ma
03-11-2009 om 13:45
Is er een wachtlijst voor wsnp
Hallo,
Ik ben me aan het orienteren op internet ivm een persoonlijke financiele crisis.
Nu ben ik bang dat ik van WSNP gebruik zal moeten gaan maken, ivm hoge schuld/laag inkomen.
Omdat ik niet de enige ben met dat probleem, vraag ik me eiegenlijk af of er een wachtlijst voor is.
Heeft iemand ervaring of tips.
Ze zijn meer dan welkom.
Dank je wel alvast.

Millenia
03-11-2009 om 13:52
Hoorde vanmorgen
dat er in veel regio's een wachtlijst is voor schuldhulpverlening van enkele weken. Bedoel je dat? Zie bijvoorbeeld: http://www.ad.nl/ad/nl/1004/Economie/article/detail/441638/2009/11/03/Steeds-meer-mensen-op-wachtlijst-schuldhulpverlening.dhtml
Zie voor advies ook het draadje van mari vlin hierboven. Ik wens je sterkte!!

Temet
03-11-2009 om 15:01
Nou en of
Ik heb het door Millenia genoemde artikel niet gelezen, maar dat er wachtlijsten zijn weet ik wel zeker. En als het blijft bij een paar weken mag je blij zijn.
Als er problemen zijn zou ik direct - en dan bedoel ik deze week nog - contact opnemen met de schuldhulpverlening. Of dat t.z.t. ook leidt tot een wettelijke schuldsanering is de vraag (die twee dingen zijn niet hetzelfde) maar hoe dan ook moet je je toch bij de schuldhulp melden. Doe dat dus maar zo snel mogelijk.
En begin maar alvast alle papieren die betrekking hebben op je financiën bij elkaar te vegen, je zult ze nodig hebben.
Sterkte
Temet

Helen
03-11-2009 om 21:09
Pas na failliet?
Treedt de wsnp niet pas automatisch in werking na failiessement? Volgens mij kun je daar dan vantevoren geen aanspreek op maken? Of werkt hjet bij particulieren ook zo dat je onder curatele kan komen te staan en dat ie dan in werking treedt?

ijsvogeltje
03-11-2009 om 21:45
Naar schuldhulpverlening gaan
Wachtlijsten voor schuldhulpverlening zijn er zeker, maar verschillen (sterk) per gemeente. Ik zou morgen direct contact met de gemeente opnemen en een afspraak maken. Hopelijk krijg je wel op korte termijn een intake, en duurt het wat langer voor dat je echt een traject ingaat. Mijn ervaring (bij de gemeente waar ik lange tijd heb gewerkt en zeer nauw betrokken was bij de afdeling schuldhulpverlening) is dat maar een klein deel van de mensen uiteindelijk in de Wsnp terecht komt. Voor de meeste mensen zijn (gelukkig) betere oplossingen te vinden. De schuldhulpverlener zal je hele financiële situatie met je doornemen en de mogelijkheden in kaart brengen. Om enerzijds je inkomsten te verhogen, anderzijds je kosten te verlagen. Daarbij hoort ook proberen deals te sluiten met schuldeisers. Het hangt natuurlijk heel erg van de situatie af, maar het blijkt dat veel schuldeisers best bereid zijn een deel van de schuld kwijt te schelden.

Sancy
03-11-2009 om 21:52
Helen
Nee, zowel de wsnp als faillissement vallen onder het insolventierecht. Grofweg gesteld is de wsnp de eerst aangewezen weg voor (zoals de naam zegt) natuurlijke personen en het faillissement voor rechtspersonen. Maar dit is wel héél grof gezegd, zeg ik er bij

Kaaskopje
03-11-2009 om 22:23
Faillissement
Als de WSNP afgekeurd wordt of je wordt er voortijdig uit 'ontslagen', bijvoorbeeld doordat je totaal niet meewerkt of weer in de problemen raakt, wordt je failliet verklaard en dat betekent dat men weer vrij is om nog iets bij je weg te slepen.

Kaaskopje
03-11-2009 om 23:38
Niet om je bang te maken, maar wel om je aan te zetten om meteen in actie te komen: de weg naar schuldhulpverlening in welke vorm dan ook is lang! Er kunnen maanden overheen gaan voor je een áfspraak hebt met de rechter voor WSNP. Dus niet te lang twijfelen of je hulp nodig hebt... hulp vrágen.
Ik heb het ook bij de noodkreet van Mari Vlin geschreven, maar ik herhaal het graag: informeer naar de mogelijkheden van Budgetbeheer. Het kan echt heel prettig zijn om de verantwoordelijkheid van de vaste lasten maar even uit handen te geven, ook al houdt dat in dat je alleen een bepaald bedrag voor boodschappen krijgt. Raak daar niet van in paniek. Het dwingt je om het met een bepaald bedrag per week te doen en het zal je verbazen hoe vindingrijk en creatief je wordt als je moet bezuinigen. Als je je aanmeldt voor Schuldhulpverlening willen ze het naadje van de kous weten. Zorg dus dat je bij je eerste gesprek al je papieren in een map hebt zitten. Inkomensgegevens, vaste lasten, openstaande rekeningen, leningen, etc..