Sancy
29-10-2009 om 14:22
Het epd deel 2 - de eerste kamer
Mijn oog viel op een nieuwsbericht vandaag, over het EPD. Jullie weten wel, het elektronisch Patiënten Dossier waarover we vorig jaar op dit forum uitgebreid gediscussieerd hebben.
Eerste Kamer kritisch op EPD (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/10/eerste_kamer_kritisch_op_epd.html)
De Eerste Kamer is niet van plan om zonder slag of stoot akkoord te gaan met het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). De komende weken gaat de Senaat zogenaamde burgerraadplegingen houden en op 9 december zal een aantal experts worden gehoord over het EPD.
Dat de Eerste Kamer zich zo intensief over het Elektronisch Patiëntendossier buigt, is een unicum. Maar ook nodig, zegt een woordvoerder in het Nederlands Dagblad: "De Eerste Kamer wil liever niet het werk van de Tweede Kamer overdoen. Maar in dit geval is het noodzakelijk om een goed gefundeerd besluit te kunnen nemen."
Door de kritische houding van de Senaat is het niet meer mogelijk om het EPD dit jaar nog in te voeren zoals minister Klink van Volksgezondheid wilde.
En het artikel waarnaar dit stuk verwijst, in het Nederlands Dagblad (http://www.nd.nl/artikelen/2009/oktober/28/twijfel-bij-senaat-over-het-epd)
DEN HAAG - De Eerste Kamer heeft ernstige twijfels over de invoering van het elektronisch patiëntendossier (EPD).
De senaat houdt volgende maand een serie burgerraadplegingen en op 9 december een expertbijeenkomst om te bepalen of ze wel groen licht moet geven aan landelijke uitwisseling van medische gegevens.
Dit betekent een forse streep door de rekening van minister Ab Klink (Volksgezondheid). Als het aan hem lag, waren de 7000 huisartsenpraktijken, 130 huisartsenposten, 100 ziekenhuizen en 1900 apotheken in Nederland nu al aangesloten op het EPD. Ook de Tweede Kamer heeft begin dit jaar zijn fiat gegeven aan het megaproject.
Een door de Eerste Kamer georganiseerde expertbijeenkomst is een zeldzaamheid, laat een woordvoerder van de senaat weten. Normaal gesproken is het houden van zulke hoorzittingen voorbehouden aan de Tweede Kamer. "De Eerste Kamer wil liever niet het werk van de Tweede Kamer overdoen. Maar in dit geval is het noodzakelijk om een goed gefundeerd besluit te kunnen nemen", aldus de zegsman.
CDA, PvdA, VVD en SP zijn sceptisch. De twijfel is ontstaan doordat veel burgers, ICT-deskundigen en medici uiterst kritisch zijn over het EPD. Huisartsen vertrouwen de gegevens van hun patiënten niet toe aan een landelijke database. Een op de drie artsen heeft een bezwaarformulier ingevuld tegen uitwisseling van de eigen gegevens via het EPD, bleek in mei al uit een enquête in het blad Medisch Contact. Een kwart overweegt dit alsnog te doen.
Niet nagekomen
Momenteel hebben slechts 573 artsen en apothekers zich vrijwillig op het EPD aangesloten. Veel minder dan de negenhonderd waarop Klink had gehoopt, laat hij via zijn woordvoerder weten.
Doordat de Eerste Kamer er niet meer in slaagt nog dit jaar een besluit te nemen, wordt de afspraak uit het regeerakkoord over invoering in 2009 niet nagekomen. Klink legt zich hier noodgedwongen bij neer. "Zo werkt het. De Eerste Kamer moet de tijd nemen die ze nodig denkt te hebben", aldus zijn woordvoerder.

Sancy
29-10-2009 om 14:25
Ik ben benieuwd
Ik ben zeer benieuwd hoe die burgerraadplegingen gaan plaatsvinden en wat er uit de expertbijeenkomsten komt. En ik ben niet alleen benieuwd naar de uitkomst maar ook zeer benieuwd naar de mensen die voor die raadplegingen en bijeenkomsten uitgenodigd worden.
Heeft iemand een idee?

M Lavell
29-10-2009 om 15:28
Focusgroep
Hiero http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20091012/expertmeeting_over_elektronisch
"Focusgroepen
Voorafgaand aan de expertmeeting verricht het Rathenau Instituut onderzoek naar de opvattingen van burgers over het EPD. Op specifieke kenmerken geselecteerde burgers worden in groepsgesprekken (zogenoemde focusgroepen) gevraagd naar hun mening over het EPD en de achterliggende redenen en motivaties daarvoor. Deze kwalitatieve aanpak levert vaak nieuwe inzichten op die de discussie kunnen verrijken. De resultaten van de focusgroepen zullen tijdens de expertmeeting door het Rathenau Instituut worden gepresenteerd."
Dat werkt als volgt: Rathenau schrijft wat (vertegenwoordigers van) groepen aan en doet in diverse sessies een soort van groepsdiscussie. De resultaten van die discussies komen in een eindrapport.
Het zou mijn niet verbazen als Ouders Online ook wordt benaderd, maar OO kan dat ook zelf doen. Hoe zit dat eigenlijk met meerlingen? Lijkt me, gezien de ervaringen, ook een focusgroep.
Groet,
Miriam Lavell

Genista
29-10-2009 om 16:07
Blij
Ik ben blij dat de Eerste Kamer op z'n minst eens flink kritisch is. Tijd om er weer eens even in te duiken.
Overigens heb ik ook in de Computable weer berichten gezien die de kritische blik van de Eerste Kamer wel rechtvaardigen.
Dit artikele verscheen op 5 oktober: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/crm/3093641/2333360/invoering-epd-ligt-enorm-achter-op-schema.html
Niet zo vreemd, getuige het artikel van 24 september: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/crm/3077669/2333360/artsen-invoering-epd-in-2010-is-niet-haalbaar.html
Dit artikel van 28 september is ook interessant: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/telecom/3080183/1276977/ethiek-moet-ictontwikkeling-sturen.html
En tenslotte (gelukkig zijn het allemaal niet zulke artikelen) deed dit stuk mij nogal denken aan dat spreekwoord over dat kind en badwater weggooien:
http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/erp/3103159/1276992/ziekenhuis-stopt-ingrepen-door-ictkosten.html
citaat: "En neem het Elektronisch Patiëntendossier: de privacydiscussie had gevoerd moeten worden voordat dit systeem ontworpen werd. Ict-ontwikkelaars worden nu gedreven door het economische belang. Daar wordt alles aan afgemeten. We moeten veel meer bezig zijn met welzijn in plaats van welvaart' "

Plien
29-10-2009 om 16:20
Geen idee
Maar ik ben wel blij te lezen dat er kennelijk hier en daar toch wat kwartjes zijn gevallen

Tirza G.
29-10-2009 om 16:28
Ik denk zelfs stiekem wel eens
dat politici gewoon meelezen op OOL. Of mijn ingezonden brieven in de lokale pers gewoon lezen
Tirza

Genista
29-10-2009 om 19:06
Herkansing (mijn bericht was een zootje)
Ik ben blij dat de Eerste Kamer op z'n minst eens flink kritisch is. Ook tijd voor mij om er weer eens even in te duiken.
Overigens heb ik in de afgelopen tijd ook in de Computable weer berichten gezien die de kritische blik van de Eerste Kamer wel rechtvaardigen.
Dit artikel verscheen op 5 oktober: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/crm/3093641/2333360/invoering-epd-ligt-enorm-achter-op-schema.html
Niet zo vreemd, getuige het artikel van 24 september: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/crm/3077669/2333360/artsen-invoering-epd-in-2010-is-niet-haalbaar.html
Dit artikel van 28 september is ook interessant: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/telecom/3080183/1276977/ethiek-moet-ictontwikkeling-sturen.html
citaat: "En neem het Elektronisch Patiëntendossier: de privacydiscussie had gevoerd moeten worden voordat dit systeem ontworpen werd. Ict-ontwikkelaars worden nu gedreven door het economische belang. Daar wordt alles aan afgemeten. We moeten veel meer bezig zijn met welzijn in plaats van welvaart' "
En tenslotte (gelukkig zijn het allemaal niet zulke artikelen) deed dit stuk mij nogal denken aan dat spreekwoord over dat kind en badwater weggooien:
http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/erp/3103159/1276992/ziekenhuis-stopt-ingrepen-door-ictkosten.html

Sancy
30-10-2009 om 16:48
Mirjam en genista
Dank voor de links. Ik ga het een en ander even bestuderen, dan kom ik er op terug.

M Lavell
01-11-2009 om 09:51
Stuur een brief
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het Ratenau gemaild met mijn mening over het EPD. Iedereen die dat wil kan dat navolgen. Contact met 'echte burgers' is goud waard in dit soort onderzoek.
Mijn brief:
Geachte mevrouw mijnheer,
Uit de stukken van de Eerste Kamer begrijp ik dat u de opdracht heeft gekregen om onderzoek te verrichten naar de opvatting van burgers over het EPD. Ik begrijp dat hiervoor focusgroepen benaderd zullen worden. Veel lastiger zal het voor u zijn om persoonlijke meningen of ervaringen van burgers te verzamelen. Vandaar dat ik u schrijf. U kunt mijn schrijven bij uw onderzoek voegen.
Ik beperk me tot mijn ervaringen die eens te meer bevestigen wat ik al dacht en wat experts al als gevaar van het EPD noemen. Daarbij komt nog dat ik een tweeling ben. Gevaar voor persoonsverwisseling bij de arts ken ik daardoor mijn hele leven al. Ik ben op mijn hoede. De kern van mijn bezwaar ligt er in dat ik in de praktijk van een landelijk EPD onvoldoende kans zie om mijzelf en mijn dierbaren te beschermen tegen fouten. Sterker nog: zelfs het landelijk gebruik van het BSN als identificatie van patiënten, levert ons al problemen op.
*Voorjaar 2007.
Onze huisarts neemt telefonisch contact met ons op. Of mijn man wellicht in Groningen is gaan wonen. De vraag komt voort uit het feit dat het de huisarts niet meer lukt om declaraties op de naam van mijn man te ontvangen. Er is er al een met zijn naam en nummer voor wie in Groningen gedeclareerd wordt. Maar er is geen sprake van een verhuizing van man. Die persoon in Groningen moet iemand anders zijn. Het lukt onze huisarts om de eigen declaraties veilig te stellen.
Wij weten niet bij welke Groningse huisarts mijn man in de administratie is geslopen en welke ziektegeschiedenis er is ontstaan. We weten niet of die gewist is en welke andere behandelaars mogelijk nog meer betrokken zijn bij deze fout.
*Zomer 2008.
We ontvangen via de verzekeraar facturen voor tandheelkundige hulp aan onze zoon die hij niet gehad heeft. Navraag leert dat het om declaraties van een tandarts gaat bij wie hij geen patiënt is. De verzekeraar scheldt ons de factuur vrij. Wij weten niet welke ziektegeschiedenis in het systeem van de tandarts en eventueel apotheker is beland.
*Mei 2009.
Mijn tweelingzus ontvangt een factuur voor laboratoriumonderzoek. Het blijkt onderzoek dat niet zij, maar ik heb ondergaan. We kunnen de zaak met de verzekeraar regelen, maar komen er niet achter waar de verwisseling plaats heeft gehad. We weten niet welk of wiens systeem nu haar ziektegeschiedenis vervuilt met uitslagen die niet de hare zijn.
*Juli 2009.
Ik ontvang van mijn verzekeraar een factuur voor medicijnen van een apotheker die niet de mijne is. Ik heb daar nooit medicijnen opgehaald. De verzekeraar weigert dit met mij af te handelen. Ik moet betalen, want zij hebben de apotheker al betaald. Ik neem contact op met de apotheker. De kwestie speelt nog steeds. Het is onduidelijk hoe de apotheker aan mijn gegevens is gekomen.
We merken dit soort verwisseling als er geld aan te pas komt. We weten niets van de verwisselingen waar geen rekeningen voor gestuurd worden. We weten niet met wie we allemaal contact op moeten nemen om de digitale ziektegeschiedenis zuiver te houden van dit soort verwisselingen. Wij weten niet welke huisartsen, apothekers, laboratoria en ziekenhuizen zich onze behandelaar wanen. Laat staan dat we zicht hebben op al die andere zorgers (van fysiotherapeuten tot zorgtaxis) die in de toekomst aan het EPD gelinkt zouden moeten worden.
We weten zeker dat onze digitale dossiers niet kloppen, maar we kunnen er niet bij om het te corrigeren. En ja, drie van ons hebben medicijnallergie.
Maar wie van de vijf? Wat zal het digitale dossier daarover zeggen?
Wij vertrouwen liever op een kaartje in onze portemonnee.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy
01-11-2009 om 09:59
Heel mooi
Mirjam, ik ga er ook maar eens een schrijven aan wagen. Dank je voor die simpele tip Misschien is het een idee om het (mail)adres van het Ratenau hier neer te zetten, voor anderen die hun stem ook willen laten horen?
Rathenau Instituut
Postadres:
Postbus 95366
2509 CJ Den Haag
Tel: 070 34 21 5 42
Fax: 070 36 33 4 88
E-mail: [email protected]

sierlo
02-11-2009 om 08:48
Andere ervaring
Toen ik nog studiefinanciering ontving ben ik ook (de gehele periode) verwisseld met iemand met dezelfde persoonsgegevens. Zelfde achternaam, initialen en geboorte datum. Alleen woonde in zelfstandig in Amsterdam en zij bij haar ouders thuis in Groningen (geen familie, ik heb geen idee wie het is). Dit heeft mij heel veel verassingen opgeleverd (vooral op mijn bankrekening, daar kom je erachter).
Voor zover mijn kennis gaat is dat ook mogelijk met het EPD. De SVB werkte toen al met sofi-nummers, en dat nummer heet nu BSN-nummer. Ik ben dus redelijk bang dat als ik voor een arm operatie het ziekenhuis in ga ik er gesteriliseerd uit zal komen ofzo (ja, beetje overtrokken, maar goed). Of vergelijk ik nu appels met peren?

M Lavell
02-11-2009 om 10:01
Alles is mogelijk
Sierlo:"Ik ben dus redelijk bang dat als ik voor een arm operatie het ziekenhuis in ga ik er gesteriliseerd uit zal komen ofzo (ja, beetje overtrokken, maar goed). Of vergelijk ik nu appels met peren?"
Ja, dat is wat overdreven. Maar inderdaad, persoonsverwisseling is mogelijk. Met het EPD is het risico daarop groter om twee redenen: Ten eerste juist omdat het EPD in het leven wordt geroepen om dit soort fouten te voorkomen. Het vertrouwen daarin is zo groot dat behandelaars zelfstandig, zonder de patient te spreken, in het bestand kunnen om zelf het BSN nummer van die patient te achterhalen. "Dat zal die wel zijn".
Dit veilig wanen verhoogt de onveiligheid.
Ten tweede, omdat het bestand waarin gezocht wordt zo groot is. De kans op dubbelen is daardoor veel groter. Bijvoorbeeld: aan het bed wordt de identiteit van patienten gechecked. De standaard vraag is: wat is uw achternaam, wat is uw geboortedatum. Als dat overeenkomt, dan wordt de patient geacht de juiste te zijn.
Op een afdeling in een bepaalde maand is dit nog wel voldoende check. Maar met heel Nederland als poel om uit te vissen, zijn er natuurlijk meer hondjes die fikkie heten.
Ik ben tweeling, maar ik heb een weinig voorkomende naam. In heel Nederland is er maar één met die naam en geboortedatum. We hebben wel andere voorletters. Bij elk contact wijs ik erop dat er nog een bestaat die administratief zo op mij lijkt. Toch helpt dat niet.
Mijn ega en mijn kinderen hebben een veel voorkomende naam. Van hen lopen er diverse gelijkende rond. Maar die kennen we niet. Behandelaars komen ze automatisch tegen in het bestand en moeten zelf kiezen welke van de tig de juiste is. Dat gaat wel eens fout, blijkt eens te meer.
En dan hebben we het nog niet over fraude.
Burgers die misbruik maken van idenditeit voor kleine zaken als medicijnen. Of behandelaars die verrichtingen claimen die nooit zijn uitgevoerd.
Dat soort fraude is vervelend als het je geld kost, maar dat is nog wel recht te trekken. Het grootste probleem zit 'm in de vervuilde ziektegeschiedenis in het EPD, dat wel als 'veilige waarheid' wordt gebruikt om vervolgbehandelingen op te baseren.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
02-11-2009 om 12:41
Vvd is tegen
Luister hier http://content1b.omroep.nl/9e054094d133c100f76e03a1990b601c/4aeec543/portal/radiomanager/archive/radio1/29-10-09/eerste_kamer_nee_tegen_epd-vvd_eerste_kamerlid_heleen_dupuis1256826880.mp3
Helder verhaal.
Groet,
Miriam Lavell

mijk
02-11-2009 om 16:50
Hier een veelvoorkomende voor en achternaam
en ik had laatst nog een prachtig huis in Bergen gekocht. Volgens het kadaster dan Het bizarre was die dame had niet eens de zelfde geboortedatum het scheelde 3 dagen....
Nee voor mij ook geen epd.
Mijk

Mien*
02-11-2009 om 17:30
Nieuws (?)
Eerste Kamer twijfelt over invoering EPD
De Eerste Kamer heeft ernstige twijfels over de invoering van het elektronisch patiëntendossier (EPD). De Eerste Kamer wil daarom meer tijd om burgers en experts te raadplegen over het EPD.
De twijfels van de Eerste Kamer vertragen de invoering van het EPD. In december houdt de senaat een serie burgerraadplegingen en op 9 december een expertbijeenkomst. De expertbijeenkomst is vrij uniek voor de Eerste Kamer. Deze bijeenkomsten worden in de regel georganiseerd door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer is echter van mening dat de expertbijeenkomst noodzakelijk is om tot een goed gefundeerd besluit te komen.
Eerder deze week heeft ICTzorg.com nog bekend gemaakt dat het Bestuurlijk ICT Overleg Zorgverleners (BIOZ) en het ministerie van VWS tot een principeakkoord zijn gekomen over de invoering van het EPD. De nadruk zal liggen op de regionale EPD’s. Zowel het BIOZ als de KNMG, gaf al aan te betwijfelen of in 2010 alle zorgverleners aangesloten zullen zijn op het landelijk schakelpunt.
Bron: Nederlands Dagblad
Datum: 02/11/09

Mien*
02-11-2009 om 17:37
Meerlingen
ik werk als administratief medewerker in een ziekenhuis.
Als het goed is, wordt er aan elke patient gevraagd of hih/zij een tweelingbroer/zus heeft. Dit wordt geregistreerd en kom je de volgende keer, dan geeft de computer, bij het afhandelen van de afspraak een melding dat er sprake is van ´een van een meerling´
Zo probeert men te ondervangen dat er fouten gemaakt worden.
Maar er zijn bijv. huisartsen die patienten doorverwijzen met onvolledige gegevens. Zo heb ik laatst iemand als nieuwe patient geregistreerd omdat de huisarts geen m/v had gemeld in de brief, alleen voorletter en achternaam en hij sprak in de brief over ´patient´ (en dus geen patientE)
Ik concludeerde dat het een meneer zou zijn, maakte een nieuw patientennummer aan en de meneer werd opgeroepen..
De dag van de afspraak stond er een mevrouw, die zelf niet gemerkt had dat de oproep aan een man was gericht..
Klein voorbeeldje...(gelukkig zonder grote gevolgen)