Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Woonruimte zoeken voor studerende dochter

Makkelijk hoeft niet, maar mogelijk is wel een goed vooruitzicht.
Haarklover, er zitten nog wat kanttekeningen aan je opmerking: voorafgaand aan de verhuurdersheffing was er een verandering, waardoor woningcorporaties hun geld niet persé in woningen hoefden te besteden, maar vrijer waren om daarmee de financiële markt op te gaan. Dan krijg je in 2012 het vestia-schandaal: geld zit in derivaten, waar Vestia aan failliet is gegaan. Als reactie daarop denkt Blok (toe maar, die naam) dat de woningbouwcorporaties teveel geld hebben en dat daarvan wel een deel naar de overheid kan. En zo geschiede.
Vervolgens is Blok de internationale markt opgegaan: kom maar bouwen in Nederland, want hier kun je geld verdienen. Toen was de woningmarkt klaar, volgens Blok.
Het zijn inderdaad politieke beslissingen (en ongelooflijke graaiers) geweest die een op zich goed draaiend systeem om zeep hebben geholpen. Hopelijk komt er nu enig herstel.

Jammer dat ik mijn huis net verkocht heb. Ik woon op 15 minuten fietsen van het science park in Utrecht. Er hadden zo 5 studenten in mijn huis gekund. Denk alleen dat de buren er niet zo blij mee zouden zijn.

Je kunt niet zomaar een huis kopen en daar met 5 of 6 studenten in wonen. In (bijna) alle steden heb je daar allerlei vergunningen voor nodig. Bij de meeste gemeenten worden er nog maar spaarzaam vergunningen uitgegeven, dus ben je gebonden aan het huis dat al als studentenhuis geregistreerd staat. Volgens mij mag je hooguit met 2 personen in een appartement of huis wonen waar die vergunningen niet op zitten. Dus zo'n verdienmodel is dat niet.

Jonagold schreef op 06-05-2025 om 22:20:

Na alle reacties denk ik eigenlijk dat ze beter in het buitenland iets kan zoeken 🥴. Daar is woonruimte in de buurt van je opleiding misschien wel te vinden én te betalen…
Zelf ziet ze heen en weer reizen niet zitten. Ik vermoed/ben bang dat als het zo ingewikkeld is, ze ervoor kiest om te blijven werken ipv weer terug naar een opleiding. Ze heeft een MBO4 diploma en wil na een paar jaar werken toch graag verder leren. Maar dat wordt je op deze manier niet gemakkelijk gemaakt…

Ook in het buitenland is het lastig. Niet elk buitenland, maar ga maar eens iets zoeken in Londen of Parijs ofzo. 

Ja, het is moeilijk, maar een zelfstandige unit met eigen dit en dat is al sinds jaar en dag ingewikkeld en gewoon echt niet common practice onder studenten. Mijn vader’s eerste zelfstandige woonruimte was bij een hospita waar geen vrouwen op bezoek mochten én er waren alleen gordijntjes tussen de verschillende ‘kamers’. 

Jonagold

Jonagold

07-05-2025 om 11:40 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 07-05-2025 om 10:28:

[..]

Ook in het buitenland is het lastig. Niet elk buitenland, maar ga maar eens iets zoeken in Londen of Parijs ofzo.

Ja, het is moeilijk, maar een zelfstandige unit met eigen dit en dat is al sinds jaar en dag ingewikkeld en gewoon echt niet common practice onder studenten. Mijn vader’s eerste zelfstandige woonruimte was bij een hospita waar geen vrouwen op bezoek mochten én er waren alleen gordijntjes tussen de verschillende ‘kamers’.

Dat weet ik. Mijn eerste zelfstandige woonruimte was op een zolder in een huis waar ik met 6 anderen keuken en badkamer deelde, waar ik alleen nadat ik het bad met met een fles chloor had aangepakt onder de douche durfde en ik heb er nooit gekookt vanwege de gore keuken. 

Dochter is/gedraagt zich als een prinsesje, zeker. Maar ik wil best met haar meedenken en zoeken. En niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Vandaar mijn vraag op dit forum.

Ik hoop dat het haar lukt iets te vinden als ze eenmaal aan de studie is. Ze is al bijna 23, herintreder als student zeg maar na haar MBO. En een rustig type. Misschien helpt dat om ergens binnen te komen.

Jonagold schreef op 07-05-2025 om 11:40:

En een rustig type. Misschien helpt dat om ergens binnen te komen.

Als je je eisen zo hoog hebt liggen, dan helpt het wel als je zelf ook wat te bieden hebt. Rustig sowieso. Maar dat is wel het minimale als je dat ene superzeldzame studiootje zoekt met eigen voorzieningen. Het voorbeeld uit je OP, de oudere mensen die boven een zelfstandige unit hebben gebouwd, wat zouden zulke mensen voor huurders zoeken? Schoon, rustig, stil, weinig bezoek, en bereid misschien om ook eens de hond uit te laten of een klusje of wat boodschappen te doen.

Ik hoor wel eens van initiatieven waarbij jongeren goedkoop bij ouderen wonen, in ruil voor wat hand- en spandiensten. Ook zonder instituties kun je proberen zoiets te regelen. Maar dan moet je wel bereid zijn om inderdaad wat terug te doen. En misschien moet ze zelf iets verzinnen om die potentiele verhuurders op het idee te brengen dat het aantrekkelijk kan zijn om die woonruimte te verhuren, niet alleen financieel maar ook om andere redenen.
Want die hypothetische oudere mensen die wonen vaak al heel lang in dat huis en hoeven het voor het geld niet per se te doen.

Den Haag Utrecht met OV is ongeveer een uur. Hmmm, dat valt nog mee.

Wellicht kun je gaan ruilen: je biedt aan om een student op te vangen die in Den Haag wil gaan studeren en in ruil daarvoor vangen andere mensen jouw dochter op. Hoe zullen we het noemen, studentenruil? Het is in elk geval ludiek als je zo'n oproep ergens plaatst en aandacht biedt weer kansen.

Zilver_gray schreef op 07-05-2025 om 07:40:

[..]

Ik denk dat voor sommigen (kinderen en “volwassenen”) het leven an sich al een behoorlijke uitdaging is. Dan is het best fijn dat sommige dingen wat “makkelijker” gemaakt worden als die mogelijkheid er is.
En het besef dat niet alles gaat zoals ze dat willen, daar hebben ze hun hele leven al mee te maken, dat is al de harde realiteit voor ze.

Dat hoef je mij niet te vertellen ik heb namelijk ook zo'n kind.  Mi is er een verschil tussen gewoon mee willen doen en verwend zijn.  Voor mij valt dit onder het laatste.  Wat ze vraagt als "voorwaarde" om te kunnen studeren is nogal wat. Natuurlijk kun je denken het wordt me niet gemakkelijk gemaakt want ik heb de mogelijkheid om te studeren maar ik wil wel op kamers, in een grote stad, met faciliteiten die ik niet hoef te delen en dan ook nog graag voor een schappelijk bedrag. Maar ergens denk ik dan dat je onrealistische verwachtingen hebt.  

Caroline80 schreef op 07-05-2025 om 09:17:

Jammer dat ik mijn huis net verkocht heb. Ik woon op 15 minuten fietsen van het science park in Utrecht. Er hadden zo 5 studenten in mijn huis gekund. Denk alleen dat de buren er niet zo blij mee zouden zijn.

Je was me voor. In mijn buurt hebben ze gelukkig het opsplitsen van huizen in studentenkamers een halt toegeroepen. Aan de  andere kant voel ik me ook wel eens  bezwaard dat we als empty nesters een ruim huis 'bezet' houden. Maar privacy inleveren om een huurder op de bovenste verdieping in te leveren trekt me ook niet.

Ik zou dochter liever eens wijzen op haar gedrag en verwachtingen. Mensen staan jaren op wachtlijsten voor huizen. En gescheiden mensen leven noodgedwongen bij elkaar. En dan denkt zij dat iemand zit te wachten op haar? Voor jou tien anderen hoor. Iemand die werkt en wel de hoofdprijs kan betalen. Wees blij dat je de mogelijkheid hebt om te kunnen studeren. En pak alles aan dat je kunt krijgen ipv dit soort gedrag. Ik zou daar niet in faciliteren. 

Izza schreef op 07-05-2025 om 21:33:

Ik zou dochter liever eens wijzen op haar gedrag en verwachtingen. Mensen staan jaren op wachtlijsten voor huizen. En gescheiden mensen leven noodgedwongen bij elkaar. En dan denkt zij dat iemand zit te wachten op haar? Voor jou tien anderen hoor. Iemand die werkt en wel de hoofdprijs kan betalen. Wees blij dat je de mogelijkheid hebt om te kunnen studeren. En pak alles aan dat je kunt krijgen ipv dit soort gedrag. Ik zou daar niet in faciliteren.

Nou ja, omdat mensen scheiden en er gewoon niet genoeg huizen zijn voor iedereen mag zij geen wensen hebben? Beetje hard dit!

Gisteren had kind een tweetal bezichtigingen staan voor een kamer. De eerste was echt een bezichtiging, de tweede meteen kennismaken met de huisgenoten.

Ze zou einde deze week meer horen.
Kind was net terug op de hotelkamer toen ze gebeld werd met het goede nieuws; ze kreeg de 2e kamer 
Had ze totaal niet verwacht! Die komt vandaag blij terug.

Misschien tip voor TO, als jouw dochter er toch voor openstaat het te proberen op kamers?

Hier had kind een aantal kleine cadeautjes gekocht en deze mooi ingepakt; de huisgenoten waren daar zichtbaar van onder de indruk; gewoon attent.

Weet niet of dat doorslaggevend was natuurlijk, maar ze konden het in elk geval erg waarderen. 

(Iets anders dan de gebruikelijke fles drank)

tsjor schreef op 07-05-2025 om 07:47:

Makkelijk hoeft niet, maar mogelijk is wel een goed vooruitzicht.
Haarklover, er zitten nog wat kanttekeningen aan je opmerking: voorafgaand aan de verhuurdersheffing was er een verandering, waardoor woningcorporaties hun geld niet persé in woningen hoefden te besteden, maar vrijer waren om daarmee de financiële markt op te gaan. Dan krijg je in 2012 het vestia-schandaal: geld zit in derivaten, waar Vestia aan failliet is gegaan. Als reactie daarop denkt Blok (toe maar, die naam) dat de woningbouwcorporaties teveel geld hebben en dat daarvan wel een deel naar de overheid kan. En zo geschiede.
Vervolgens is Blok de internationale markt opgegaan: kom maar bouwen in Nederland, want hier kun je geld verdienen. Toen was de woningmarkt klaar, volgens Blok.
Het zijn inderdaad politieke beslissingen (en ongelooflijke graaiers) geweest die een op zich goed draaiend systeem om zeep hebben geholpen. Hopelijk komt er nu enig herstel.

Goede opmerking over Vestia.
Dat geeft aan waar het fout ging: woningcorporaties mochten belegger gaan spelen i.p.v. te doen waar ze goed in waren.

Ik denk dat allerlei fusies ook hieraan bijdroegen: vroeger waren het kleine stichtingen of verenigingen met een paar honderd huizen.

Na het schandaal van Vestia hadden de woningcorporaties niet veel geld meer over, want ze betaalden allemaal om Vestia te redden.

Kimdekim schreef op 07-05-2025 om 18:47:

[..]

Dat hoef je mij niet te vertellen ik heb namelijk ook zo'n kind. Mi is er een verschil tussen gewoon mee willen doen en verwend zijn. Voor mij valt dit onder het laatste. Wat ze vraagt als "voorwaarde" om te kunnen studeren is nogal wat. Natuurlijk kun je denken het wordt me niet gemakkelijk gemaakt want ik heb de mogelijkheid om te studeren maar ik wil wel op kamers, in een grote stad, met faciliteiten die ik niet hoef te delen en dan ook nog graag voor een schappelijk bedrag. Maar ergens denk ik dan dat je onrealistische verwachtingen hebt.

Dochter mag natuurlijk ook besluiten niet verder te studeren als de woonruimte haar niet bevalt.
Als ze tevreden is met haar MBO4-baan (of denkt dat ze op een andere manier ook vooruit komt) mag dat natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.