Nick90
11-06-2025 om 14:56
Bijdrage vakantie
Over een paar weken gaan we op vakantie, nu had zoon voorgesteld of hij z'n beste maatje mee mocht nemen en dat voor het gemak ook al met het maatje besproken.
Dus hij heeft het aan z'n moeder gevraagd maar die zei dat het financieel er niet in zat, we hebben al aangeboden dat het haar niks kost, wij nemen alle kosten op ons maar daar voelt ze zich niet prettig bij.
Iemand nog een tip om haar toch zover te krijgen?

Kersje
11-06-2025 om 18:10
Herfstappeltaart schreef op 11-06-2025 om 14:59:
Nee. Als die moeder het niet wil moet je niet aandringen. Dat is dan de keuze van die familie. Misschien zijn de financiën zelfs niet eens de reden en wil ze het gewoon niet. Punt.
100% dit dus! Waarom is een gegronde nee zo lastig te accepteren?

MidasWolf
11-06-2025 om 18:14
Als je de kosten op je neemt, benadruk dan vooral de gezelligheid met de jongens onderling. Zeker op z’n camping vermaken de kinderen zich vaak met elkaar/en andere vrienden.
De uitjes die je dan doet zou ik wel betalen. Dat is vaak prima te overzien.

MamaE
11-06-2025 om 18:15
Poezenmeisje schreef op 11-06-2025 om 18:04:
"Nee" is ook een antwoord.
Italië vind ik best ver weg. Ik geloof niet dat ik mijn basisschoolkind zo ver weg zou laten gaan. Dat is iets heel anders dan een middagje naar een zwemplas.
Inderdaad. Je kunt niet zomaar even je kind ophalen. Vreemd land, andere taal, geen ouders. De kinderen zijn 10/11 jaar, geen 15/16 of ouder op buitenlandse schoolreis of zo.
Daarnaast heb je natuurlijk geen extra kosten aan de reis maar wel aan dingen als eten, uitjes etc. Niet dat dat per se erg hoeft te zijn, als wij niet veel zouden hebben zou ik het dochter zeker gunnen om met vriendinnetjes leuke dingen te gaan doen, maar om nu twee weken elke dag met hetzelfde gezin mee te gaan op uitjes, zou ik mij wel bezwaard over voelen. Zeker als ik dat niet terug kan doen.
Wat ik ook nog kan bedenken is als de ouders van vriendje gescheiden zijn dat je dan sowieso maar de helft van de vakantie met je kind hebt en het dan niet leuk vindt als je kind daarvan ook nog eens de helft of meer met een ander gezin op vakantie gaat.

Dweedledee
11-06-2025 om 18:31
Haar zover te krijgen?! What the actual fuck. Accepteer gewoon dat de moeder dit niet wil.
En ook hier weer een kans om je kind te begrenzen en te leren dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen.

Nick90
11-06-2025 om 18:36
Dweedledee schreef op 11-06-2025 om 18:31:
Haar zover te krijgen?! What the actual fuck. Accepteer gewoon dat de moeder dit niet wil.
En ook hier weer een kans om je kind te begrenzen en te leren dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen.
We hoeven hem hier niet in te begrenzen want we moedigen zelf aan dat hij iemand mee mag op vakantie, zoon koos dit maatje maar hij kan ook nog iemand anders kiezen als hij wil. Ik vind het alleen wel wat sneu voor dat maatje waar die zo goed mee is. Zoon heeft nu voorgesteld dat het zoontje van m'n neef meegaat, m'n neef vind het prima.

mana_sutiyuq
11-06-2025 om 18:46
Nick90 schreef op 11-06-2025 om 18:36:
[..]
We hoeven hem hier niet in te begrenzen want we moedigen zelf aan dat hij iemand mee mag op vakantie, zoon koos dit maatje maar hij kan ook nog iemand anders kiezen als hij wil. Ik vind het alleen wel wat sneu voor dat maatje waar die zo goed mee is. Zoon heeft nu voorgesteld dat het zoontje van m'n neef meegaat, m'n neef vind het prima.
En wat als die moeder nu na haar heroverweging toch ja zegt, ga je dan neefje en vriendje mee?

Mischa83
11-06-2025 om 18:47
Ik zou het niet prettig hebben gevonden om mijn basisschoolkind mee te geven naar het buitenland. Ver weg, er kan van alles gebeuren, je bent er niet bij. Ik kan me voorstellen dat het dan wat makkelijker is om het op financiën te gooien dan het eerlijke verhaal. Omdat je de verhoudingen niet op scherp wilt zetten, de jongens zijn ten slotte goede vrienden.

Nick90
11-06-2025 om 18:52
mana_sutiyuq schreef op 11-06-2025 om 18:46:
[..]
En wat als die moeder nu na haar heroverweging toch ja zegt, ga je dan neefje en vriendje mee?
Ja dat kan makkelijk, zijn ze met 3. M'n zoon is al twee keer met m'n neef op wintersport geweest (ik hou niet van koude, neef houdt niet van warm) dus ik weet dat dat goed gaat.

Due-scimmie
11-06-2025 om 18:58
rionyriony schreef op 11-06-2025 om 18:52:
ze willen geen reciprociteitsverplichtingen
Watte?

mana_sutiyuq
11-06-2025 om 19:07
Due-scimmie schreef op 11-06-2025 om 18:58:
[..]
Watte?
Ze hebben niet de mogelijkheid de geste te retourneren en willen niet de verwachting wekken dit wel te kunnen of willen.

mana_sutiyuq
11-06-2025 om 19:09
Nick90 schreef op 11-06-2025 om 18:52:
[..]
Ja dat kan makkelijk, zijn ze met 3. M'n zoon is al twee keer met m'n neef op wintersport geweest (ik hou niet van koude, neef houdt niet van warm) dus ik weet dat dat goed gaat.
Maar gaat de vriendje dat ook trekken?
Ik vind dat je de uitnodigingen wel makkelijk uitdeelt, correctie, snel, zonder het antwoord van de eerste af te wachten terwijl die wel aangeeft te willen heroverwegen.

Nick90
11-06-2025 om 19:24
mana_sutiyuq schreef op 11-06-2025 om 19:09:
[..]
Maar gaat de vriendje dat ook trekken?
Ik vind dat je de uitnodigingen wel makkelijk uitdeelt, correctie, snel, zonder het antwoord van de eerste af te wachten terwijl die wel aangeeft te willen heroverwegen.
Eh ja, zijn moeder heeft nee gezegd en omdat die vakantie begin volgende maand is gaan we niet wachten of het alsnog toch mag.

Cle0
11-06-2025 om 20:48
Ik kan me ook wel voorstellen dat zo'n eerste aanbod misschien wat spontaan en ondoordacht kan overkomen op de ontvanger waardoor je je bezwaard voelt om ja te zeggen. In mijn ogen niets mis met nog 1x rustig uitleggen dat nee prima is, maar verduidelijken dat dit jou geen extra kosten oplevert en dat je achter je aanbod staat en daar over na hebt gedacht. De ruimte geven om toch gebruik te maken van het aanbod maar ook de ruimte geven om bij de nee te blijven.
Het doel moet in ieder geval niet zijn om 'haar toch zover te krijgen'.

Theekopje
11-06-2025 om 20:57
Nick90 schreef op 11-06-2025 om 18:36:
[..]
Ik snap niet waarom zoon per se iemand mee moet nemen? Hij heeft ook een zusje. Waarom iemand erbij betrekken van buiten het gezin voor prive dingen zoals een vakantie. Waar zit de nood in dat er iemand mee moet? Dat probeer ik te begrijpen. Ik zou het beter snappen als je zoon het enige kind is binnen het gezin, maar dit kan ik slecht rijmen.
mijn kind zou sowieso niet meegaan. En niet om de kosten. Maar er kunnen andere redenen meespelen dan dat.