Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Woonruimte zoeken voor studerende dochter

ik ken iemand die heeft met haar overwaarde van haar eigen huis een appartement gekocht voor zoon. Zal voor de meeste mensen niet weggelegd zijn, maar misschien een optie als je een eigen huis hebt.

Ik ken geen enkele student die het is gelukt om een kamer in Utrecht te vinden, maar die bestaan natuurlijk wel. Meeste kans heb je in de omringende plaatsen, maar voor een zelfstandige woonruimte zul je flink in de buidel moeten tasten.

gewoon via kamernet. Als ze een mooie, rustige dame is vind ze zo iets. Charmes in de strijd en reageren maar. Ik had altijd zo een kamer met mooie fotos van mezelf. Zat op mijn dertigste nog op een kamer.   

Nou, zó een kamer hebben in Utrecht? Ik weet dat meiden meer kans hebben dan jongens (studentenhuizen hebben vaak liever een vrouwelijke huisgenoot). Maar er zijn vaak tientallen reacties op een advertentie. En dan het hospiteren.... En ook via je netwerk is het heel erg moeilijk/onmogelijk om een kamer te vinden in of rond Utrecht. Ook al zoek je op alle mogelijke manieren. Ik praat uit ervaring: mijn kinderen, en kinderen van vrienden:: allemaal leuk, sociaal en netjes en heel actief gezocht. Het valt écht niet mee. Er zijn er genoeg die helaas (weer) of nog thuis wonen en soms lang reizen. Wat volgens mij meespeelt: studenten die afgestudeerd zijn vinden geen andere woning en blijven op hun kamer 'hangen '. En ook via woningnet ofzo is het moeilijk: een wachtlijst van 3 jaar, tja, tegen die tijd ben je bijna klaar met je studie.  Het is echt heel jammer voor al die studenten die geen kamer vinden, het heeft grote impact op hun sociale leven en soms ook op hun studie.

Lastig hoor. Mijn oudste had zich ingeschreven bij de studentenhuisvesting toen hij 16 was, en op zijn 22-ste kwam hij in aanmerking voor een studiootje met eigen keuken en badkamer. Onze middelste woont nu met een vriend in een appartementje, kale huur is 1200 per maand.
Het is echt vreselijk moeilijk, zeker als eerstejaars. Meestal zoeken de wat rustiger huizen oudere studenten die al wat verder in hun studie zijn. Ik weet niet hoe dat in Utrecht is, maar soms heb je meer kans als je lid wordt van een studentenvereniging. Maar dan kom je meestal niet in rustige, schone huizen terecht...
Dus, overal op inschrijven, netwerken aanspreken, hospiteren en niet te kritisch zijn. De tip om een advertentie te plaatsen in kerkblaadjes is een goede. Hopen dat je dan wat vindt. En anders thuis blijven wonen.

Woon zelf in Utrecht en oudste hier had ook trauma waardoor ze niet in zo’n kamer met gedeelde voorzieningen wilde/kon. Normaal was het handiger geweest als ze thuis bleef wonen, maar ook dat was vanwege het trauma lastig. Zij heeft uiteindelijk een studio gehuurd aan de kant van Leidsche Rijn, maar diezelfde site biedt regelmatig studio’s aan aan de kant van de universiteit. Wel vrij duur, maar goedkoper ga je het lastig vinden: https://plaza.newnewnew.space/aanbod/wonen

Overigens had dochter in diezelfde periode ook al eens iets via kamernet gevonden, dat waren mensen die hun garage hadden verbouwd tot woonunit. Dus dat kun je ook in de gaten houden. Succes. Het gaat moeilijk worden.

Mijn dochter was netjes ingeschreven toen ze 16 was bij de SSH, had heel veel mazzel dat ze doordat corona de internationale studenten weghield een tijdelijke kamer kon krijgen en zo viavia uiteindelijk op de Warande in Zeist terecht kon. Klaar met studie en absoluut geen zicht op wat anders in die omgeving.
Ook om een andere reden weer even thuis geweest en nu dan ook weer met een bijzondere constructie een kamer. Maar absoluut niet in de buurt van Utrecht. 

Het tekort wordt alleen maar groter. Overal. Ook in die plaatsen waar het vroeger nog met wat moeite wel best lukte. 
Onze jongste is nu bezig met studiekeuze en vanuit school komt ook de waarschuwing dat je er niet meer vanuit kunt gaan dat je als je verder weg wil ook aan een kamer komt. Zelfs als je voorrang hebt vanwege reisafstand zijn er altijd anderen die nog meer voorrang hebben.

Ondanks dat ik eigenlijk van mening ben dat het goed is als de jeugd het zelf regelt denk ik dat als ik het kon ik ook iets zou kopen.

Hi Jonagold, ik heb je een pb gestuurd 

'Wel vrij duur, maar goedkoper ga je het lastig vinden: https://plaza.newnewnew.space/aanbod/wonen'. Speciaal voor studenten iets bouwen en dan bijna 1000 euro vragen voor totale huur.... Absurd.

Wel knap van je gevonden Tsjor... Maar inderdaad, in de vriendengroepen van mijn kinderen zijn er geen studenten die 900 kunnen betalen. Zullen ze zich op buitenlandse studenten richten die wel moeten? De echt rijke ouders in mijn buurt kopen een appartementje voor de kinderen. Dan doe ik een klein mondkotsje. 

tsjor schreef op 06-05-2025 om 16:11:

'Wel vrij duur, maar goedkoper ga je het lastig vinden: https://plaza.newnewnew.space/aanbod/wonen'. Speciaal voor studenten iets bouwen en dan bijna 1000 euro vragen voor totale huur.... Absurd.

Wow, en dan (Rijswijk) op n huur van 600 euro voor 15 m2 nog 300 euro servicekosten vragen... komen ze elke ochtend ontbijt brengen of zo ?

Ik woon naast een groot complex “voor studenten” met studios vanaf 900 euro per maand. Exclusief GWL. Er woont dus geen kip, op een paar buitenlandse studenten na. Echt absurde prijzen. 

mijn dochter heeft zich net 16jr ingeschreven bij meerdere studenten huisvesting bedrijven. Daardoor kon ze in het eerste jaar van haar studie, met 2,5 jaar inschrijftijd, in een container woning in Amsterdam wonen. Dat gaat eerlijk: degene met de langste inschrijfduur krijgt de woning aangeboden. De studio stond in de Bijlmer, datwas iets minder. maar netto (- huursubsidie) woonde ze er tot twee maanden geleden voor 350 euro per maand inclusief g/w/e. 
Andere dochter was ook ingeschreven, en ging in Utrecht studeren. Helaas heb je daar vooral ‘gewone’ kamers bij de ssh en moet je hospiteren. het helpt wel om inschrijfduur op te bouwen, des te eerder wordt je uitgenodigd om te komen hospiteren. De betaalbare studio’s via studentenhuisvesting kun je meestal alleen krijgen als je al een kamer via ssh huurt, en erg lange inschrijftijd hebt. 
Ik zou voor Utrecht ook echt aanraden om via kamernet te zoeken, kijk in de regio (Zeist, Nieuwegein, IJsselstein) en waarschuw haar voor malafide aanbieders, daar zijn er nogal wat van. 

Liefie_xxx schreef op 06-05-2025 om 18:43:

mijn dochter heeft zich net 16jr ingeschreven bij meerdere studenten huisvesting bedrijven. Daardoor kon ze in het eerste jaar van haar studie, met 2,5 jaar inschrijftijd, in een container woning in Amsterdam wonen. Dat gaat eerlijk: degene met de langste inschrijfduur krijgt de woning aangeboden. De studio stond in de Bijlmer, datwas iets minder. maar netto (- huursubsidie) woonde ze er tot twee maanden geleden voor 350 euro per maand inclusief g/w/e.
Andere dochter was ook ingeschreven, en ging in Utrecht studeren. Helaas heb je daar vooral ‘gewone’ kamers bij de ssh en moet je hospiteren. het helpt wel om inschrijfduur op te bouwen, des te eerder wordt je uitgenodigd om te komen hospiteren. De betaalbare studio’s via studentenhuisvesting kun je meestal alleen krijgen als je al een kamer via ssh huurt, en erg lange inschrijftijd hebt.
Ik zou voor Utrecht ook echt aanraden om via kamernet te zoeken, kijk in de regio (Zeist, Nieuwegein, IJsselstein) en waarschuw haar voor malafide aanbieders, daar zijn er nogal wat van.

Hoe kom je daar achter als je ergens op reageert? Staan die ook op bijvoorbeeld Kamernet?

Dweedledee schreef op 06-05-2025 om 18:25:

Ik woon naast een groot complex “voor studenten” met studios vanaf 900 euro per maand. Exclusief GWL. Er woont dus geen kip, op een paar buitenlandse studenten na. Echt absurde prijzen.

Mijn zoon woont op een vrij prijzige studentenkamer in Nijmegen.  Wonen ook bijna alleen maar ouderen die hun doctoraat aan het halen zijn.  Vanaf hier zoekt hij verder.  Want echt gezellig is het niet.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.