Maya-An
15-01-2025 om 14:59
Pleegouder als alleenstaande?
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met pleegouder zijn (al dan niet als alleenstaande)? Ik ben aan het overwegen om pleegouder te worden. Ik twijfel tussen langdurig of weekendpleegzorg.
Zijn er mensen die aan weekendpleegzorg doen? Bouw je dan ook echt een band op met het kind? Of is dit toch echt anders dan bij een langdurige plaatsing? Anderzijds is weekendpleegzorg vaak vrijwillig en een langdurige plaatsing vaker eerder verplicht, dus ook andere gevoelens van de ouders.
Zou dit doenbaar zijn als alleenstaande? Zo ja, welke 'vorm' (langdurig, weekend,... crisis lijkt me wat moeilijker met werk). Wat is jullie mening hierover?
Moederkareltje
15-01-2025 om 15:21
Ik zou er niet aan beginnen. Vind mijn eigen kinderen 24 /7 al hard werk, eeuwig geduld en aanstaan en dat is mijn bloed. Voor de kinderen van een ander zonder eindtijd of betaling zou ik het niet kunnen opbrengen. Ik ben van sochtends 7 tot 18 wel eens nanny geweest, dus zorgen voor andermans kinderen heel de dag en ik was heel blij dat ik erna rust had en naar huis kon.
Doe het niet en anders in het weekend. Heb je doordeweeks rust om bij te tanken na je werk. Wanneer ontspan je anders.
kaatjecato
15-01-2025 om 15:27
Normaal reageer ik niet met informatie uit andere draadjes, maar ik maak nu een uitzondering. Ik heb het vermoeden dat je deze vraag onder andere namen al een aantal keer eerder gesteld hebt. Ook zie ik je andere topics dat je worstelt met eenzaamheid en het aangaan van relaties.
Die combinatie maakt dat ik het vermoeden krijg dat je je leven praktisch gezien goed op de rit hebt, maar emotioneel niet stabiel genoeg bent om pleegzorg te geven. Ook omdat je eerder aangaf dat het je moeilijk lijkt als een pleegkind weer weggaat. Je lijkt erg op zoek naar een manier om vervulling in je leven te vinden, maar een (pleeg)kind is te kwetsbaar om dat uit te proberen.
Er zijn ook andere manieren om er te zijn voor een kind of anderen: zoek vrijwilligerswerk of wordt een maatje voor een gezin of volwassenen die dat nodig hebben. Door te gaan wandelen, te helpen met het huishouden organiseren, voorlezen, taalmaatje, noem maar op. Ook dan kun je heel betekenisvol voor anderen zijn.
Marianne76
15-01-2025 om 15:29
Beste Maya-An, uit je eerdere draadjes weten we dat je eerst aan je eigen problemen (eenzaamheid, zelfvertrouwen, weinig sociale vaardigheden) zou moeten werken voordat je een kind erbij sleept. Begin daar alsjeblieft. Een pleegkind heeft vaak al zoveel ellende achter de rug, daar hoeven jouw problemen niet ook nog eens bij te komen.
Of word vrijwiller/activiteitenbegeleider bij een crèche of bejaardentehuis, daar kun je ook je zorghormonen nuttig inzetten en tegelijkertijd sociale contacten leggen. Misschien werkt daar wel een leuke man?
Maya-An
15-01-2025 om 15:31
kaatjecato schreef op 15-01-2025 om 15:27:
Normaal reageer ik niet met informatie uit andere draadjes, maar ik maak nu een uitzondering. Ik heb het vermoeden dat je deze vraag onder andere namen al een aantal keer eerder gesteld hebt. Ook zie ik je andere topics dat je worstelt met eenzaamheid en het aangaan van relaties.
Die combinatie maakt dat ik het vermoeden krijg dat je je leven praktisch gezien goed op de rit hebt, maar emotioneel niet stabiel genoeg bent om pleegzorg te geven. Ook omdat je eerder aangaf dat het je moeilijk lijkt als een pleegkind weer weggaat. Je lijkt erg op zoek naar een manier om vervulling in je leven te vinden, maar een (pleeg)kind is te kwetsbaar om dat uit te proberen.
Er zijn ook andere manieren om er te zijn voor een kind of anderen: zoek vrijwilligerswerk of wordt een maatje voor een gezin of volwassenen die dat nodig hebben. Door te gaan wandelen, te helpen met het huishouden organiseren, voorlezen, taalmaatje, noem maar op. Ook dan kun je heel betekenisvol voor anderen zijn.
Ik begrijp waarom je dit zegt, maar daarom dat ik aan het kijken was naar weekend/deeltijdpleegzorg. Dit omdat het kind dan niet altijd bij je is (bv. maar 1 weekend om de 14 dagen). Dan lijkt het me ook minder moeilijk als dit na een bepaalde tijd dan wegvalt.
Joszy
15-01-2025 om 15:32
Maya-An schreef op 15-01-2025 om 15:31:
[..]
Ik begrijp waarom je dit zegt, maar daarom dat ik aan het kijken was naar weekend/deeltijdpleegzorg. Dit omdat het kind dan niet altijd bij je is (bv. maar 1 weekend om de 14 dagen). Dan lijkt het me ook minder moeilijk als dit na een bepaalde tijd dan wegvalt.
Ben je al eens naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest? Daar kunnen ze je veel meer vertellen. Maar dan moet je wel zélf in actie komen
Lizzyliz
15-01-2025 om 16:05
Marianne76 schreef op 15-01-2025 om 15:29:
Beste Maya-An, uit je eerdere draadjes weten we dat je eerst aan je eigen problemen (eenzaamheid, zelfvertrouwen, weinig sociale vaardigheden) zou moeten werken voordat je een kind erbij sleept. Begin daar alsjeblieft. Een pleegkind heeft vaak al zoveel ellende achter de rug, daar hoeven jouw problemen niet ook nog eens bij te komen.
Of word vrijwiller/activiteitenbegeleider bij een crèche of bejaardentehuis, daar kun je ook je zorghormonen nuttig inzetten en tegelijkertijd sociale contacten leggen. Misschien werkt daar wel een leuke man?
Hier ben ik het 100% mee eens. Een pleegkind heeft behoefte aan stabiliteit, steun en begeleiding (naast een liefdevolle omgeving). Jij hebt zoveel om eerst zelf nog aan te werken dat je een pleegkind aan alle kanten tekort zou doen.
Vrijwilligerswerk zou daarentegen helpend zijn tegen jouw eenzaamheid en een fijne dagbesteding. Ik denk dat je het eerder daar in moet zoeken en voorlopig niet in pleegouderschap.
Temet
15-01-2025 om 16:26
En als je graag vrijwilligerswerk met kinderen doet, dan vermoed ik dat scholen, sportverenigingen maar misschien ook wel jeugdzorginstellingen best een paar extra handjes kunnen gebruiken. Maar goed, dat kom je vanzelf te weten als je ernaar vraagt.
Pippeltje
16-01-2025 om 10:20
Serieus, heb je nu echt niet genoeg fantasie om iets anders te verzinnen???
Zeespiegel
16-01-2025 om 12:09
Pippeltje schreef op 16-01-2025 om 10:20:
Serieus, heb je nu echt niet genoeg fantasie om iets anders te verzinnen???
Dit is een hele logische vervolgvraag, op het haar eerdere topic. Waarom neem jij daar aanstoot van? Heb jij een vooringenomenheid tegen TO of tegen het pleegouderschap?
Bolmieke
16-01-2025 om 12:29
Zeespiegel schreef op 16-01-2025 om 12:09:
[..]
Dit is een hele logische vervolgvraag, op het haar eerdere topic. Waarom neem jij daar aanstoot van? Heb jij een vooringenomenheid tegen TO of tegen het pleegouderschap?
Ik begrijp de reactie wel maar ik vind het mooi hoe verder iedereen zo geduldig en zorgvuldig reageert op to die steeds maar weer dezelfde topics her en der opent. Hopelijk dat de antwoorden uiteindelijk haar de ogen opent
Naminokurashi
16-01-2025 om 12:44
[..]
Ze blijft topics over dit onderwerp openen
Max88
16-01-2025 om 12:51
[..]
Het is geen logische vervolgvraag, het is de zoveelste exact dezelfde vraag. Ze dropt de vraag, komt niet meer terug en binnen korte tijd stelt ze dezelfde vraag opnieuw, opnieuw, opnieuw, opnieuw enz.
Ze heeft altijd serieuze antwoorden gekregen, maar komt zelf niet echt terug, behalve om de vraag opnieuw te stellen, dus ik snap haar probleem en jouw reactie niet helemaal.
Zeespiegel
16-01-2025 om 18:02
Max88 schreef op 16-01-2025 om 12:51:
[..]
Het is geen logische vervolgvraag, het is de zoveelste exact dezelfde vraag. Ze dropt de vraag, komt niet meer terug en binnen korte tijd stelt ze dezelfde vraag opnieuw, opnieuw, opnieuw, opnieuw enz.
Ze heeft altijd serieuze antwoorden gekregen, maar komt zelf niet echt terug, behalve om de vraag opnieuw te stellen, dus ik snap haar probleem en jouw reactie niet helemaal.
Nee eerder vroeg ze zich af of ze BOM zou worden of pleegouder. Nu vraagt ze door op het verschil tussen fulltime pleegouder en weekend pleegouder. Niet dezelfde vraag dus.
En ze heeft wel gereageerd.
Max88
17-01-2025 om 00:40
Zeespiegel schreef op 16-01-2025 om 18:02:
[..]
Nee eerder vroeg ze zich af of ze BOM zou worden of pleegouder. Nu vraagt ze door op het verschil tussen fulltime pleegouder en weekend pleegouder. Niet dezelfde vraag dus.
En ze heeft wel gereageerd.
Nee hoor, lees alle andere draadjes maar onder de diverse nicks. Ik zuig het niet uit m'n duim.