Nick90
11-06-2025 om 14:56
Bijdrage vakantie
Over een paar weken gaan we op vakantie, nu had zoon voorgesteld of hij z'n beste maatje mee mocht nemen en dat voor het gemak ook al met het maatje besproken.
Dus hij heeft het aan z'n moeder gevraagd maar die zei dat het financieel er niet in zat, we hebben al aangeboden dat het haar niks kost, wij nemen alle kosten op ons maar daar voelt ze zich niet prettig bij.
Iemand nog een tip om haar toch zover te krijgen?

Nick90
12-06-2025 om 23:18
AnnaPollewop schreef op 12-06-2025 om 14:57:
Wat een leuk idee Nick, en wat jammer dat de moeder van het vriendje dat niet ziet zitten. Ik kan zo niet inschatten of het hem nou echt in die kosten zit of in andere dingen, maar als ze niet wil kun je haar niet dwingen en kennelijk ook niet overtuigen. Jammer voor het kind in kwestie, maar dat is dan toch de verantwoordelijkheid van zijn moeder. En niet de schuld van jouw zoon, vind ik, want dat hij zijn vriendje eerst vraagt of die er wel zin in heeft lijkt me vrij logisch. Je gaat ook niet alles regelen voor een kind dat niet mee wil.
Het is aan de moeder van het vriendje om haar kind uit te leggen dat zij besloten heeft niet op het aanbod in te gaan. Dat is niet jouw probleem.
Ik kan me van vroeger en ook met onze eigen kinderen best veel keren herinneren dat er over en weer meegegaan werd op vakantie, hoe mijn moeder dat met de kosten deed weet ik niet. Wat wij voor onze kinderen deden was aanbieden om bij te dragen, dan als dat geweigerd wordt, geld mee geven om ook eens te tracteren. We hebben ook wel eens onze auto uitgeleend omdat we liever zagen dat ze in een auto op pad gingen waar alle kinderen een eigen autogordel zouden hebben, dat hebben we niet zo heel expliciet gemaakt maar het aanbod werd gelukkig wel ontvangen. Naar het buitenland ging dat meestal niet, maar wat een kind van 10 moet als het in Friesland verzeild raakt of in Zeeland terwijl het daar helemaal niet woont zou ik ook niet goed weten. Dat maakt weinig uit met Toscane, een kind van die leeftijd pakt ook in Nederland niet zomaar de trein. Geef het een mobieltje mee of vertrouw erop dat het gastgezin heus wel op hem let, zou ik denken. Of stop een geotracker in zijn broekzak.
De meeste kinderen zijn wel redzaam, en op een camping in Toscane zitten vast wel meer Nederlanders.
Ik wilde alleen geen andere kinderen mee op skivakantie, dat vond ik te riskant. Dan kan ik mijn verantwoording niet nemen.
En erg ongeleide projectielen had ik ook liever niet mee, maar dat waren er niet zoveel.
Maar, zoals gezegd, niet alle ouders vinden het goed. En dan houdt het toch op. En dat is niet jouw schuld, het is gewoon jammer, en volgende keer beter (of niet).
Of die moeder eerlijk is over haar motieven weet ik niet, het geld kan haar dwars zitten, dat haar kind iets duurs gaat doen dat zij zich niet kunnen veroorloven, of dat er andere dingen zijn die haar dwarszitten, dat weten we niet. Je kunt haar ook niet dwingen om daar eerlijk in te zijn, en nee is nee.
(ik vind dat ook wel eens lastig, wil het dan graag oplossen. Maar mensen willen dat niet altijd en accepteren is eigenlijk ook een vorm van oplossen).
Ja blijkbaar niet. Onderwerp is afgedaan voor mij verder.

wil40
12-06-2025 om 23:21
"alleen maar brave moekes zonder enige zonde hier."
Nobody is perfect. Maar je vroeg iets en kreeg misschien niet de antwoorden die je had verwacht?
Je vraagt ook tips om de moeder te overtuigen. Wacht het even af, die moeder wil er even over nadenken en misschien met anderen overleggen. Overtuigen en doordrammen doen kleuters.

Ies
12-06-2025 om 23:26
Leuk juist als je vriendje mee wil nemen.
Hier niet vaak gedaan omdat mijn 2 kinderen dicht bij elkaar zitten qua leeftijd en er in auto nog maar plek was voor 1 extra kind. Als er een vriendje van het ene kind mee zou gaan zou dat gedoe geven met andere kind.
Het één keer gedaan bij een gezamenlijk vriendje. Gaf overigens ook weer gedoe want toch getouwtrek door mijn kinderen maar was toch heel leuk.
Bij een verschil van 9 jaar had ik het zeker geprobeerd. Mijn kinderen maken niet zo snel contact, ook niet op een camping, en ze hadden wel veel behoefte aan contact. (Met leeftijdgenoten) En dan heb je het zelf soms ook een pak relaxter, zou niet weten wat daar mis mee is.
En eens met Cleo, ik zou het zelf als ouder echt waarderen als je je aanbod nogmaals zou herhalen. Uiteraard zonder druk te leggen.

MamaE
12-06-2025 om 23:29
Kom Nick, niet zo stroef doen (ik zou het met recht en rede autistisch kunnen noemen, maar daar zou ik zelf ook heel slecht op gaan dus dat doe ik niet). Ga lekker slapen, rust uit, denk even over dingen na en kom er later nog een keer op terug.
Ik ben wel eens (niet uitgesproken) heel boos geweest op mensen van dit forum. Meestal hebben ze dan gelijk.

Nick90
12-06-2025 om 23:38
MamaE schreef op 12-06-2025 om 23:29:
Kom Nick, niet zo stroef doen (ik zou het met recht en rede autistisch kunnen noemen, maar daar zou ik zelf ook heel slecht op gaan dus dat doe ik niet). Ga lekker slapen, rust uit, denk even over dingen na en kom er later nog een keer op terug.
Ik ben wel eens (niet uitgesproken) heel boos geweest op mensen van dit forum. Meestal hebben ze dan gelijk.
Ik ben gewoon erg bozig laatste tijd ja, ik doe er niks aan, pa dood, z'n vriendin terug naar de Dordogne waar ze vandaan komt, huis leeggehaald en in de verkoop want zus en ik wilden er beiden niet wonen of de ander uitkopen, alles is kut op het moment😭 ik weet dat het straks beter gaat maar dat moment is niet nu. Eerst maar eens op vakantie zonder pa en niet naar Frankrijk maar ik wil niet omdat ik me kut voel m'n zoon zich ook zo voelt. Hij geeft aan dat een maat meehebben op vakantie helpt, hij mist opa, geen vakantie naar de Dordogne maar naar Toscane. Op het moment hou ik me vooral vast aan m'n gezin, en m'n vrouw. Blij dat het wederzijds is. Het komt goed, het gaat voorbij en ik overleef het wel.

Pimpelmees67
12-06-2025 om 23:45
Nick90 schreef op 12-06-2025 om 22:59:
[..]
Ook. Maar ook klaar met dat negatieve gezuig op dit forum, wat iemand laatst al opmerkte, alleen maar brave moekes zonder enige zonde hier. Klaar mee. En ja mommy of your autismprincess, hier ook asperger plus doof, wou je echt een wedstrijdje doen, want ik heb een lange adem en een geheugen als een olifant.
En jouw handicaps kunnen dus ook een struikelblok voor moeder van vriendje zijn. Soms is het een optelsom om nee te zeggen. En dat mag.

Dweedledee
12-06-2025 om 23:58
Nick90 schreef op 12-06-2025 om 23:38:
[..]
Ik ben gewoon erg bozig laatste tijd ja, ik doe er niks aan, pa dood, z'n vriendin terug naar de Dordogne waar ze vandaan komt, huis leeggehaald en in de verkoop want zus en ik wilden er beiden niet wonen of de ander uitkopen, alles is kut op het moment😭 ik weet dat het straks beter gaat maar dat moment is niet nu. Eerst maar eens op vakantie zonder pa en niet naar Frankrijk maar ik wil niet omdat ik me kut voel m'n zoon zich ook zo voelt. Hij geeft aan dat een maat meehebben op vakantie helpt, hij mist opa, geen vakantie naar de Dordogne maar naar Toscane. Op het moment hou ik me vooral vast aan m'n gezin, en m'n vrouw. Blij dat het wederzijds is. Het komt goed, het gaat voorbij en ik overleef het wel.
Soms is alles gewoon even helemaal kut, Nick. Hopelijk gaat de zon weer snel een beetje voor je schijnen. Sterkte!

MamaE
13-06-2025 om 00:11
[..]
Ik snap dat je het zwaar hebt. Dikke knuffel voor jou en ook voor je kinderen.
We hebben allemaal wel eens zo'n periode. En dan worden mensen met autisme toch vaak nog net wat rechtlijniger in hun denken en handelen, zoals een gewaardeerd forumlid mij ooit heeft toevertrouwd. Heb vertrouwen, er komen vast betere tijden. Het leven is ook geen wedstrijd wie het het zwaarst heeft of het meest beperkt is. Soms mag je het ook gewoon heel kut vinden allemaal. Maar het is niet terecht om je af te reageren op ons. Maar vooruit, ik weet wie het zegt, beter hier dan tegen je vrouw en kinderen.

Joszy
13-06-2025 om 09:59
[..]
Nick, je zegt dat er helemaal geen problemen spelen in je gezin. Maar dit lijkt me al een probleem toch? Hartstikke begrijpelijk en natuurlijk en ja, het gaat slijten en dan wordt het minder. Maar als die moeder jou al kent vanaf de kleuterschool en weet hoe belangrijk jouw vader voor je was, kan ik me ook wel voorstellen dat ze dit nu niet het ideale moment vindt om haar zoon een paar weken mee te laten gaan naar Italië.

DeOnbekende
13-06-2025 om 10:55
boomhugger92 schreef op 12-06-2025 om 21:30:
[..]
Je hebt het nu al meerdere keren gevraagd en nu praat je die moeder zelfs een schuldgevoel aan. Ik vind jouw manier van doen echt veel te opdringerig. Dan zal ik al in principe mijn kind niet met je meesturen.
Leuk voor je kind, het een vakantie ontzeggen omdat jij zo je principes hebt over de geheel door jou zelf geïnterpreteerde "opdringerigheid". 👍🏼

troelahoep
13-06-2025 om 13:01
DeOnbekende schreef op 13-06-2025 om 10:55:
[..]
Leuk voor je kind, het een vakantie ontzeggen omdat jij zo je principes hebt over de geheel door jou zelf geïnterpreteerde "opdringerigheid". 👍🏼
Als dat niet iemand een schuldgevoel opleggen is zeg. Als iemand jouw kind duur speelgoed aanbiedt of een kilo snoep of iets anders waar jij niet op zit te wachten, vind je dan ook dat je je kind wat ontzegt vanwege je principes?

mana_sutiyuq
13-06-2025 om 13:04
troelahoep schreef op 13-06-2025 om 13:01:
[..]
Als dat niet iemand een schuldgevoel opleggen is zeg. Als iemand jouw kind duur speelgoed aanbiedt of een kilo snoep of iets anders waar jij niet op zit te wachten, vind je dan ook dat je je kind wat ontzegt vanwege je principes?
jullie leggen Nick woorden/acties in de mond die hij niet gedaan heeft en beoordelen hem op acties die hij niet gedaan heeft of waar je zelf niet bij was om te zien hoe het gegaan is. En trekken dan conclusies, zo krijg je misverstanden.

Izza
13-06-2025 om 13:05
Ik denk dat maar heel weinig mensen hun minderjarige kind meegeven aan een vriendje voor zijn buitenlandse gezinsvakantie. Daar zijn echt tal van redenen voor. En die moet jij niet invullen voor de betreffende moeder. Ik wil mijn kind bijvoorbeeld geen langere tijd missen, het is te ver, te lang. En jij/jullie komen op mij niet altijd stabiel over. Nogmaals vragen of inspelen op financiën kan echt verkeerd worden opgevat. Moeder hoeft aan jullie geen uitleg of verantwoording af te leggen. Een simpel Nee is voldoende. Als het andere is opdringerig en ongepast.

AnnaNiem
13-06-2025 om 15:22
Heeft dat vriendje een ID? Als dat niet zo is, omdat hij nog geen 14 is en ze nooit de grens overgaan dan zijn dat toch kosten die ze nu moet maken. Laatst nog voor mijn dochter gehaald; pasfoto's 15 euro, 42 euro voor de kaart zelf. Hij zal ook een reisverzekering moeten, want op jouw polis is hij niet meeverzekerd. Iets wat in jouw ogen geen geld kost, kost dat voor haar dan stiekem toch. Nee is ook een antwoord. Dat het voor jullie prettig is gezien de omstandigheden, is niet aan haar en haar kind om op te lossen. Ik zou dat argument dus ook niet tegen haar zeggen. Net zoals jullie dit jaar een hoop voor de kiezen hebben gekregen, kan dat ook voor haar gelden waardoor ze een andere keuze moet maken.