Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Zelda

Zelda

04-03-2010 om 12:40

Een op vijf kinderen ontevreden met zichzelf

Herkennen jullie dit onderzoek, ik bedoel; herken je je kind erin? Ik niet, ik zal het vandaag eens met ze bespreken maar ik geloof het niet ook al hebben ze last van ziektes en/of handicaps. Heel vreemd maar ik heb niet het idee dat ze daardoor ongelukkig zijn.

Zelda

WOERDEN - Een op de vijf kinderen is niet tevreden met zichzelf. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) dat donderdag is gepresenteerd.

Het gezondheidsinstituut liet bijna elfduizend kinderen van 4 tot 12 jaar oud een vragenlijst invullen. Een kwart gaf aan last te hebben van een allergie.

Een op de zes heeft overgewicht. De meerderheid beweegt dan ook onvoldoende en eet te weinig fruit, aldus de resultaten.

Gezondheid

Het NIGZ vindt dat de gezondheid van kinderen niet uit het oog mag worden verloren. Het instituut hield het onderzoek in samenwerking met onder meer de ministeries van Landbouw en Volksgezondheid, het Astma Fonds en de Maag Lever Darm Stichting.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2010 om 14:08

Twee verschillende onderwerpen

Ik vind dat dit korte stukje twee verschillende onderwerpen omvat die niet als geheel kunnen worden samengevat met dat kinderen niet tevreden zijn met zichzelf. Is een kind ontevreden met zichzelf omdat het astma heeft? Ik denk het niet. Het kind is ontevreden met de kwaal. Is een kind ontevreden met zichzelf omdat het te dik is? Ja, dat is heel goed mogelijk, maar niet persé.
Je kunt een kind niet stimuleren om minder astma te hebben, maar wel om meer te bewegen en gezondere dingen te eten. Dit laatste moeten de ouders vooral inzien.
En nogal wiedes dat de gezondheid van kinderen niet uit het oog verloren mag worden. Wat is dat nou voor conclusie? Het is dus wenselijk dat men onderzoek blijft doen naar de reden van groei in gezondheidsproblemen als allergieën en luchtwegaandoeningen, maar ook stofwisselingsproblemen bijvoorbeeld. Daarnaast blijft het belangrijk om een verstandige levensstijl met bijbehorend eetgedrag aan te moedigen.

Irene

Irene

04-03-2010 om 14:16

Goh

Ben toch benieuwd hoeveel 4 jarigen netjes hebben ingevuld dat ze overgewicht hebben of allergisch zijn...

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2010 om 14:20

Haha

Ja daar had ik nog niet eens bij stilgestaan

Ontevreden en gezondheid

Ik vraag me ook af of ontevreden met jezelf zijn wel zoveel verband houd met gezondheid. Ik vermoed dat als je volwassenen vraagt of ze tevreden zijn met zichzelf je nog veel méér ontevreden aantallen krijgt. Ik ken maar weinig mensen die 100% tevreden met zichzelf zijn om eerlijk te zijn. Ik ken wel een heleboel mensen die best een bobbeltje hier en daar en wat andere onvolkomenheden hebben en die daar dan wat minder gelukkig mee zijn, maar voor de rest best gelukkig zijn.
Hier hebben we 2 gezonde meiden. Niks overgewicht of gezondheidsproblemen en ze bewegen ook meer dan genoeg. Maar oudste zou wel haren zonder krullen willen hebben, want het is zo'n 'gedoe' om die in bedwang te houden en ook wel wat minder haar willen hebben (flinke bos) en vindt haar benen ook niet mooi...want het zijn echte hollandse stevige fietsbenen. Maar omdat zelfs sporten niet helpt tegen stevige enkels en knieën en kuiten heeft ze die hoop al opgegeven (sport nog wel hoor, maar volgens sportschool is dáár écht niks aan te doen)dat daar ooit nog verandering in komt. Wel worden die benen dus gebruikt waar ze zo geschikt voor zijn...voor fietsen dus. En jongste zou wel méér krullen willen hebben, zoals oudste dus...en zij heeft alleen wat 'slag' of 'rechte haren'willen zoals iedereen en niet zo er tussen in. Ook wil ze wel van d'r bril af (soms) maar ook dat niet altijd want ze vindt zichzelf ook niet mooi zónder bril (mag wel lenzen maar wil dat ook weer niet) want dan lijkt ze niet meer opzichzelf. En ze vindt zichzelf te mager. Maar daar helpt eten ook al niet tegen.En haar beugel (sinds kort) is natuurlijk ook helemaal niks, maar het is voor de goede zaak zullen we maar zeggen. Ook vindt ze haar 'wasbordje' (buik met spieren) maar zo,zo. Het lijkt volgens haar zo 'jongenachtig'. Zie hier 2 kinderen die niet helemaal tevreden zijn zonder wereldschokkende gezondheidsproblemen of iets waar je werkelijk iéts aan kunt doen.
Het zijn verder ook nog meiden die prima in hun vel zitten, genoeg zelfvertrouwen en geloof in zichzelf hebben en ook sociaal het goed voorelkaar hebben.Dus al met al best gelukkig zijn.
Maar toch, als die kleinigheidjes er niet waren....dan pas zou het perfect zijn!
groeten albana

Enqueteren is een kunst...

het is erg moeilijk, zeker bij kinderen. Als je aan mijn kinderen (3 en 7) zou vragen of ze elke dag fruit eten zouden ze denk ik zeggen "nee". Want er zijn wel eens dagen dat ze dat niet krijgen. Als je ze zou vragen of ze elke dag sporten is het weer "nee". Ze zijn best gelukkig en het gaat met beiden prima. Maar ze zijn echt niet altijd tevreden met zichzelf, dus als je de vragen een beetje gericht stelt krijg je er vast wel ontevredenheid uit. O ja, en de oudste lust geen champignons, dus die kan er best eens van maken dat ze allergisch is daarvoor .

Pippin

Pippin

05-03-2010 om 11:07

Haha

Precies Egberdien, zo kreeg ik eens van de schoollogopediste te horen dat het toch niet zo goed was voor mijn dochter dat ze zoveel duimde?!?!
'Duim je weleens?', had het mens gevraagd. 'Ja,' zei mijn dochter eerlijk. Het is weleens gebeurd dat ze haar duim in haar mond heeft gehad....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.