Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De jaarwisseling komt er weer aan!

[ toestemming forumredactie ]

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en zal mij kort voorstellen. Ik ben Gerard en bestuurslid van de stichting "Vuurwerktraditie" (www.vuurwerktraditie.nl)

Deze stichting bestaat uit een groep gepassioneerde vuurwerkliefhebbers die het legale consumentenvuurwerk graag op een positieve manier in het daglicht wil krijgen. Dit doen wij middels columns, een postercampagne en een voorlichtingsfolder. Voor de toekomst staan er nog diverse projecten op de planning om uitgewerkt te worden.

Op de manier hopen wij het gedrag van mensen (en dan voornamelijk jongeren die onder andere op youtube het vuurwerk op negatief manier belichten). Tevens hopen wij, door de dialoog aan te gaan, om mensen bewust te maken dat de problematiek aangaande de jaarwisseling niet alleen is terug te voeren op het legale en in Nederland goedgekeurde en verkochte consumentenvuurwerk, maar eerder door alcoholgebruik en illegaal vuurwerk om een paar voorbeelden te noemen.

Aangezien gedrag vaak al van jongs af aan bij een kind aangeleerd wordt, hopen wij op deze manier ouders te bereiken om te voorkomen dat het legale consumentenvuurwerk onverhoopt verboden gaat worden.

Ik wil u dan ook vragen om eens een kijkje te nemen op onze website en eventuele vragen en ideeën zijn altijd welkom!!

Ter illustratie zal ik één column op deze site zetten welke op dit moment, volgens ons, de meeste aandacht verdient:

[i]Sinds enige jaren wordt Nederland geteisterd door (vaak jeugdige) vuurwerkvandalen, die met behulp van zwaar illegaal vuurwerk schade toebrengen aan verkeersborden, prullenbakken, speeltoestellen en ander gemeentegoed.

Veel van deze daden worden vastgelegd met bijvoorbeeld een mobiele telefoon en als een soort van trophee op filmkanalen op internet (youtube, vimeo, google video) gezet. Er heerst daar zelfs een heuze opschep-cultuur, wie er de meeste schade kan aanrichten. Als daar dan gezonde kritiek op geuit wordt, zijn de reacties en scheldpartijen niet van de lucht. Het wordt zo ongeveer als een RECHT gezien om dingen te vernielen met de oudjaarviering. Fijne samenleving...

Ik kan mij simpelweg niet voorstellen dat er ook maar één volwassene met gezond verstand er achter staat dat zijn of haar kind gemeentegoed aan gort blaast. Iets dat (volkomen onnodig!) ieder jaar tonnen kost aan belastinggeld. Dus nu vraag ik mij het volgende af; Weet u wat uw kroost buiten doet op 31 december? Of weet u wát hij/zij op zak heeft? Of wat hij/zij op internet post?

Nu hoor ik u denken; Nee, mijn kind niet... natuurlijk niet. Maar hoe zeker bent u daarvan? Even checken kan geen kwaad? Want dit verschijnsel lijkt alleen maar toe te nemen en zo ongeveer een hype te worden. En u weet hoe dat gaat bij kinderen. Ik denk dat de hoeveelheid “fout vuurwerk” die op dit moment in schoolkluisjes en tienerkamers opgeslagen ligt, niet te tellen is.

En JA, ik ben vroeger ook jong geweest en JA ik heb vast wel eens een rotje in een prullenbak of put gedeponeerd. Schande! Maar die prullenbak stond er na afloop nog gewoon ongeschonden bij. Maar tijden zijn (helaas) veranderd. Er zijn nu explosieven in omloop (ik wil het eigenlijk geeneens meer vuurwerk noemen), waarmee een kwajongensstreek uitgroeit tot grote vernielzucht en een enorme gemeentelijke schadepost. Geld waar we uiteindelijk met z’n allen voor opdraaien. Dat geld kunt u in deze tijd toch beter gebruiken dacht ik zo?

Tijd voor een goed vader-zoon gesprek?[/i]

Ik wil u danken voor het lezen van dit bericht en voor de forumbeheerder: ik heb een mail gestuurd naar het [email protected] mail adres om u op de hoogte te stellen van dit bericht. Mijn vraag is of dit bericht mag blijven staan en ik hoop dat dit niet als reclame gezien wordt aangezien deze stichting niet commercieel is, alles met eigen gelden bekostigt en puur en alleen het vuurwerk in een positief daglicht wil stellen.

Hartelijk dank!

met vriendelijke groet, Gerard namens www.vuurwerktraditie.nl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

21-12-2009 om 13:06

1e reactie

Wat mij betreft mag al het consumentenvuurwerk verboden worden, nu direct.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-12-2009 om 21:19

Hier wel vuurwerk

man steekt het altijd af met zoon. Zoon is bang dus staat meer tegen deur geplakt....Man is altijd erg verantwoordelijk, vuurwerk in flessen of in de grond, goed vast. Met aansteeklont.

Petra Kappers

Petra Kappers

21-12-2009 om 22:10

Hier komt het vuurwerk

- Volgens mij gebeuren ongelukken niet alleen met illegaal vuurwerk, maar ook met legaal vuurwerk.
- Je kunt zelf nog zo verantwoordelijk bezig zijn; als het druk is kun je door pijl van de buurman worden geraakt.
- Mijn conclusie: het is een illusie te denken dat je met 16 miljoen mensen zonder brokken massaal (legaal) vuurwerk kunt afsteken. Ik pleit daarom met amk voor het afschaffen van consumentenvuurwerk (zoals in zoveel landen, overigens!).

Verbieden

u weet wel waarom...

Hoeveel mensen waren er ook alweer blind geworden vorig jaar? 16? of 50? Doet er niet toe. Al was het er maar één.

Niet alles wat gevaar met zich mee brengt hoeft verboden te worden. Vaak doen mensen het omdat er positieve kanten aan zitten. In dit geval echter staat er wat mij betreft weinig positiefs tegenover een hoop narigheid.

Afschaffen die handel.

Pluk53

Pluk53

22-12-2009 om 12:58

Besteld!

ik heb mijn vuurwerk via internet besteld. Twee simpele sets siervuurwerk.
Ja, er zit risico aan. Als je alle risico wilt uitsluiten wordt het leven wel flink saaier.

Puck2

Puck2

22-12-2009 om 13:43

Ik heb er niets mee

Wat mij betreft mag consumentenvuurwerk ook verboden worden. Ik heb er niets mee, vind het geldverspilling en risicovol. Maar toch koop ik wel vuurwerk. Oudste is nu op een leeftijd dat hij het hartstikke leuk vindt om vuurwerk af te steken en dan heb ik liever dat hij dat onder toeziend oog van mij doet dan ergens stiekem met vriendjes. Nu kan ik hem bijbrengen hoe je het minste risico loopt bij vuurwerk afsteken, welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen en hem wijzen op gevaarlijke dingen. Dus hier komen ook weer de grondbloemen, kanonsslagen, bijtjes en ander klein vuurwerk in huis.

Tango

Tango

22-12-2009 om 13:54

Knal- en siervuurwerk

Al het consumentenvuurwerk afschaffen vind ik wel erg drastisch, maar knalvuurwerk mag van mij wel afgeschaft worden. Siervuurwerk vind ik persoonlijk, en ook onze kinderen, wel mooi om naar te kijken. Zelf hebben we meestal een pakketje kindervuurwerk, hoewel Tangodochter dit jaar riep dat ze nu toch wel hetzelfde vuurwerk wil als de wat oudere buurkinderen. Ik laat het maar aan Tangoman over, die koopt het vuurwerk altijd, ik alleen een paar pakjes sterretjes. Dat laatste vind ik overigens ook erg leuk hoor, ik steek ze zelf ook nog af.

Rafelkap

Rafelkap

22-12-2009 om 14:46

Afschaffen die handel

Ik vind het ook zo zinloos, al dat geld de lucht in. Siervuurwerk vind ik wel mooi en sfeervol. Wat mij betreft mogen ze het consumentenvuurwerk afschaffen en dat geld in iets beter investeren. Het milieu bijvoorbeeld

Rafelkap

Rafelkap

22-12-2009 om 17:18

Pelle

Trouwens, ik vind nieuwe kerstkleding, duur kersteten en belachelijk dure kado's ook zonde van het geld. En ik vind dure trouwerijen ook zonde (1 dags kleding). En dure vliegreizen van een drie dagenvakantie. Er is heel veel verspilling Maar dit draadje gaat alleen over vuurwerk

Puck2

Puck2

22-12-2009 om 20:15

Wij steken ook overdag af pelle

Wij steken ook overdag alles af. Komt nog bij dat de overbuurman zelf vuurwerk (ook professioneel) verkoopt en dus altijd hele mooie professionele potten en pijlen heeft. Daar vallen de pijlen en potten uit een Dikke Bertha pakket heel erg bij in het niets. Dus overdag de kinderen de lol van eigen vuurwerk afsteken (met oordoppen en veiligheidsbril) en 's avonds van dat van de buurman genieten.

liora

liora

22-12-2009 om 21:19

Leuk

Hoi allemaal,

Ik heb net een paar dagen geleden besloten dat ik dit jaar een paar dingetjes koop om met zoon af te steken. Ook omdat ik hem wil leren hoe om te gaan met vuurwerk en omdat het volgens mij gewoon supergaaf is voor een jongen om vuurwerk te mogen afsteken.

Liora

Guinevere

Guinevere

22-12-2009 om 21:25

Niks

Ik haal helemaal geen vuurwerk, behalve een paar sterretjes. Vorig jaar had ik een paar flutvuurwerkjes, zelfs die vielen niet in de smaak bij mijn toen 6-jarige zoon. Dus ik ga maar geen moeite doen om hem te overtuigen.

emma43

emma43

23-12-2009 om 09:58

Wij knallen

Wij knallen op oudejaarsavond.Toen we nog in de polder woonde hadden we het eerste jaar niets,de rest van de straat ook niet.Wat was dat saai om 12 uur.Het jaar erop heeft mijn man vuurwerk gehaald.Toen woonde we in Belgie ,dus hadden we echt mooi vuurwerk,daar kan Nederlands vuurwerk niet tegenop hoor.Nu hoort het er voor ons gewoon bij.Mooi siervuurwerk en toch ook knallers.1 keer per jaar houd ik geen rekening met onze dieren.Vraag aan mijn zoontje wat oud en nieuw is en hij antwoord,vuurwerk!!!!!!!!!Mijn dochter gaat sinds vorig jaar mee overdag knallen op het dorp.Dat vind ik op oudjaarsdag ook mogen hoor.Mijn zoontje mag in het begin van de avond zijn pijltjes afschieten,zodat man om 12 uur zijn aandacht bij zijn vuurwerk kan houden.Pijlen gaan in een stevig buis,zodat ze niet om kunnen vallen,potten midden op straat.Ik vind het erbij horen!

Puck2

Puck2

23-12-2009 om 11:30

Liora

Liora: "en omdat het volgens mij gewoon supergaaf is voor een jongen om vuurwerk te mogen afsteken. "
De meiden hier in de straat knallen net zo hard mee hoor. En ook Puckdochter is er erg door gefascineerd en was vorig jaar erg boos dat zij nog geen kanonsslagen af mocht steken en broerlief wel.

emma43

emma43

23-12-2009 om 11:59

Puck ,hier ook

vorig jaar had dochter,voor Nederlandse normen best flinke rotjes,maar de jongens van het groepje waar ze het dorp mee rondging,hadden knallers in Belgie gehaald,ze schaamde zich voor haar'knal-erwtjes'.

liora

liora

23-12-2009 om 12:35

Puck

Hoi Puck,

Je hebt gelijk, ik ben zelf immers ook een meisje en ik vind het ook heel leuk!

Liora

Tihama

Tihama

23-12-2009 om 14:18

Verbieden.....?

Dat zou ik het liefste willen. Ik heb er niets mee. Nu verlies ik hier thuis de discussie trouwens ook. Man en zoon vinden het namelijk heel leuk.

Maarrrr ondanks het feit dat ik het helemaal niks vind.....ik zal nooit stemmen voor verbieden, want anders komt er straks misschien nog iemand op het idee iets te verbieden dat IK graag wil. Namelijk motorrijden. Maakt lawaai, is milieu-onvriendelijk, gebeuren ongelukken mee. Kortom: geen enkele toegevoegde waarde. In Europa praten ze er al jaren over om dit te gaan verbieden.
Dus ik slik mijn wens tot een vuurwerkverbod dapper in.

Tihama

Oorlog

Persoonlijk ben ik bang voor vuurwerk door twee vervelende ervaringen als kind; ik kreeg toen ik een jaar acht was een strijker in mijn capuchon en was een half jaar slechthorend en in mijn pubertijd vloog de jas van een vriendje in brand door een verdwaalde vuurpijl. Dus als het alleen om mij ging; afschaffen voor de publieke verkoop en alleen door professionals af laten steken. Maar ik kan me het standpunt van de starter van dit draadje ook wel een klein beetje voorstellen.

Maar dan hier in de stad. Ik weet het is bijna nergens zo maar hier mag legaal met carbid (met melkbussen) geschoten worden. Officieel pas op oudjaarsdag en dan van 9 uur 's ochtends tot 2 uur de volgende ochtend, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Er moet weken van te voren al geoefend worden en dat maakt dat we hier al tijden geknal om ons heen horen. Het liefst 's avonds natuurlijk. En in de loop van de komende dagen zal dat alleen maar erger worden. Dan gaan ze het ook overdag doen. Gewoon op straat of in het park. Rekening houden met mensen (met kleine kinderen of honden) die er langs willen lopen, ho maar. En dat het op oudjaarsdag onverantwoordelijk wordt geschoten door alcoholgebruik zoals Gerard_82 aangaf, kan ik begrijpen, maar dat zal niet gelden voor het geschiet en het bijbehorend vandalisme (per ongeluk kapot geschoten ramen, deksels die tegen auto's aanvliegen) waar ik nu over heb.
Daarnaast worden hier zogenaamde vreugdevuren aangestoken op oudjaarsavond. Oftewel, hele huisraden gaan hier in vlammen op. Dat liep de afgelopen jaren dusdanig uit de hand dat de gemeente nu op meerdere plaatsen containers plaatst om legaal vuur te stoken. Vorig jaar stond er zo'n container hier een paar straten vandaan. Smiddags hing er al een zwarte wolk boven de wijk en grijze wolk in de wijk, van alles wat er werd gefikt. Het is niet te geloven! Met al dat lawaai van het carbidschieten erbij is het net oorlog.
Al jaren gaan wij weg met oud en nieuw om uit dat oorlogsgebied te zijn. Maar ook nu al wordt ons ventje 's avonds regelmatig wakker van het gedonder van de melkbussen. Er wordt maar weinig zichtbaar opgetreden en het lijkt elk jaar wel erger te worden.
En in dat kader zeg ik; algeheel verbod. Als het traditionele vuurwerk en dus ook hier carbid (want dat is hier traditioneel) afschieten onder een bepaald soort gedoogbeleid zo verloopt, waarbij er sprake is van zo ontzettend veel overlast, schade en vandalisme is, en dan heb ik het nog niet eens over persoonlijke ongelukken die er gebeuren, dan lijkt me een verbod het enige nog dat dit kan voorkomen.

Hier andere regels m.b.t. carbid

Hier wordt (ook tradiotioneel) ook legaal carbid afgestoken. Maar hier hebben ze hele andere (betere) regels. Het moet minimaal zoveel meter van bebouwing af zijn. Op een open veld. Dus binnen bebouwing mag niet. Em er wordt ook op gecontroleerd. Ooit schoten ze hierachter af (in maïsveld) en dat ging behoorlijk hard....onze ramen (de eerste bebouwing) rinkelden ervan. Maar dat was korte vreugde...want de politie was er zo....en stuurde ze verder weg (van de bebouwing af dus).Er mag ook alleen carbid gestoken worden op ouderjaarsdag van 12.00 uur tot middernacht. Ik heb ook nog nooit gehoord dat er hier binnen de bebouwing met carbid afgestoken worden.....vroeger deed ik ook wel mee...en de algemene tendens is zelfs bij jongelui dat ze zeer wel beseffen dat je voorzichtig moet zijn. Dus doen ze dat ook.
groeten albana

De notaris

Ik was bijna 5 toen mijn vader een grote vuurpijl afstak in een keurig ingegraven wijnfles. Het waaide een beetje. Net toen mijn vader zijn mooiste vuurpijl had aangestoken viel de fles om en de vuurpijl ging recht op het raam van de overburen af waar de notaris met zijn hele familie voor het raam stond om naar het vuurwerk te kijken. Ik kan me de aanblik van die familie die opeens op de grond viel om de vuurpijl te ontwijken nog voor de geest halen.Gelukkig ging de pijl vlak voor het raam af en niet binnen.Anders waren de gevolgen ernstig geweest. Elke keer met oud en nieuw hebben we het er nog over.

Wat wonderlijk trouwens dat het forumbeheer toestemming geeft voor deze reclamecampagne.

Damajo

emma43

emma43

27-12-2009 om 08:49

Oorlog......

Heli,hier in de buurt ook zo een dorp.Net in Zeeland,erg gelovig dorp,maar op oudjaarsdag gaat de jeugd helemaal los.Oudere en kinderen kunnen niet op straat.Grote vreugdevuren,waar autobanden,íeder jaar wel een caravan en allerlei zooi opgegooid wordt.Motoren waar de uitlaat onderuit gehaald is.Het is 1 jaar veboden en toen werd het nog erger,veel kleine vuurtjes.Nu is er mag er 1 vuur gemaakt worden.Mensen durven daar gewoon niet te gaan slapen,omdat ze bang zijn voor brand.Ik snap dat als je in zo een dorp,stad woont dat je anders praat over vuurwerk en oudjaarsdag,maar ik denk dat als je vuurwerk gaat vebieden,dat er juist meer vreugdevuren komen.Carbid kennen ze hier niet.Verbieden heeft weining zin. zo vind ik barbecueen net zo gevaarlijk,mijn zoontje en een barbecue is geen goede combinatie,hij weet er iedere zomer wel 1 te raken.

Ja reclame pelle

De site wordt ondersteund door de vuurwerkhandel en is m.i. bedoeld om de vuurwerkverkoop te promoten.Wat mij betreft valt dit item onder de commerciële berichten.Reclame dus.Gegoten in discussievorm.Heel slim.

Damajo

Bastet

Bastet

27-12-2009 om 18:16

Maar....

Inplaats van gemopper hier kun je dan beter de forumredactie even mailen.
Bastet

Inderdaad

Ik mopper niet, ik verwonder me slechts
En ik heb inderdaad de redactie gemaild, Bastet.

Damajo

Zicht op vuurwerk

Mijn ervaring is dat je ondanks goede gesprekken toch weinig zicht hebt op wat jongeren/kinderen/volwassenen met vuurwerk doen.Alle goede gesprekken ten spijt.Over kapotte prullenbakken maak ik me dan nog de minste zorgen.

Ik heb in onze praktijk en in het ziekenhuis genoeg ellende gezien om te weten dat vuurwerk geen speelgoed is.En soms was het niet eens door de persoon zelf afgestoken.Vorig jaar zijn 24 ogen blind geworden.268 mensen moesten door een oogarts worden behandeld.Oogartsen pleiten niet voor niets voor een verbod.En dan hebben we nog niet over andere verwondingen.Vele andere gevaarlijke producten zouden subiet uit de handel worden genomen.Maar ja.. die gezellige Hollandse traditie he Het begint alleen een beetje uit de hand te lopen.

Damajo

Veerle

Veerle

28-12-2009 om 01:06

Reclame verdekt (als dat zo is)

Ik ben niet zo'n speurneus maar als het zo is dan kan deze vuurwerkfabrikant/dinges best wat geld doneren aan OOL, mooie oplossing toch? Opzich vind ik het wel goed dat hij waarschuwt namelijk, hoe meer waarschuwingen etc hoe meer hopenlijk mensen die echt opletten wat ze doen.

Veerle

Ik weet wat mijn kinderen doen

Beste Gerard,

Een sympathiek initiatief vind ik het, wat je neemt. Vorig jaar heb ik inderdaad de petitie getekend om vuurwerk te verbieden. Niet alleen wegens misbruik, maar ook omdat ik de aanschaf ervan beschouw als grote verspilling.
Op je vragen ga ik graag kort in:
Ja, ik weet wat mijn kinderen buiten doen op 31 december: de oudste van 9 doet met zijn vader mee aan een speurtocht en de jongste blijft binnen. Vuurwerk kopen we nooit, noch verkrijgen de kinderen het via vriendjes, want die ouders hebben hetzelfde beleid. Voor zover ik weet mag het ook niet aan kinderen verkocht worden.
Op internet kijkt mijn zoon naar de YouTube filmpjes van Lego. Ik hou met een oog uit de keuken toezicht dat hij geen rare filmpjes aanklikt.
Wij hebben in onze wijk een schitterende speeltuin, waar ook een onderdak staat voor de jeugd vanaf 13/14 jaar. Ik juich het toe dat ook die leeftijd de speeltuin als ontmoetingsplek gebruikt, maar helaas is er ook daar een kleine groep die het voor de rest vergrolt; dankzij overlast van glas, blik, peuken èn vuurwerk komt er nu een hek om die speeltuin en gaat dat 's avonds op slot. Heel jammer, vind ik.
Wat ik verder storend vind aan vuurwerk, is de rommel die blijft liggen. Weinig wensen voelen zich geroepen de rommel op straat weer op te vegen, zelfs hun eigen niet. Ik vier het hele feest niet eens, maar veeg de straat vaak wel weer aan. Rond de scholen liggen nog weken en weken verpapte vuurwerkbulten. Dat vind ik schandalig.
En dáár zouden de ouders nu juist eens een voorbeeldfunctie in kunnen vervullen, vind je niet?

Tinus_p

Tinus_p

28-12-2009 om 21:45

Damajo

Damajo:
"De site wordt ondersteund door de vuurwerkhandel en is m.i. bedoeld om de vuurwerkverkoop te promoten.Wat mij betreft valt dit item onder de commerciële berichten.Reclame dus.Gegoten in discussievorm.Heel slim."
Idd. Gebeurt trouwens vaker via internet -en daarvoor ook al, zie sluikreclame voor roken en babyvoeding. En het beste teken dat de vuurwerkhandel nattigheid voelt. Dat verbod gaat er komen!!!

(ps waar heb je uit afgeleid dat de vuurwerkhandel dit steunt??)

Sponsor

Nadat ik bij "ondersteunende sites" een aantal banners zag van vuurwerbedrijven die mijn nieuwsgierigheid wekten ben ik een beetje gaan googlen. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat de prijzen van een slogan- wedstrijd door een vuurwerkbedrijf zijn betaald.
In het bericht staat dat alles uit eigen gelden wordt bekostigd. Dat moeten we denk ik een beetje ruim zien

Kom je trouwens weer naar de meeting, Tinus?

Damajo

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2009 om 13:31

Gevaarlijk

Ik ben het met de mensen die het zeiden eens dat vuurwerk gevaarlijk is. Maar Tihama zei het ook al min of meer, er is zovéél gevaarlijk. Je kunt vuurwerk door specialisten laten afsteken, dat verkleint het risico. Laten we dan ook alle auto's afschaffen en alléén nog maar van het openbaar vervoer gebruik maken. Van de week ook weer een kettingbotsing met doden.
Ik persoonlijk vind vuurwerk op de schaal die ik soms om mij heen zie geldverkwisting, maar ik geniet er wel van. Ik bespaar erop, maar wat een ander doet moet-ie zelf weten.
Waar ik me trouwens wel een beetje aan erger is dat jongeren hun vuurwerk experimenten nooit in eigen tuin lijken te doen maar wel naast die van een ander. En als je dan zegt 'kan dat niet voor je eigen huis?'... "Mag niet van me moeder." Dus... spreek je kinderen aub toe dat ze het niet bij anderen voor de deur afsteken, maar bij jou op de stoep of op een achteraf veldje (of dat helpt is een tweede)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.