Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wie zijn kind heeft een normale job?

Auwereel schreef op 25-05-2025 om 10:39:

[..]

Ik vraag me weleens af wat de meerwaarde van een promotie-onderzoek is als je niet bij de universiteit wil blijven werken. Zeker als je de moeite afzet tegen masterniveau. Je hebt werkervaring, maar wordt toch vaak beschouwd als een student (PhD-student). En dan ben je ouder en eigenwijzer dan de vers afgestudeerde MSc.

Een promotie heeft echt wel meerwaarde, zeker in het vakgebied waarin ik werk. Iemand die promoveert heeft echt wel wat meer geleerd dan iemand die net zijn master heeft gehaald. 

Dat ze gelukkig zijn staat natuurlijk bovenaan. Maar mijn man en ik hebben allebei mbo/lts gedaan, dus een normaal verdiende baan. Om ons heen zien we toch dat je het echt wel ruimer hebt met een hoger opgeleide baan, ik denk dat de jeugd het nog nog veel moeilijker krijgt als je niet zoveel verdiend. Dus wat dat betreft zou een hbo wel mooi zijn.

Annaniem2023 schreef op 25-05-2025 om 11:27:

[..]

Een promotie heeft echt wel meerwaarde, zeker in het vakgebied waarin ik werk. Iemand die promoveert heeft echt wel wat meer geleerd dan iemand die net zijn master heeft gehaald.

Volgens mij hangt dat echt af van het vakgebied, ik ken genoeg branches waarin het óf niet uitmaakt, óf waarbij je beter na je master een ander soort opleiding kunt doen als aanvulling.

Caroline80 schreef op 25-05-2025 om 10:05:

[..]

Hoezo te hoog opgeleid voor de arbeidsmarkt? Ik werk gewoon in het bedrijfsleven en heb in mijn team meerdere mensen die gepromoveerd zijn.

Mijn oudste heeft november vorig jaar n master afgerond. Wilde n baan die voornamelijk op HBO niveau wordt aangeboden. Dan word je dus gewoon niet uitgenodigd voor n sollicitatie gesprek, omdat ze je te hoog opgeleid vinden. Werkgever denkt dan (waarschijnlijk?) risico te lopen dat je je, na je inwerktijd,  snel zal vervelen en door wilt naar een andere werkgever.  Dan heeft hij dus veel in je geïnvesteerd zonder daarna daar volop van te profiteren. 

Kleinduimpje schreef op 25-05-2025 om 11:38:

Dat ze gelukkig zijn staat natuurlijk bovenaan. Maar mijn man en ik hebben allebei mbo/lts gedaan, dus een normaal verdiende baan. Om ons heen zien we toch dat je het echt wel ruimer hebt met een hoger opgeleide baan, ik denk dat de jeugd het nog nog veel moeilijker krijgt als je niet zoveel verdiend. Dus wat dat betreft zou een hbo wel mooi zijn.

Op dit moment is er een enorm gebrek aan vaklui, loodgieters, timmerlieden, elektriciens. Als je daar je brood in wil verdienen gaat dat nu heel goed.  Mijn kind hoeft van mij geen hbo te doen als het dat niet wil. 

Ze zitten nu allebei op hun plek en daar zijn we blij mee. 

Over dat studeren. Ik heb me er al heel snel bij neergelegd dat mijn jongste geen hbo zou gaan doen. Die heeft nooit plezier gehad in schools leren en het vooruitzicht van (nog) vier lange jaren in een klaslokaal leverde haar echt stress op. Helaas ondanks 6 jaar middelbare school nog geen startkwalificatie, wat ik echt heel zuur vind gezien haar intelligentie en het feit dat 4 havo twee keer niet is gelukt. De laatste keer had ze echt goede cijfers, maar net voor twee kernvakken (Ne/Eng) een 5,4. Ik begrijp dus heel goed dat ze nu ook geen zin meer heeft in mbo. Kind moet nog even het besef krijgen dat techniek echt haar ding is. Wanneer hier in huis iets stuk is, is ze de eerste die met YouTube en de gereedschapskist aan de slag gaat (ook dingen als nieuwe afvoerbuizen of de auto uit elkaar schroeven).
Beide kinderen reageren niet zo goed op druk vanuit hun ouders. Wij zien het dus maar aan en hopen dat er vanzelf kwartjes vallen.

Mijn zoon van 17 zit in 5 VWO en heeft ASS. Het gaat tegenwoordig ‘met hangen en wurgen’, veel begeleiding en veel stress, en ik weet niet of hij zijn diploma gaat halen. Maar: sinds een maand heeft hij een bijbaan (zijn 1e) als vakkenvuller in de supermarkt. En daar knapt hij helemaal van op! Ik merk nu al dat hij daar vaardigheden en ervaring opdoet die hem van pas (gaan) komen in een eventuele vervolgstudie of vervolgbaan.

Wat ik belangrijker dan een diploma vindt, is dat hij lekker in zijn vel zit. Hij gaat zijn weg wel vinden. Als mijn kinderen hun geld eerlijk en gelukkig/tevreden verdienen dan ben ik blij, ongeacht diploma of beroep.

We hebben elkaar allemaal nodig: horecamedewerkers die werken voor de ontspanning van anderen, schoonmakers voor wat anderen vies maken, dokters en verpleging voor als we ziek zijn, bouwvakkers voor onze huizen, kantoormensen voor de administratie etc.
Laten we blij zijn als iedereen zijn geld op een eerlijke manier kan verdienen met wat hij leuk vindt om te doen!

Bakblik schreef op 25-05-2025 om 10:35:

[..]

To schrijft in haar opening:

=====Toch heb ik het gevoel dat er zoveel jongeren verder studeren en zij hiermee een uitzondering is.Ook onder mijn ‘vrienden’ is niet verder studeren een no go voor hun kinderen.Maar ik ben blij dat mijn dochter gelukkig is en we eindelijk in rustigere vaarwateren zijn gekomen…=====

Met die puntjes aan het einde van haar post heb ik het idee dat ze toch nog twijfelt of ze dit de juiste weg vind voor haar kind, of zij toch niet liever ziet dat kind verder gaat studeren, zodat ze straks een "grote mensen baan" zou kunnen aannemen.

Het is mijn interpretatie maar. Ik heb het idee dat to een baan in de horeca niet ziet als grote mensen baan waar je je huis en gezin later mee kan betalen.

Die twijfel mag er zijn, ik heb ook getwijfeld toen mijn zoon na 2 mislukte jaren op de havo kwam met het plan waar hij nu retehard aan werkt. Ik zag toen ook liever dat hij 5 havo opnieuw deed. Nu hij zo goed gaat en volop werk heeft en er echt van geniet gun ik het hem echt.

Hoger opgeleid zijn is niet zaligmakend.

Oudste rond nu haar bachelor af en gaat door voor een master en als het zo goed blijft gaan als nu wil ze misschien ook nog promoveren. We gaan het zien.

Ik lees ook zeker twijfel, maar niet zo zeer over of dit een normale baan is, maar meer of een 19 jarige al een normale baan zou moeten hebben. Dus mijn aanname was dat ze eigenlijk vooral op zoek is naar dat soort ervaringen (van mensen met 19jarigen die ook niet studeren/studeerden maar een reguliere baan hebben/hadden), omdat dat in haar bubbel niet echt voorkomt.  

Zelf denk ik dat het ok is om die twijfel te hebben, het is zeker fijn dat ze nu gelukkig is, maar is ze dat over 10 jaar nog en stap je dan weer zo makkelijk in het lerende leven. Ik zou ook wel verder willen kijken naar haar beeld van de vaste baan op 19jarige leeftijd. Ik ken de arbeidsvoorwaarden natuurlijk niet, maar als het geen 'grote mensen baan waarmee je de rekeningen kan betalen' is, hoe ziet ze het leven over 10 jaar dan voor zich? En ik zeg niet dat hoger opgeleid dan de oplossing moet zijn. 

Cle0 schreef op 25-05-2025 om 13:18:

[..]

Ik lees ook zeker twijfel, maar niet zo zeer over of dit een normale baan is, maar meer of een 19 jarige al een normale baan zou moeten hebben. Dus mijn aanname was dat ze eigenlijk vooral op zoek is naar dat soort ervaringen (van mensen met 19jarigen die ook niet studeren/studeerden maar een reguliere baan hebben/hadden), omdat dat in haar bubbel niet echt voorkomt.

Zelf denk ik dat het ok is om die twijfel te hebben, het is zeker fijn dat ze nu gelukkig is, maar is ze dat over 10 jaar nog en stap je dan weer zo makkelijk in het lerende leven. Ik zou ook wel verder willen kijken naar haar beeld van de vaste baan op 19jarige leeftijd. Ik ken de arbeidsvoorwaarden natuurlijk niet, maar als het geen 'grote mensen baan waarmee je de rekeningen kan betalen' is, hoe ziet ze het leven over 10 jaar dan voor zich? En ik zeg niet dat hoger opgeleid dan de oplossing moet zijn.

Ik had als 19-jarige, maar we spreken dan over 2001, een echte baan als secretaresse, met alleen een vwo-diploma. Mijn studie had ik al na een half jaar aan de wilgen gehangen. Na een paar jaar werken, besefte ik dat er weinig uitzicht was op een beter betaalde baan als ik niet nog een opleiding zou gaan doen. Dat werd een hbo deeltijdstudie, die ik in drie jaar heb afgerond (stond vier jaar voor, maar omdat ik ook geen schoolse genen heb, wilde ik het maar achter de rug hebben). Twee jaar na het afronden, ging ik voor mijn huidige werkgever werken. Strikt bekeken waren mijn eerdere banen ook wel grotemensenbanen, want ik kon ervan rondkomen en er waren ook ‘echte grote mensen’ die hetzelfde werk deden.

Mijn zoon kwam van de praktijkschool en studeren is dus nooit een optie geweest met zijn lage IQ en ADHD/NLD. Heeft hij een normale baan?
Nou wat is 'normaal'. Mijn zoon bleek niet zonder begeleiding te kunnen werken dus werkt hij met begeleiding. Hij is een tijd lang hovenier geweest, momenteel is hij net begonnen als postbode. In de ochtend wordt hij geholpen met sorteren en daarna gaat hij lekker in zijn eentje lopen/bezorgen. Zo verdient hij zijn eigen kostje....
Ik ben TROTS op hem!

MMcGonagall schreef op 25-05-2025 om 13:51:

[..]

Ik had als 19-jarige, maar we spreken dan over 2001, een echte baan als secretaresse, met alleen een vwo-diploma. Mijn studie had ik al na een half jaar aan de wilgen gehangen. Na een paar jaar werken, besefte ik dat er weinig uitzicht was op een beter betaalde baan als ik niet nog een opleiding zou gaan doen. Dat werd een hbo deeltijdstudie, die ik in drie jaar heb afgerond (stond vier jaar voor, maar omdat ik ook geen schoolse genen heb, wilde ik het maar achter de rug hebben). Twee jaar na het afronden, ging ik voor mijn huidige werkgever werken. Strikt bekeken waren mijn eerdere banen ook wel grotemensenbanen, want ik kon ervan rondkomen en er waren ook ‘echte grote mensen’ die hetzelfde werk deden.

Oh ik kan het niet meer aanpassen. Mocht ik willen, dat ik 19 was in 2001. Het was 1991, in 2001 had ik al een kind

MMcGonagall schreef op 25-05-2025 om 16:43:

[..]

Oh ik kan het niet meer aanpassen. Mocht ik willen, dat ik 19 was in 2001. Het was 1991, in 2001 had ik al een kind

Met wat je hier had verteld over je kinderen had ik al zitten rekenen hoe jong je dan moeder moest zijn geworden. Ik had uitgerekend dat je dan nu 43 bent en al een kind had dat ouder dan 26 moest zijn. 

Dat mysterie is ook weer opgelost gelukkig! 

Ademes schreef op 25-05-2025 om 12:30:

[..]

Volgens mij hangt dat echt af van het vakgebied, ik ken genoeg branches waarin het óf niet uitmaakt, óf waarbij je beter na je master een ander soort opleiding kunt doen als aanvulling.

Jongste zoon doet een studie waar studenten zelfs al voor hun master worden weggekaapt. Die ziet het niet zitten om na zijn master een promotieonderzoek te doen. Volgens mijn hoogweledelgeleerde wederhelft heeft hij daar wel de capaciteiten en de werkhouding/interesse voor. Die dringt nog  wel eens aan  gooit nog wel eens een balletje op "als in de mogelijkheid om je echt grondig in iets te verdiepen, onderzoek te kunnen doen" etc. Maar nee, jongste is er niet voor te porren.

Oudste zoon was al lang en breed aan het werk voordat hij zijn hbo-diploma op zak had. Dat is een worsteling van jaren geweest. De enige motivatie om die studie af te ronden was omdat hij anders zijn beurs terug moest betalen.

Ik las in eerste instantie het ‘normale’ baan als een ‘volwassen’ baan of een fulltime baan ipv een en bijbaantje. Oudste liep daar in het begin namelijk behoorlijk tegen aan.

Oudste had op haar 19e een bachelor afgerond, inclusief een educatieve minor. Plan was om door te gaan met een master in de richting van haar studie en daar is ze toen ook aan begonnen, maar daarnaast ook al een omvangrijke aanstelling op een middelbare school. Dat laatste beviel oudste heel erg goed. Met haar studierichting zou ze flink geld kunnen verdienen, maar als docent voegde ze echt wat toe. Ze besloot daarom al snel om voorlopig met de master te stoppen en fulltime als docent te gaan werken.

Van een jongerenwereldje, kwam ze opeens in de volwassenwereld. Haar mede studenten van de uni studeerden verder en haar andere vrienden die bijvoorbeeld mbo deden waren ook nog zoekende. Veel hadden last gehad van Coronatijd en zaten niet in 1 keer op de juiste plek. Meeste vrienden woonden nog thuis of eventueel op kamers en dochter had een eigen appartement. Een goed inkomen, maar dus ook flink wat lasten. Vrienden die meerdere keren op vakantie gingen, omdat hun bijbaantjes puur voor de leuke dingen waren. Vrienden die vooral in de avonden afspraken, omdat ze in de ochtenden uitsliepen. Dochter trok dat vaak niet, omdat de wekker al vroeg ging. En op werk was ze verreweg de jongste. Dat is best zoeken geweest, maar je ziet nu dat dit langzaam aan het veranderen is, omdat steeds meer vrienden een wat volwassener leven krijgen en ook op school sluit ze nu fijne vriendschappen.

Volgens mij maakt het niet uit wat je kind doet. Heb ooit geleerd dat eigenlijk iedere keuze die je maakt, op dat moment vaak de beste keuze voor je is. Dat wil niet zeggen dat je er aan vast zit. Als je later iets anders wilt, maak je dan een andere keuze.

Kleinduimpje schreef op 25-05-2025 om 11:38:

Nederland loopt compleet vast doordat er te weinig mensen kiezen voor een mooi praktisch beroep.

Zit je daar met je Hbo communicatie en je kapotte verwarmingsketel, of een weg die niet gemaakt wordt,  of geen verpleegkundige meer aan je bed.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.