Bakblik
20-05-2025 om 08:11
Hoe denken jullie hierover?
https://nos.nl/l/2567943
Gisteren zag ik een item in het journaal over bovenstaande link. Hoewel ik best wel beschermend naar mijn kinderen ben (geweest) is het nooit in mijn opgenomen om ze met zo'n tracker te volgen. Ook toen ze een smartphone hadden hebben we nooit locaties gedeeld met het idee dat ik als ouder toch niets van betekenis kon doen als ze in de stad of op school waren.
Heeft jouw kind zo'n horloge en wie geeft het een veilig gevoel, jou of je kind? 10 tot 15 jaar geleden de ik het met melden waar je heen gaat als ze buiten spelen en verder weg willen dan een bepaalde zone om ons huis. Net als in het artikel denk ik dat kinderen soms de vrijheid moeten hebben om eens stiekem ergens te zijn wat je niet weet als ouders. Daar worden ze zelfstandig van.

Nick90
21-05-2025 om 09:25
Tuinfluiter schreef op 21-05-2025 om 09:14:
[..]
Ik vind die vrijheid voor pubers ook heel belangrijk. Mijn dochter heeft door een sport ongeluk 2 jaar niet kunnen fietsen en moeizaam kunnen lopen. Ze moest overal heen gebracht worden en kon dus niet makkelijk iets buiten de lijntjes doen. We hebben een hele goede band en ik vind niet snel iets gek maar dat is voor een puber gewoon heel moeilijk. Ze had daar best last van je wilt op die leeftijd gewoon niet dat je ouders alles weten. We hebben het er op volwassen leeftijd nog wel eens over gehad dat juist in een leeftijdfase dat je je los wilt maken van je ouders het heel moeilijk is dat je dan afhankelijk van ze bent.
Is een andere situatie dan je locatie delen maar hoe vrij kun je als puber zijn als je weet dat je ouders altijd je locatie kunnen zien. Ook al gebruiken ze die mogelijkheid maar zelden.
Wat precies willen pubers doen waar hun ouders niks van mogen weten?
Afspreken met iemand in een andere stad die ze van snap/tiktok kennen? Drinken blowen of andere geestverruimende middeltjes gebruiken?
Als ik zo eens om me heen kijk denk ik dat de meeste pubers genoeg vrijheid hebben.

Decembermamma
21-05-2025 om 09:35
Nick90 schreef op 21-05-2025 om 09:25:
[..]
Afspreken met iemand in een andere stad die ze van snap/tiktok kennen? Drinken blowen of andere geestverruimende middeltjes gebruiken?
Als ik zo eens om me heen kijk denk ik dat de meeste pubers genoeg vrijheid hebben.
Daarnaast doen de pubers dat toch wel.
Gister werkte ik, we hebben alarm thuis en ik zag dat een half uur na schooltijd zoon nog niet thuis was (alarm er nog niet af was). Even gekeken waar hij was, dat was ergens waar hij vaker is als hij nog even met vrienden weg gaat, prima dus. Zoon heeft niets gemerkt, voelt zichzelf nog steeds vrij om dat te doen en wist prima dat 17:30 thuis zijn een prima tijd is.

Mugs
21-05-2025 om 09:46
Decembermamma schreef op 21-05-2025 om 09:35:
[..]
Daarnaast doen de pubers dat toch wel.
Gister werkte ik, we hebben alarm thuis en ik zag dat een half uur na schooltijd zoon nog niet thuis was (alarm er nog niet af was). Even gekeken waar hij was, dat was ergens waar hij vaker is als hij nog even met vrienden weg gaat, prima dus. Zoon heeft niets gemerkt, voelt zichzelf nog steeds vrij om dat te doen en wist prima dat 17:30 thuis zijn een prima tijd is.
Dus je bent aan het werk, en ondertussen houd je het alarm van je huis in de gaten en check je waar je kind is. Waarom in vredesnaam zou je dat willen?
Dat is nou juist het punt: als je al die dingen hebt, ga je ze ook gebruiken. En ook als het helemaal nergens voor nodig is (zoals in jouw voorbeeld) ga je toch denken dat het dat wel is

Tuinfluiter
21-05-2025 om 09:47
Nick90 schreef op 21-05-2025 om 09:25:
[..]
Kan om hele kleine dingetjes gaan maar het gaat vooral om een gevoel van vrijheid. Niet op je vingers gekeken willen worden geen mening van je ouder over bepaalde zaken. Het is een leeftijdsfase waarin een kind zich normaal losmaakt van ouders, vrienden heel belangrijk zijn en je niet meer alles met je ouders wilt delen. Ook als je als ouder je kinderen veel vrijheid geeft willen ze niet dat je alles weet.

BlairW
21-05-2025 om 09:47
Bakblik schreef op 21-05-2025 om 07:21:
[..]
Dit inderdaad. De afspraak is dat we gezamenlijk eten rond 18.30-18.45. Ik ga ervan uit dat iedereen mee-eet. Als je niet mee-eet laat je dat voor 17.30 weten. Als je toch nog in de vertraging terecht komt dan houden we wat voor je apart wat je kan opwarmen als je thuis bent.
Als het echt goed spaak loopt en je kan niet meer op het station komen waar je fiets staat dan probeer je zo dicht mogelijk bij huis te komen en kan je eventueel een stukje gehaald worden en dat communiceer je tijdig, onder het viaduct overnachten hoeft niet.
Ik vind dat een stukje van de opvoeding en verantwoordelijkheden naar elkaar dat je laat weten dat je niet aanschuift voor de maaltijd en dat eventuele bezorgheid zelf wegneemt bij de ander door te laten weten wat er aan de hand is. Als je in de situatie zit met ontregelde treinen of uitlopende werkzaamheden ben je daar eerder van op de hoogte dan het thuisfront.
We hebben een gezinsapp waarin je dat deelt dan is iedereen gelijk op de hoogte. Sinds maakt de een de ander attent op trammelant op dat traject waardoor ze al bij vertrek vanaf kantoor/uni/lab een andere route kunnen kiezen.
En wij hebben gewoon die app waarin ik het kan zien. Of je nu zelf een appje stuurt of ik kijk even in een app om te zien of je al onderweg bent, uiteindelijk is het resultaat hetzelfde. En als je deze manier onderling afspreekt en iedereen stemt daarin mee, is het toch prima?

Nick90
21-05-2025 om 09:50
Tuinfluiter schreef op 21-05-2025 om 09:47:
[..]
Kan om hele kleine dingetjes gaan maar het gaat vooral om een gevoel van vrijheid. Niet op je vingers gekeken willen worden geen mening van je ouder over bepaalde zaken. Het is een leeftijdsfase waarin een kind zich normaal losmaakt van ouders, vrienden heel belangrijk zijn en je niet meer alles met je ouders wilt delen. Ook als je als ouder je kinderen veel vrijheid geeft willen ze niet dat je alles weet.
Je ziet alleen de locatie, niet wat het kind daar doet.

BlairW
21-05-2025 om 09:51
Bakblik schreef op 21-05-2025 om 07:38:
[..]
Dit ja. En ik maak me ook best eens zorgen als iemand er niet op tijd is. Jongste was van de winter voor het eerst met de auto op pad, met dan 100 km van huis. Op de terugweg was het hartstikke mistig. Hij had gezegd rond 00.30 thuis te zijn en uiteindelijk werd het 03.00. Wat had ik eraan gehad als ik had kunnen zien waar hij was? Volgens mij helemaal niks. We konden allebei die mist niet weg toveren waardoor hij sneller naar huis kon.
Als kind dat recht wil, dan mag dat gewoon hè? Je doet nu net alsof wij ons kind verplichten die app op haar telefoon te hebben. Daar ga je al de fout in. Het is gewoon in goed overleg en helemaal prima. En als kind in zo’n situatie zou zitten, zou ik even bellen en vanzelf horen dat het mistig is en ze onderweg is. Het enige dat ik zou kunnen zien aan de locatie is dat ze in ieder geval onderweg is en niet langs de snelweg stil staat. Ook dat is dan al een geruststelling vind ik, maar ik zou gewoon even contact opnemen of het allemaal lukt.

BlairW
21-05-2025 om 09:53
Tuinfluiter schreef op 21-05-2025 om 09:01:
[..]
Wat ga je doen als je dochter over twee jaar liever niet meer haar locatie deelt.
Dan is dat prima.

Tuinfluiter
21-05-2025 om 10:35
Nick90 schreef op 21-05-2025 om 09:50:
[..]
Je ziet alleen de locatie, niet wat het kind daar doet.
Een locatie kan ook veel zeggen. Een uur voor het avondeten zit je kind bij de McDonald's en bij het avond eten prikt hij in zijn eten en zegt ik heb hoofdpijn en niet zo'n trek. Zeg je dan niets? Onschuldig iets wat pubers weleens doen en wat ze niet willen dat jij weet.

Gingergirl
21-05-2025 om 10:50
Mugs schreef op 21-05-2025 om 09:46:
[..]
Dus je bent aan het werk, en ondertussen houd je het alarm van je huis in de gaten en check je waar je kind is. Waarom in vredesnaam zou je dat willen?
Dat is nou juist het punt: als je al die dingen hebt, ga je ze ook gebruiken. En ook als het helemaal nergens voor nodig is (zoals in jouw voorbeeld) ga je toch denken dat het dat wel is
De zoon van decembermama is 11 of 12 jaar. Op die leeftijd is het heel gewoon dat kinderen en ouders na schooltijd even contact hebben met elkaar als kind paar uur alleen is voordat ouders thuis zijn. De 1 heeft de afspraak dat er een appje gestuurd moet worden, de ander spreekt met kind af dat kind even belt ( moest ik in de jaren 80 ook), bij decembermama kijken ze in zo'n app. Welk systeem je ook kiest, de een is niet beter dan de ander en of je iets nodig vindt bepaal je met elkaar.

Gingergirl
21-05-2025 om 10:51
Tuinfluiter schreef op 21-05-2025 om 10:35:
[..]
Een locatie kan ook veel zeggen. Een uur voor het avondeten zit je kind bij de McDonald's en bij het avond eten prikt hij in zijn eten en zegt ik heb hoofdpijn en niet zo'n trek. Zeg je dan niets? Onschuldig iets wat pubers weleens doen en wat ze niet willen dat jij weet.
Geen idee wat Nick zou zeggen maar Gingerman en ik zouden daar inderdaad niks van zeggen. Er heerst echt een verkeerd beeld hoe " gebruikers" er in de praktijk mee omgaan.

Decembermamma
21-05-2025 om 11:04
Mugs schreef op 21-05-2025 om 09:46:
[..]
Mijn kind is 12. Als hij 14 of 15 is zit dit echt wel anders.

Max88
21-05-2025 om 11:42
mijn moeder heeft een GPS tracker om haar pols ( dementerend), mijn kleinzoon krijgt er eentje, want hij is net 5, heeft geen telefoon, kan nog niet lezen en leert momenteel alleen buitenspelen; met oudere kinderen, die hem soms in het spel meepraten naar buiten de grens.
Meer voor de veiligheid dus.

Nick90
21-05-2025 om 12:37
Tuinfluiter schreef op 21-05-2025 om 10:35:
[..]
Waarom zou ik er iets van zeggen? Als ie al gegeten heeft zit ie vol. Hij mag gewoon eten bij de Mac als ie dat wil, doen we zelf ook geregeld. Ik zou me eerder zorgen maken om het liegen in jouw voorbeeld.

DeOnbekende
21-05-2025 om 12:38
BlairW schreef op 21-05-2025 om 07:02:
[..]
Als die kinderen het ermee eens zijn, wat is dan het probleem?
Ik vind het ongezond.