Bakblik
20-05-2025 om 08:11
Hoe denken jullie hierover?
https://nos.nl/l/2567943
Gisteren zag ik een item in het journaal over bovenstaande link. Hoewel ik best wel beschermend naar mijn kinderen ben (geweest) is het nooit in mijn opgenomen om ze met zo'n tracker te volgen. Ook toen ze een smartphone hadden hebben we nooit locaties gedeeld met het idee dat ik als ouder toch niets van betekenis kon doen als ze in de stad of op school waren.
Heeft jouw kind zo'n horloge en wie geeft het een veilig gevoel, jou of je kind? 10 tot 15 jaar geleden de ik het met melden waar je heen gaat als ze buiten spelen en verder weg willen dan een bepaalde zone om ons huis. Net als in het artikel denk ik dat kinderen soms de vrijheid moeten hebben om eens stiekem ergens te zijn wat je niet weet als ouders. Daar worden ze zelfstandig van.

Miepjecody
22-05-2025 om 07:46
Decembermamma schreef op 22-05-2025 om 07:07:
[..]
Op de introductie avond van mijn zoons middelbare school kregen we instructie om toch af en toe eens door de telefoon en berichten heen te gaan. Puur omdat je als ouders verantwoordelijk bent voor het gedrag van je kind en pesten via de telefoon net zo asociaal is als pesten irl. Ik heb dat in het begin een aantal keer gedaan, zoon opende zijn telefoon en ik keek erin. Hij laat zijn telefoon beneden en ik heb het dus nog een paar keer gedaan, inmiddels al een paar maanden niet meer want zie dat ik hem kan vertrouwen.
Een locatie delen wil nog niet zeggen dat je die locatie gebruikt. En een kind kan een locatie delen ook simpelweg blokken door de telefoon uit te zetten. Je kunt er drama van maken dat je als ouder iets kan, maar dat je iets kan wil nog niet zeggen dat je er iets mee moet. Schoonzus heeft overigens een keer haar dochter in het ziekenhuis teruggevonden toen ze een ongeluk had gekregen en dat dankzij het delen van haar locatie.
In telefoon van iemand kijken vind ik echt ver gaan, dat is gewoon wantrouwen.
Je kan beter tegen kinderen zeggen dat ze het moeten melden als ze ergens pestgedrag zien.

Due-scimmie
22-05-2025 om 08:00
Miepjecody schreef op 22-05-2025 om 07:46:
[..]
In telefoon van iemand kijken vind ik echt ver gaan, dat is gewoon wantrouwen.
Je kan beter tegen kinderen zeggen dat ze het moeten melden als ze ergens pestgedrag zien.
En wat als je kind zelf de pester blijkt? Toezicht op telefoongebruik tot bepaalde leeftijd vind ik niet gek.

Bakblik
22-05-2025 om 08:18
Due-scimmie schreef op 22-05-2025 om 08:00:
[..]
En wat als je kind zelf de pester blijkt? Toezicht op telefoongebruik tot bepaalde leeftijd vind ik niet gek.
Zeker toezicht op telefoongebruik. Dat heb ik de eerste jaren zeker gedaan bij mijn kinderen.
Maar hoe doe je dat? Lees je alle berichten die zijn binnengekomen en verstuurd of praat je met je kind over wat het doet en ziet online? En als er dan iets wordt verteld wat je twijfels bij hebt kijk je samen naar de berichten/filmpjes.
Ik heb altijd met de kinderen gepraat over wat ze online tegenkwamen en ze hebben mij weekend iets laten lezen. Ik heb nooit zelf in de telefoons berichten gelezen.

Ademes
22-05-2025 om 08:23
Wij keken altijd samen in de groepsapps, zij lieten dan berichten zien die ze twijfelachtig vonden. En ik vroeg altijd of ik wat van die filmpjes mocht zien die ze keken. Je zult nooit alles zien, maar je laat wel zien dat je belangstelling hebt en je kunt tussendoor ook wat voorbeelden geven van wat er mis kan gaan. En verzekeren dat ze altijd bij je kunnen komen als er iets gebeurt online. Verder googelde ik regelmatig hun namen om te kijken of ze geen reacties plaatsten online onder hun eigen naam. Dat was vooral toen ze jong waren.

FruitMoeder
22-05-2025 om 10:11
Het probleem van in iemands telefoon kijken vind ik is dat jij dit gedrag normaliseerd. Wat als je dochter straks een vriendje krijgt en hij ook in haar telefoon wil kijken en je dochter dan denkt: ''tjsa dat doet mijn moeder ook, het zou wel goed zijn''. Geef die kinderen pas toegang tot sociale media als jij er bij bent of als ze er oud genoeg voor zijn. Het is beter dat een 8 jarige geen smartphone heeft dan er wel een hebben en dat jij haar gedrag monitort.

Miepjecody
22-05-2025 om 13:18
Bakblik schreef op 22-05-2025 om 08:18:
[..]
Zeker toezicht op telefoongebruik. Dat heb ik de eerste jaren zeker gedaan bij mijn kinderen.
Maar hoe doe je dat? Lees je alle berichten die zijn binnengekomen en verstuurd of praat je met je kind over wat het doet en ziet online? En als er dan iets wordt verteld wat je twijfels bij hebt kijk je samen naar de berichten/filmpjes.
Ik heb altijd met de kinderen gepraat over wat ze online tegenkwamen en ze hebben mij weekend iets laten lezen. Ik heb nooit zelf in de telefoons berichten gelezen.
Met je kind er over praten vind ik anders dan dat je zomaar random alle gesprekken gaat lezen.
En ze kunnen berichten ook gewoon wissen he. En ze krijgen wellicht honderden berichten per dag.
Maar als je alles gaat bekijken zou je ook zien dat je zoon of dochter een keer tegen iemand zegt : nou mijn moeder had geen goede dag vandaag. Of zou je ook privé dingen van degene die iets verstuurd meekrijgen. Dat vind ik echt niet kunnen.

HollyHobbie
22-05-2025 om 14:30
Pubers hebben op Snapchat de locatie voor elkaar aanstaan. Mijn dochter weet van zeker 10 klasgenoten en vrienden de hele dag waar die zich bevinden.

Decembermamma
22-05-2025 om 14:49
Bakblik schreef op 22-05-2025 om 08:18:
[..]
Zo'n discussie kwam dus ook in de ouderapp van de klasgenoten van mijn zoon. Dat mensen zeiden dat ze met hun kinderen over wat ze tegenkwamen spraken maar dat ze nooit zijn gaan kijken. Met mijn zoon spreek ik er ook over maar zoals ik al zei controleerde ik ook af en toe de berichten. Ik heb zelfs melding op school gedaan over berichten die door andere kinderen in een groepsapp werden gezet waarbij een jongen echt te kakken werd gezet door een paar meiden. Zoon gaf al aan dat hij ze te ver vond gaan.
En laat die berichten nou precies rond zijn gestuurd door de kinderen van ouders die het hardst riepen dat je je kind moest vertrouwen en niet in het toestel moest gaan kijken.

Mugs
22-05-2025 om 15:08
Hamaas schreef op 22-05-2025 om 14:53:
[Quoye verwijderd]
Nou, moge duidelijk zijn dat jouw arme moedertje heel wat steken heeft laten vallen!

Naminokurashi
22-05-2025 om 15:10
Hamaas schreef op 22-05-2025 om 14:49:
[Quote verwijderd]
Kolere, je bent wel vervelend

Bakblik
22-05-2025 om 15:15
Decembermamma schreef op 22-05-2025 om 14:49:
[..]
Zo'n discussie kwam dus ook in de ouderapp van de klasgenoten van mijn zoon. Dat mensen zeiden dat ze met hun kinderen over wat ze tegenkwamen spraken maar dat ze nooit zijn gaan kijken. Met mijn zoon spreek ik er ook over maar zoals ik al zei controleerde ik ook af en toe de berichten. Ik heb zelfs melding op school gedaan over berichten die door andere kinderen in een groepsapp werden gezet waarbij een jongen echt te kakken werd gezet door een paar meiden. Zoon gaf al aan dat hij ze te ver vond gaan.
En laat die berichten nou precies rond zijn gestuurd door de kinderen van ouders die het hardst riepen dat je je kind moest vertrouwen en niet in het toestel moest gaan kijken.
Ik heb ook wel berichten gelezen toen mijn kinderen jong waren hoor. Altijd in overleg met kind en hij of zij zat ernaast. Ik heb nooit die telefoon die zitten kijken als ze naar bed waren.