Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pasta

Pasta

24-01-2010 om 17:31

Vraagje over epd, gegevens verstrekken, verplicht of niet?

Wij vermoeden dat onze dochter ADD heeft en nu heb ik van de week een gesprek bij een bureau die doormiddel van een aantal gesprekken de diagnose gaat stellen. Nu krijg ik net een mail van dit bureau of ik voor het EPD persoonlijke gegevens wil doorgeven. Ben ik dit verplicht? Eigenlijk wil ik dit helemaal niet. Mijn dochter is geen probleemgeval alleen willen we wel graag weten of ze ADD heeft of niet, vooral ivm. het school is dit makkelijker. Kunnen jullie bij vertellen of dit verplicht is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

24-01-2010 om 17:35

Heb je bezwaar gemaakt

tegen opname van je gegevens in het EPD? Dan denk ik dat ze het je niet kunnen verplichten....maar misschien kan M. Lavell licht op de zaak werpen?

Pasta

Pasta

24-01-2010 om 18:12

Nasha 1st

Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb komende week pas het 1e gesprek. Ik krijg nu net een mail of ik alvast de gegevens wilt invullen voor het EPD en dan krijg ik een rijtje met allemaal persoonlijke gegevens die ik moet invullen van mijn dochter en mijn man en mij.

Daarom wil ik graag weten of dit verplicht is of niet en zo niet, moet ik dit dan alvast via de mail kenbaar maken of dit melden in het 1e gesprek?

Inge M

Inge M

24-01-2010 om 19:35

Niet verplicht

Je kunt bij elke zorgverlener aangeven dat je niet opgenomen wilt worden in het EPD. Centraal bezwaar maken is altijd handiger, maar per zorgverlener kan dus ook.
Helaas ben je tegenwoordig wel verplicht je bsn nummer op te geven.

Rosa-

Rosa-

24-01-2010 om 19:45

Nee, nee, nee!

Zeker niet verplicht! Temeer omdat het hele EPD nog niet bestaat (eerste kamer is er nog erg druk mee en het zier er voorlopig niet naar uit dat ze eruit komen...) En als je nog bezwaar wilt maken, die dat dan, hoef dergelijke vragen alleen nog maar af te winmpelen met, ik heb geen EPD.

Maar nee, ze mogen het dus niet zo doen.

Rosa-

Pasta

Pasta

24-01-2010 om 20:44

Kan je nu al bezwaar maken begrijp ik? Ik las net de mail nog een keer en daar staat "om u in te kunnen schrijven in ONS EPD hebben we alvast wat gegevens nodig". Zou het dan alleen om het bestand van de praktijk gaan (dat ga ik zeker vragen komende week) en ik vul vooraf niets in. Maar omdat ik EPD lees dacht ik dat het om dat landelijke registratiesysteem ging. Wel vaag hoor allemaal. Ik vind het zo raar dat ze zowel van mij, mijn man ook alle gegevens willen? Of is dit normaal? Heb ook geen eerdere ervaring met dergelijke instanties/praktijken.

Trouwens, bedankt voor de snelle reacties!

Even heel duidelijk informeren

Want mede dankzij onze minister Klink is er een pracht van een spraakverwarring ontstaan over de term EPD. Veel huisartsen/apotheken/ziekenhuizen/zorginstellingen hebben namelijk een EPD. Een electronisch patiëntendossier, wat inhoudt dat zij jouw dossier niet op papier maar in de computer bijhouden. EPD heeft nu ook de betekenis gekregen van de manier waarop zorgverleners bij elkaar in jouw EPD kunnen kijken - dat gaat via het LSP (= landelijk schakelpunt). Als jij op zich bezwaar maakt tegen de uitwisseling van gegevens via dat LSP, kunnen andere zorgverleners niet kijken in dat dossier bij deze praktijk. Vraag dus even heel specifiek na of het gaat om gegevens voor HUN EPD en NIET voor het landelijk EPD, dat eigenlijk gewoon inhoudt dat anderen er via het LSP toegang toe hebben. NB: er zijn zorgverleners die dat allemaal zelf ook nog niet goed op een rijtje hebben, dus zorg ervoor dat je het zelf goed begrijpt en zorg dat je weet of zij het goed begrijpen
Met dank aan minister Klink en Nictiz...
O ja, en meteen bezwaar maken natuurlijk tegen die uitwisseling via het LSP!

amk

amk

24-01-2010 om 21:17

Ja ivm toestemming

in dit soort gevallen moet het duidelijk zijn dat beide ouders toestemming geven.

Pasta

Pasta

24-01-2010 om 21:26

Duidelijk

Dank voor jullie reacties. Het is me duidelijk. Vooral de uitleg van Genista. Ik ga het goed navragen en vul voora niets in. Dat kan daar altijd nog, mocht het alleen om hun eigen systeem gaan.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ons epd aanvulling

Bij de instelling waar ik werkt wordt ook een EPD gebruikt, met andere woorden: waar vroeger een mooie map met aantekeningen en NAW gegevens was, is er tegenwoordig een mooie map in de pc. Deze is beschermd voor buitenstaanders, dus zonder pasword kom je er niet in. Ik heb bijvoorbeeld geen patientencontacten en ben dus niet geautoriseerd om erin te komen.

Als er staat ons EPD gaat het waarschijnlijk om het dossier van de instelling, maar waarom bel je niet even? Dan kan je het even navragen wat ze precies bedoelen, waarom je die gegevens van te voren moet geven en waar ze de gegevens voor vragen.

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.