ook, ik vind een euro betalen voor extra klusjes helemaal niet erg. Maar ik zie het voorlopig niet gebeuren