Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Bijdrage vakantie

Over een paar weken gaan we op vakantie, nu had zoon voorgesteld of hij z'n beste maatje mee mocht nemen en dat voor het gemak ook al met het maatje besproken.
Dus hij heeft het aan z'n moeder gevraagd maar die zei dat het financieel er niet in zat, we hebben al aangeboden dat het haar niks kost, wij nemen alle kosten op ons maar daar voelt ze zich niet prettig bij. 
Iemand nog een tip om haar toch zover te krijgen? 

Nee. Als die moeder het niet wil moet je niet aandringen. Dat is dan de keuze van die familie. Misschien zijn de financiën zelfs niet eens de reden en wil ze het gewoon niet. Punt.

Niet. Ik zou niet gaan drammen, daar wordt niemand blij van. Zij voelt er zich niet prettig bij, dat is een legitieme reden. 
Hoe oud zijn zoon en maatje?

Je kunt eventueel een soort 'ruil' voorstellen: maatje nu met jullie mee op vakantie en dan ergens later in de zomer je zoon een dag of paar dagen daar logeren? (als je daarbij aangeeft dat dat jullie heel goed uit zou komen, kan dat best als goede ruil overgebracht worden)

Overtuig haar dat ze jullie een gunst bewijst, omdat het voor je zoon heel fijn is om een vriend mee te hebben. (Maar accepteer ook als ze blijft bij haar weigering).

Gaat het om veel kosten? Of hebben jullie gewoon een huisje/tent oid waarbij het niet zoveel uitmaakt als er een extra persoon is? 

Ik zou eventueel voorstellen dat de kosten die niet veranderen door extra persoon voor jullie zijn dus accomodatie en reis? (Of ga je met vliegtuig?) En dan vragen of zij hem zakgeld meegeeft voor daar.

Herfstappeltaart schreef op 11-06-2025 om 14:59:

Nee. Als die moeder het niet wil moet je niet aandringen. Dat is dan de keuze van die familie. Misschien zijn de financiën zelfs niet eens de reden en wil ze het gewoon niet. Punt.

Ik zou inderdaad verder, dan nog een keer aangeven dat het voor jullie geen probleem is, verder niet aandringen. Misschien is er een andere reden waarom ze dit niet wilt en dat is haar goed recht. Die reden is privé en ik zou verder niet aandringen en juist haar 'nee' accepteren.

Mugs schreef op 11-06-2025 om 15:07:

Je kunt eventueel een soort 'ruil' voorstellen: maatje nu met jullie mee op vakantie en dan ergens later in de zomer je zoon een dag of paar dagen daar logeren? (als je daarbij aangeeft dat dat jullie heel goed uit zou komen, kan dat best als goede ruil overgebracht worden)

Een ruil vind ik heel elegant.

Als je uitlegt dat het jullie weinig of niets extra kost, en dat jullie veel minder werk aan 2 jongens dan aan 1 jongen hebben, dan snapt ze het misschien. Zeg/schrijf het zonder dat de kinderen ervan weten en zeg erbij dat je het zult respecteren als het een nee blijft. Ze is jullie geen uitleg verschuldigd.  Misschien vindt ze het sneu voor haar andere kinderen? Misschien speelt er iets heel anders, van heimwee of bedplassen tot een of andere ziekte? Je weet het niet. 

Nick90

Nick90

11-06-2025 om 15:28 Topicstarter

Het kost ons niks extra, maatje logeert hier geregeld en zoon daar, hij is ook een paar keer mee geweest op weekendjes weg , maar we gaan nu verder en langer weg en zij vindt dus dat ze dan gewoon bij moet dragen. Al gezegd dat het mes aan twee kanten snijdt, zoon heeft daar anders ook niemand om mee te spelen dan z'n zusje. 

ik zou ook bij jezelf nagaan of je dit kind nu mee wil nemen omdat je zoon dit al besproken had met het maatje en jij/jullie moeite hebben om nee te zeggen tegen je zoon. 

Als de ouders van het maatje 'nee' zeggen dien je dat gewoon te accepteren en je zoon ook. Ook als de reden jou niet van toepassing lijkt of makkelijk te omzeilen is.

misschien ziet moeder het niet zitten. Dat kan.  Je zou nog een keer kunnen herhalen dat je zo goed als geen extra geld kwijt bent dus ze daar niet mee hoeft te zitten.  Blijft het nee dan houdt het op

Hoe oud zijn die kinderen?

Bij pubers zou ik eventueel nog wel een keer horen, bij lagere school-grut zou ik het laten.

Als het financiële al speelt ... Misschien heeft kind ook helemaal geen "vakantie-garderobe"? Trek eens even op vakantie en je hebt x aantal t-shirts, x aantal shorts, slippers, zwemspul, ... nodig. Zeker als je niet op stap bent met je eigen familie.
Plus dat de moeder waarschijnlijk weet dat ze never nooit hetzelfde kan aanbieden aan jullie kind. Ik zou me dan ook bezwaard voelen kind mee te geven terwijl ik niets kan.

Ik zou het hier ook bij laten. Nee is ook een antwoord. En je zoon leren dat hij dit volgende keer eerst met jullie bespreekt en dan jullie met ouders van vriendje in plaats van eerst vriendje vragen. Ik zou het lullig vinden als dochter al blij is en we daarna toch nee zeggen. Maar ik zou een compleet verzorgde vakantie met een ander gezin van een week of twee toch best lang en veelgevraagd vinden. Zeker als ik zelf hooguit een dagje zwembad/speeltuin of logeren terug kan doen. Een weekendje weg vind ik dan een beter alternatief.

Je mag best nog een keer benoemen dat ze jullie er een dienst mee bewijst maar anders houdt het toch gewoon op.

Nick90

Nick90

11-06-2025 om 17:48 Topicstarter

mana_sutiyuq schreef op 11-06-2025 om 15:29:

ik zou ook bij jezelf nagaan of je dit kind nu mee wil nemen omdat je zoon dit al besproken had met het maatje en jij/jullie moeite hebben om nee te zeggen tegen je zoon.

Als de ouders van het maatje 'nee' zeggen dien je dat gewoon te accepteren en je zoon ook. Ook als de reden jou niet van toepassing lijkt of makkelijk te omzeilen is.

We willen hem graag mee voor zoon, we moedigen hem altijd aan om een vriend mee op dagjes uit, weekendjes weg enzo mee te vragen, we doen niet echt aan ruilhandel en met dit jongetje gaat zoon heel goed, het zijn vanaf dat ze elkaar in groep 4 vonden beste maatjes. En ik snap die moeder ook, we gaan naar Italië (Toscane) met de auto. Ze gaat er nog eens over nadenken, vrouw heeft nog een keer benadrukt dat ze echt niet bij hoeft te lappen. 

"Nee" is ook een antwoord.

Italië vind ik best ver weg. Ik geloof niet dat ik mijn basisschoolkind zo ver weg zou laten gaan. Dat is iets heel anders dan een middagje naar een zwemplas.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.