AllemaalGedoe
26-06-2025 om 15:47
Zoon probeert via ex geld te innen
Mijn ex-partner, de vader, heeft zich in het verleden gemeld als gedupeerde ouder van de KOT. Dat is zijn goed recht. Maar onze zoon heeft zich toen OOK gemeld als gedupeerde ouder. Hij was toentertijd 14 jaar.
Zoon woont bij mij dus de brieven komen hier. Er is al eens sprake geweest van dat hij 750 euro krijgt. UHT zei tegen mij niks aan te doen, hij is aanvrager en krijgt dit voor het lange wachten.
Ik ben contact blijven houden ook al krijg ik nauwelijks medewerking en elke keer weer iemand anders aan de lijn. Mijn zoon heeft zonder mijn toestemming een bezwaar ingediend en inmiddels een brief ontvangen dat hij een schikkingsvoorstel krijgt. Zoon is ook net meerderjarig geworden.
Hier speelt waarschijnlijk veel meer, ik heb de vader meermaals erop aangesproken. Die zegt dat hij onze zoon maar gewoon heeft aangemeld als gedupeerde ouder. Echter, ik hoorde van mijn zoon dat mijn ex-partner inmiddels ook al is afgewezen. Ik heb zelf als ex-partner ook nooit brieven ontvangen over een partnerregeling.
Hoe behoud ik zoon van deze verdere vorm van geld innen?

SuzyQFive
26-06-2025 om 17:21
Niet, hij is meerderjarig.
Als kind van een bewezen gedupeerde ouder had hij evt geld kunnen krijgen. Dat is dus nu niet het geval dus de bd zal zijn zaak stopzetten.

duizel
26-06-2025 om 19:07
ik snap het niet helemaal, heeft je kind zich gemeld als gedupeerde ouder?

Daglichtlamp
26-06-2025 om 19:18
Als hij een dwangsom van die hoogte heeft gekregen vanwege niet tijdig beslissen, dan heeft hij dus inmiddels een besluit (want de dwangsom is niet opgelopen tot wat er maximaal mogelijk is). Gezien zijn leeftijd zal dat als hij zich als toeslagenouder gemeld heeft een afwijzing zijn.
Je zoon is meerderjarig, niet mee bemoeien.

Anoniemst
26-06-2025 om 20:00
Persoonlijk hoop ik dat dit verhaal niet klopt. Zelf ben ik gedupeerd in de toeslagenaffaire en ik weet dat er misbruik van is gemaakt. Toch vind ik dit verhaal wel heel bijzonder klinken.
Wanneer zou je zoon zich als gedupeerde ouder hebben aangemeld? Destijds was een van de eerste stappen het eruit filteren van mensen die niet eens kinderen hadden. Jouw zoon zou toen al afgewezen moeten worden in de eerste instantie. Hij zou dan een beschikking moeten hebben gekregen en daar kan hij inderdaad tegen in bezwaar zijn gegaan. De wachttijden op de bezwaren zijn lang en als ze er te lang over doen, zou hij ze in gebreke kunnen stellen. Ik denk dat dat niet die 750 is geweest, dat bedrag heb ik jaren geleden ook gehad voor het wachten, dat was echt in het begin stadium.
Dat je zoon dit soort stappen zet, trek ik mij erg aan. Bij mij heeft het hele proces ruim 5 jaar geduurd, maar voor veel mensen duurt het nog langer, omdat ze zich pas later hebben aangemeld. Een deel van die mensen zit nu nog steeds in de problemen en het systeem loopt echt vast door mensen die er misbruik van maken.
Leuk en aardig dat je zoon inmiddels meerderjarig is, maar dit is gewoon fraude en dan nog wel van een soort waar hij ook andere mensen mee heeft. Ik zou daar dus wel degelijk melding van maken.
Als je ex gedupeerd is, maar is afgewezen, dan kan hij zelf bezwaar indienen. Als dat erkend wordt, volgt de rest vanzelf.

Juf_Ank
26-06-2025 om 22:01
Maar je zegt eerder dat hij zichzelf heeft aangemeld als gedupeerde ouder en even later dat jouw ex dat gedaan heeft.
heel eerlijk? Ik zou degene die dat doet aangeven als fraudeur.
Ik heb ooit zelf ook met de politie overlegt toen zoon iets gestolen had. Zij hebben toen met hem gesproken en gezorgd dat het gestolen spul terugging. Mooie waarschuwing.

MamaE
26-06-2025 om 23:06
Ik zou hier wel grote moeite mee hebben om de redenen die Anoniemst schetst; we betalen dit met zijn allen en andere mensen moeten langer wachten door nepgedupeerden.
Sowieso is de check 'heb je kinderen' stap één. Zo nee, dan meteen afwijzing. En ook geen dwangsommen bij bezwaar/beroep, want per definitie fraude. Je kunt immers niet onterecht gedupeerd zijn want mocht je al ooit kinderopvangtoeslag hebben ontvangen, dan is dat inderdaad onterecht geweest als je geen kinderen hebt.

SuzyQFive
26-06-2025 om 23:53
Anoniemst schreef op 26-06-2025 om 20:00:
Persoonlijk hoop ik dat dit verhaal niet klopt. Zelf ben ik gedupeerd in de toeslagenaffaire en ik weet dat er misbruik van is gemaakt. Toch vind ik dit verhaal wel heel bijzonder klinken.
Wanneer zou je zoon zich als gedupeerde ouder hebben aangemeld? Destijds was een van de eerste stappen het eruit filteren van mensen die niet eens kinderen hadden. Jouw zoon zou toen al afgewezen moeten worden in de eerste instantie. Hij zou dan een beschikking moeten hebben gekregen en daar kan hij inderdaad tegen in bezwaar zijn gegaan. De wachttijden op de bezwaren zijn lang en als ze er te lang over doen, zou hij ze in gebreke kunnen stellen. Ik denk dat dat niet die 750 is geweest, dat bedrag heb ik jaren geleden ook gehad voor het wachten, dat was echt in het begin stadium.
Dat je zoon dit soort stappen zet, trek ik mij erg aan. Bij mij heeft het hele proces ruim 5 jaar geduurd, maar voor veel mensen duurt het nog langer, omdat ze zich pas later hebben aangemeld. Een deel van die mensen zit nu nog steeds in de problemen en het systeem loopt echt vast door mensen die er misbruik van maken.
Leuk en aardig dat je zoon inmiddels meerderjarig is, maar dit is gewoon fraude en dan nog wel van een soort waar hij ook andere mensen mee heeft. Ik zou daar dus wel degelijk melding van maken.
Als je ex gedupeerd is, maar is afgewezen, dan kan hij zelf bezwaar indienen. Als dat erkend wordt, volgt de rest vanzelf.
Ik ben een van die ouders waarbij het nu nog loopt. Ze zijn net pas met de integrale beoordeling begonnen, daar gingen mijn oren al klapperen bij het doorlopen van het dossier. Bleek al vele jaren eerder gedoe te zijn geweest, meteen al in het eerste jaar dat de KOT bestond.
Het verhaal van TO doet me denken aan dat topic over die vriendengroep die bij allerlei overheidsinstanties dingen aanvragen en dan een bedrag krijgen omdat het te lang duurt of de procedures niet goed zijn.