koentje
24-05-2010 om 12:07
Stoofpotje peuter?
hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je een peuter of een baby of zelfs maar een huisdier achterlaat in je auto, als het zo warm is? Zonnetje erop en lekker stoven maar?
Gut die auto stond toch in de schaduw...... ja hoor. De zon draait, nooit van gehoord.
Ik vind het onbegrijpelijk.

Chiquita
25-05-2010 om 10:52
@liora
mss weet je 't al: tante had kind van 3 jaar oud in auto laten zitte. Winkelier hoorde kind krijsen, heeft auto opengebroken, kind eruit gehaald, limonade gegeven en opgevangen. Na 2 uur (!) kwam tante terug; die vond 't overdreven dat winkelier 112 had gebeld. Ouders hebben winkelier wél bedankt met grote bos bloemen.
Waarschuwing: laat uw kind of huisdieren niet alleen achter in de auto !!

Rembrand
25-05-2010 om 11:12
Tante had hypo gehad!
Ik begreep gisteren dat tante een hypo had gekregen tijdens haar afwezigheid ! Zo zie je maar hoe dom het is om een kind in de auto te laten zitten ( ook al was ze wellicht van plan om even heen en weer te lopen naar een winkel ).
Er kan altijd iets gebeuren en dan zit het kind ongewild en onbedoeld dus veel langer in de auto dan de bedoeling was.
( hiermee wil ik het niet goedpraten natuurlijk !!).
M.

Hanne.
25-05-2010 om 11:33
Maakt het verhaal wel heel anders!
Je baby/peuter in de auto laten zitten terwijl je uitgebreidt gaat winkelen vind ik iets anders dan je kind in de auto laten zitten terwijl je 'even' ergens naar binnen loopt. Als tante vervolgens iets is 'overkomen' vind ik dat het het verhaal wel heel anders maakt. (En dan ga ik er even vanuit dat tante inderdaad van plan was om 'even'naar binnen te lopen')
Dat valt voor mij in de categorie 'ongelukken' en die kan je helaas niet altijd voorkomen.
Als ik eerlijk ben heb ik mijn peuter van het weekend ook in de auto laten zitten terwijl ik naar binnen was gegaan. Hij was in de auto in slaap gevallen en ik vond het zielig om 'm wakker te maken. Auto stond in de schaduw, voor de deur, ik had er zicht op en ging regelmatig kijken. Onverantwoord? Ik denk het niet, maar ik had natuurlijk van de trap kunnen vallen en dan had ik hem er niet meer uit kunnen halen...

Guinevere
25-05-2010 om 12:16
Raam open
Simpel dus. Als je een kind even in de auto laat zitten, dan zet je de ramen een stuk open. Behalve als het 15 graden onder nul is natuurlijk.
Wij laten zoonlief regelmatig in de auto zitten, omdat ie dan in slaap is gevallen. Maar dan wél op onze eigen oprit, met de ramen open, kleed over de voorruit tegen de brandende zon (indien nodig) en een ouder binnen het zicht van de auto.

dc
25-05-2010 om 18:50
Ook gedaan
Vorige week moest ik even naar het postkantoor, toen heb ik mijn kinderen ook in de auto laten zitten. Ook ramen een stukje opengelaten en ik weet dat de oudste zelf naar buiten kan indien nodig. Maar toch was ik nerveus....

liora
25-05-2010 om 22:17
Hmm
Nee ik had hier niks over gehoord...
Ik begrijp trouwens niet dat je zo bang bent een kind even wakker te maken Guinever... een deken over de vooruit en steeds kijken? Dan zou ik liever kind even wakker maken, maar goed.
Dat je even snel een winkel in rent en kinderen dan vijf minuten in de auto laat, snap ik wel. Ik heb het zelf een keer gedaan omdat ik even snel iets moest kopen.
Liora

purk
25-05-2010 om 22:42
Wakker maken
als je kind net lekker ligt te slapen en je weet dat dat hem goed zal doen en dat je daarna dus een gezellig kind hebt, liora. Heeft oudste ook regelmatig een tukje in de auto gemaakt. En dan had ik hem ook nog zelf op die manier in slaap gebracht. En ja, ik had niet van te voren gedacht dat ik zo ver zou gaan om met een autoritje mijn kind in slaap te brengen, maar dat heb ik dus wel gedaan. Omdat we daar allebei uiteindelijk bij gebaat waren. Blij en uitgerust kind....leuk voor hem en uiteindelijk ook voor mij. En daarom maken sommige ouders hun slapende kinderen in een auto niet wakker.
groetjes van Purk

Guinevere
25-05-2010 om 22:53
Inderdaad purk
Inderdaad Purk, je neemt me de woorden uit de mond. Je gaat toch geen klein kind dat net lekker slaapt wakker maken, als daar geen aanleiding toe is? Dat heeft niets met bang zijn te maken, Liora, gewoon met noodzakelijke slaap.
Wat ik dan weer niet begrijp, is dat je een kind in de auto laat en een winkel inrent. Ook niet voor 5 minuten. In zo'n geval sla ik óf de winkel over, óf (als het nou echt zo'n hoognodige aankoop is) het kind moet inderdaad worden gewekt.

Poezie
26-05-2010 om 12:32
Dom!
Waarom denk je dat ze er steeds op hameren om je kind niet in de auto te laten? (met name met warm weer....) Je denkt dat jullie niets ergs zal overkomen? Dream on! Dat dachten die anderen ook, en het is toch gebeurd.
Trouwens, je hoeft je kind toch niet wakker te maken om het uit de auto te halen? Gewoon eruit tillen en direkt in bed leggen. Als je gaat boodschappen doen als het slaaptijd is voor je kind, ben je dubbel dom. Dan wacht je maar even of had je eerder moeten gaan.
Sorry, ik heb er geen begrip voor.
Gr. Poezie.

Genista
26-05-2010 om 13:30
Ach poezie
Daar hebben we het weer. Ja hoor, voor veel kinderen zal het best zo werken, "Gewoon eruit tillen en direkt in bed leggen." Maar er zijn er ook die dan meteen klaarwakker zijn.
"Als je gaat boodschappen doen als het slaaptijd is voor je kind, ben je dubbel dom. Dan wacht je maar even of had je eerder moeten gaan." Ah, ik begrijp dat jij je dag volledig vrij kunt indelen en dat jouw kind(eren) ook zich volledig aan het door het CB voorgeschreven schema van eten en slapen hield(en)? Lucky you. Er zijn er ook die onregelmatig slapen en eten. En kinderen bij wie je ver-schrik-ke-lijk blij bent áls ze slapen. Het is niet altijd gemakzucht om even je kind in de auto achter te laten. Het is ook niet altijd dom met een uitroepteken. Het is ook weleens gewoon de afweging van het ene niet-wenselijke tegen het andere.

Karin*
26-05-2010 om 13:35
Poezie
tja poezie, jij hebt duidelijk geen moeilijke slapers. Ik weet nog dat ik ooit een uur in het bos heb gezeten omdat mijn kind eindelijk in slaap gevallen was in de kinderwagen. Geen haar op mijn hoofd die erover dacht om hem eruit te halen en in de auto te zetten. Als je hem oppakte was hij meteen wakker!
En vaste slaaptijden.... daar kon ik alleen maar over dromen.Sommige kinderen laten zich niet in een ritme dwingen.
Maar alleen in de auto laten zitten zou ik niet zo gauw doen, dan zou ik er maar bij gaan zitten met een boek ofzo.

Poezie
26-05-2010 om 14:08
Hahaha!
Nou, was dat maar waar! Mijn oudste heeft tot zijn 4e jaar zeeeeeer moeilijk geslapen. (Zowel in slaap komen als blijven slapen.) Ik vind het met name dom dat je een uurtje extra rust verkiest boven het risico nemen om je kind op een dag dood in de auto te vinden. Dan zou je er nog tig extra slapeloze nachten voor over hebben gehad. Inmiddels zijn ze 12 en 15, en guess what? Ik heb het overleefd! (Nu is de oudste in de weekenden bijna zijn bed niet meer uit te slaan, maar da's weer een ander verhaal)
Gr. Poezie.

dc
26-05-2010 om 14:41
En als ze niet slapen
toen ik naar het postkantoor ging, sliepen mijn kinderen niet, en het was niet een bijzonder zonnige dag. Mijn reden om ze in de auto te laten was dat er allemaal speelgoed op kindhoogte zit voor je bij het postkantoor loket bent, en ik had daar even geen zin in. En nee, ik kan niet op een ander tijdstip zonder kinderen naar het postkantoor, want ik heb de kinderen nu voltijd en mijn man werkt tijdens de openingsuren.
Ik vind het toch wel een groot verschil uitmaken of je uitgebreid gaat winkelen of even één winkel binnenloopt met de auto voor de deur.

Chiquita
26-05-2010 om 14:44
Slapende kinderen wakker maken
tja, ieder kent z'n eigen kind 't beste.
maar nog niet zo heel lang geleden was ook op 't nieuws dat een vader z'n kind heel even in de auto liet zitten en hij moest even (..tja dat ben ik kwijt).
Auto werd gestolen ...
en als je weet hoé snel men tegenwoordig een auto open krijgt en ermee wegrijdt; hoe staat voor- en tegenstanders nú tegenover het idee 'even m'n kind in de auto laten'...

Karly
26-05-2010 om 16:14
Chiquita
bedoel je misschien de situatie waarbij de vader aan het tanken was? Auto werd vervolgens voor zijn ogen ter plekke gestolen met kind er in. Situatie waarin je de vader heel weinig kunt verwijten, vind ik. En even naar het hokje lopen om te betalen is ook zo'n situatie waarin je je kind toch meestal gewoon in zijn autostoeltje achterin de auto laat zitten. Hooguit de deur op slot, maar ook dat kan weer problemen opleveren als je de sleutel kwijtraakt etc.
Karly

Polly Shearman
26-05-2010 om 16:49
Dat was
hier vlak bij,
bij het station, de vader stopt de auto, stapt uit, de deur en de sleutel nog in het contact, vader staat 2 meter verder op het bord van de vertrektijden van de trein te kijken... dief stapt in zijn auto en rijd weg, vader rent mee, probeert de deur open te maken en roept dat zijn kind er nog in zit....
dorp verder heeft dief kind bij supermarkt afgegeven.
idd vader valt niks te verwijten... echt hij stond op 2 meter afstand van zijn auto!

Guinevere
26-05-2010 om 22:17
Psies pelle
Precies Pelle. Alsof ik (bijvoorbeeld) zo stom zou zijn om mijn kind in een auto die heet kan worden te laten slapen. 'k Ben toch niet achterlijk. Ik zou zeggen, Poezie, lees mijn bericht nog eens na.

liora
26-05-2010 om 22:42
Guinevere
Elke situatie waarbij je heel veel gaat checken of alles nog wel goed is, is eigenlijk onveilig. Dat is althans wat ik denk, waarom zou je anders zo vaak checken?
Ik snap dat je heel blij bent als je kind slaapt als je een moeilijke slaper hebt. Ik heb inderdaad makkelijk praten, makkelijke slapers en vooral de jongste wordt eigenlijk altijd zonnig wakker als ik hem wakker moet maken (en dat heb ik al heel heel vaak moeten doen, helaas).
Wat snap je trouwens niet aan even een winkel inrennen? Ik heb dat een keer gedaan op zondag, auto stond echt bij de ingang van de winkel geparkeerd, ik moest een boekje kopen en de kinderen waren samen in de auto.
Ik moest naar een verjaardag en het was bijzonder veel gedoe om beide kinderen mee te nemen op dat moment. En het was in de winter.
En niemand sliep trouwens dus ik begrijp je opmerking niet over dan maar kinderen wakker maken. Ze waren wakker.
Liora

Tihama
27-05-2010 om 09:16
Onderschatting
Elk jaar komen er zo kinderen om. Ik herinner of nog het tragische verhaal van de lerares die op haar vrije dag eten iets op moest halen op school. Ze werd iets langer opgehouden dan gepland. Toen ze terugkwam was haar baby overleden. Ik heb een extreem slechte slaper gehad, maar zelfs op de oprit in de schaduw heb ik hem nooit in de auto gelaten. Een auto is gewoon geen veilige plek. Het is net zoiets als niet weglopen als je kind op de commode ligt. Het gaat 100 keer goed maar het blijft een risico. En dat dit heel veel geplan en gedoe betekent, ja dat klopt. Tihama

Guinevere
27-05-2010 om 13:16
Ja hoor 2
Nou begin ik het een beetje zat te worden. Ik zit náást de koele auto in een luie stoel te wachten totdat zoon wakker wordt, danwel in de woonkamer met zicht op mijn oprit. Dan heb ik notabene méér zicht op mijn kind, dan wanneer hij op zijn kamer in zijn bed ligt! Bovendien: mocht ik een toeval krijgen of mijn poten allemaal breken, dan horen de buren mijn kind dus krijsen als ie na 2 uur slapen wakker wordt, en niemand hem eruit haalt. Dus als je zo krom gaat redeneren: het slapen op de oprit is veiliger dan mijn kind in zijn bed laten slapen (ik kan ook krom redeneren namelijk).
En waarom je een kind niet in de auto moet laten zitten als je zelf wegloopt, al wip je maar "even" een winkel in? Zie het voorbeeld waarmee dit draadje is gestart. Of wat denk je van een kind dat leuk de auto van de handrem haalt, of iets anders technisch beroerds uithaalt?

Guinevere
27-05-2010 om 13:18
Oh ja liora
Over dat checken: Ik check dus of ie al wakker is. Die auto is koel, daar hoef ik niet eens op te controleren, denk je dat ik mijn kind laat stoven? Ramen open, voorruit afdekken. Moet je eens uittesten.