Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe denken jullie hierover?

ik vind het handig. Mijn jongste kind heeft zo’n smartwatch bij het buitenspelen en heeft daardoor de vrijheid om bij een (bekend) vriendinnetje in huis te gaan spelen zonder dat eerst te komen vragen of een pleintje verderop te gaan. 
Beiden hebben een tracker in hun schooltas voor onze geruststelling dat ze veilig op school zijn aangekomen (2 km fietsen). 
als ze naar de middelbare school gaan maken we misschien een andere afweging, maar voor nu vind ik het een fijne stap om hun zelfstandigheid te ontwikkelen. 

FruitMoeder schreef op 20-05-2025 om 10:31:

[..]

Dat vind ik ook. Doen ouders er zelf ook aan mee? Dat kinderen ook kunnen zien waar hun ouders zijn. En als je kind 18plus kun je ze niet dwingen om zo'n te dragen. Of is al je angst weg als ze 18plus zijn?

Mijn zoon, mijn man, mijn schoonzus en mijn schoonmoeder kunnen zien waar ik ben. 

Decembermamma schreef op 20-05-2025 om 17:08:

[..]

Mijn zoon, mijn man, mijn schoonzus en mijn schoonmoeder kunnen zien waar ik ben.

Maar waarom je schoonfamilie ook? Dat lijkt mij zo onnodig.

Ik heb een kleuter en een kind van 11. Ze hebben geen horloge of gps dingen. De oudste heeft wel een telefoon die soms mee mag als ze bijv alleen ergens naartoe gaat. We kunnen dan de locatie zien. Maar we kijken sporadisch. Laatst was ze laat terug van training, toen keek ik en zag dat ze onderweg was. Dus soms wel handig, maar niet als controle.
Jongste weet hoever hij de buurt in mag en moet zeggen waar hij gaat spelen. 

Ik heb de locatie van de telefoon van mijn dochter (20). Zij niet die van mij. Het is handig om te zien of ze bijna thuis is en ook wel een veilig idee. Mijn vriend en ik hebben ook elkaars locatie.

Mugs schreef op 20-05-2025 om 09:31:

Ik zou dat absoluut niet willen: niet bij mijn kinderen en niet bij mijn partner. Het is schijnveiligheid en het is verstikkend. Het (uiteraard op basis van de leeftijd/fase gedoseerd) geven van vrijheid en vertrouwen is een onmisbare voorwaarde voor zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Tuurlijk, soms zou je best heel even willen kunnen zien waar iemand is. Mijn zoon van 21 is bezig aan een solofietstocht naar Kirgizië. Hij laat regelmatig wat horen, maar als dat dan even wat langer niet gebeurt dan word je toch een beetje ongerust. Ik kan me voorstellen dat het dan soms kan helpen om even te weten waar hij ongeveer zit. Maar veiligheid biedt dat natuurlijk niet, want het is nog altijd een paar duizend kilometer van huis (dus wat kun je doen?) plus dat het denk ik alleen maar de ongerustheid aanwakkert als je steeds kunt zien waar iemand is.

Overigens, nog even wat magister betreft: Wij gaan op de school waar ik werk vanaf komend schooljaar over op een systeem waarbij de ouders maar 4x per jaar korte tijd toegang hebben tot de cijfers in magister (zoiets dus eigenlijk als het rapport van vroeger) plus dat cijfers voor leerlingen alleen op schooldagen tussen 16 en 17 uur worden gepubliceerd. Een prima ontwikkeling denk ik!

Ze halen bij ons sowieso maar 5x per jaar cijfers dus in feite zijn kunnen leerlingen 5x twee weken resultaten verwachten (en ouders ook). 

De kinderen (pubers) hebben een mobiel met life360 erop. Ik kijk er heel af en toe op. Meer om in te schatten hoe lang het duurt tot ze thuis zijn als ze in het donker weg zijn. Hun vader (mijn ex) is erg controlerend en wilde dit per se na een paar rare dingen van een van de kinderen. En daar moesten de anderen ook bij. De meiden onderling gebruiken het vaak om elkaar op te zoeken. Soms vraag ik waar ze zijn en dan zeggen ze zelf: kijk dan in de app! 

FruitMoeder schreef op 20-05-2025 om 13:49:

Ik vind het gewoon het begin van het einde. Er zullen vast ouders zijn die doordraven en hun kinderen die ver in hun volwassenheid zijn gaan trekken. Of voordat je het weet gaan mannen zo'n trekker stiekem in hun vrouws handtas doen. Ik vind het gewoon eng dat mensen mijn precieze locatie weten.

Je overdrijft en draaft door. Ja je kunt met zo'n app zien waar je kind op dat moment is. En in geval van een niet eerlijke echtgenoot (en ik denk in dat geval eerder dat vrouwen dat eerder zullen doen) die liegt om niet door de mand te vallen kan zo'n locatieapp heel bruikbaar zijn. Ook als je kind plotseling verdwenen is, kan het handig zijn als nabestaanden weten welke route kind heeft gebruikt en of het al thuis had kunnen zijn. 
Vind dit ook echt weer een flutonderzoekje met niet onderbouwde bronnen, zelfde als in 2019 toen dit in opkomst was. 

Noem me naïef maar ik wist niet dat mensen dit gewoon gebruikten om te kijken waar een kind is. Ik kan het begrijpen vanuit nood (kind is altijd stipt en is ineens te laat bijvoorbeeld of je maakt je om een andere specifieke reden zorgen). Maar ik zou het zelf nooit gebruiken om gewoon te kijken waar kind is en of het al onderweg is ofzo.

Mijn kind heeft het niet en krijgt het denk ik voorlopig ook niet. Maar ik zou het dus alleen bij serieuze zorgen checken.

Je partner's locatie checken vind ik al helemaal heel verstikkend. Wij delen wel eens met een concrete aanleiding (als de één ergens moet wachten op de ander ofzo). Maar dan is het op whatsapp en die locatie gaat ook weer uit zodra de situatie is afgerond.

Ik merk wel dat de reacties “tegen” trackers meteen uitgaan van een soort Big Brother-achtige situatie. Maar je kunt ook de voordelen ervan proberen te zien zonder meteen in een dystopisch verhaal terecht te komen. Mijn man en ik kunnen ook elkaars locatie zien - heel handig als ik me afvraag of hij na het sporten naar huis komt of nog blijft hangen, dan ga ik nl. niet opblijven om op hem te wachten. Of met eten koken: is iemand onderweg dan weet je ongeveer wanneer je daarmee kunt starten. En zo zijn er wel meer voorbeelden waarbij je elkaars ritme ongeveer kent, maar zo’n tracking juist helpt om ‘rekening met elkaar te houden’ zonder continue je plannen te hoeven doorgeven. Het geeft mij dus juist een gevoel van vrijheid. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-05-2025 om 20:53:

Ik merk wel dat de reacties “tegen” trackers meteen uitgaan van een soort Big Brother-achtige situatie. Maar je kunt ook de voordelen ervan proberen te zien zonder meteen in een dystopisch verhaal terecht te komen. Mijn man en ik kunnen ook elkaars locatie zien - heel handig als ik me afvraag of hij na het sporten naar huis komt of nog blijft hangen, dan ga ik nl. niet opblijven om op hem te wachten. Of met eten koken: is iemand onderweg dan weet je ongeveer wanneer je daarmee kunt starten. En zo zijn er wel meer voorbeelden waarbij je elkaars ritme ongeveer kent, maar zo’n tracking juist helpt om ‘rekening met elkaar te houden’ zonder continue je plannen te hoeven doorgeven. Het geeft mij dus juist een gevoel van vrijheid.

Ik snap wel dat dat een voordeel zou kunnen zijn, maar dat is heel makkelijk te ondervangen door even te appen dat je later bent. Maar ik hou er sowieso niet zo van als ik zelf moet gaan checken wanneer mensen thuis zijn. Die verantwoordelijkheid laat ik graag waar die (naar mijn mening) hoort.

Nick90 schreef op 20-05-2025 om 19:11:

[..]

Je overdrijft en draaft door. Ja je kunt met zo'n app zien waar je kind op dat moment is. En in geval van een niet eerlijke echtgenoot (en ik denk in dat geval eerder dat vrouwen dat eerder zullen doen) die liegt om niet door de mand te vallen kan zo'n locatieapp heel bruikbaar zijn. Ook als je kind plotseling verdwenen is, kan het handig zijn als nabestaanden weten welke route kind heeft gebruikt en of het al thuis had kunnen zijn.
Vind dit ook echt weer een flutonderzoekje met niet onderbouwde bronnen, zelfde als in 2019 toen dit in opkomst was.

Als je dat nodig hebt om je partner te controleren, vind ik dat je sowieso maar beter met de relatie kan stoppen.

Mijn oudste van bijna 8 heeft er eentje sinds een maand of 2, zo'n horloge met bel/bericht en track functie. Ik was geen voorstander, vind het ergens nog steeds een lastig iets, maar sinds ik haar al 2x verdwaald en hysterisch in de wijk heb op moeten pikken ( en zelf ook een paar angstige minuten heb gehad, omdat ik haar niet kon vinden waar ze had moeten lopen, want afspraken gemaakt etc.). hebben we ervoor gekozen voor dit soort gelegenheden er wel eentje aan te schaffen. Ze krijgt 'm om als ze de wijk in gaat, op zoek naar vriendinnetjes in het weekend ( waar we geregeld langslopen/fietsen/steppen, maar mijn kind is een lichtelijke dromer, verder wel verantwoordelijk en loopt niet in zeven sloten tegelijk dus ik durf haar wel alleen te laten gaan) en dat zorgt bij haar voor meer vertrouwen. 
Het is geen onwil, ik wil haar ook niet beperken ( want ze groeit juist zo van dat alleen op pad mogen) en dan is dit voor nu de beste oplossing. 

Daarnaast speelt ze vooral zonder dat ding buiten, zeker op voor haar bekende plekken, want niet nodig. En dan heeft ze een normaal horloge om, want klokkijken en op tijd terug naar huis komen doet ze keurig. 

Ze weet dat ze alleen mag bellen of berichten als er iets is. Ik track haar verder ook niet, nog niet nodig gehad.

Een telefoon gaat de komende jaren hier nog niet komen en dit is dan het communicatiemiddel dat ze heeft met ons ( alleen de nummers van man en mij staan erin, en van een oma die vlakbij woont voor het geval dat). 

FruitMoeder schreef op 20-05-2025 om 17:35:

[..]

Maar waarom je schoonfamilie ook? Dat lijkt mij zo onnodig.

Hoezo? Als we even langs willen of zij bij ons even kijken of we er zijn. Als er nood aan de man is kijken wie er in de buurt is. Schoonzus laat vaak de hond uit en als ik dan zie dat ze op de route van mijn wandeling is lopen we een stuk samen. Het is ook vooral dat ik weet dat ze me niet de hele dag zullen volgen maar het alleen gebruiken als het echt nodig is. Zou het nooit met mijn zus of moeder delen.

MiniJCW schreef op 20-05-2025 om 21:06:

[..]

Ik snap wel dat dat een voordeel zou kunnen zijn, maar dat is heel makkelijk te ondervangen door even te appen dat je later bent. Maar ik hou er sowieso niet zo van als ik zelf moet gaan checken wanneer mensen thuis zijn. Die verantwoordelijkheid laat ik graag waar die (naar mijn mening) hoort.

Maar wil je dan continu berichten aan je partner of je nog blijft hangen op de sportclub of van je werk vertrekt? Ik vind dat juist benauwend en in ieder geval belastender dan even zelf kijken of iemand onderweg naar huis is, of nog op de werk/sport/andere locatie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.