Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Sidonia

Sidonia

16-01-2009 om 14:49

Reis-gedrag in ov is geld waard; privacy burger niet.

De belabberde techniek van de OV-chipcard zal ertoe gaan leiden dat ik het OV met geen stok meer in te krijgen ben. Om mijn privacy te beschermen. Maar ook om te voorkomen dat ik word opgezadeld met het terugvorderen van onterechte boetes wetens niet uitchecken. Schrikbarend hoe de privacy van burgers wordt verkwanseld. Diep triest dat gekozen is voor het reiziger-onvriendelijke in-/uitcheck systeem, omdat dat in feite een gewéldige melkkoe is voor de vervoersbedrijven. Je krijgt je instaptarief niet terug als je vergeet uit te checken of als het apparaat faalt om dat correct te doen. Standaard OV-kaarten zijn op naam. Voor anonieme kaarten betaal je meer. KASSA.
http://www.nu.nl/economie/1899516/nog-dit-jaar-ov-chipkaart-voor-driekwart-nederlanders.html
Gemakkelijk geld verdienen. Lees het volgende citaat: "Tijdens de hoorzitting werd duidelijk hoeveel reizigers in Rotterdam nu wel inchecken, maar niet uitchecken. De reizigers verliezen dan standaard vier euro. Ondanks druk uit de Kamer lukte het de vervoersbedrijven niet om gegevens daarover eerder dan vandaag te leveren.
Dat dit een probleem is, blijkt wel uit de cijfers. In totaal 1,28 procent van de metroreizigers krijgt het boetebedrag van 4 euro aan de broek, terwijl 4,67 procent van de klanten in tram en bus het niet lukt om zich correct af te melden bij het systeem. Slechts in 1,1 promille van alle ov-chipreizen wordt uiteindelijk restitutie aangevraagd." KASSA
En hier kun je lezen hoe het is gesteld met de betrouwbaarheid van de kaart. Hij is zo lek als een mandje. http://webwereld.nl/articles/54054/2008--mifare-classic-en-ov-chipkaart-onder-vuur.html
Hoe reisgegevens creatief misbruikt kunnen worden kun je hier lezen. http://ictroddels.nl/?p=224
Citaat: "De navulautomaten laten je namelijk met het grootste plezier van de wereld een bonnetje uitdraaien met alle verkeersgegevens vanaf het begin van mijn kaart. Natuurlijk meteen gedaan en nu snap ik waarom ik een natuurlijke weerstand tegen dit soort technieken heb. Een centrale database houdt alles bij en het is reuze gemakkelijk te koppelen aan een persoon. Niet alleen voor de vervoersorganisatie, maar ook voor opsporingsdiensten.
Toch zie ik wel een tip voor vaderdag of moederdag: Geef je relatie een ‘anonieme’ OV-chipkaart met bijvoorbeeld 25 euro erop. Straks is de kaart overal in gebruik. Loop langs de bijvulautomaat en je vermoeden van buitenechtelijke relaties zijn straks tot op halte niveau te staven. Hoeveel mooier kun je het hebben?"
Tot slot wat het openbaar vervoer zélf zegt over de privacy aspecten van hun kaart:
http://www.9292ov.nl/9292OV569.asp
"Een Persoonlijke OV-chipkaart houdt in dat uw persoonlijke gegevens verbonden zijn aan de kaart. Een persoonlijke kaart biedt meer (voordeligere) mogelijkheden dan de Anonieme OV-chipkaart.
Bescherming reis- en persoonsgegevens. Als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft zijn bij TLS uw naam, adres, woonplaats, kaartnummer en eventueel andere contactgegevens zoals telefoonnummer, e-mailadres en bankrekeningnummer bekend. Wanneer u gebruik maakt van de OV-chipkaart zijn uw transactiegegevens zoals check-in, check-out en oplaadtransacties eveneens bekend bij TLS.
Mij zien ze niet meer in het OV.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sidonia

Ik heb om die reden een anonieme OV-kaart gekocht (in Amsterdam, dus hier mag je nog met de strippenkaart, maar die waren altijd net op als ik ze nodig had en haast had). Ben inderdaad al meer dan een tientje kwijtgeraakt wegens niet uitchecken, zucht.

Ik heb ook een NS-kortingskaart. Dat moet straks ook in chipvorm, en die is dan natuurlijk niet meer anoniem. Helaas.

Mij zullen ze blijven zien in het OV, ik heb geen keus.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 15:26

29 januari

Vanaf 29 januari zal de RET voor reizen met de metro alleen nog de OV chipkaart accepteren. In feite is die datum daarmee mss wel bepalend voor het succes van het OV-chipkaartproject, en ook van het politieke lot van een groot aantal betrokkenen.

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 15:33

London

London kent sinds 2003 ook een chipkaart, de Oyster Card. Die is (alles bij elkaar) WEL succesvol. Maar die Oyster Card is niet verplicht, het systeem is gefaseerd ingevoerd, en (zeker in het begin) ook tamelijk simpel gehouden. Met de OV-chipkaart wil men precies omgekeerd; het gebruik is verplicht, het wordt in één keer ingevoerd, en het systeem is niet simpel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oyster_card

Ik begin ov ook te mijden

In Rotterdam zien ze me slechts per auto, niet meer in het OV. Ik baal goed dat je zomaar verplicht mag worden tot het gebruik van een kaart die bewezen niet veilig is. Dat is bij de konijnen af. En in de auto zit straks zo'n rotkastje van het rekeningrijden. Registreer registreer. Bah!

Niet veilig

dat "niet veilig" is alleen een probleem voor de gepersonaliseerde kaarten. Bij een anonieme kaart zou je dat hele probleem vziw niet hebben.
Reizigersbewegingen kan je dan overigens nog altijd registreren - fijn voor statis- en logistiek - maar e.e.a. is niet tot personen herleidbaar. En dat zou een hoop gemopper schelen.

Maar ja, dat gaat natuurlijk niet als je alle soorten kaart op datzelfde pasje wilt kunnen proppen.

Steeds meer begin ikmij trouwens af te vragen of het niet veel handiger is de hele Nederlandse bevolking van een chip te voorzien waar gewoon alles opstaat: medisch dossier, banksaldo, kinddossier, de hele bups. Al die kaartjes, da's toch reuze ouderwets...

Groeten,

Temet

Temet

Zoals in Vechten voor Overmorgen, van Evert Hartman? Ja, zoiets.

Ken ik niet

Genista, dat boek ken ik niet. Een jeugboekenschrijver uit de jaren 70-80, toch? Volgens mij heb ik wel eens wat van hem gelezen, maar de titels zijn me niet bijgebleven.

Groeten,

Temet

Inderdaad

Kinderboekenschrijver. Vechten voor Overmorgen is in dit verband wel een leuk boek. Iedereen heeft een Persoonlijke IdentiteitsChip (maar toen de afkorting populair werd, werd haastig de naam "persoonsplaatje" ingevoerd ). Je OV wordt er mee afgerekend (tijdens het in- en uitstappen, je hoeft niet eens meer wat te doen), het fungeert als bewijs dat je op school/je werk/elders bent en het is hevig strafbaar als je 'm niet bij je hebt of als hij onbruikbaar is. Op straat staan controleurs mensen te scannen of ze 'm wel bij zich hebben en of ze die personen nog ergens voor moeten aanhouden.
Klopt wel aardig met wat jij schetste

Wat ouderwe-hets

Hoezo bij je hebben? Die dingen kunnen gewoon geïnjecteerd worden, doen ze bij paarden ook, toch? En dan voor mensen gelijk samen met de hielprik, kan in éen moeite door.

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

16-01-2009 om 18:37

Vraagje over metro rtd

Ik heb misschien 1 keer per jaar de metro nodig in Rtd, woon zelf in een gehucht aan de andere kant van het land, waar je nog gewoon je strippenkaart kunt gebruiken.
Ik begrijp dat je die niet meer in de metro kunt gebruiken. Een OV chipkaart is voor die ene keer dus reuze onhandig lijkt me, of kun je er een gepast bedrag op zetten? Ik snap er niets van trouwens, in en uitchecken. Wie legt me dit uit?

Volgens mij

heb je ook 'enkeltjes' in chipkaartvorm. In Amsterdam tenminste wel, dacht ik.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

16-01-2009 om 20:33

Polsband (temet, genista)

Leuk dat verhaal van Evert Hartman en de PIC! Doet me denken aan een dystopisch boek van Ira Levin, "This Perfect Day". In die supergesteriliseerde en gecontroleerde wereld heeft iedereen een persoonlijke polsband met alle gegevens. Inderdaad overal controle via een soort scanners en soms ook personeel van de overheid. In die polsband zit trouwens ook een soort IV-systeem. De burger moet elke dag zijn/haar polsband laten scannen door een computer. Die injecteert dan iets als dat nodig is: vitaminen, pijnstillers, kalmeringsmiddelen, pepmiddelen, middelen die sexuele energie onderdrukken enzovoort. Het werkt allemaal perfect, iedereen is blij en de wereld is vredig. Het doet griezelig aan, maar heeft ook (en dat is het knappe van dit boek) iets aantrekkelijks.
Groetjes
Massi

Sidonia

Sidonia

16-01-2009 om 20:35

Anonieme kaart slaat ook alles op

Eerder schreef ik: hoe reisgegevens creatief misbruikt kunnen worden kun je hier lezen. http://ictroddels.nl/?p=224
"De navulautomaten laten je namelijk met het grootste plezier van de wereld een bonnetje uitdraaien met alle verkeersgegevens vanaf het begin van mijn kaart. Natuurlijk meteen gedaan en nu snap ik waarom ik een natuurlijke weerstand tegen dit soort technieken heb. Een centrale database houdt alles bij en het is reuze gemakkelijk te koppelen aan een persoon. Niet alleen voor de vervoersorganisatie, maar ook voor opsporingsdiensten.
Toch zie ik wel een tip voor vaderdag of moederdag: Geef je relatie een ‘anonieme’ OV-chipkaart met bijvoorbeeld 25 euro erop. Straks is de kaart overal in gebruik. Loop langs de bijvulautomaat en je vermoeden van buitenechtelijke relaties zijn straks tot op halte niveau te staven. Hoeveel mooier kun je het hebben?"
Dus: op een anonieme kaart worden ook alle reisgegevens geregistreerd. Als je dus de eigenaar van een anonieme kaart weet, dan kun je door het uitdraaien van een bonnetje bij een navulautomaat alle reisbewegingen van die persoon nagaan.

tonny

tonny

16-01-2009 om 21:05

P.i.c, maar dan anders

een dergelijk futuristisch systeem doet sommige (fundamentalistische) bijbellezers belanden in het bijbelboek Openbaring. Daar is te lezen dat op een bepaald moment niemand meer kan kopen of verkopen als hij het teken van het Beest (wat dat ook mag zijn?) niet draagt.
Dat moment breekt aan als iedereen van een of andere chip wordt voorzien.

Misschien had de schrijver van dat bijbelboek meer gelijk dan we zouden wensen.

tonny

cqcq

cqcq

17-01-2009 om 09:43

Geen kinderkaartjes!

Ik reis incidenteel met het openbaar vervoer. Daarvoor heb ik altijd een rode en eeen blauwe strippenkaart op zak. De rode voor de kinderen, de blauwe voor mij.

Straks moet ik voor iedereen een chipkaart aanschaffen (want ja die kun je niet delen....). Bovendien is er geen anonieme kaart voor kinderen. Dus ik moet kiezen: of mijn kinderen reizen voor het volwassenentarief, of ik moet voor hun, voor de enkele keer dat hij echt nodig is... een persoonlijke OV chipkaart aanschaffen (die ook nog duurder is dan de anonieme of de weggooikaart).

Hoe zit het trouwens met het restant saldo op de wegwerpkaart? Daar houdt je dus altijd een paar euro op over, die je dus kwijt bent. Dat lijkt toch ook heel kwalijk, richting toeristen en incidentele reizigers die op deze kaart zijn aangewezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2009 om 11:10

Angst voor het onbekende

Als ik de site van de ov chipkaart doorlees denk ik om eerlijk te zijn 'wat een gedoe'. Het geeft volgens mij nog oponthoud ook, want even snel doorrennen als je wat laat bent zit er niet in. Nee nee, eerst die kaart tegen de aflezer houden en dan mag je pas verder. Maar tegelijk denk ik dat de tegenzin aan dit nieuwe systeem ook komt omdat het nieuw is. Over een jaar of twee weten we niet beter meer waarschijnlijk. Zo gaat het vaak, een hoop ophef vooraf en achteraf valt het mee.
Dat je voor de kaart moet betalen vind ik wat bedenkelijk. Het wordt ons opgelegd, biedt de eerste kaart dan tenminste gratis aan. Ik heb het meeste aan een persoonlijke kaart, mijn man ook... kassa! Het is 'maar' 15 euro, maar het komt er toch weer bovenop. Voor mensen met een minimuminkomen is dat heel veel geld. Ik hoop dat ze bij de sociale dienst een tegemoetkoming zullen aanbieden voor ouderen en bijstand'trekkers'.
Er zijn inderdaad geen speciale kinder-ov-kaarten, maar wel kindertarief. Het loont lijkt mij wel de moeite om er een aan te schaffen als je vaak reist. Over 'privacy' zit ik niet zo in om eerlijk te zijn. Er is al zoveel bekend over ons, dit kan er ook nog wel bij. Ik noem maar een simpel voorbeeld: waarom denk je dat in de ene wijk folders van Chevrolet (ik noem maar een duur merk) en in de andere wijk folders van Fiat worden verspreid? Omdat 'men' bekijkt wat het gemiddelde inkomen van zo'n wijk is, of het een wijk met koophuizen is, of er veel ouderen wonen, enz.. Ik, als klantenservicemedewerkster kan van elke klant het banknummer opzoeken. Ik kan zien of het brave betalers zijn of wanbetalers e.d.. Als ik een kortingskaart van de NS gebruik hebben ze mijn gegevens ook. Ga zo maar door. Ik zie niet in waarom het 'eng' is om de gegevens van een kind aan een administratie te geven. Die van mij hebben ze al.

Snelheid en uitchecken etc

Kaaskopje, ik vind het inchecken met zo'n ov-pas dus sneller gaan (meestal, soms hapert het ding) dan dat gefrut met zo'n stempelautomaat. Dat is het probleem er niet mee.

Die kosten die je voor zo'm kaart moet maken, of restantsaldo, daar is best wat voor te verzinnen. In Singapore (in de metro) hebben ze dat, daar moet je ook een kaart kopen met 'te veel' saldo, maar als je er weer vanaf wilt lever je dat ding in bij een meneer in een loketje en die betaalt je keurig het restantsaldo in munten uit.

Altair, natuurlijk is uitchecken 'te doen'. Maar het zit nog niet in mijn systeem, en als je geen tourniquets hebt loop je makkelijk voorbij zo'n afleesapparaat. In de Amsterdamse metro zijn niet overal tourniquets/poortjes, die er zijn werken nog niet (althans de leesapparatuur), dus dan moet je er echt aan denken langs zo'n los opgesteld apparaat te lopen. Dat vergeet je gewoon snel. Dit heeft mij dus al het nodige gekost, helaas.

Dat je zo'n kaart niet kan delen is ook een nadeel, dat is met die strippenkaart wel handig.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2009 om 13:17

Inchecken

Ja dat inchecken sneller gaat kan ik me voorstellen. Ik bedoel ook meer bij uitchecken. De ervaring zal het leren
Dat ieder kind een eigen kaart moet hebben vind ik ook wel wat onzin. Je mag, zo las ik, een reisproduct kopen op je eigen kaart. Een honden- of fietskaartje bijvoorbeeld. Waarom geen kinderkaartje? Voor die paar keer per jaar dat veel mensen met het hele gezin met de trein gaan zou die mogelijkheid er moeten zijn. En hoe zit het met samenreiskorting? Als iedereen een eigen kaart moet hebben, mag ik anderen dan nog met korting meenemen op mijn kaart?

cqcq

cqcq

17-01-2009 om 14:01

Schokkkende prijsverhoging...

Voor mijn kinderen wordt het een stuk duurder. Het stuk wat wij reizen is meestal drie strippen. Heen en terug kost dan: € 1,92. Straks kan ik alleen nog maar een wegwerpkaart kopen (ik reis niet vaak genoeg om de 7.50 er uit te halen). Kosten voor heen en terug zijn dan € 4,90! Meer dan een verdubbeling! (bij de RET). Waarom kunnen er geen weggooikinderkaartjes verkocht worden? Ik zie het probleem niet.

Voor toeristen lijkt het redelijk geregeld, daar heb je kaarten voor voor 1, 2 of 3 dagen (6, 9 of 12 euro). Echter alleen de kaart voor 1 dag kan op een weggooikaart. Dus ook toeristen zijn duur uit, of ze moeten alsnog een kaart kopen voor 7,50.

Kinderkaartje

Wij hebben hier al een tijdje de chipkaart en mijn zoontje heeft ook een kaart (dus een persoonlijke). Er wordt wel rekening gehouden met zijn leeftijd. Er wordt bij hem nl. veel minder afgeschreven. Het pasje ziet er wel hetzelfde uit, maar zolang hij nog geen 12 jaar is wordt er gereduceerd.

Zal er toch aan moeten geloven denk

was nog zo ver van mijn bed en heb me nog niet echt in dat chipgedoe verdiept.
Hoor wel op het station de nodige klachten van overige reizigers, zoals bijv. geen retourtjes meer bij de ns? duurdere reizen?

Toch straks maar eens even de links bekijken die hier gegeven zijn.

Overigens had ik de stille hoop dat het afgeblazen zou worden afgelopen jaar maar helaas.................

gula

cqcq

cqcq

17-01-2009 om 22:10

Geen kinderkaartjes voor incidentele reizigers..

Kinderen kunnen alleen met korting reizen als ze een persoonlijke kaart kopen. Dat is toch van de zotte? Ze kunnen van de weggooikaartjes toch ook wel een kinderversie maken (afwijkende kleur of zo.....). Toeristen dupeer je op deze manier. Een persoonlijke kaart (à 7,50) heeft alleen zin als je geregeld de metro gebruikt.

En toeristen? met kinderen?

ns raad ze aan om weggooi of anonieme kaartjes te kopen, alwaar geen kinderkorting op zit of op kan.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

18-01-2009 om 13:18

Altair, niet simpel

Altair:
"Overigens als het gaat om de praktische problemen die genoemd worden. De OV-chip die hier in Rotterdam gebruikt moet worden is ook geldig in de tram in Amsterdam. In- en uitchecken is relatief simpel. Bij het instappen houd je de OV-chip voor een geel kastje en bij het uitstappen opnieuw. Mijn dochter van 7 snapt het prima, dus voor de gemiddelde volwassene moet het ook te doen zijn."
En dat is precies de valkuil waar de verantwoordelijke bestuurders zijn ingestonken toen het OV-chipkaartproject en paar jaar geleden werd gestart.

Om dit simpele in- en uitchecksysteem (in het jargon: 'reizen op saldo') te realiseren, moeten er eerst eenduidig tariefvoorwaraden komen om te bepalen hoeveel je moet betalen tussen in- en uitchecken, en vervolgens moeten die voorwaarden etc worden omgezet in een werkend ICT-systeem. En dan wordt zo'n ICT-systeem plots heeeel ingewikkeld.
Vooral, omdat ook bleek dat 'reizen op saldo' zou betekenen dat een hoop tariefopties (vooral abonnementen en veel treintarieven, zoals eerste klas kaartjes) zouden moeten verdwijnen. Dus is het systeem aangevuld met 'reizen met reisproduct' (een idiote naam voor een elektronisch kaartje, waarbij je een soort kaartje koopt en dat laadt op de OV-chipkaart).

Daarmee is het hele systeem plots afgrijselijk ingewikkeld geworden.....

Ik gaf al de link naar de site van Frans Mensonides, een hobbyist die al jaren de invoering van de OV chipkaart (en wat andere OV zaken) volgt. Lees en huiver:

http://www.fransmensonides.nl/chip10.htm

Fraz

Fraz

18-01-2009 om 20:01

Ik zie een flink aantal nadelen

1. prijs is per kilometer. Maar bus en tram rijden vaak om dus meer kilometers Bijv. van mijn huis naar de stad rijd je door allerlei dorpjes heen) dus duurder dan bijv. metro/trein terwijl even ver weg is.

2. voor kinderen moet je een eigen kaart kopen. Ik rij niet vaak met de kinderen in ov dus lastig en duur om dan te doen.

3. tegoed kun je moeilijk cashen (kost je zowieso 2.50 adm. kosten)

4. je moet min. 4 euro opladen ook al heb je maar 2 euro nodig. Maak je dus maar een keer een ritje dan is dat nogal duur.

5. spontaan de trein/bus pakken ipv fiets of auto lijkt mij lastiger want geen ov chipkaart (moet je een duurdere anoniem of eenmalige kaart kopen)

al met al als je dus niet vaak of bijna nooit met de ov rijdt dan is dit systeem flink duurder en onhandig dus een extra drempel.

Reiskilometers

Ik weet niet hoe de prijzen in metro en bus zich tot elkaar verhouden, maar vziw is het idee van 'betalen per kilometer' ook wel weer voordelig voor veel mensen die over de zonegrens heenmoeten. Zo moet ikzelf bijvoorbeeld nog wel eens met de metro naar station Bijlmer, een station dat (vast niet toevallig) net over de zonegrens heenligt. Dat is dus een extra strip, maar bij betalen per kilometer is het verschil niet zo groot.
Dat is nou net weer iets waar ik persoonlijk de voordelen wel van zie. Vooral erg prettig voor mensen die dichtbij een zonegrens wonen maar toch niet zo ver reizen.

Groeten,

Temet

Fraz

Fraz

18-01-2009 om 21:21

Temet

het ligt er dus maar net aan hoe je rijdt. Bij ons doet de trein er bijv. 10 minuten over naar de stad (stoptrein) maar de bus doet er 34 minuten over omdat hij allerlei dorpjes langs gaat. Trek je een rechte lijn dan is het qua kilometers even ver (10 km) maar ga je met de bus dan is het zeker het dubbele. Ja zones zijn niet altijd even eerlijk maar in het geval van reizen met de bus is het verschil tussen gereden kilometers en afstand rechtstreeks met a en b wel heel erg groot.

Prulletje

Prulletje

19-01-2009 om 00:26

Groepen?

Weet iemand wat de beste oplossing is voor groepen? Met een schoolklas met de tram naar een museum bijvoorbeeld? Hoe kan dat het beste aangepakt worden?

Prulletje

Tinus_p

Tinus_p

19-01-2009 om 09:44

Prulletje

Prulletje:
"Weet iemand wat de beste oplossing is voor groepen? Met een schoolklas met de tram naar een museum bijvoorbeeld? Hoe kan dat het beste aangepakt worden?"
Ik zou zeggen, mail de RET eens...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.