Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Klacht tegen juf

karenm2 schreef op 08-09-2025 om 21:42:

De jongste heeft nog steeds moeite om te wennen op de nieuwe groep. Het gaat wel al beter in de ochtend om hem naar school te krijgen en hij vind zijn nieuwe juf ook lief zegt hij. Dat stelt me wel een beetje gerust dat ik niet de foute keuze gemaakt heb en dat ik moet stoppen met piekeren. De nieuwe juf praat ook niet negatief over hem maar wel dat hij veel moeite heeft met wennen en als iets niet voorspelbaar is voor hem. Maar dat is best normaal toch als je nog maar 5 bent. Ik vind ook dat ze hem daar wel vaak apart zetten. Ze laten hem niet alleen dan maar toch is het voor hem niet goed als hij zich anders voelt dan de andere kinderen en zo kan h ij het ook niet leren toch.

Over de school van oudste zit ik ook te piekeren omdat ik het gevoel heb dat zijn nieuwe juf op die school ook weet van die overdracht en alle problemen met de juf van de jongste daar. En dat ze anders naar hem kijkt nu, dat zou ik heel oneerlijk vinden maar ik kan er niks tegen doen.

Zit je oudste op dezelfde school als waar je jongste zat? Dan is het zeker het geval want de leerlingen worden natuurlijk allemaal besproken, dat mag ook. 

Ze zegt ook dat hij moet lezen omdat hij wat moeite heeft na de vakantie. Daar maak ik me ook zorgen over want dat kon hij echt prima er was vorig schooljaar nooit een probleem. En het is ook niet makkelijk om thuis veel te lezen met de oudste want dan gaat de jongste druk doen en dan raakt de oudste afgeleid.

Dat lezen na de vakantie is bijna een standaard opmerking bij de kinderen die nauwelijks lezen in de vakantie. Dat is echt geen kritiek op jouw, wel een mogelijkheid om wat verbinding met je oudste te krijgen. Want 1 op 1 aandacht van mama is natuurlijk heel fijn, zeker als je jongere broertje dan niet om aandacht vraagt. 

Dat druk doen doet je jongste waarschijnlijk ook op school, alleen zijn er dan meer kinderen afgeleid, die vervolgens ook druk gaan doen. En dan is het beter om hem even af te zonderen, hij zit niet alleen, maar krijgt de aandacht die hij op dat moment nodig heeft.

Met mezelf gaat het ook niet zo goed. Wel met niet drinken en daar ben ik ook best wel trots op want ik heb veel spanning nu het is heel lastig. Bedankt iedereen voor de steun want dat helpt me ook. Dan voel ik me minder alleen als ik hier kan lezen en schrijven.

Het gaat niet zo goed? Karen, kom op, je probeert je coping mechanisme te veranderen, dat is heel moeilijk, en jij houd dat vol! Dat gaat heel goed. Dat het niet goed voelt is het ontwennen, en ja, dat is vervelend, maar het gaat goed komen. 

Deze nieuwe groep is nog niet voorspelbaar voor je jongste, hij zit er nog te kort na de vorige school. Dat gaat wel goed komen. Dit was echt de juiste keuze. 

Er zullen nog moeilijke gesprekken volgen, want ze zijn nu aan het kijken waar hij afwijkt van de gewone ontwikkelingslijn. Om vervolgens te kijken wat hij dan nodig heeft om weer op de gewone ontwikkelingslijn te komen als dat mogelijk is. Of als dat niet mogelijk is wat voor ondersteuning hij dan nodig heeft. 

Maar gebruik de tactiek die je de afgelopen keer hebt gebruikt, die is gewoon goed.

Mischien een idee , je geeft aan dat je niet kan lezen met de oudste samen dan wordt je jongste druk, de oudste kan mischien de jongste voorlezen? Het oefenen van lezen kan heel leuk zijn voor allebei 

Dat kinderen een terugval krijgen met lezen na de vakantie is heel normaal. Daarom wordt ook aangeraden om in de vakantie te blijven lezen. 
Het is onzin om te zeggen dat dat niet kan omdat de jongste dan druk gaat doen. Een kind van vijf kan heus begrijpen dat broertje ook af en toe aandacht/hulp nodig heeft en een momentje één op één met jou. En dat je dat over een paar jaar ook met hem gaat doen als hij leert lezen.

Op school zetten ze hem niet zomaar apart. Blijkbaar heeft hij dat nodig en is hij in de groep zichzelf en/of andere kinderen tot last. En hij is niet alleen, dus ik zou er wel vertrouwen in hebben dat ze weten wat ze doen daar. Je hoeft op school ook niet op alle slakken zout te leggen en overal een discussie over aan te gaan als je zelf iets net anders zou aanpakken.

Op een school weten ze doorgaans echt wel wat normaal is voor een kind van vijf en wat niet. Dat hij moeite heeft met wennen kan, maar is geen oordeel over hem of over jou. Gewoon een constatering. Net als met onduidelijkheid. Sommige kinderen stappen daar makkelijker overheen dan andere kinderen. Het is goed om te weten waar hij behoefte aan heeft, zodat ze daar rekening mee kunnen houden.

Sneu voor de oudste . Jongste is dus thuis ook erg aanwezig.

MamaE schreef op 10-09-2025 om 16:06:

Dat kinderen een terugval krijgen met lezen na de vakantie is heel normaal. Daarom wordt ook aangeraden om in de vakantie te blijven lezen.
Het is onzin om te zeggen dat dat niet kan omdat de jongste dan druk gaat doen. Een kind van vijf kan heus begrijpen dat broertje ook af en toe aandacht/hulp nodig heeft en een momentje één op één met jou. En dat je dat over een paar jaar ook met hem gaat doen als hij leert lezen.

Op school zetten ze hem niet zomaar apart. Blijkbaar heeft hij dat nodig en is hij in de groep zichzelf en/of andere kinderen tot last. En hij is niet alleen, dus ik zou er wel vertrouwen in hebben dat ze weten wat ze doen daar. Je hoeft op school ook niet op alle slakken zout te leggen en overal een discussie over aan te gaan als je zelf iets net anders zou aanpakken.

Op een school weten ze doorgaans echt wel wat normaal is voor een kind van vijf en wat niet. Dat hij moeite heeft met wennen kan, maar is geen oordeel over hem of over jou. Gewoon een constatering. Net als met onduidelijkheid. Sommige kinderen stappen daar makkelijker overheen dan andere kinderen. Het is goed om te weten waar hij behoefte aan heeft, zodat ze daar rekening mee kunnen houden.

Dit vind ik te hard gezegd hoor. Sommige kinderen begrijpen dat echt niet op deze leeftijd en soms ouder ook nog niet. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het kan simpelweg jaloezie zijn, er kan een ander onderliggend probleem zijn,  misschien heeft kind het nooit geleerd enz. 

@TO Wanneer je merkt dat het zo is, zou het wel goed zijn om er hulp bij te vragen. Allebei je kinderen verdienen aandacht, samen en apart. Een kind van 5 moet ook gaan leren om zichzelf te vermaken zodat jij andere dingen kunt doen (met je andere zoon of alleen). 

Misschien is dit iets wat je ook op de nieuwe school van zoontje kunt bespreken. Dat je merkt dat jongste erg veel aandacht vraagt en druk doet als je met oudste iets doet. Dat dat lastig is. 

Anoniemvoornu schreef op 09-09-2025 om 17:27:

Mischien een idee , je geeft aan dat je niet kan lezen met de oudste samen dan wordt je jongste druk, de oudste kan mischien de jongste voorlezen? Het oefenen van lezen kan heel leuk zijn voor allebei

Als je geen vlotte lezer bent is voorlezen aan een kleuter niet leuk voor de kleuter. Die heeft meer nodig dan alleen woorden, ook toon bijvoorbeeld. 

Kampeerder schreef op 10-09-2025 om 19:16:

[..]

Als je geen vlotte lezer bent is voorlezen aan een kleuter niet leuk voor de kleuter. Die heeft meer nodig dan alleen woorden, ook toon bijvoorbeeld.

Laat maar

Anoniemvoornu schreef op 10-09-2025 om 19:45:

[..]

Is een kind van 6 nog een kleuter?

Zoon is 5

karenm2

karenm2

10-09-2025 om 22:45 Topicstarter

De oudste zit nog op dezelfde school ja. Waar ook de jongste eerst zat dus. Maar mag het echt dat juffen op een school slecht gaan praten over een moeder met juffen die die kinderen nog niet in de klas gehad hebben? Dat is toch niet normaal, dan zorgt die juf toch dat kinderen nooit meer een eerlijke kans krijgen? 
Het lezen oefenen alleen met de oudste bij het naar bed brengen lukt niet. We wonen niet zo groot, de jongens slapen in dezelfde kamer. Ze gaan ook samen slapen want de jongste durft niet alleen. Ik lees wel voor maar altijd aan de jongens samen dat gaat gewoon goed. Ik kan het wel proberen of de oudste dan kan voorlezen aan de jongste, dat is wel een goed idee.
De jongste kan nog niet zo goed aandacht delen, maar dat is ook niet zo raar voor een kind van 5 denk ik. Hij moet het nog leren. Normaal lukt het wel om hem met de ipad af te leiden maar dat wil hij nu ook niet. Hij wil dan echt in dezelfde kamer zijn als ik met de oudste ben en bij ons zitten, maar dan lukt het dus niet meer om te lezen voor de oudste omdat die dan afgeleid is. 
Misschien is het wel een goed idee om dat op de observatiegroep te bespreken en te vragen of ze tips hebben. Opvoedingsondersteuning is echt niet nodig hoor ik kan mijn kinderen echt wel zelf opvoeden ik zorg gewoon goed voor ze.

karenm2 schreef op 10-09-2025 om 22:45:

De oudste zit nog op dezelfde school ja. Waar ook de jongste eerst zat dus. Maar mag het echt dat juffen op een school slecht gaan praten over een moeder met juffen die die kinderen nog niet in de klas gehad hebben? Dat is toch niet normaal, dan zorgt die juf toch dat kinderen nooit meer een eerlijke kans krijgen?
Het lezen oefenen alleen met de oudste bij het naar bed brengen lukt niet. We wonen niet zo groot, de jongens slapen in dezelfde kamer. Ze gaan ook samen slapen want de jongste durft niet alleen. Ik lees wel voor maar altijd aan de jongens samen dat gaat gewoon goed. Ik kan het wel proberen of de oudste dan kan voorlezen aan de jongste, dat is wel een goed idee.
De jongste kan nog niet zo goed aandacht delen, maar dat is ook niet zo raar voor een kind van 5 denk ik. Hij moet het nog leren. Normaal lukt het wel om hem met de ipad af te leiden maar dat wil hij nu ook niet. Hij wil dan echt in dezelfde kamer zijn als ik met de oudste ben en bij ons zitten, maar dan lukt het dus niet meer om te lezen voor de oudste omdat die dan afgeleid is.
Misschien is het wel een goed idee om dat op de observatiegroep te bespreken en te vragen of ze tips hebben. Opvoedingsondersteuning is echt niet nodig hoor ik kan mijn kinderen echt wel zelf opvoeden ik zorg gewoon goed voor ze.

Opvoedondersteuning krijgen betekent niet dat je alles fout doet hoor, het betekent dat je ondersteuning krijgt voor dingen waarbij je even vastloopt. Voor zoiets als dat lezen dus. Dat je handvatten krijgt om dat moment voor beide kinderen goed te laten verlopen. 

Ook dat de jongste niet alleen durft te slapen kun je vragen over stellen. Het is niet de taak van de oudste om te zorgen dat de jongste zich veilig genoeg voelt. 

Karen kun je bij jou therapeut het onderwerp "slecht praten door juffen over jou" ook bespreken? Je maakt dat door jouw wantrouwen veel groter en negatiever dan het in werkelijkheid is.

Juffen zijn ervoor de kinderen. Dat is hun beroep hun vak. Je kunt je kinderen niet alleen bij jezelf houden, kinderen groeien ook op op school en daar zijn er juffen en meesters die goed op die kinderen letten en hun ontwikkeling bijhouden. En als er zorgen zijn, dat zeggen ze dat ook. Zij willen ook dat het goed gaat en goed blijft gaan met alle kinderen en niet alleen met taal en rekenen. 

Wees ook dankbaar dat er zo goed op ze gelet word op school, kinderen hebben school en alle juffen en meesters nodig om op te groeien en zich te ontwikkelen. 

het gedrag van je jongste heeft ook invloed op gedrag en leefbaarheid van het oudste. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien.
Dat probeer jij steeds wel te doen maar dat kan niet. Er is nu eenmaal overlap in hun leven.

Wat moet dat zwaar zijn als een kind van 5 nog geen 15 minuten ergens zelf mee bezig kan. Hoe doe je dat op momenten dat je zelf bijvoorbeeld moet douchen of telefoneren? 

Ik kan me voorstellen dat het lezen met de oudste voor het naar bed gaan, geen handig moment is. Maar 's middags kan er toch wel iets verzonnen worden? Desnoods zet je hem achter een filmpje of een computerspelletje. Of, pedagogisch gezien uiteraard beter: gebruik een filmpje of spelletje als beloning voor goed gedrag. Dus als hij even rustig kleurt of met de Lego speelt zodat jij met de oudste kan lezen, mag hij daarna een bepaalde tijd filmpjes kijken. 

Juist een jongste zou eraan gewend moeten zijn om tijd en aandacht te delen. Ook als ie pas 5 is.
Ik lees in al jouw draadjes dat je focus op je jongste ligt. Wat logisch is, die heeft de meeste problemen. Maar vergeet alsjeblieft niet dat je oudste ook tijd en aandacht nodig heeft! Zorg dat je hem een compliment geeft als hij weer eens een stap terug moet doen omdat de jongste aandacht vraagt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.