Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe denken jullie hierover?

Mugs schreef op 21-05-2025 om 14:27:

[..]

Uit oprechte bezorgdheid.

Ik werk in het voortgezet onderwijs en ik zie dagelijks om me heen wat de technologische ontwikkelingen in onze maatschappij doen met jongeren. En dat is echt niet allemaal zo positief

Niet alles nee, maar veel gelukkig ook wel. Veel forummers hier vertellen dat het prima werkt en in goed overleg met de kinderen gaat. Dan kun je ook gewoon aannemen dat dat zo is. Iedereen kiest binnen zijn gezin voor een systeem wat voor hun passend is. Het is niet nodig elkaar daar in aan of af te vallen. Wat voor ons werkt hoeft voor jou niet te werken en vice versa.

Nick90 schreef op 21-05-2025 om 14:31:

[..]

Ik denk dat het gevaar dan eerder zit in snap/tiktok en niet in je locatie delen wat jongeren trouwens ook veelvuldig doen met hun vrienden.

Het zit hem in een heleboel dingen bij elkaar die moeilijk los te zien zijn. 

Om bij mijn eerder genoemde voorbeeld te blijven: Dat wij magister dicht gaan gooien voor ouders is natuurlijk niet voor niets. We zien een toenemende soort 'controledrang' bij ouders die maakt dat jongeren minder het gevoel hebben ergens zelf de regie in te hebben of verantwoordelijk voor te zijn. En daar worden ze dus echt minder zelfstandig van

Gingergirl schreef op 21-05-2025 om 14:37:

[..]

Niet alles nee, maar veel gelukkig ook wel. Veel forummers hier vertellen dat het prima werkt en in goed overleg met de kinderen gaat. Dan kun je ook gewoon aannemen dat dat zo is. Iedereen kiest binnen zijn gezin voor een systeem wat voor hun passend is. Het is niet nodig elkaar daar in aan of af te vallen. Wat voor ons werkt hoeft voor jou niet te werken en vice versa.

Een jongere die dit prima vindt, dat vind ik op zichzelf al zorgelijk

Mugs schreef op 21-05-2025 om 14:43:

[..]

Dat kan en mag. Misschien vind je iets te snel dingen zorgelijk en zie je beren op de weg die er in de praktijk niet zijn. Zelf gebruik je het tenslotte niet dus wellicht zijn je zorgen lang niet altijd terecht. Kan ook he.

Mugs schreef op 21-05-2025 om 14:38:

[..]

Het zit hem in een heleboel dingen bij elkaar die moeilijk los te zien zijn.

Om bij mijn eerder genoemde voorbeeld te blijven: Dat wij magister dicht gaan gooien voor ouders is natuurlijk niet voor niets. We zien een toenemende soort 'controledrang' bij ouders die maakt dat jongeren minder het gevoel hebben ergens zelf de regie in te hebben of verantwoordelijk voor te zijn. En daar worden ze dus echt minder zelfstandig van

En wat doen jullie dan als een kind er met de pet naar gooit of constant spijbelt? 

Nick90 schreef op 21-05-2025 om 14:14:

[..]

Om te leren om ongehoorzaam te zijn? De redenen worden steeds gekker moet ik zeggen.

Afgelopen meivakantie is m'n zoon achterop de fatbike van zn eveneens 10 jarige maatje gesprongen en zijn ze met z'n tweeen naar een stad 16 km verderop gegaan, er had ik weet niet wat kunnen gebeuren, wij wisten niet beter dan dat ie bij een vriendje was, hadden wij niet z'n locatie kunnen zien hadden we van niks geweten. Ze hadden kunnen vallen, aangereden kunnen worden noem maar op. Maar volgens jou is het wel oké om lekker ongehoorzaam te zijn? Je leert je jonge kind toch ook dat het moet doorgeven waar het is of bij wie die gaat spelen? Dat is toch net zo goed een vorm van controle?

Als mijn zoon dit mij zou vragen, zou ik het ook niet goed vinden. En toch vind ik het stiekem ook wel mooi dat ze het doen. Laat ze lekker op avontuur gaan. Hij is toch weer veilig thuis? Wat je omschrijft wat er allemaal kan gebeuren, kan ook 1 straat verderop plaatsvinden. 

Gingergirl schreef op 21-05-2025 om 14:47:

[..]

Dat kan en mag. Misschien vind je iets te snel dingen zorgelijk en zie je beren op de weg die er in de praktijk niet zijn. Zelf gebruik je het tenslotte niet dus wellicht zijn je zorgen lang niet altijd terecht. Kan ook he.

Tja, ik ben niet zo snel bezorgd. Maar zoals gezegd zie en hoor ik in mijn dagelijks werk genoeg om dat nu toch te zijn

Mugs schreef op 21-05-2025 om 14:52:

[..]

Tja, ik ben niet zo snel bezorgd. Maar zoals gezegd zie en hoor ik in mijn dagelijks werk genoeg om dat nu toch te zijn

Dat kan. Ik werk al tig jaar in het VO en herken het nauwelijks wat je schrijft. Omgeving kan dus ook meespelen. 

HS26 schreef op 21-05-2025 om 14:52:

[..]

Als mijn zoon dit mij zou vragen, zou ik het ook niet goed vinden. En toch vind ik het stiekem ook wel mooi dat ze het doen. Laat ze lekker op avontuur gaan. Hij is toch weer veilig thuis? Wat je omschrijft wat er allemaal kan gebeuren, kan ook 1 straat verderop plaatsvinden.

Hij is veilig thuis omdat we hem opgehaald hebben en twee mennekes van 10 jaar die samen op een fatbike de n65 oversteken vind ik geen strak plan. 

Gingergirl schreef op 21-05-2025 om 14:55:

[..]

Dat kan. Ik werk al tig jaar in het VO en herken het nauwelijks wat je schrijft. Omgeving kan dus ook meespelen.

En functie wellicht ook. Ik werk in een grote stad en ben (onder andere) vertrouwenspersoon voor leerlingen. Zodoende zit ik ook in een netwerk met ca. 25 vp's van scholen in de regio. Ik hoor wel eens wat zo 

Nick90 schreef op 21-05-2025 om 14:31:

[..]

Ik denk dat het gevaar dan eerder zit in snap/tiktok en niet in je locatie delen wat jongeren trouwens ook veelvuldig doen met hun vrienden.

En/en. 

Zie ook dit bericht

https://www.volkskrant.nl/binnenland/tienduizenden-ouders-sluiten-pact-kind-pas-vanaf-14-een-smartphone~bb7e9663/

Nick90 schreef op 21-05-2025 om 15:01:

[..]

Hij is veilig thuis omdat we hem opgehaald hebben en twee mennekes van 10 jaar die samen op een fatbike de n65 oversteken vind ik geen strak plan.

Opgehaald omdat hij belde dat hij verdwaald was, of omdat jullie op de app zagen dat hij daar zat?

Mugs schreef op 21-05-2025 om 14:11:

[..]

Het gevoel dat je je moet verdedigen zit toch echt in jezelf. Ik denk dan juist: als je zo content bent met je keuze, waarom zou je die dan gaan verdedigen?

Ik geef aan dat het zowat nodig is, dus die noodzaak voel ik verder niet. Het is alleen jammer dat er zoveel dingen worden geroepen door mensen die dus niet zo’n app gebruiken, maar wel denken te weten hoe zo’n app voelt voor kinderen die er wel 1 hebben. En ik voel wel de noodzaak om dat te weerleggen ja. 

HS26 schreef op 21-05-2025 om 15:12:

[..]

Opgehaald omdat hij belde dat hij verdwaald was, of omdat jullie op de app zagen dat hij daar zat?

Omdat we op de app zagen dat hij niet meer in het dorp was. 

Mugs schreef op 21-05-2025 om 14:43:

[..]

Wat fijn om te weten dat jij je zorgen maakt om ons kind. Maar dat hoeft niet hoor. Gaat prima met haar en ze komt niks te kort en mist ook niks aan zelfredzaamheid of wat dan ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.