Jonagold
05-05-2025 om 17:36
Woonruimte zoeken voor studerende dochter
Wij zijn vast niet de eersten die tegen het volgende probleem aan loopt: dochter gaat m.i.v. september een opleiding volgen aan de Hogeschool Utrecht (op het Science Park, dus aan de kant van Zeist). En omdat wij in omgeving Den Haag wonen wil zij graag daar in de buurt gaan wonen. Maar ze heeft geen zin in een gedeelde keuken en badkamer, heeft daar nare ervaringen mee. Maar huren via een reguliere organisatie is echt niet te betalen. Wij zoeken dus naar alternatieven. Bijvoorbeeld anti-kraak, maar dat is ook nog niet zo gemakkelijk te vinden.
Vroeger hadden mijn opa en oma in hun grote huis op hun bovenverdieping een keukentje en badkamer laten maken en de ruimte verhuurd. Dat zou ideaal zijn voor haar. Maar hoe vind je zoiets? Niet via de reguliere kanalen. We hebben al aangegeven dat ze haar Fb-account maar weer moet activeren (wij zijn allemaal van de socials af vanwege de Musks van deze wereld) maar ik dacht, ik vraag hier ook nog eens naar ervaringen en misschien is er zelfs wel iemand die zo'n soort kamer weet. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk .

TineWinkel
05-05-2025 om 17:39
Ik ben actief in n kerk. In ons kerkblad staan regelmatig oproepjes voor deze situaties (ik woon in n studenten stad).

Zilver_gray
05-05-2025 om 17:42
Hier ook zoekende Jonagold.
Dochter gaat in Delft studeren (zelf woonachtig in de provincie Groningen).
Ze zoekt in Den Haag en omstreken.
Ze heeft inderdaad ook haar fb account weer nieuw leven ingeblazen; hopelijk levert het wat op.
Geen tips helaas.
Spannende tijden dit!

Ginevra
05-05-2025 om 17:43
Betaalbare woonruimte met eigen keuken en badkamer voor een student in Utrecht? Dat is ongeveer even makkelijk als de Staatsloterij winnen. Ik zeg niet dat het niet kan, want er is per slot van rekening ook elke maand iemand die de Staatsloterij wint, maar je mag ervan uitgaan dat de kans heel erg klein is dat dat lukt.
Is het ECHT geen optie, als in "het is een trauma en ze zou nog liever de studie cancelen dan een keuken delen"? Of valt het in de categorie "liever niet"? Er zijn ook studentenhuizen en gedeelde werkende jongerenwoningen waar men graag schone huisgenoten wil. Als het een kwestie is van hygiëne dan kun je jezelf ook aantrekkelijker als huisgenoot maken door jezelf te profileren als poetsgraag type. Dat maakt misschien de kans wat groter dan je dan een kamer krijgt in een huis dat wel acceptabel is.

Marty1984
05-05-2025 om 18:01
Moet ze persé al vanaf september op kamers?
Eerst een tijd inlopen met over-en-weer gaan per trein en contacten leggen ter plaatse? Wie weet rolt er na een tijd vanzelf wel een vrijkomende kamer uit.
En ze leert de mensen al kennen. Wat ervoor zorgt dat ze met bepaalde mensen samenwonen misschien wél nog ziet zitten.

Anoniemvoornu
05-05-2025 om 18:02
Jaren na mijn studie nog een keuken en badkamer moeten delen ... eisenpakket van je dochter is best hoog ... sorry een eigen kamer is al een groot goed , 15 jaar geleden was wat jij wilt al heel luxe

Mugske
05-05-2025 om 18:20
SuzyQFive schreef op 05-05-2025 om 17:55:
Zoeken op hospita verhuur
en inschrijven op kamernet.
Ik woonde ruim 25 jaar eerst ook bij een hospita. Daar woonden nog 2 andere huurders waar ik badkamer en keuken mee deelde. Dat is dus niet altijd een zelfstandige unit (goed om op te letten bij de zoektocht)

Bolmieke
05-05-2025 om 18:30
Ik denk dat woonruimte met eigen keuken en badkamer onbetaalbaar is voor de gewone student. Mijn kinderen hebben nog tot jaren na hun afstuderen op kamers gewoond waar ze keuken en badkamer moesten delen, het was niet altijd makkelijk maar ze waren ook blij een dak boven hun hoofd te hebben

Citroengraag
05-05-2025 om 20:00
In utrecht zelf is het kansloos, mijn dochter woont in Nieuwegein met zes meiden in een huis van drie etages met twee keukens en per etage een toilet/badkamer. Die deel je dus maar met een persoon. Dus zou vooral regio Utrecht kijken, niet Utrecht zelf.

Citroengraag
05-05-2025 om 20:05
En een korte periode reizen en dan via je studiegenoten aan een kamer komen is veel makkelijker dan op afstand. Die kleinere studentenhuizen met veel sanitair zetten echt geen advertenties, dat gaat allemaal via via. Er is zo'n enorme woningnood onder studenten.

Kimdekim
05-05-2025 om 20:27
Ik denk eerlijk gezegd dat je dochter haar eisen een beetje moet bijstellen. Überhaupt een kamer vinden is al een hele prestatie op zich.

EmmaT
05-05-2025 om 20:59
Tja, via dit forum kun je inderdaad iemand treffen die een betaalbare zelfstandige woonruimte met eigen keuken en sanitair in utrecht te huur heeft voor jouw dochter. Niet geschoten is altijd mis inderdaad.
Maar de kans dat ze iets vindt is vele malen groter als ze haar eisen wat bijstelt, actief via eigen netwerk als de studie begonnen is, studentenhuisvesting/kamernet/soc media op zoek gaat.

Jonagold
05-05-2025 om 21:28
Ik vind zelf ook dat ze zich als een prinses gedraagt hoor, maar ja, naar haar moeder luistert ze natuurlijk niet . En ach, ik wil best helpen zoeken, maar ik denk ook niet dat ze dit schaap met zes poten gaat vinden. Ze moet zelf maar ervaren dat haar wensenlijstje niet reeël is.
Aan de andere kant, meestal krijgt ze wel voor elkaar wat ze wil. Dus wie weet...

Caroline80
05-05-2025 om 21:46
Eventueel iets kopen voor je dochter? Bv https://www.funda.nl/detail/koop/zeist/appartement-laan-van-vollenhove-92/43980146/

KoekieJupe
05-05-2025 om 22:14
Mijn advies aan dochter: ”Elke” kamer accepteren. Desnoods couch surfen, de eerste periode. Ook als die eerste kamer niet voldoet aan de wensen. Woon je eenmaal in de stad, dan hoor je veel meer van je medestudenten. Bij een feestje, borrel, je blijft vaker hangen in de stad, dan als je weer naar huis moet naar papa en mama. Ook over andere kamer mogelijkheden, over goede en minder goede buurten.
De medestudenten weten veel sneller wat voor persoon dochter is, en onbekend maakt onbemind. Plus: ze kan veel sneller reageren (kijken, hospiteren, etc.)
Beetje warrig geschreven, maar de strekking is duidelijk, hoop ik.