Emmawee
04-07-2010 om 09:33
Voorleesboek voor 7 en 3,5
's avonds lees ik graag voor aan Stoffer (maart 2003) en Blik (september 2006) samen. Successen waren van Roald Dahl: Joris en de geheimzinnige toverdrank, de GVR, Sjakie en de Chocoladefabriek en van Annie M.G. hebben we Pluk gelezen.
Toch merk ik dat voor Blik van 3,5 jaar deze boeken soms net iets te hoog gegrepen zijn. Ik dat de hoofdstukken te lang zijn en dat de tekst - plaatjes verhouding meer past bij Stoffer. Ik wissel het daarom af met Floddertje, de kleine mol en andere prentenboeken.
Maar voor de vakantie zou ik graag weer één leuk boek willen voorlezen aan beiden dat dus net iets simpeler is dan de boeken die ik eerder noemde, maar niet te simpel. Pluk kwam tot nu toe nog het best in de buurt.
Kortom: Boekentips gevraagd!!
Groeten, Maw.

Guinevere
04-07-2010 om 09:47
Iets anders
Ik vind het een lastige vraag. Het is nou eenmaal een enorm verschil in leeftijd en belevingswereld.
Wat wij hier doen, en het levert óók een heel leuk samenleesmoment op:
oudste (8 jr 0 mnd) leest een prentenboek voor aan zijn broertje ( 3 jr 2 mnd). Dit is echt heeeel leuk om te zien en ze genieten hier allebei van.

zomaar een naam
04-07-2010 om 10:38
Het grote kwispelstaartjes boek
Van Carry slee,
Dit boek gaat over 2 kleuters die allerlei avonturen met dieren beleven.
Mijn dochter vond het erg leuk. De verhaaltjes zijn niet te lang.

egberdien
04-07-2010 om 11:31
Misschien
iets van de boze heks (Hannah Kraan)? Of Knofje (Burny Bos). Of Pim en Pom van Mies Bouhuys? Iets van astrid Lindgren, of is dat nog te lastig voor Blik?

vlinder72
04-07-2010 om 11:47
Ik lees voor
aan mijn kinderen van 4, 6 en 8 jaar (die van 8 luistert met een half oor).
Allemaal Onzin van Paul van Loon (losse verhaaltjes over onzin die achter de muur leeft in de kamer van Vladimir).
Meneer Big en de spookridder van Gitte Spee
Tomio en de ondeugende olifant van Hans Bouman
Weg met die krokodil van Paul van Loon
Verder op dit moment favoriet alle boeken van jeronimo stilton.

Anneque
04-07-2010 om 12:16
Virgilius?
Neeeeeee, niet Vergilius, schrik niet
Virgilius van Tuil, van Paul Biegel. En de Dwergjes van Tuil (die vind ik zelf nog leuker eigenlijk). Misschien is dat wel wat, het zijn redelijk korte, afgeronde verhalen over een dikke dwerg die allerlei avonturen beleeft. Niet te kinderachtig hoor, mijn zoon van (net) 7 die al redelijk wat voorgelezen heeft gekregen, vindt dit nog leuk. En als Blik Pluk al aankan, zal dit ook wel gaan, schat ik zo in.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/virgilius-van-tuil/1001004006538960/index.html
Is Krik al genoemd? Meer iets voor Blik, maar mijn 7-jarige luistert nog geïnteresseerd mee. En evt. over een paar maanden, dan de serie van de Boze Heks erachteraan, erg leuk. Beide van Hanna Kraan. Ik zal nog ff verder denken.

Anneque
04-07-2010 om 12:53
Sprookjes
"De sprookjesverteller" Van Thé Thong Khing. En als dat bevalt: "Meer verhalen van de sprookjesverteller", zelfde auteur. Klassieke sprookjes, opnieuw en vereenvoudigd verteld. Officieel voor kinderen vanaf 4, maar ook hier luistert zoon-van-7 mee.

Anneque
04-07-2010 om 12:54
Tjong
Ik bedoel natuurlijk Thé Tjong Khing (wat zal die man balen dat zijn naam nooit goed gespeld wordt).

duifje
04-07-2010 om 14:26
Boeken
hoi,
Hier waren eigenlijk alle boeken van de volgende schrijvers een succes: (in de bieb kijk ik dan bij de a boeken.)
Carry Slee
Jacq Vriens:
Vivian den Hollander
en later ook Rindert Kromhout.
groeten Duifje

ayla
04-07-2010 om 20:48
Hier ook
alle boeken van geronimo stilton bij de oudste. Maar ik denk dat het bij ons onmogelijk zou zijn ene boek te vinde wat ze beide interessant vinden. De jongste wil de boeken van Dora, barbapapa en dikkie dik. de oudste de boeken van geronimo stilton, Annie MG Schmidt, of Roald Dahl. Dat kan de jongste gewoon niet snappen en dan verpest hij het voorlezen voor de oudste

Emmawee
04-07-2010 om 20:59
Leeftijd / belevingswereld
Guinevere: "Ik vind het een lastige vraag. Het is nou eenmaal een enorm verschil in leeftijd en belevingswereld."
Ik ben met je eens dat het verschil in leeftijd best groot is, maar wb belevingswereld weten ze elkaar aardig te vinden. Dieter kan de verhalen redelijk volgen (hij vertelt er wel eens wat over.) Het is vooral de grotere hoeveelheid tekst waar hij soms last van heeft.
Stoffer leest heel soms wel voor aan Blik en dat vindt hij voor een keer best leuk, maar dat vervangt niet het voorlezen voor hem.
Bedankt voor de tips tot nu (meer! meer!), ik ga met een lijstje naar de bieb!
Groeten, Maw.

duifje
04-07-2010 om 21:42
Izar
nou, Emmawee had al behoorlijk wat Roal Dahl gelezen en dat lijkt me stukke heftiger als Carry Slee. Hier hebben ze genoten van:
Een kringetje van tralala, over een kindje wat naar groep 1 gaat, voor een 3,5 jarige lijkt me dat heel toepasselijk.
Van opa mag het ook
van oma mag dat wel.
Ik vind dat hele leuke verhaaltjes over dingetjes uit het dagelijks leven. Ik heb erbij geschreven dat ik kijk naar de leeftijd die ze in de bibliotheek aangeven. Dus van Carry Slee de A boeken. (ook van andere schrijvers.)Hier in de bieb geven ze ook aan dat A boeken tot en met 8 jaar zijn. In mijn ogen zijn er wel uitzonderingen zoals Pluk van de Petterflat, die staat bij de B boeken, terwijl ik die mijn kinderen op 5-6 jarige leeftijd heb voorgelezen.
Maar goed misschien hou je zelf niet zo van Carry Slee?
groeten Duifje

Maylise
05-07-2010 om 00:32
Misschien
De boeken van Daan Zonderland over Jeroen. Er zijn vier delen van. Het gaat over een jongen (Jeroen) die een toversleutel vind en dan samen met een kabouter en pratende dieren allemaal avonturen beleeft. Het is niet heel ingewikkeld, niet te spannend maar wel met een extra laag in de tekst die voor de oudste al leuk is (grapjes) zonder daarmee de jongste uit te sluiten. Ik weet niet zeker of het voor je jongste te snappen is maar als ze bij de bieb zijn kun je het allicht proberen.
Maylise

Massi Nissa
05-07-2010 om 09:16
Maylise!
Mijn hemel, ik heb nog nooit iemand anders de naam Daan Zonderland horen noemen op dit forum! Wat leuk. Ik ben zelf een enorme Zonderland-fan, wist je dat hij Engelse letterkunde doceerde? Mijn moeder en ik hebben zo vaak in een deuk gelegen bij "Knikkertje Lik" en alle avonturen van Professor Zegellak (Lodewijk Losbol!). Ik vind het betreurenswaardig dat zijn werk niet meer wordt uitgegeven (misschien de Jeroen-serie wel, daar heb ik niet naar gezocht).
Daan Zonderland is inderdaad een supertip, want 'gelaagd'. Werd bij ons thuis enorm veel voorgelezen. Nog een tip, super oubollig maar wel leuk voor jonge kinderen: W.G. van der Hulst. In den soeten suickerbol, Rozemarijntje, dat soort boeken.
Groetjes
Massi

egberdien
05-07-2010 om 14:50
Daan...
ja inderdaad Daan Zonderland is leuk! Die ga ik ook meenemen op vakantie bedenk ik nu (kinderen van 8 en 4).
Ik merk dat als ik de jongste voorlees, dat de oudste dan meestal wel wil komen luisteren en dat ze het ook nog leuk vindt. Zelfs al is het Jip en Janneke of Knofje. Dus ik zou me vooral richten op wat de jongste leuk vindt.

Guinevere
05-07-2010 om 19:33
Leuk zeg
Dat is leuk, weer heel wat geleerd hier. Ik ga ook eens op speurtocht.
Wel fijn, 2 vliegen in 1 klap...

Margriet*
06-07-2010 om 16:59
Wij splitsen altijd
Jongste bijna 5 vindt andere boeken leuk dan oudere zus ruim 7,5. Bij jongste lees ik altijd apart voor oudere zus lezen we uit haar eigen leesboek en dan lees ze zelf nog verder erin.
Zus vindt nu ook meiden verhalen leuk, is de Boze heks wel ontgroeid. Jongste vind dit nu net leuk. Hoewel de jongste veel snapt vind ik sommige boeken echt nog te hoog gegrepen. Oudste van 10 lezen we soms nog voor, hij luistert ook wel mee met de anderen. Maar degene die we voorlezen is het uitgangspunt. Ik zou me eerder op de jongste richten dan op de oudste, en laatste nog zelf laten lezen erna.