Jonagold
05-05-2025 om 17:36
Woonruimte zoeken voor studerende dochter
Wij zijn vast niet de eersten die tegen het volgende probleem aan loopt: dochter gaat m.i.v. september een opleiding volgen aan de Hogeschool Utrecht (op het Science Park, dus aan de kant van Zeist). En omdat wij in omgeving Den Haag wonen wil zij graag daar in de buurt gaan wonen. Maar ze heeft geen zin in een gedeelde keuken en badkamer, heeft daar nare ervaringen mee. Maar huren via een reguliere organisatie is echt niet te betalen. Wij zoeken dus naar alternatieven. Bijvoorbeeld anti-kraak, maar dat is ook nog niet zo gemakkelijk te vinden.
Vroeger hadden mijn opa en oma in hun grote huis op hun bovenverdieping een keukentje en badkamer laten maken en de ruimte verhuurd. Dat zou ideaal zijn voor haar. Maar hoe vind je zoiets? Niet via de reguliere kanalen. We hebben al aangegeven dat ze haar Fb-account maar weer moet activeren (wij zijn allemaal van de socials af vanwege de Musks van deze wereld) maar ik dacht, ik vraag hier ook nog eens naar ervaringen en misschien is er zelfs wel iemand die zo'n soort kamer weet. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk .

Mlah!
09-05-2025 om 16:34
Caroline80 schreef op 09-05-2025 om 14:42:
[..]
Dit vind ik echt schandalig. Leuk voor je zoon, maar waarom zouden buitenlanders voorrang moeten krijgen en dan ook nog voor zo'n lage prijs.
Wat een onzin. Curaçao hoort gewoon bij Nederland.
Mijn dochter zit ook in studentenhuisvesting en betaalt icm huurtoeslag ook zoiets. Het zit daar inderdaad vol internationals.

Schemerlampje
09-05-2025 om 16:36
Onze oudste is ook op zoek naar een kamer. En er is inderdaad een voorrangsregeling voor studenten die verder dan 130 km hemelsbreed wonen. Daar valt Curaçao wel onder. 😁

Kimdekim
09-05-2025 om 17:47
Schemerlampje schreef op 09-05-2025 om 16:36:
Onze oudste is ook op zoek naar een kamer. En er is inderdaad een voorrangsregeling voor studenten die verder dan 130 km hemelsbreed wonen. Daar valt Curaçao wel onder. 😁
Dat is in Nijmegen ook. Maar dan nog is het niet zo dat je dan meteen iets krijgt. Heb je nog 200 aanmeldingen voor 1 kamer.

IMI-x2
09-05-2025 om 18:27
Schemerlampje schreef op 09-05-2025 om 16:36:
In Amsterdam ook. Dochter zit in een goedkope kamer van Lieven de Key. Er was ook beperkte voorrang voor eerstejaars. Het kan, als je je ruim een jaar van tevoren inschrijft. Dus alle 5VWO'ers: nu inschrijven en volgend jaar juli de website goed in de gaten houden.

Groentetuin
11-05-2025 om 21:51
Bij ons lukte het ook niet geschikte woonruimte te vinden.Wij hebben toen alles bij elkaar geschraapt en een heel goedkoop appartement gekocht, kind betaalde ons huur en kreeg huursubsidie.
Zo was t voor beide te doen.

Groentetuin
11-05-2025 om 22:11
"Met de trein van Den Haag naar Utrecht reis je ontspannen en comfortabel. Het duurt gemiddeld 41 minuten om met de trein van Den Haag naar Utrecht te reizen over een afstand van 64 kilometer. Er vertrekken dagelijks 76 treinen en de laagste prijs voor een e-ticket is € 13,80."
Dit haal ik van de ns site.
In dit geval had ons kind gewoon blijven reizen
Maar in ons geval was de reistijd ruim 4,5 uur per dag

TineWinkel
11-05-2025 om 23:08
Groentetuin schreef op 11-05-2025 om 22:11:
"Met de trein van Den Haag naar Utrecht reis je ontspannen en comfortabel. Het duurt gemiddeld 41 minuten om met de trein van Den Haag naar Utrecht te reizen over een afstand van 64 kilometer. Er vertrekken dagelijks 76 treinen en de laagste prijs voor een e-ticket is € 13,80."
Dit haal ik van de ns site.
In dit geval had ons kind gewoon blijven reizen
Maar in ons geval was de reistijd ruim 4,5 uur per dag
Ontspannen en comfortabel valt in de spits best tegen. En de colleges zijn niet op station Utrecht, dus voor en na de treinreis komt ook nog wel iets.
Overigens, de reisTIJD was hier t probleem niet zo. Wel de onbetrouwbaarheid van NS: Jongste was actief geworden in n studenten vereniging, oa bardiensten draaien. Sta je om 0100 op t station, blijkt die trein toch niet te gaan. Eerstvolgende is om 0245. Niet fijn. Of dat er 's morgens geen treinen rijden en je om 9 uur tentamen hebt.
Dus heel blij toen er n kamer was in de studenten stad.

Ginevra
11-05-2025 om 23:59
Van Utrecht centraal naar het science park ga je met de tram of de bus, in de spits zijn die ram- en ramvol, en de tram valt soms om onduidelijke redenen uit. Dat is op geen enkele manier ontspannen en comfortabel te noemen. Dan kun je nog beter een ouwe fiets in Utrecht neerzetten voor het laatste stuk.

EmmaT
12-05-2025 om 06:51
Toen mijn dochter kamers zocht kregen 1ejaars voorrang, dat was meteen na corona. Dat is haar geluk geweest want nu stroomt ze door en zit ze tot zeker 2032 goed.
Ik vind het een drama, die NS. Ik reis er dagelijks mee naar werk. Comfortabel en snel? Hoe verzin je het! Je zou liever gaan 'investeren' in een auto voor die kinderen.

Rockstar
12-05-2025 om 10:01
Ginevra schreef op 11-05-2025 om 23:59:
Van Utrecht centraal naar het science park ga je met de tram of de bus, in de spits zijn die ram- en ramvol, en de tram valt soms om onduidelijke redenen uit. Dat is op geen enkele manier ontspannen en comfortabel te noemen. Dan kun je nog beter een ouwe fiets in Utrecht neerzetten voor het laatste stuk.
De fiets werkt prima hoor.