Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-04-2010 om 13:18
Ik heb een vriendin die is zo vreselijk onzeker en het wordt alleen maar erger.
Ze heeft net als ik twee kinderen, onze kinderen zijn even oud.
Haar oudste is nogal een doerak, hij is onwijs lief en vrolijk maar vreselijk ondeugend. Logisch natuurlijk, hij is twee.
Maar mijn vriendin kan daar vreselijk slecht mee om gaan, ze denkt dat iedereen haar kritiseert omdat zij zo'n ondeugend kind heeft. (natuurlijk ondeugend, een lekkere ondekkingsreiziger)
Als hij een peuterdriftbui krijgt in het openbaar kan ze wel door de grond zakken. Als haar kindje, mijn oudste slaat, vind ze dat zo vreselijk erg.
Het staat werkelijk tot geen verhouding tot het gebeurde. (mijn zoontje maakt daar overigens best misbruik van)
Gisterenmiddag ging ze maar door en door over het feit dat haar zoontje niet luisterde en de mijne wel en dat hij best wist dat hij bepaalde dingen niet mocht doen en dat hij het toch deed en dat ze dat gewoon niet snapte.
Ik probeer wel duidelijk te maken dat alle kinderen niet luisteren en dat mijn zoontje totaal geen engeltje is, ik vertel voorvallen van mijn oudste als hij niet luistert en de overvolle supermarkt bij elkaar schreeuwt.
Maar ze blijft er bij dat ze iets fout doet. Als mijn oudste stout is, is dat niet erg, maar als haar kind stout is, is het haar falen als opvoedster.
Hoe krijg ik dat uit haar hoofd gepraat. Ze geniet totaal niet van haar kinderen, ze staat zo bol van de stress.
Ik vind het vreselijk zielig voor haar, maar ik word er af en toe ook een tikkeltje ongeduldig van. Ik vind dat heel vervelend van mezelf hoor, maar haar zoontje is echt een lieve schat.
17-04-2010 om 18:30
Kan het begrijpen
ik heb het een tijdje gehad met mijn jongste. De hele dag was een strijd, en ik wist zeker dat ik iets verkeerds deed. Ik heb erg veel met anderen over gepraat om om positieve feedback te vragen. Mijn oudste zus merkte op dat ik niet consequent genoeg was.
Ik heb erop gelet, en dat bleek inderdaad het geval te zijn. Het een beetje laten varen in de strijd. Paar weken weer heel consequent geweest en het gaat nu stukken beter.
Moraal van het verhaal, zeg dat ze er niet alleen in moet blijven zitten. Volgens jou is er niets aan de hand, maar je vriendin heeft duidelijk het gevoel geen grip op haar dreumes te hebben. Misschien kan ze haar ei kwijt op dit forum, of erover praten met vrienden en kennissen. Als buitenstaander zie je soms dingen die je niet ziet als je er middenin zit.
En heb je de term peuterpubertijd wel eens uitgelegd?
17-04-2010 om 20:38
Cursus via ggd?
Er bestaan toch van die hulp-bij-opvoeding cursussen, waar het er volgens mij voornamelijk om gaat om ervaringen met andere ouders uit te wisselen? Misschien is dat wel wat voor haar. Kan ze even lekker spuien en ondertussen van anderen horen dat hun kinderen ook niet altijd lieverdjes zijn.
19-04-2010 om 22:08
Dat gaat niet lukken
Je krijgt het niet uit haar hoofd gepraat, Kiki. Het enige wat je volgens mij kunt doen in dit geval is haar gevoel benoemen. Ze maakt zich ongerust, ze is bang iets fout te doen. Dat moet vreselijk voor haar zijn. Als je dat nou gewoon eens benoemt: meid, wat moet het rót zijn om je zo onzeker te voelen - dan is er misschien wel een opening voor een gesprek.
Tirza
20-04-2010 om 11:40
Schoonzus
Ik herinner me dat ik eens in wanhoop mijn schoonzus vroeg hoe het kwam dat haar kinderen zo goed luisterden, terwijl de mijne alles 10x gezegd moest worden. Ze riep: "Je weet toch nog hoe verschrikkelijk mijn kinderen waren??? Ze zijn nu gewoon ouder!!!" Tja, even vergeten, haha...