Natje1812
24-05-2025 om 18:43
Wie zijn kind heeft een normale job?
Na jaren van struggles met mijn dochter van 19 heb ik het gevoel dat er eindelijk wat stabiliteit is gekomen.Ze is aan hogere studies begonnen maar daar mee gestopt,ondertussen had ze wel een studentenjob en was ze aan het twijfelen of ze nog een andere opleiding ging starten of niet.Nu heeft haar werkgever haar een vaste betrekking aangeboden vanaf september en aangezien ze daar heel graag werkt zal ze die ook aannemen.Ik ben heel erg blij voor haar ze zal werken in een ontbijt/lunchbar.Toch heb ik het gevoel dat er zoveel jongeren verder studeren en zij hiermee een uitzondering is.Ook onder mijn ‘vrienden’ is niet verder studeren een no go voor hun kinderen.Maar ik ben blij dat mijn dochter gelukkig is en we eindelijk in rustigere vaarwateren zijn gekomen…

Anne1234!
24-05-2025 om 20:44
Oudste dochter hier is afgezakt van havo naar MBO 4. Ze heeft haar diploma gehaald maar is fulltime gaan werken bij het horecabedrijf waar ze al jaren met veel plezier partime werkte naast haar opleiding. Ze verdient prima en doet het met veel plezier dus ik vind het prima. Ze kan altijd later nog weer iets anders gaan doen als ze wil.

Cle0
24-05-2025 om 20:45
Ik las het meer als: wie heeft ook kinderen met een reguliere baan en dus geen "bijbaan naast school"

Roos57
24-05-2025 om 20:53
MMcGonagall schreef op 24-05-2025 om 19:52:
[..]
Ik bedoelde het niet als kritiek naar jou. Meer dat ik me ineens realiseerde dat het gros van de banen normaal is, dus zeker ook die van de dochter van TO.
Ligt het aan mij dat ik jouw reactie las alsof hij was geschreven op bijzonder gepikeerde toon?
Nee ik was niet gepikeerd 🤗

kaatjecato
24-05-2025 om 20:55
Hier een kind (21 jaar) zonder startkwalificatie (gestop met MBO) die nu in de bouw werkt, en een kind (18 jaar) die richting zijn tweede tussenjaar gaat. Ik heb geen idee of die nog ooit gaat studeren, en heel eerlijk: het maakt mij helemaal niets uit. Ze vinden hun weg wel. Ik vind het belangrijk dat ze goed in hun vel zitten.
In onze omgeving veel (vooral) jongens die andere paden lopen dat het geijkte studeren en die allemaal op hun pootjes terecht komen uiteindelijk. Sommige die wel studeren, lopen vast in studies, soms al met de 3e studie gestart. En anderen die studeren zitten nu al in een ratrace van de beste willen zijn, de beste cijfers willen halen, de banen met de meeste status willen krijgen (en daar kijk ik juist met medelijden naar, eerlijk gezegd)
Probeer ervan te genieten dat jouw dochter haar weg aan het vinden is, Natje, op haar tempo. Misschien groeit ze in deze branche door, misschien zit ze helemaal op haar plek, misschien is ze over een paar jaar klaar voor iets nieuws. Gefeliciteerd met dit goede nieuws en de balans die jullie gevonden hebben 🙌🏼

Natje1812
24-05-2025 om 21:50
Mijn dochter heeft wel een diploma in administratie maar ze zal geen hoge school gedaan hebben of unief.Dus het is niet dat ze ongeschoold is maar voor de job die ze zal doen heeft ze idd geen diploma nodig in principe.Ik vind het niet erg dat ze niet verder studeert maar het is net alsof alle jongeren tegenwoordig verder studeren en dat dit de norm geworden is.

Wieder
24-05-2025 om 21:58
Als het je troost: mijn bovengemiddeld intelligente dochter had kunnen studeren maar werkt als springruiter op een springstal. Da's een veel gekkere baan dan in de horeca (waar ik overigens zelf werk en ik vind mezelf best normaal, maar dat terzijde 😉). De norm, ach... mijn kind is diepgelukkig, daar word ik persoonlijk heel blij van.

MMcGonagall
24-05-2025 om 22:00
Natje1812 schreef op 24-05-2025 om 21:50:
Mijn dochter heeft wel een diploma in administratie maar ze zal geen hoge school gedaan hebben of unief.Dus het is niet dat ze ongeschoold is maar voor de job die ze zal doen heeft ze idd geen diploma nodig in principe.Ik vind het niet erg dat ze niet verder studeert maar het is net alsof alle jongeren tegenwoordig verder studeren en dat dit de norm geworden is.
Dat is dus zeker niet het geval.

Liara
24-05-2025 om 22:03
Mijn oudste deed hbo en uni en heeft nu een prima baan in de studierichting.
Jongste heeft alleen mavo en is 3x gestart en gestopt met mbo en werkt nu als bezorger van verswaren voor restaurants. Ik ben ondertussen allang blij dat hij werk heeft wat hij leuk vind, ipv thuis werkeloos rondhangen. Wie weet doet hij ooit nog eens een cursus ofzo, maar een opleiding zal het niet worden denk ik.
Soms zijn de dingen zoals ze zijn, ik ga niet pushen.

Liara
24-05-2025 om 22:04
Wieder schreef op 24-05-2025 om 21:58:
Als het je troost: mijn bovengemiddeld intelligente dochter had kunnen studeren maar werkt als springruiter op een springstal. Da's een veel gekkere baan dan in de horeca (waar ik overigens zelf werk en ik vind mezelf best normaal, maar dat terzijde 😉). De norm, ach... mijn kind is diepgelukkig, daar word ik persoonlijk heel blij van.
Precies dat inderdaad

Zeespiegel
25-05-2025 om 03:33
tot haar 30e kan ze eventueel alsnog aan een studie beginnen, als het haar toch tegenvalt.
Het is belangrijk te doen wat je fijn vindt, dus als ze dit nu leuker vindt, waarom niet?
Horeca ervaring opdoen, betekent door werkgevers gewenste eigenschappen ontwikkelen. Zoal multitasken, snelheid en klantvriendelijkheid.
Verder is er in de horeca bijna altijd werk. (Behalve tijdens een virus uitbraak lock down.)

RaSa
25-05-2025 om 04:02
Ik snap wel wat TO bedoeld. Zowel mijn man als ik zelf zijn het school voorbeeld van de alternatieve leerschool. En toch hoop je voor je kinderen dat ze het makkelijker voor elkaar boksen door het op de "normale" manier te doen. Maar mijn ervaring is dat je via een omweg uiteindelijk wel op de plek terecht komt die je ligt.
Beide zijn we ooit gestopt met HBO/Uni. Verkeerde studie gekozen en eigenlijk meer een werk vs studie mentaliteit. Gaan werken in diverse ongeschoolde banen om uiteindelijk op een plek te komen waar je toch de motivatie had om hoger op te komen. Dus studie en/of deel certificaten weer opgepakt. En ons HBO diploma gehaald. Uiteindelijk beide een hele goede baan in de ICT gehad.
Maar ja, het zit toch niet in ons bloed om de makkelijke weg te kiezen. We gingen ons vervelen en miste het fysiek bezig zijn. Dus gooiden we het roer weer volledig om. Zijn de bouw sector ingestroomd. Eerst wat jaren zelf fysiek aan de slag en nu uiteindelijk samen eigenaar van een goed lopend bedrijf.
Zolang je de motivatie hebt om wat van je werk/leven te maken kom je er wel. Dat papiertje is dan verwaarloosbaar. Maar zoals gezegd. Ook ik hoop voor mijn kinderen dat ze gewoon hun studies (mbo/hbo/uni, maakt me niets uit) afmaken. En daarmee een makkelijke start hebben. Best gek, hoe dat maatschappelijke beeld ook bij mij houvast heeft gekregen.

EmmaT
25-05-2025 om 06:54
RaSa schreef op 25-05-2025 om 04:02:
......................
Zolang je de motivatie hebt om wat van je werk/leven te maken kom je er wel. Dat papiertje is dan verwaarloosbaar. Maar zoals gezegd. Ook ik hoop voor mijn kinderen dat ze gewoon hun studies (mbo/hbo/uni, maakt me niets uit) afmaken. En daarmee een makkelijke start hebben. Best gek, hoe dat maatschappelijke beeld ook bij mij houvast heeft gekregen.
Dat is inderdaad een diepgeworteld beeld bij veel mensen. Maar het is nooit goed of het deugt niet. Mijn dochter studeert aan de kunstacademie en die hoort ook vaak genoeg dat dat 'geen normale' studie is want je krijgt niet makkelijk een goed betaalde baan in loondienst. Maar zij ontwikkelt zich wonderbaarlijk, ze zit op haar plek en dat is haar (en mij) veel meer waard. Die baan is een ander verhaal, dat komt later, ze is handig genoeg en ze weet wat ze moet doen als ze iets graag wil. Dat je dat leert heeft voor mij meer waarde dan dat je nou perse een hbo mbo of wo afrondt. Ik ken mensen die na lang worstelen wel de studie afrondden en deden wat hun ouders verwachtten en die nu met een burn-out thuis zitten omdat ze nooit hebben geleerd voor zichzelf te zorgen/eigen keuzes te maken. Dat wil je toch ook niet?
Zelf begeleid ik zij-instromers die veelal pas na hun 40e bebben gekozen voor het onderwijs. Dat is pittig, zeker als je jonge kinderen hebt. Maar het studeert een stuk makkelijker en plezieriger als je weet wat je wil. Maar ook als je niet op latere leeftijd gaat studeren kunnen er levensvragen op je pad komen die niet 123 op te lossen zijn. Dus ja, je dochter doet het goede volgens mij.

rionyriony
25-05-2025 om 07:03
Nederland torst op zijn relatief kleine lijf van praktisch opgeleiden een heel groot waterhoofd van academici.
Dat hoofd raakt steeds meer opgeblazen: iedereen wil dat zijn kind zo hoog mogelijk mikt qua diploma's, want als je hoort bij de toplaag die het voor het zeggen heeft dan kan je voor jezelf veel betere omstandigheden regelen. Wel ten koste van de praktisch opgeleiden die de duurdere gescheiden omstandigheden niet kunnen betalen, maar als je met zijn velen bent dan ontmoet je snel herkenning en dan voel je je toch gesteund en in je recht staan.
Helaas groeit en groeit dat waterhoofd. Ik zou zeggen: schat de toekomst zo goed mogelijk in en ren niet allemaal dezelfde richting op.

Dolfje
25-05-2025 om 07:19
Madamecannibale schreef op 24-05-2025 om 20:36:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de titel ook dacht aan iets in het criminele circuit of only fans of zoiets
Ik ook. Werken in een lunchroom vind ik een normale baan.
Toen ik 19 was werkte ik als kamermeisje in een hotel, dat een paar jaar gedaan en toen naar de thuiszorg gegaan. Daarin verzorgingshulp geworden en dat gedaan tot ik 35 was. Toen iets totaal anders gaan doen en dat doe ik nu nog. Blijf ik dit altijd doen, geen idee.

Dolfje
25-05-2025 om 07:22
Natje1812 schreef op 24-05-2025 om 21:50:
Dat idee heb ik juist helemaal niet in mijn omgeving de kinderen van verschillende vrienden /collega's en hun vrienden en vriendinnen zijn bijna allemaal gestopt na verschillende studies /opleidingen en het gros werkt in de horeca of postbezorger oid.