Genista
18-02-2010 om 15:52
Nou dit weer... je kop laten filmen voor je alcohol mag kopen
Zie http://www.nu.nl/economie/2187518/slijters-filmen-klanten-leeftijdscheck.html
Quote: "De beelden van klanten worden naar een controlecentrum in Breda geseind, waar een aantal controleurs de hele dag niks anders doet dan beelden van drankkopers scannen. Binnen drie seconden wordt vastgesteld of de klant niet te jong is. Bij twijfel krijgt de winkelier de opdracht om de koper om legitimatie te vragen."
Wie kan mij uitleggen wat dit systeem in weet-ik-wiens-naam allemaal voor voordelen heeft ten opzichte van een caissière (m/v) die gewoon vraagt naar legitimatie? Waarom zo'n mallotig systeem, compleet met filmen? Wat voegt het toe, behalve veel kosten? Ik wil niet gefilmd worden. En privacybezwaren zouden er niet zijn? Wake up...
De branche wil zich onderscheiden van supermarkten? DUH! Hier in de buurt heeft een super ook al zo'n systeem en het is voor mij reden mijn alcohol elders te kopen.
Tot zover mijn ergernis, dan nu mijn vraag. Mag zo'n winkel mij inderdaad weigeren alcohol te verkopen als ik mijn kop niet voor die cam wil houden? Ook als ik geheel vrijwillig mijn paspoort laat zien? Het lijkt me sterk, om eerlijk te zijn.

Puck
18-02-2010 om 19:24
Dat denk ik niet pelle
Volgens mij bestaat dit idd al in supermarkten. Heb ooit namelijk zoiets gezien in een actualiteitenprogramma.

Puck
18-02-2010 om 20:59
Was ietsje anders
Nu ik er over nadenk en in mijn geheugen graaf was het iets anders. Het ging om sigarettenautomaten en mensen die daar wilden kopen moesten met een pasje dat ze voor een camera hielden met hun hoofd ernaast aantonen dat ze 16+ waren. Dat werd op afstand dus gecontroleerd door een operator achter de monitor.

Genista
23-02-2010 om 10:44
Twee principevragen
Gelukkig blijkt onze eigen slijter er niet over te peinzen om "zo'n stom duur systeem in te voeren waarmee je alleen maar klanten wegjaagt". Voorlopig hier geen principiële kwesties dus, maar er blijven natuurlijk wel twee principiële vragen uit de beginposting staan.
(1) Wat voegt dit systeem nu in feite toe aan gewoon de vraag van de caissière om een legitimatiebewijs bij geval van twijfel?
(2) Heeft een winkel werkelijk het wettelijke recht mij te weigeren alcohol te verkopen als ik weiger mij te laten filmen, maar wel bereid ben legitimatie te tonen?

M Lavell
23-02-2010 om 11:00
Over datum
"(1) Wat voegt dit systeem nu in feite toe aan gewoon de vraag van de caissière om een legitimatiebewijs bij geval van twijfel? "
De cassiere durft het niet te vragen en verkoopt dus gewoon. De winkelketen (kleine slijters kunnen het niet betalen) willen aantonen dat ze 'er alles aan doen' (ter voorkoming van nog scherpere wetgeving). Die beelden voeren de controle voor de cassiere uit. Bij een negatieve uitslag beroept de cassiere zich op 'de computer' of 'het systeem'. Het is niet haar mening maar die van een onafhankelijke derde.
"(2) Heeft een winkel werkelijk het wettelijke recht mij te weigeren alcohol te verkopen als ik weiger mij te laten filmen, maar wel bereid ben legitimatie te tonen?"
Nee. De verkoopvoorwaarden houden kennelijk in dat de leeftijd gecontroleerd wordt en dat, indien er twijfel is, de klant het identiteitsbewijs moet laten zien.
Die beeldcontrole is niet nodig bij klanten die overduidelijk 'over datum' zijn (jij bijvoorbeeld en daarmee ook niet rechtmatig (doelbinding). Voor mijn dochter bijvoorbeeld (is ze 18 of 20?) zou het voldoende moeten zijn dat zij bereid is haar identiteitsbewijs te laten zien. Het systeem zou dat wellicht ook aan haar vragen. Die stap kan ze overslaan. Daarmee wordt het doel ook gediend.
Groet,
Miriam Lavell

Genista
23-02-2010 om 15:52
Miriam, dank
1 is dus kennelijk werkelijk de flauwe reden die ik zelf al te gek voor woorden vond: je kunt plotseling de computer de schuld geven. Nou, geweldig. Als je volgens die bemande computer alsnog je legitimatie moet laten zien, zal de boze koper nog steeds lelijk doen tegen de cassière en niet tegen die computer.
en 2 lost in feite alles op Overigens staat bij de plaatselijke super die dit systeem hanteert heel nadrukkelijk dat *iedereen* zich moet laten bekijken door de leeftijdsbeoordelaars. Ook iemand van 80 - de computer bepaalt of je over datum bent. Vandaar dat ik me afvroeg of ik mag weigeren en in plaats daarvan meteen mijn ID mag laten zien.
Lang leve mijn slijter. Ik ga hem een bloemetje brengen