Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

02-02-2010 om 08:27

Studeren voor rijkeluiskindjes?

Heeft Plasterk gelijk en moet de basisbeurs als gift worden afgeschaft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat zegt hij precies?

Ik kan nergens onderbouwing vinden van het plan om de basisbeurs af te schaffen. Ik weet dus niet wat de redenatie is. Ik weet ook niet wat er in de plaats komt.
En gaat het alleen om het afschaffen van de basisbeurs, of ook van de aanvullende beurs?
Groet,
Miriam Lavell

Milka

Milka

02-02-2010 om 10:17

Tja

Het ministerie van onderwijs moet bezuinigen, een van de mogelijke bezuinigingen waarop gestudeerd wordt, is afschaffing van de basisbeurs. Dus niet gezegd dat het ook daadwerkelijk afgeschaft wordt.
Dan je vraag of studeren voor rijkeluiskindjes wordt? Voordat de basisbeurs werd ingevoerd, bestond er een systeem met renteloze leningen. Afhankelijk van het inkomen van je ouders kreeg je een bedrag per jaar, renteloos. 2 jaar na je studie begon je met afbetalen. Het hele bedrag werd door 10 jaar x 12 maanden gedeeld en dat betaalde je daarna gedurende 10 jaar af. Volgens mij was er ook een gedeeltelijke vrijstelling mogelijk als je daardoor echt in de problemen komt. Ik zelf heb onder dat systeem gestudeerd. Ik had daarnaast een baan voor de extra's. Mijn vader verdiende niet heel slecht, ook niet heel goed, dus de ouderlijke bijdrage was laag. Ik heb gewoon nomibaal mijn studie kunnen doen en toen ik aan het werk was, heb ik mijn studieschuld afgelost.
Op zoiets zal gestudeerd moeten worden, een alternatief voor basisbeurs. Ik bond dit geen verkeerd systeem.
Overigens heb ik helemaal aan het einde van mijn studie de invoering van de basisbeurs meegemaakt. Ik was daar heel blij mee want ik kreeg maar liefst 604 gulden, zomaar. Mijn beurs daarvoor was ongeveer 400 gulden (en toen mijn broer nog studeerde, was het nog minder) en dat moest ik ook nog later aflossen.

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2010 om 15:22

Kinderbijslag

Vroegâh kregen de ouders een hogere kinderbijslag. In mijn tijd (eind jaren 70, begin jaren 80) kregen mijn ouders voor mij drie keer het basisbedrag (uithuizig studerend). Mijn vader vond het altijd weer leuk om te vertellen dat hij op een gegeven moment zés kinderen had ipv twee (2 kinderen maal drie keer kinderbijslag). Dat is losgelaten, omdat je op die manier nog altijd afhankelijk bent van je ouders. Immers: als zij dat geld niet doorsluizen, valt er weinig te studeren.
Ik lees over "korten" op de basisbeurs, niet over afschaffen.

Tirza

mirreke

mirreke

02-02-2010 om 15:35

Tegen

Ik ben heel erg voor de basisbeurs. Het systeem van de lening bestaat nog steeds, namelijk voor het deel wat je bovenop de basisbeurs kunt krijgen. Dat deel wordt een lening.
Juist vanwege dit systeem is het kunnen en mogen leren in Nederland eerlijk verdeeld.

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

02-02-2010 om 16:56

Flinke verhoging didi

"Ik denk dat die 250 euro er ook nog wel bij kan"
Hallo! Het gaat hier wel over 250 (260 is het trouwens) per máánd hoor! en dat minimaal 4 jaar lang. Dan zit je al snel op een bedrag van minimaal 10.000 euro extra dat er afgelost moet worden. Een gemiddelde student heeft na het afstuderen een studieschuld van 15.000 euro. Dan is 'die 250 euro' wel een flinke verhoging!
De financiële drempel om te gaan studeren wordt zo alleen maar hoger, want die schuld is na het afstuderen echt niet voor iedereen makkelijk op te brengen. Ik denk dat we dan over een tijdje zeker met o.a. een lerarentekort komen te zitten bijv.

Milka

Milka

02-02-2010 om 17:37

Mirreke

Ja, er is mog steeds een lening maar deze is rentedragend en niet renteloos. Dat scheelt nogal.

Didi

wij hebben momenteel 3 studerende kinderen ,dat betekend dan voor ons 750 euro per maand!
daar kunnen wij met 6 personen 6 weken van eten!
dus ja,als die hele beurs wordt afgeschaft ( wat ik niet zie gebeuren) dan is de enige optie voor onze kinderen,het bedrag gaan lenen.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-02-2010 om 21:32

Niks mis met lenen

Een basisbeurs is hartstikke leuk, maar niet nodig. Tienduizend euro schuld meer is goed te overzien, je krijgt iets van 15 jaar de tijd om het af te betalen. En juist als je een docentenopleiding doet, zul je niet snel zonder werk zitten, lijkt mij. Ik betaal al jaren iets van 150 euro in de maand af aan mijn studieschuld (ben nu bijna klaar, geloof ik) en heb daar totaal geen moeite mee. Financieel niet, maar emotioneel ook niet. Ik heb een fantastische studententijd gehad plus een gedegen opleiding. Heerlijk toch? Ik begrijp die enorme angst voor een studieschuld niet zo, eerlijk gezegd. Je leent toch niet voor een skivakantie?
Overigens hebben mijn ouders nooit een cent bijgedragen aan mijn levensonderhoud toen ik student was. Ze hadden zeven andere kinderen. Ik was heel blij dat ik *kon* lenen (naast een flinke bijbaan). En die rente valt mee hoor, iets van 2 of 3 procent?
Groetjes
Massi

Limi

Limi

03-02-2010 om 11:06

Al afgelost

Ik had zo'n 14000 schuld, ben nu 6 jaar afgestudeerd en heb hem allang afgelost, terwijl ik toch al 3 jaar niet meer gewerkt heb. Toen ik moest beginnen moest ik iets van 100 euro per maand afbetalen, maar ik heb er een aantal keren wat spaargeld tegenaan gegooid omdat dat voordeliger was. Dat spaargeld kwam overigens van mijn bijbaan, want ook mijn ouders hebben helemaal niks bijgedragen aan mijn studies.

Met 10000 meer zou ik iets langer bezig geweest zijn, maar het is per maand altijd een haalbaar bedrag.

Het is misschien niet leuk, maar het lukt allemaal wel hoor.

Zusenzo

Zusenzo

03-02-2010 om 23:22

Rijk, arm

Onze drie studerende kinderen werken naast hun studie. Dit zorgt ervoor dat ze weinig hoeven te lenen. Van pa en ma krijgen ze nul, want pa en ma hebben nul. De oudste heeft inmiddels een jaartje vertraging en krijgt nu geen beurs meer, dit laatste jaar moet ze wel lenen. Bij nummer twee verwacht ik ook zoiets. Ik vind een jaartje bijlenen niet zo'n ramp maar .... de basisbeurs afschaffen dus niks gift bij prestatie dat is nogal wat. Voor 4 jaar studeren gaat 't over een aanzienlijk bedrag per student. De kinderen van rijke lui zullen daar waarschijnlijk niet zoveel van merken, pa en ma schuiven wel. De kinderen van minimum wel. Dat kan -als bezuiniging- een keuze zijn maar zou beslist mijn keuze niet zijn. Hypotheekrenteaftrek beperken voor 't deel dat de hypotheek hoger is dan X is onbespreekbaar. Laten we 't eerst daar 'ns over hebben voor we gaan bezuinigen op de studiebeurs. Of een andere bezuinigingsmaatregel, ook goed.
Ben niet zo thuis in onderwijsland dus weet niet goed hoe op 't onderwijs te bezuinigen maar wie weet hebben jullie daar nog ideeen over.

Limi

Limi

04-02-2010 om 20:33

Lara10

Eerst woonde ik op mezelf. Niet goedkoop, een enorme kamer in een studentenstad. Toen ik werd uitgereorganiseerd ben ik gaan samenwonen in een andere regio.

Dus nee, toen had ik niet meer die woonkosten, maar ook geen inkomsten. Het heft elkaar wel een beetje op. Ik heb de lening een tijdje van mijn spaargeld terugbetaald, daarna heb ik nog een tijdje wel een klein baantje gehad en toen was alles afgelost.

Ik had nogal veel spaargeld, omdat ik een paar jaar erg veel had gewerkt omdat ik er zo uit kon vliegen en wel mijn lening had lopen uit voorzorg. En ik geef verder weinig uit aan mezelf.

Als ik niet was gaan samenwonen en was blijven werken waar ik destijds werkte, dan had ik hem nog eerder afgelost, want dan had ik er meer geld voor gehad.

Mijn vriend heeft langer terugbetaald. Volgens mij omdat in zijn tijd er een gunstiger rente was? Weet ik niet meer zo.

mirreke

mirreke

05-02-2010 om 10:45

Niet iedereen doet zo luchtig over lenen, zie artikel telegraaf

Dit gaat over een schuld van zo'n 17.000 euro na afloop studie.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5961045/___Student_leent_te_veel___.html

Toegankelijkheid en ongelijkheid

Zusenzo:"Onze drie studerende kinderen werken naast hun studie. Dit zorgt ervoor dat ze weinig hoeven te lenen. Van pa en ma krijgen ze nul, want pa en ma hebben nul."
Wonen ze nog thuis (dan krijgen ze eten en onderdak van pa en ma).
Ik denk niet dat het tot lening maken van de basisbeurs heel veel doet met de toegankelijkheid van het onderwijs. Het doet wel wat met de ongelijkheid.
Heel veel studenten hebben een pa en moe die alle vaste lasten voor ze betalen. De stufi mogen ze houden voor 'de rest'. Het is een soort vakantiegeld. Voor deze groep zal het allemaal niet zoveel uitmaken. Minder vakantie, minder uitgaan, minder nieuwe kleren misschien.
Zij hoeven niet per se meer te gaan lenen.
Wel moeten lenen in het hoger onderwijs is niet echt een drama. Maar het levert wel een achterstand op nadat de studie beëindigd is. Een deel krijgt een baan zonder studieschuld (pa en ma betalen wel) en een deel heeft wel een studieschuld. Kun je nog zo leuk verdienen, maar als je daarvan enkele honderdjes naar de IB-groep moet brengen per maand, dan zit je toch nog heel lang op een soort minimum inkomen.
En dat heeft natuurlijk ook weer invloed op de kleding die je koopt en de auto die je rijdt en daarmee op de promotiekansen die je maakt (helaas, die dingen hebben met elkaar te maken).
Het is wel grappig dat het Nibud juist nu komt met de oproep om studieschuld ook in de BKR op te nemen. Dat is voor de discussie over de stufi wel interessant.
De theorie achter 'best kunnen lenen voor je studie' is gebaseerd op een rekenmodel dat een toekomstig salaris voorspiegelt waarvan je best wat kunt missen. Het is lenen van de toekomst en daarmee een soort woekerpolis: als de toekomst niet zo rooskleurig wordt, dan verlies je.
Ik vind dat rekenmodel daarom niet zo geschikt.
Tegelijkertijd erger ik me kapot aan het brede gebruik van de stufi, niet voor studiekosten, maar voor 'de rest'. En die rest is drank, een truitje of andere feestelijkheden.
Mijn kinderen werken naast hun studie, hoeven daardoor niet te lenen en ze krijgen inmiddels nul. Ik heb het wel, maar ik zie niet waarom zij (volwassen tenslotte) het zoveel makkelijker zouden moeten hebben dan de kinderen van bijvoorbeeld zusenzo.
Ach, dat hebben ze toch wel. Als de nood aan de man is dan komen we heus wel over de brug, omdat dat kan. Ik verwacht voor die zekereheid van mijn kinderen in ruil een diep respect voor al die studenten die het zonder moeten doen en het ook redden.
Ik snak trouwens naar een betere analyse van de cijfers over lenende studenten en de schulden na de studie. Wat ik ronduit ergerlijk vind aan de basisbeurs is dat ie bij thuiswonenden voor bijna de helft uit een ov kaart bestaat.
Dat is natuurlijk alleen maar een probleem als je basisbeurs een schuld wordt omdat je te laat af studeert. Maar ik vrees dat juist daar de grootste studieschuldproblemen ontstaan.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

*Tegelijkertijd erger ik me kapot aan het brede gebruik van de stufi*

waar baseer je deze uitspraak op?
is dat uit onderzoek gebleken?
of zie het bij studenten in je omgeving?

Hier twee kinderen van 23,beiden doen een studie ,1 woont op kamers, 1 woont nog thuis.
Beiden ontvangen stufi,beiden hebben een bijbaan( want van stufi alleen kan je geen HBO studie betalen),en degene die nog thuis woont betaald ook nog kostgeld.
Zij zijn dus financieel zelfstandig.( en de situatie van hun vrienden is niet veel anders.)
Natuurlijk schuiven wij ze wel eens wat toe,een duur studieboek wat aangeschaft moet,die leuke broek waar ze geen geld voor hebben.
Als de basis beurs wordt afgeschaft zouden zij allebei fors meer moeten gaan werken om alles te bekostigen,en in dat geval blijft er geen tijd meer over om te studeren.En wij als ouders kunnen hun studie ook niet bekostigen( want nog 2 kinderen op MBO EN VO.
in deze situatie zou het inderdaad zo zijn dat studeren alleen voor de *rijke* bevolkingsgroep is weggegelegd,als de basisbeurs wordt afgeschaft.

mirreke

mirreke

05-02-2010 om 16:16

Idem dito

Stiefdochter had beurs, plus een deel daarbovenop dat afhankelijk is van het inkomen van de ouders. Bij een laag inkomen is het gift (beurs) bij een hoger inkomen is het lening. In ons geval is het lening.
Ik zie de bui al hangen, met nog vier kinderen onder haar. Wij kunnen het niet betalen, en van mij mogen ze best werken tijdens de studie, maar wel in verhouding graag.
Ik ben dus echt heel erg tegen een eventuele afschaffing van die beurs, dat maakt het m.i. echt ongelijker verdeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2010 om 20:46

Dochter is het er niet mee eens

Tegelijkertijd erger ik me kapot aan het brede gebruik van de stufi, niet voor studiekosten, maar voor 'de rest'. En die rest is drank, een truitje of andere feestelijkheden.===
Mijn dochter krijgt 75 euro studiebijdrage. Ze had gedacht dat zij dat mocht hebben om er leuke dingen mee te doen. Ik ben het daar niet mee eens. Ik moet meer dan 1000 euro voor haar schoolgeld betalen en zie dit geld eigenlijk als doekje voor het bloeden. Het scheelt toch iets. Ze moet er dan ook een flink deel van inleveren. Dan heb ik nog steeds over 13 maanden geteld maar de helft terug.
Ik las het bericht over de eventuele afschaffing van de basisbeurs overigens met afgrijzen. Wat zijn dit voor fratsen?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2010 om 20:47

Sus-anne

Misschien moet ik het scharen onder 'Al mijn vrienden ... en waarom ik niet?', maar volgens dochter is ze echt sneu omdat ik haar studiebijdrage wil hebben op een stukje na. De rest mag het gebruiken als zakgeld, zegt ze.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-02-2010 om 16:56

Gebruik stufi

Ik neem een zakje gesmeerde boterhammen mee voor de lunch. Maar ik zie dagelijks de meeste studenten met gekochte verpakte sandwiches, pakken drinkyoghurt en flessen sap/drinkontbijt.

Ik hoor verhalen over drie weken op vliegvakantie, zie ze in merkkleding rondlopen, de hipste mobieltjes en iPods en laptops. Die leven luxer dan de doorsnee docent. Uit een enquete uit het studentenblad van de opleiding bleek dat sommigen een hoger netto-inkomen hebben dan ik.

Natuurlijk bestaan er ook nog steeds studenten die het krap hebben, en als dat toevallig jouw kind is dan is dát je referentiekader. Maar ik zie de grote getallen en daar zitten heel wat luitjes bij die makkelijk zonder die basisbeurs kunnen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-02-2010 om 20:34

Lara

Zal ongetwijfeld kloppen hoor, dat het per richting verschilt. Bij ons lopen veel jongens rond die handig zijn met ICT en daar een forse cent mee verdienen, en die nog thuis wonen en kennelijk weinig of niets hoeven af te dragen.

En niet een laptop vind ik luxe (bij veel studies verplicht), maar de hipste laptop hebben, dat vind ik wel luxe .

Zusenzo

Zusenzo

06-02-2010 om 23:16

Stufi

Onze kinderen wonen op kamers (het ouderlijk huis ligt een vreselijk end van uni's af). Als ze in 't weekend hier zijn, eten ze met de pot mee. Zijn ze langere tijd hier -vakanties- dan gaat er vanzelf wel eentje boodschappen doen van haar portemonnee en koken en dan eten pa en ma met de studentenprak mee. Als de basisbeurs (gift bij presteren) niet had bestaan, zou ik mijn kinderen zeker ook gestimuleerd hebben te gaan studeren. Dan maar 'n schuld, liefst zo klein mogelijk want 't is idd lenen van een onzekere toekomst.
Twee dochters wonen antikraak. Vakanties, rijlessen, merkkleding etc. kunnen ze niet betalen maar daar hoor ik ze nooit over. Kringloop, haren knippen bij de kappersopleiding dat soort zaken zijn ze heel handig in. Voor mijn dochters betekent afschaffen basisbeurs gewoon schuld opbouwen. Bezuinigen kunnen ze niet. Meer werken ook niet want er moet wel tijd over blijven om te studeren. Gelukkig is de oudste bijna klaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.