karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
Anoniemvoornu
11-01-2025 om 09:18
karenm2 schreef op 10-01-2025 om 22:11:
[..]
Bedankt dat je me steunt. Ik moest langer over je bericht nadenken.
Misschien heb je gelijk dat het niet echt dreigen kan zijn omdat dat niet eens kan. Ik vind dat erg om te lezen dat ze denken dat de boodschap niet binnenkomt bij mij. Dat is echt wel zo maar als ze zo aanvallend doen dan voelt het zo dat ik me moet verdedigen. Dus sorry aan iedereen als je het wel bedoelde om te helpen. Ik zie nu ook wel dat ik echt een fout heb gemaakt door zo dronken te worden. Dat het niet de schuld van de politie is. Ook niet van de oppas en haar moeder. Hoewel ik vind dat die laatste ook fouten hebben gemaakt, maar het is begonnen met mijn fout.
Het klopt ook wat je zegt misschien dat ik mijn mening niet kan toetsen en dat dat een risico is. Daar had ik nog nooit zo over nagedacht. Het is een risico als je anderen vertrouwt maar ook als je nergens je mening kan toetsen dat is waar. Ik heb niet een fijne basis dat is ook waar en ook dat ik daar door niet meer durf iemand vertrouwen. Daarom had ik ook die pauze bij de therapie genomen dat werd te spannend. Maar ik weet dat dat niet de goede beslissing was nu. En ik wil zeker ook dat mijn jongens dat leren ja dat ze bij anderen terecht kunnen zodat zij zich nooit zo alleen moeten voelen en waardeloos.
Wat je zegt van de oppas en haar moeder vind ik moeilijk. Ik denk niet dat zij dat goed bedoelden zo voelde dat echt niet.
De huisarts is ook moeilijk daarom had ik daar nog niet op geantwoord tot nu toe. Het is wel een goede huisarts voor de jongens. Ik ga best vaak met ze omdat ik het zeker goed wil doen en ik wil ook dat ze gezond zijn dat er niks aan de hand is. De vorige was een hele slechte huisarts daar heb ik ruzie mee gekregen. Maar deze heb ik nu al 2 jaar en die is wel heel goed. Ze luistert goed en is ook lief naar de jongens en ze helpt goed als er wat is. Gelukkig zijn ze niet vaak ziek maar de jongste is wel dun en eet slecht. Daarom ga ik vaker ik maak me zorgen. Deze huisarts is altijd geduldig en ze stelt me gerust dat hij wel dun is en klein maar hij volgt zijn curve dus dan is het goed. En ze helpt me ook met nadenken wat ik kan proberen om hem aan het eten te krijgen.
Maar als ik zonder de jongens ga dan gaat ze steeds veel vragen stellen over hoe het met mij gaat en dat wil ik niet dan klap ik dicht. Dus ik ga zoveel mogelijk met de jongens dan gaat het over hun dat gaat goed.Vroeger ging het nog veel slechter met me voor ik de kinderen had. Dan had ik soms crisis dat ik nu dood wilde en ook gevaarlijk ging doen en mezelf pijn doen. Sinds ik de jongens heb is het niet meer zo erg. Wel nog heel slecht voelen vanbinnen en soms veel te druk in mijn hoofd maar niet meer zo erg crisis. Maar een tijd terug had ik een relatie die stopte en toen voelde het weer zo slecht en was ik bang dat ik terug crisis zou krijgen toen ben ik naar de huisarts gegaan dat ze moest helpen en toen heeft die geregeld dat ik enkele dagen medicatie kreeg om rustiger te zijn en heb ik ook die onderzoeken gekregen en dan therapie gestart. Maar ik wil daar nu niet meer over praten met de huisarts ik schaam me en ik wil echt niet dat ze denkt dat ik niet voor de jongens kan zorgen.
Moederkareltje schreef op 11-01-2025 om 08:11:
[..]
De drank. Dat geeft sochtends een slecht gevoel.
To het is geen aanval. er is een reden waarom iedereen de tip geeft laat de drank staan, je geeft hier zelf aan elk weekend 2 dagen normaal gesproken dronken te worden en pas in de namiddag energie te hebben om leuke dingen te doen met je kinderen. Je bent heel erg bezig met wat voor jou niet fijn voelt, maar ouderschap is ook dingen doen voor je kinderen waar je zelf niet altijd zin in hebt, prettig vind. Dus ga lekker de deur zo uit, ik weet niet waar je woont in nederland maar die kleine van mij is op het moment met de sneeuw aan het spelen, die kans krijgen ze niet vaak in Nederland
coolpack2
11-01-2025 om 09:21
karenm2 schreef op 11-01-2025 om 00:28:
[..]
Ja dat weet ik zelf vaak ook niet goed. Ik krijg eerst veel spanning vanbinnen en dan als ze aandringen of uitdagen of dreigen word ik meteen boos. Dan wil ik het oplossen maar maar dat is dan meestal gelijk ruzie. En als ik toch al ruzie heb dan gaat door mijn hoofd ik verpest het gelijk helemaal maakt toch niks meer uit en dan ga ik helemaal door het lint.
Daarom als ik voel dat iets me spanning geeft of als iets me irriteert probeer ik het te vermijden. Dat is beter dan loopt het niet verder uit de hand.
Dat is wel iets om naar te kijken met de therapeut, denk ik, want het heeft te maken met je wantrouwen naar andere mensen. Je beeld van dreigen en uitdagen is vertroebeld. Het is niet normaal als je daarop rekent in contacten of als dat de basis vormt van je contacten. Maar als er veel gedronken werd vroeger, kan dreiging/uitdagen normaal lijken. Provoceren was het eerste wat mijn ouder met een alcoholprobleem ging doen en niet alleen een nare dronk is dreigend, maar ook het continu op je tenen moeten lopen en alert zijn op het gedrag; is het nog "gezellig" of slaat het al om? Etc.
coolpack2
11-01-2025 om 09:25
Veel plezier in de dierentuin! Wees voorzichtig dat je jezelf niet overvraagt: daar de hele dag blijven lijkt me nogal pittig voor je. Misschien hebben je kinderen het besef van tijd nog niet zo en zijn ze na een paar uur al wel klaar, maar ik zou je adviseren realistisch te zijn, ook naar jezelf.
Evaluna
11-01-2025 om 09:39
Veel plezier vandaag! En onthou dat je de lat laag legt. Als je er bent is het al heel wat. Als je wat dieren hebt gezien helemaal prima, maar als de kinderen zielsgelukkig in het speelgedeelte zijn, laat ze lekker.
En als ze vervelend/ vermoeiend zijn dan ga je op tijd weer naar huis.
Alleen je voornemen om te gaan is al geweldig!
Gekhoofd
11-01-2025 om 09:49
ik heb ervaring. Ik heb een kind en heel veel stress en ben snel overprikkeld. Allemaal dingen die alcohol lekker verdooft en het leven makkelijker maakt. Alcohol was mijn lifesafer. Was ja.. want op een gegeven moment liep het uit de hand, ik dronk te vaak en te veel. Maar ik had een goede baan, een goed opgevoed kind, net huis.. enzo.
Toen kwam een moment dat ik moest stoppen met drinken, er waren zorgen en mensen vertrouwde me niet meer.
Ik ben na 2 weken wachttijd intern gegaan in een kliniek in Rotterdam. Ik was geen verslaafde, geen junk, ik had toch alles goed op de rit? Kijk die ander, die is verslaafd. Ik zie er goed uit en niet zo verlopen. Allemaal excuses om mijn eigen probleem niet te zien. Dronk ik veel voor een verslaafde? Nee joh, anderen drinken veeel meer. Ik kan heus wel een dagje zonder wijntje, als ik wil. Maar dat wilde ik niet dus waarom zou ik?
Nou, tijdens therapie kwam ik tot een inzicht; ik hoef mezelf geen junk/verslaafde te noemen, maar ik moet wel mijn leven aanpassen anders ga ik wel voldoen aan dat stereotype.
ik ga vandaag mijn 90dagen nuchtermuntje halen. Is mijn leven leuker? Neuh niet perse. Maar weet je, ik hoor mensen hier praten over te dronken zijn om je kinderen te verzorgen.. denk eens aan hoe je denken beïnvloed wordt door je kater. Je bent langzamer en kan minder helder nadenken.
nou TO succes met alles.
Gebruikersnaaminvullen
11-01-2025 om 11:39
Moederkareltje schreef op 11-01-2025 om 08:11:
[..]
De drank. Dat geeft sochtends een slecht gevoel.
En de stress? Wat geeft TO zoveel stress? Weet jij dat ook?
Anoniemvoornu
11-01-2025 om 11:49
Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-01-2025 om 11:39:
[..]
Iedereen heeft stress... to is alleenstaande ouder en heeft geen makkelijke jeugd gehad maar buiten dat om is niet iedereen even stressgevoelig, alcohol is alleen geen oplossing, reden wordt hier door meerdere mensen die o.a. zelf problemen hebben gehad met drinken heel goed uitgelegd.
Anoniemvoornu
11-01-2025 om 12:08
En als je eerlijk bent had je dan elk weekend de oppas 2 dagen bij je kinderen of dronk je thuis? Zoiezo fris en fruitig/opgeladen maandag starten op je werk lijkt me loodzwaar met zo'n levenstyle.
Temet
11-01-2025 om 12:53
Gekhoofd, voel je je lichamelijk beter nu je niet meer drinkt? Ik heb in de loop der tijd meerdere verhalen gelezen van mensen die teveel dronken en stopten met de drank, en die beschreven dingen als beter slapen, meer uitgerust zijn, helderder denken, fitter voelen etc. Is dat bij jou zo? Want zeker als je de zorg voor jonge kinderen hebt, lijkt me dat best een aantrekkelijk vooruitzicht. Dus dat zou voor TO iets kunnen zijn om naar uit te kijken. Als het ook inderdaad zo is, natuurlijk
Anoniemvoornu
11-01-2025 om 13:20
Temet schreef op 11-01-2025 om 12:53:
Gekhoofd, voel je je lichamelijk beter nu je niet meer drinkt? Ik heb in de loop der tijd meerdere verhalen gelezen van mensen die teveel dronken en stopten met de drank, en die beschreven dingen als beter slapen, meer uitgerust zijn, helderder denken, fitter voelen etc. Is dat bij jou zo? Want zeker als je de zorg voor jonge kinderen hebt, lijkt me dat best een aantrekkelijk vooruitzicht. Dus dat zou voor TO iets kunnen zijn om naar uit te kijken. Als het ook inderdaad zo is, natuurlijk
Ja voor de meeste mensen is dit zo , alcohol doet een hoop met je nachtrust, je slaapt o.a. minder goed door.
Op de langere termijn is geen alcohol gewoon lichamelijk en geestelijk beter voor je, zoals elke drugs , maar als je gebruikt zoek je uitwegen, kijk naar roken , iedereen die rookt zegt het helpt me tegen de stress, zelf ook jaren gerookt , maar de werkelijkheid is dat je je lichaam stress geeft door te roken, meerdere keren per dag o.a. de ontwenningsverschijnselen, waardoor je er nog 1 opsteekt, dan nog je vaten , longen enz die je beschadigd, verhoogde kans op kanker toch denkt iedere roker dat dat sigaretje hun helpt, wij noemen het ook een sigaretje ipv een sigaret , net zoals wijn een wijntje maken
krulliebollie
11-01-2025 om 15:03
karenm2 schreef op 11-01-2025 om 00:28:
[..]
Ja dat weet ik zelf vaak ook niet goed. Ik krijg eerst veel spanning vanbinnen en dan als ze aandringen of uitdagen of dreigen word ik meteen boos. Dan wil ik het oplossen maar maar dat is dan meestal gelijk ruzie. En als ik toch al ruzie heb dan gaat door mijn hoofd ik verpest het gelijk helemaal maakt toch niks meer uit en dan ga ik helemaal door het lint.
Daarom als ik voel dat iets me spanning geeft of als iets me irriteert probeer ik het te vermijden. Dat is beter dan loopt het niet verder uit de hand.
Op zich is het wel bekend dat mensen met kenmerken van Borderline of gediagnosticeerd borderliners sneller, vaker en meer in conflict raken omdat dit ook te maken heeft met hoe een boodschap van de ander ontvangen wordt. Je kan je dan sneller aangevallen of veroordeeld voelen wat dan uit kan monden in een tegen reactie en de vlam slaat in de pan.
Veel plezier in de dierentuin. Geniet er lekker van met elkaar.
Gebruikersnaaminvullen
11-01-2025 om 15:53
Anoniemvoornu schreef op 11-01-2025 om 11:49:
[..]
Iedereen heeft stress... to is alleenstaande ouder en heeft geen makkelijke jeugd gehad maar buiten dat om is niet iedereen even stressgevoelig, alcohol is alleen geen oplossing, reden wordt hier door meerdere mensen die o.a. zelf problemen hebben gehad met drinken heel goed uitgelegd.
Ik begrijp wat je zegt, maar mijn vraag was specifiek aan TO. Ik zie het nut er niet van in dat anderen deze vraag beantwoorden waardoor TO er zelf niet meer over na hoeft te denken.
Jonagold
11-01-2025 om 18:18
coolpack2 schreef op 11-01-2025 om 09:21:
[..]
Dat is wel iets om naar te kijken met de therapeut, denk ik, want het heeft te maken met je wantrouwen naar andere mensen. Je beeld van dreigen en uitdagen is vertroebeld. Het is niet normaal als je daarop rekent in contacten of als dat de basis vormt van je contacten. Maar als er veel gedronken werd vroeger, kan dreiging/uitdagen normaal lijken. Provoceren was het eerste wat mijn ouder met een alcoholprobleem ging doen en niet alleen een nare dronk is dreigend, maar ook het continu op je tenen moeten lopen en alert zijn op het gedrag; is het nog "gezellig" of slaat het al om? Etc.
Ik ben het eens met deze post. Uit al je reacties (hier, maar ook wat je schrijft over je leven) blijkt dat je overgevoelig bent. Daardoor ervaar/interpreteer je dingen als dreigen, roddelen, slecht over jou denken. Maar geloof me, de meeste mensen denken dat helemaal niet. En áls ze dat al doen, is het een voorbijgaande gedachte, niet iets dat blijft hangen. Mensen zijn namelijk nogal met zichzelf bezig. Bedenk eens hoe dat bij jou zelf werkt. Zeg jij vaak dingen om mensen te provoceren, te bedreigen? Denk jij vaak slecht over mensen? Roddel je vaak? Ik durf te wedden van niet. Andere mensen doen dat ook niet. Of in ieder geval niet zo negatief en zo vaak als dat jij denkt.
Goed idee van coolpack2 om daar met je therapeut naar te kijken en aan te werken. Sowieso is wat een ander van je dankt natuurlijk maar beperkt interessant. Maar als je uit een gezin komt waar sprake is van (drank)misbruik, kan ik me heel goed voorstellen dat je ouders het heel belangrijk vonden om de vuile was niet buiten te hangen, en dat ze van jullie vroegen om vooral de schone schijn op te houden voor de buren. In een 'normale' omgeving is dat echt veel minder belangrijk. Goed contact met je buren, dát is belangrijk! En al helemaal als je alleenstaande moeder bent!
Het lijkt me heel goed om naast praten over je problemen/angsten/woede, ook praktisch zaken aan te pakken. Ik heb ooit veel gehad aan een coach die gewoon met mij keek naar mijn gedrag en mij leerde dat bij te sturen. En om mijn negatieve gedachten over mezelf te leren herkennen, echt te voelen dat ze onzin waren en er vervolgens positieve(re) gedachten voor in de plaats te stellen. Overigens was dat precies wat iemand anders ook al zei: ik wilde het anders doen dan mijn moeder, maar dat lukte me niet. Dat komt omdat je als kind (net als bij puppy's) in je jeugd wordt 'ingeprent'. Ook al wil je het niet, het is bijna onmogelijk om het voorbeeld van je ouders niet te herhalen. Omdat dat jouw 'normaal' is. Voel je dus zeker niet schuldig, want je doet het al eindeloos veel beter dan je ouders. Dat is dus heel erg knap!
Ik gun je alleen veel meer gemoedsrust. Niet doorlopend bang hoeven zijn voor wat anderen van je vinden of denken. Niet bang hoeven zijn dat ze over je roddelen. Niet boos hoeven worden omdat je je aangevallen voelt. Terwijl dat zeer waarschijnlijk helemaal de bedoeling niet is van die ander! Ik wens je gezelligheid en vriendschappen. Om te beginnen op je werk. Die mensen ken je al wat langer lijkt me. Ik hoop dat je die langzaamaan toe kunt laten in de rest van je leven. Door wat te vertellen over je thuissituatie. Door je meningen en gedachten te toetsen. Hoeft niet direct over alcoholgebruik of de opvoeding van je kinderen te gaan hoor. Koetjes en kalfjes is prima! Als je maar langzaamaan wat meer open wordt naar anderen. Dan wordt de drempel om mensen toe te laten steeds wat lager. En ik hoop dat je zo in een positieve spiraal komt, in plaats van in de negatieve waar je nu in lijkt te zitten.
Ik zei het al, hier kun je hulp krijgen. Het overgrote deel van de mensen hier zit hier om zelf advies te zoeken, maar ook om advies te geven. Niet om andere af te fakkelen. Dus blijf hier schrijven. Ook dat is je open stellen!
Gekhoofd
11-01-2025 om 18:45
ik voel mij stukken beter en gezonder nu. Toen ik nog dronk had ik in mijn ogen echt leuk contact met mijn kind, we deden spelletjes, dansten, lekker ons eigen ding, uitstapjes. Veel quality time.
nu besef ik me dat kind het helemaal niet zo leuk vond. Ze vond me onbetrouwbaar in mijn handelen want niet te voorspellen door de alcohol. Ze durfde niemand mee te nemen om te spelen. Ze voelde zich onveilig omdat ik niet echt daar was. merkte ik dat? Nee want ze hadden het toch gezellig! Niet dus. Ik had t gezellig met mijn fles. Ik was niet dronken bij haar ( meestal niet, heel soms per ongeluk wel) maar 2-3-4 wijntjes kon wel..
ik slaap nu beter, ik voel me fitter. Maar vooral voel ik rust. Rust om mijn stress en problemen om te lossen. En ik heb vertrouwen. Want 1 probleem is opgelost na hard werken <- ik heb geen drankprobleem meer. Alle andere zorgen kan ik nu helderder krijgen en ermee aan de slag.
lukt dit mij zonder hulp? Nee
Is het leven nu wonderbaarlijk leuker? Nee
is mijn leven weer de moeite waard omdat ik bewuster leef? Jaaaaa
Kan ik er meer zijn voor mijn naasten? Jaaaaa
Voel ik me sterker? Jaaaa
Anoniemvoornu
11-01-2025 om 20:01
N
schreef op 11-01-2025 om 15:53:
[..]
Ik begrijp wat je zegt, maar mijn vraag was specifiek aan TO. Ik zie het nut er niet van in dat anderen deze vraag beantwoorden waardoor TO er zelf niet meer over na hoeft te denken.
Jouw tekst, niks specifiek aan to , maar naar moederkareltje...