karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
karenm2
10-01-2025 om 20:48
Anoniemvoornu schreef op 09-01-2025 om 10:00:
[..]
Nu drink je toch wel elke dag ipv alleen het weekend... echt je blijft hangen je zegt alles te willen doen om een goede moeder te zijn maar zodra er gezegd wordt laat de drank staan kom je met 1000 duizend excuses waarom je niet hoeft te stoppen en dat je kinderen er echt geen last van hebben.
Nee jij blijft hangen. Dat ik een slechte moeder ben terwijl je me niet eens kent.
Ik bedoel gewoon dat ik verantwoord wil drinken en dat is niet elke dag en niet teveel. Dat is toch niet fout, dat is gewoon zo. Ik was niet goed bezig dat zie ik nu ook wel. Ik was niet elke dag aan het drinken maar wel bijna elke dag. Ik heb het opgezocht verantwoordelijk alcoholgebruik is minstens 2 dagen per week niks en daar ga ik weer voor zorgen dat dat zeker elke week lukt. Ook ga ik zorgen dat het niet meer uit de hand loopt en dat ik niet meer te dronken wordt. Dat ga ik bespreken met therapeut hoe ik daar voor kan zorgen.
karenm2
10-01-2025 om 20:53
Roos57 schreef op 09-01-2025 om 10:12:
[..]
Soms te boos worden
Op wie of wat ?
Als ik een relatie heb. Ook op vrienden. Daarom is het heel wisselend en niemand waar ik echt op kan rekenen die ik echt heel lang ken en die in mijn leven blijft.
Als de jongens erbij zijn word ik alleen soms vanbinnen heel boos maar ik verstop het ik onderdruk dat want ik weet dat als ik dat niet doe ik heftig ruzie krijg. En ik weet dat dat niet goed is voor kinderen want dat heb ik vroeger vaak gezien.
En op mezelf het meest. Vanbinnen boos. In mijn hoofd ofzo moeilijk uit te leggen.
Anoniemvoornu
10-01-2025 om 20:53
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 20:40:
[..]
Dank je Nick. Ik mocht na 4u gewoon gaan inderdaad ze zeiden als je jezelf weer in de hand hebt laten we je gaan. Dus dat was dan ook zo, anders hadden ze me niet laten gaan.
Kijk ik weet wel dat ik een fout heb gemaakt. Dat ik niet zo dronken had moeten worden. Als de politie me die nacht niet gepakt had, dan was ik te dronken thuis gekomen. Dat had niet mogen gebeuren ik ga ook zorgen dat het bij 1 keer een fout blijft. Maar toen ze me lieten gaan was ik nog niet echt helder maar ook niet meer te dronken en dus niet meer gevaarlijk voor de jongens.
Maar dat betekent niet dat ik een slechte moeder ben en dat ik de jongens in gevaar breng en dat ik verder niet verantwoord kan handelen als ze naar de dokter moeten. Dat is echt niet zo. En wat jij ook zegt dat komt ook niet zo vaak voor. Ik ben 3 keer met de jongens naar de SEH geweest. Twee keer met de jongste toen die als baby heel ziek was en bleef spugen en niet drinken. En met de oudste nog niet zo lang geleden toen die een blindedarmontsteking had. Geen enkele keer was ik te dronken ik kon prima handelen.
Je had dus 4 uur nodig om nuchter genoeg te zijn , die 4 uur was je verre van in staat er te zijn voor je kinderen.
Dus je had wel gedronken al die keren dat je met ze naar het ziekenhuis moest? Niet om je bang te maken maar ook ziekenhuizen noteren dingen en kunnen melding maken , mocht vt wel informatie vragen kan er prima staan dat moeder alle keren dat ze er was naar alcohol rook
karenm2
10-01-2025 om 20:57
coolpack2 schreef op 09-01-2025 om 10:33:
[..]
Waarom is (de kans op) ruzie zo'n ding?
Ik ken een paar mensen met wie ik een dynamiek heb - lees: die gedrag vertonen dat ik afkeur - waarbij ik bang ben voor ruzie. Die ga ik uit de weg. Maar dat zijn uitzonderingen. Bij jou lijkt het een soort standaard-angst bij contact leggen met anderen, evenals wantrouwen. Heb je een idee waarom dat is?
Ik denk omdat ik niet gewoon ruzie kan maken. Ik word dan echt heel boos. En ik weet dat dat slecht is voor kinderen. Dus dat wil ik onderdrukken ofzo. En ook als ik ruzie heb dan word mijn hoofd erg druk en krijg ik zoveel spanning dat ik het niet aan kan. Jullie zeggen wel dat is niet goed en normaal als je daarvoor wijn gebruikt en ik snap jullie wel maar soms word ik echt gek in mijn hoofd en doe ik het ook om te zorgen dat er niks erger gebeurt. Maar ik weet wel dat dat niet goed is dat zijn problemen waar ik aan moet werken ik ga ook terug therapie.
Roos57
10-01-2025 om 21:00
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 20:53:
[..]
Als ik een relatie heb. Ook op vrienden. Daarom is het heel wisselend en niemand waar ik echt op kan rekenen die ik echt heel lang ken en die in mijn leven blijft.
Als de jongens erbij zijn word ik alleen soms vanbinnen heel boos maar ik verstop het ik onderdruk dat want ik weet dat als ik dat niet doe ik heftig ruzie krijg. En ik weet dat dat niet goed is voor kinderen want dat heb ik vroeger vaak gezien.
En op mezelf het meest. Vanbinnen boos. In mijn hoofd ofzo moeilijk uit te leggen.
Je hebt het heel zwaar . En je doet je best . En ik gun je meer dan dit . Goed dat je weer in therapie gaat .
Roos57
10-01-2025 om 21:02
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 20:57:
[..]
Ik denk omdat ik niet gewoon ruzie kan maken. Ik word dan echt heel boos. En ik weet dat dat slecht is voor kinderen. Dus dat wil ik onderdrukken ofzo. En ook als ik ruzie heb dan word mijn hoofd erg druk en krijg ik zoveel spanning dat ik het niet aan kan. Jullie zeggen wel dat is niet goed en normaal als je daarvoor wijn gebruikt en ik snap jullie wel maar soms word ik echt gek in mijn hoofd en doe ik het ook om te zorgen dat er niks erger gebeurt. Maar ik weet wel dat dat niet goed is dat zijn problemen waar ik aan moet werken ik ga ook terug therapie.
Jij drinkt een wijn . De ander neemt chips . Weer een ander gaat sporten . Of yoga . Of schrijven
Of iemand bellen.
Zijn er voor jou ook alternatieven?
karenm2
10-01-2025 om 21:08
boowie1995 schreef op 09-01-2025 om 11:01:
Even een account aangemaakt om op dit topic te reageren. Ik heb grotendeels het topic ook gelezen. Ik ga even mijn zienswijze geven, OP.
Wat mij opvalt in je openingspost en al jouw reacties op andere (goed- en liefbedoelde) adviezen, is dat je continu schrijft dat je drinkt en dat je weet dat het soms problematisch is, maar... Ieder bericht schrijf je '(...), maar ik heb zoveel stress en zorgen'. Dat betekent dus dat je ergens wel weet dat het een probleem is, MAAR dat je ook je stress en zorgen een rechtvaardiging is voor je gedrag. Telkens geef je een 'maar' aan. Dat betekent in feite niets anders dat je vindt dat het wel losloopt. Dat is een probleem: je kunt het probleem wel erkennen en dan vervolgens weer wegschuiven onder een 'maar ja want ik heb X als probleem'. Neem de verantwoordelijkheid, en verzin niet redenen om het weg te schuiven.
Buiten dat om, lees ik ook nergens concrete plannen. Ja, je hebt stress en zorgen geef je aan, maar wat ga je CONCREET doen om je problemen aan te pakken? Ik lees ergens een therapeut en dat is goed, maar vervolgens oppert ook iemand om de drank te laten staan, en dan wordt het ineens een ander verhaal. Daar reageer je niet op. Ik lees nergens concrete acties die jij gaat ondernemen om je problemen (zowel de alcohol als de stress) aan te pakken. Ook dit is voor mij een indicatie dat je eigenlijk niet aan je probleem wilt.
Ik hoop oprecht, als kind van een alcoholiste, dat je problemen gaat aanpakken. Ik herken dit gedrag namelijk maar al te goed: van 'ja, maar ik drink omdat ik probleem X heb' en dan vervolgens geen concrete actie onderneemt in de zin van de drank te laten staan. Je focus zou op je gedrag en de manier waarop je met dingen omgaat, moeten liggen, en niet of je oppas en/of haar moeder VT heeft gebeld. Focus je op jou, want op de rest (dus dat belletje naar VT wel of niet) heb je geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt, is de manier waarop je ermee omgaat. Sterkte.
Kijk je hebt gelijk dat ik naar mijn eigen gedrag moet kijken en hoe ik dingen aanpak. Ik weet dat ik daar zelf verantwoordelijk voor ben en niet de oppas of haar moeder.
Maar dat probeer ik ook echt te doen. Ik doe echt mijn best. Concrete acties zijn denk ik therapeut mailen en niet meer elke dag wijn. Dat heb ik tot nu toe al gedaan. Nu is het weer weekend nu word het weer moeilijker want nu kan ik niet meer uitgaan en niet m eer dronken worden en even alles vergeten. Dat is ook een concrete actie dat ik daarmee stop. Maar het word heel lastig. Niet omdat ik drinken mis omdat ik verslaafd b en maar omdat ik niet weet hoe ik mijn hoofd rustig ga houden het hele weekend.
Joszy
10-01-2025 om 21:08
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 20:48:
[..]
Nee jij blijft hangen. Dat ik een slechte moeder ben terwijl je me niet eens kent.
Ik bedoel gewoon dat ik verantwoord wil drinken en dat is niet elke dag en niet teveel. Dat is toch niet fout, dat is gewoon zo. Ik was niet goed bezig dat zie ik nu ook wel. Ik was niet elke dag aan het drinken maar wel bijna elke dag. Ik heb het opgezocht verantwoordelijk alcoholgebruik is minstens 2 dagen per week niks en daar ga ik weer voor zorgen dat dat zeker elke week lukt. Ook ga ik zorgen dat het niet meer uit de hand loopt en dat ik niet meer te dronken wordt. Dat ga ik bespreken met therapeut hoe ik daar voor kan zorgen.
Twee dagen per week niks EN de rest van de week maximaal 1 glas per dag. Dat is wel een belangrijke toevoeging!
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoe-kan-ik-verantwoord-drinken/
karenm2
10-01-2025 om 21:11
lientje69 schreef op 09-01-2025 om 11:39:
Werd ons door een leraar op school verteld vroeger: als er regelmaat in je alcoholconsumptie zit ( dus elk weekend of elke dag , al is het dan maar twee ) ben je al alcoholist.
Op school hing ook een poster: drink je omdat je zoveel problemen hebt? Of heb je zoveel problemen omdat je drinkt?
Ik vind dit wel een hele goede eigenlijk wat betreft TO.
Ja maar dan is half Nederland alcoholist.
karenm2
10-01-2025 om 21:12
Kataravrouw schreef op 09-01-2025 om 12:49:
Lees ik dat nu goed TO? Je 2 jonge kinderen gaan ergens met andere kinderen spelen en ondertussen doen jij en die andere moeder een paar wijntjes? Ik kan dit bijna niet geloven.....
Ja is dat zo raar? Moet VT naar alle moeders die dat doen?
Ysenda
10-01-2025 om 21:18
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 21:11:
[..]
Dat klopt, en de schadelijke gevolgen van alcohol ook in kleine hoeveelheden wordt steeds duidelijker. Dus ik verwacht dat het met alcohol dezelfde kant op gaat als met roken. Dat het duurder wordt en steeds meer beperkt.
Alcohol valt in de categorie hard drugs, maar dat wil nog niet tussen de oren komen omdat het sociaal geaccepteerd is.
Anoniemvoornu
10-01-2025 om 21:26
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 21:11:
[..]
Eerst gebruik je de site in je voordeel, je gebruikt voor het gemak de helft ervan en als iemand je op de complete info wijst schuil je hier weer achter , mischien is half nederland alcoholist maar de meeste zitten niet vast voor openbare dronkenschap terwijl ze moeder/vader zijn
Bloem1970
10-01-2025 om 21:29
het zal vast allemaal nog veel beter kunnen, maar mag ik bewondering hebben voor de stappen die je maakt? In je eerste berichten was je vooral boos en aan het ontkennen en nu heb je al opgezocht hoe je verantwoord(er) met alcohol om moet gaan en doe je dat ook. Echt heel knap! Misschien is het iets voor dit weekend om een activiteit op te zoeken en te doen om eens op een andere manier te ontspannen? Wandelen met je jongens naar een kinderboerderij, leuke film kijken, kinderyoga op YouTube zoeken en samen doen of juist als ze slapen yoga of een meditatie voor jezelf. Al ontspan je maar omdat je er om moet lachen, ontspannen is het belangrijkste doel. Zet hem op!
coolpack2
10-01-2025 om 21:29
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 20:57:
[..]
Ja, maar aan hóe je ruzie maakt gaat ook iets vooraf, hè. Daar doelde ik op. Wat maakt dat je blijkbaar zo vaak in een ruziesfeer belandt of dat je kennelijk die kans reëel acht? Wat gebeurt er op zulke momenten?
Hemke
10-01-2025 om 21:32
ik ben een dochter van een drinker, het heeft mijn jeugd en de jeugd van broers en zussen totaal verpest.
De angst, hoe is de persoon,als die thuis komt, de onzekerheid,
onveiligheid, in het huis was het niet veilig.
Wij, kinderen hebben er een trauma aan over gehouden , nu zijn wij inmiddels op pensioen , maar nog steeds komen er angsten/gevoelens naar boven van uit onze jeugd.
mijn advies, therapie maar ook naar de AA, daar ontmoet je mensen met dezelfde problemen.
Neem je voor, iedere ochtend bij het opstaan,
Vandaag drink ik niet, blijf het herhalen als een mantra, Vandaag drink ik niet.
Ik wens je sterkte en ook succes, Vandaag drink ik niet !