Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-06-2025 om 15:47
Mijn ex-partner, de vader, heeft zich in het verleden gemeld als gedupeerde ouder van de KOT. Dat is zijn goed recht. Maar onze zoon heeft zich toen OOK gemeld als gedupeerde ouder. Hij was toentertijd 14 jaar.
Zoon woont bij mij dus de brieven komen hier. Er is al eens sprake geweest van dat hij 750 euro krijgt. UHT zei tegen mij niks aan te doen, hij is aanvrager en krijgt dit voor het lange wachten.
Ik ben contact blijven houden ook al krijg ik nauwelijks medewerking en elke keer weer iemand anders aan de lijn. Mijn zoon heeft zonder mijn toestemming een bezwaar ingediend en inmiddels een brief ontvangen dat hij een schikkingsvoorstel krijgt. Zoon is ook net meerderjarig geworden.
Hier speelt waarschijnlijk veel meer, ik heb de vader meermaals erop aangesproken. Die zegt dat hij onze zoon maar gewoon heeft aangemeld als gedupeerde ouder. Echter, ik hoorde van mijn zoon dat mijn ex-partner inmiddels ook al is afgewezen. Ik heb zelf als ex-partner ook nooit brieven ontvangen over een partnerregeling.
Hoe behoud ik zoon van deze verdere vorm van geld innen?
30-06-2025 om 21:02
Ik denk dat je er niets aan kunt doen, hoe onethisch het ook is. Je zoon heeft waarschijnlijk geen fraude gepleegd maar alleen zich gemeld als gedupeerde. Hopelijk zonder te liegen over zijn situatie. Heeft hij wel fraude gepleegd dan was hij nu waarschijnlijk allang door de mand gevallen.
Overigens heb ik wel altijd goede ervaringen met de toeslagen, vriendelijk personeel dat mij altijd goed helpt en uitleg geeft. In tegenstelling tot andere instanties lijken die een stuk beter getraind.
05-07-2025 om 19:55
Dat UHT stuurt jouw zoon waarschijnlijk een schikkingsvoorstel puur om het dossier eindelijk te kunnen sluiten. Gemeentes doen dit namelijk ook met beroepsWOB’ers. Persoonlijk vind ik het (net als jij vermoed ik) belachelijk dat door personeelstekort mensen zo lekker kunnen gaan cashen bij gemeentes en het UHT. Je doet er alleen niks aan. Hoogstens dat je met je zoon een goed gesprek kunt gaan voeren over verspilling van middelen.